Kia Cee’d gaat oogsten

De Koreaanse merken hebben de afgelopen jaren de basis gelegd voor succes met goedkope kleine auto’s en betaalbare

De Koreaanse merken hebben de afgelopen jaren de basis gelegd voor succes met goedkope kleine auto’s en betaalbare SUV’s. Nu openen ze de aanval op de populaire middenklasse. Als eerste komt de Kia Cee’d die wel eens een spectaculair succes zou kunnen worden.

Waarom? Omdat de Koreanen bepaald geen halve maatregelen hebben genomen. Ze hebben de auto in Duitsland in een nieuw designcentrum ontworpen, gebruiken deels dezelfde (kwaliteits)toeleveranciers als VW en bouwen hem in een splinternieuwe fabriek in Slowakije. En ze hebben zoveel vertrouwen in de kwaliteit van deze nieuwkomer die uit die nieuwe fabriek komt dat de Cee’d met een garantietermijn van liefst zeven jaar de weg op wordt gestuurd.

Bent u daar nog? Lees nog even verder, want de Kia Cee’d is er al vanaf 16.695 euro. Dan koop je een vijfdeurs 1.4 X-pect met alles erop en eraan behalve airco. Maar een audiosysteem met CD-speler, elektrisch bedienbare ramen en spiegels, zes airbags, actieve hoofdsteunen, dat zit er allemaal in. Nou, dan zal die 1,4 liter benzinemotor wel een instapstakker zijn die nog niemand besteld, denkt u? Weer mis, want die is met 109 pk al op zodanige sterkte dat de concurrentie erbij verbleekt.

De Kia Cee’d 1.4 sprint in 11,6 seconden van 0 naar 100 km/h en haalt een top van 187 kilometer per uur. Alle andere motoren – en dat zijn er vier – zijn nog vlotter. De 1.6 benzine heeft 122 pk, de tweeliter benzine perst er 143 paardjes uit en de zakelijke markt wordt prima bediend met een 1,6 liter turbodiesel met 115 pk en een tweeliter turbodiesel met 140 pk. Op de laatste moeten we tot de zomer wachten, de rest is beschikbaar vanaf januari.

Het design van de Cee’d is zeker niet onaardig, maar wel minder sprekend dan van de Europese concurrenten. Daarentegen staat de auto wel op de grootste wielbasis in zijn klasse – 2,65 meter – en dat merk je aan het ruime interieur en de royale bagageruimte – 340 liter. Dat interieur ziet er gewoon erg goed uit en is met opvallend mooie en prettig aanvoelende materialen afgewerkt. Kia heeft bovendien een paar aardige vondsten aan boord. Zo is er vanaf de X-ecutive uitvoering (vanaf 19.995 euro) een aansluiting voor een iPod of een USB-stick in de middenconsole. En op de X-clusive wordt waterafstotend glas gebruikt in de zijruiten.

Rijden doet de Kia Cee’d prima. Er is echt nauwelijks wat op aan te merken. De 1.4 benzine waarmee we de testritten begonnen is zelfs voor de Italiaanse heuvels boven Rome al vlot genoeg, al moet hij daar wel hard werken. Dat laat hij bij hogere toerentallen wel horen. Maar de Cee’d stuurt strak, heeft een prima weggedrag door de mooie wielophangingen en hij staat standaard op Michelin-banden in plaats van het onduidelijke lage lonen-rubber waarmee Koreaanse auto’s nog wel eens worden afgeleverd.

Kortom: als de nieuwe Cee’d een voorbode is van wat ons de komende jaren nog te wachten staat, dan worden het interessante tijden. De Europese concurrenten krijgen het knap moeilijk met deze kwalitatief uistekende prijsbreker met zeven jaar garantie.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.