Mercedes-Benz E63 AMG: whroaarrrr…

Waar deze titel op slaat? Op het fantastische geluid dat de dikke V8 in de nieuwe Mercedes E63 AMG ten gehore brengt.

Waar deze titel op slaat? Op het fantastische geluid dat de dikke V8 in de nieuwe Mercedes E63 AMG ten gehore brengt. Echt waanzinnig! Bovendien beschikt deze rappe jongen ook over alle snufjes die ze in Sindelfingen hebben bedacht voor de gewone E-klasse. Dus de stelling die het AMG-team inneemt ‘de beste E-klasse AMG ooit’ kan best wel eens kloppen…

Ooit van de ‘The Hammer’ gehoord? Je weet wel, die eigenlijk net iets te foute 300E 5.6 AMG uit de jaren tachtig. En met fout doelen we dan louter op het uiterlijk. De prestaties waren namelijk voor die tijd fenomenaal. Met deze limousine is het mogelijk om de 300 km/u barrière te doorbreken. Tot op de dag van vandaag niet meer geëvenaard in een ‘standaard’ E-klasse AMG, niet in de laatste plaats vanwege een gentlemen’s agreement, oftewel een suffe afspraak tussen een aantal Duitse merken om de topsnelheid op 250 km/u af te regelen. Meer en meer wordt echter afgestapt van dit akkoord. Althans, als je bijbetaalt en een rijtraining volgt. Bij Audi gebeurt dit inmiddels en ook Mercedes doet dat nu met deze E63 AMG. Vink het drivers package aan op de optielijst en je kunt 300 knallen.

MCT Speedshift

Goed, eerst maar eens even de sedan -of limousine zoals ie bij Mercedes te boek staat- onder de loep nemen. AMG heeft er werk van gemaakt. De voortrein is bijvoorbeeld niet meer te vergelijken met die in een standaard E-klasse. Zo is de spoorbreedte met 56 millimeter vergroot, zijn er nieuwe dwarsverstevigingen, wiellagers en -dragers aangebracht, net als andere, stalen veren. Achter kiest AMG voor adaptieve luchtvering. Nog niet eerder vertoond, deze combinatie van staal en lucht! Met een druk op de knop in de middentunnel is de afstemming (AMG Ride Control) in drie modi instelbaar, van comfort via sport naar sport+. Zelfs in de comfortstand is ie al aan de stevige kant, om nog maar te zwijgen over de sport+ modus, waarin je de kwaliteit van het wegdek uiterst nauwkeurig kunt analyseren. Naast de knop voor demperinstellingen behelst de middentunnel nog drie toetsen. Eén daarvan is een draaiknop waarmee je de AMG Speedshift MCT-transmissie kunt instellen. In vier modi, van snel schakelen naar ultra, ultra snel schakelen (100 milliseconden). Voorts zien we nog een ESP-knop en de AMG-knop waaronder je je persoonlijke instellingen kunt vastleggen: transmissie, demping en ESP. Mercedes heeft met de introductie van de E-klasse het ‘autowoordenboek’ weer aardig aangevuld met termen als Attention Assist, rem-assistent Plus en ga zo maar door. Deze voorzieningen zijn bij de AMG-behandeling inbegrepen, dus da’s mooi. Op de optielijst staat verder nog Adaptive Highbeam Assist, Night View Assist, Lane Keeping Assist en Blind Spot Assist. Met al deze opties aangevinkt, wordt de E63 AMG natuurlijk wel ‘iets’ duurder.

Natte wegrijkoppeling

Leuk en aardig die feiten, maar hoe manifesteert de E63 AMG zich in de praktijk? In één woord: geweldig! Het feest begint al bij het starten van de 6,2-liter grote V8. Gewoon met de sleutel overigens. Wat een geluid produceert deze beul! Zet vervolgens met het kleine pookje de bak in drive, waarna vrijwel tegelijkertijd de natte wegrijkoppeling aangrijpt. Om het volle vermogen van 525 pk en alle 630 Nm volledig te benutten, is het zaak om de olie enigszins de tijd te gunnen om op temperatuur te komen. Via het AMG-hoofdstuk in de boordcomputer kun je koelwater- en olietemperatuur nauwlettend in de gaten houden. Zodra deze de bedrijfstemperatuur hebben bereikt, barst het festijn pas echt los! De motor schreeuwt het uit van plezier, net als de omstanders trouwens. De achtcilinder klimt gretig in toeren en na 4,5 tel zit je al op 100 km/u. Niet zo heel veel later beukt ie in de toerenbegrenzer, de naald van de snelheidsmeter wijst dan 260 aan. Staat de transmissie op sport+, dan schakelt ie bij dit tempo liefst twee tandjes terug om door te stuiven. Maar helaas, hij wordt door de begrenzer in toom gehouden. Ons testexemplaar heeft wel de looks (performance package), maar beschikt niet over het eerder genoemde drivers package om de magische 300-grens te doorbreken. Hè, wat jammer nou!

Levensgenieter

Inderdaad, best aardig om een keer de top aan te tikken, wat overigens iedereen met een rijbewijs kan in deze AMG, zo eenvoudig laat ie zich voortbewegen. Ook bij snelheden van ver boven de 200 km/u blijft de limousine uiterst stabiel de opgedragen weg volgen. Leuker wordt het natuurlijk op bergachtige wegen met veel bochten. Ook hier is de snelle E in zijn element. Speelt zijn gewicht hem parten? Nee, eigenlijk niet, maar dat komt wellicht ook doordat je alles om je heen vergeet en volop geniet van het timbre uit de vier uitlaateindstukken. De transmissie is ook zo goed! Handmatig ingrijpen met de flippers achter het stuur is overbodig in sport+. De motor wordt voortdurend op toeren gehouden en afhankelijk van hoe diep het rempedaal wordt ingetrapt voor een bocht, schakelt de transmissie één, twee of waar nodig drie gangen terug (met tussengas) om weer als door een wesp gestoken te kunnen uitaccelereren. Net voor het rode toerengebied wordt de volgende versnelling hardhandig ingelegd. Echt met een klap én een vette plof in de uitlaat. Nog geïnteresseerd in het verbruik? Mercedes stelt dat een verbruik van 1 op 7,9 haalbaar is. Als je geen levensgenieter bent, misschien wel. Wij verstookten gemiddeld 18,4 liter tijdens een dagje sturen (1 op 5,4).

De E63 AMG rolt gewoon bij Mercedes van de band, maar de onderdelen zijn afkomstig uit Affalterbach bij AMG. Hier schroeft een ingenieur in drie uur tijd de high performance V8 in elkaar. De dealer vraagt voor de beste E-klasse AMG ooit een minimale vergoeding van 145.901 euro. En da’s beduidend goedkoper dan bijvoorbeeld een Audi RS6 of BMW M5.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.