Een Volkswagen Passat hoeven we niet meer voor te stellen. De populaire sedan/-Variant is al jaren een vaste verschijning in het zakelijke ‘verkeer’. De huidige generatie verscheen in 2005 ten tonele en werd met de komst van de Passat CC in 2008 slechts minimaal aangepakt. 'Never change a winning formula', zou je kunnen zeggen. De Passat heeft zijn grootste concurrent Ford Mondeo (die dateert uit 2007) alweer voorbijgestreefd in de verkooplijsten. Blijkbaar valt de Nederlandse automobilist nog steeds voor het koele, strakke lijnenspel, zonder brutale aandachttrekkende designfoefjes. Het zeer decente 17 inch lichtmetaal ‘Macau’ waar deze EcoFuel mee is uitgerust hebben we nog maar zelden voorbij zien komen, het staat de Duitser bijzonder goed, elegant zelfs!
Schone kracht
De collectie EcoFuel-modellen – auto’s die op aardgas en benzine kunnen rijden – breidt gestaag uit. Ruimtepakezel Touran kreeg samen met de Caddy als eerste een aardgasmotor. Nu is de Passat Limousine en Variant aan de beurt. In tegenstelling tot de voorgaande aardgasmodellen – die kregen een traditionele tweeliter zonder poespas onder de kap - zocht Volkswagen voor de leasetopper heil in de efficiënte 1.4 TSI turbomotor met compressor. Terwijl een aardgasmotor doorgaans minder vermogen levert in verband met de energiewaarde van aardgas, is van dit gegeven bij de TSI EcoFuel niets te merken. Door slimme aanpassingen aan het motormanagement is het motorvermogen dik voor elkaar: 150 pk en 220 Nm vanaf 1500 tot aan 4500 toeren zijn samen met een topsnelheid van 210 km/u en een honderdsprint in krap tien tellen cijfers waar je prima mee voor de dag kunt komen.
Bovendien profiteert ook de aardgasmotor van het efficiënte karakter van de TSI: het opgegeven verbruik van 5.8 kg/100km is bijzonder gunstig in deze klasse, net als de bijbehorende CO2-uitstoot van 123g/km. Met de optionele zeventraps-DSG automaat worden daar nog eens vier grammen van af gesnoept! Dankzij de onderhuids geplaatste aardgastanks met een inhoud van 22 kilogram is de theoretische actieradius 400 km. Op benzine verstookt de TSI 6.9l/100km, wat in combinatie met de tot 31 liter verkleinde benzinetank een totale actieradius van ruim 800 km oplevert. De boordcomputer houdt de consumptie van beide brandstoffen netjes bij, ook telt het instrumentarium twee meters voor de brandstofvoorraad. Het is echter niet mogelijk om zelf tussen benzine of aardgas over te schakelen, benzine wordt alleen genuttigd wanneer de aardgastanks leeg zijn (en bij de start), anders niet. Van het overschakelen zelf merk je trouwens helemaal niets, die tijden zijn echt voorbij.
Het is eigenlijk geen onlogische gedachte om geen schakelaar voor brandstofselectie te plaatsen, je koopt immers een aardgasauto om op die schonere brandstof te rijden. Naast de evidente milieuwinst – 22% minder CO2 ten opzichte van een standaard 1.4 TSI 122 pk benzine, 14% minder CO2 en 80% minder stikstofdioxide (NOx) ten opzichte van de 2.0 TDI diesel èn geen uitstoot van fijnstof of roet – is aardgas ook veel voordeliger om te tanken, want gemiddeld betaal je zo’n 72 cent per kilo aan één van de 30 stations die ons land telt. Gelukkig wordt er hard gewerkt aan uitbreiding van het netwerk tankstations, want de kans dat er nu een pomp op de route ligt is niet zo groot.
400 km gassen
In de testperiode is voornamelijk op aardgas gereden. En wat blijkt: de beloofde actieradius van 400 km is zonder al teveel moeite daadwerkelijk te halen! Kosten? 17.50 euro! Als bestuurder moet je je wel van bewust zijn om vroeg op te schakelen – 60 in 6 is geen punt - want de eenpuntvier reageert al vroeg met een duw in de rug op het gaspedaal, waardoor je al snel (te) flink doorrijdt. Die TSI’s willen gewoon graag presteren, ook op aardgas. Dat doen ze dan wel met een nadrukkelijkere grom en een iets minder gepolijste krachtsontplooiing ten opzichte van hun benzinebroeders. De standaard gemonteerde zesbak schakelt echter als vanouds strak, iets hakerig met een lichte weerstand.
Zachte entree
Volkswagen levert de Passat TSI EcoFuel in drie varianten; als Trendline, Comfortline en Highline. Wij hebben met de middenmoot van doen, die zich vooral in het interieur en de samenstelling van de uitrusting weet te onderscheiden. Wie zegt dat Duitse auto’s altijd harde stoelen hebben? In de Passat Comfortline doet het zitmeubilair zijn naam eer aan: opvallend zacht, en toch voldoende steun. Hier zak je lekker in weg, dat voelt voor ‘Franse’ rijders als thuiskomen. Na het ervaren met deze ontspannende reisfauteuils kun je je gaan afvragen waarom we stilletjes aan veel steviger meubilair zijn gaan wennen. Voor het overige is de cockpit van de Passat ruimschoots bekend. In navolging van de Passat CC heeft de Passat Limousine en Variant ook het instrumentarium van zijn elegante broeder gekregen, met witte achtergrondverlichting. De blauwe gloed is weer uit de mode, maar vreemd genoeg bleef de klimaatregeling nog in zijn oude jas, met blauwe verlichting. Op de achterbank komen er geen verrassingen aan het licht, Volkswagen heeft de leefruimte daar ruimschoots geschikt gemaakt voor twee of drie volwassenen. Door de slimme plaatsing van de aardgastanks en het verkleinen van de brandstoftank is ook de bagageruimte ongewijzigd ruim bemeten: hier is er plaats voor 565 liter aan koffers, jassen en tassen.
Rekensom
Een blik op de prijslijst leert ons dat de Passat 1.4 TSI EcoFuel verkrijgbaar is vanaf 35.690 euro als Trendline. Voor de ‘comfortabeler’ uitgeruste Comfortline dient 36.990 euro worden neergeteld. Deze uitvoering is dan naast voor-, hoofd- en zijairbags, ESP, cruise control, mistlampen, een middenarmsteun, radio/cd met acht speakers met stuurbediening en elektrische ramen ook voorzien van volautomatische airco, chromen sierlijsten, de genoemde comfortstoelen met veloursbekleding, een regen- en lichtsensor en een automatisch dimmende binnenspiegel. De importeur monteerde voor het oog nog het 17 inch lichtmetaal (1150 euro), een asbak en aansteker(!), en het Executive Plus-pakket. Dat bestaat uit zaken die de kilometervreter graag ziet: het radio/navigatiesysteem met touchscreen, 30GB harddisk, telefoonvoorbereiding en parkeersensoren rondom. Kost wel 2595 euro.
Dat de Passat TSI EcoFuel met 20% bijtelling is te rijden vergroot zijn kansen op de markt aanzienlijk. Een benzine 1.4 TSI 122 pk is er namelijk vanaf 28 mille, dat scheelt dus de nodige euro’s. Wel moet deze het met minder pk’s onder de kap stellen, bovendien bedraagt de bijtelling het reguliere tarief. De iets krachtigere 160 pk sterke 1.8 TSI staat voor 31.150 euro te boek, ook dat is fors minder dan de EcoFuel moet opbrengen. Sinds kort heeft Volkswagen echter nóg een 20%-kandidaat klaar staan, een aangepaste, benzinedrinkende 1.4 TSI die als BlueMotion door het leven gaat. Deze is verkrijgbaar vanaf 28.750 euro en dus eveneens voordeliger, maar kan met 138g/km CO2 qua ‘schoonheid’ niet tippen aan de EcoFuel. Voor de bijtelling maakt dat niets uit, de grens voor 20% ligt immers op 140g/km en daar zitten ze dus beiden onder. Kiezen voor het nog schonere aardgas-alternatief is dus een kwestie van geld, het jaarkilometrage en persoonlijke overtuiging.
Schrijf een review