Hyundai i30 1.4i Blue is zuinige no nonsense auto

Bij Hyundai hoor je vooralsnog niemand klagen. Je zou bijna gaan denken dat ze de recessie in Korea geïnitieerd hebben,

Bij Hyundai hoor je vooralsnog niemand klagen. Je zou bijna gaan denken dat ze de recessie in Korea geïnitieerd hebben, want de introductie van de compacte i-modellen is (achteraf) uiterst nauwkeurig gekozen. Nu zet Hyundai de volgende stap met de milieuvriendelijkere Blue-versies. En ook dat hadden ze niet beter kunnen plannen.

Bij Hyundai hoor je vooralsnog niemand klagen. Je zou bijna gaan denken dat ze de recessie in Korea geïnitieerd hebben, want de introductie van de compacte i-modellen is (achteraf) uiterst nauwkeurig
Hyundai i30 1.4i Blue is zuinige no nonsense auto

Auto’s kopen vanwege de goede prestaties of het fantastische motorgeluid, nee, die tijd is voor een groot aantal automobilisten voorbij. Nu is vooral van belang hoever je op een liter brandstof kunt komen. Fabrikanten bedenken daarom allerlei snufjes om modellen zuiniger te maken. De start-/ stoptechniek is hierbij een veelgebruikt item, waarmee in theorie de meeste winst behaald kan worden. Wel is het zaak om het rijgedrag enigszins aan te passen.

ISG

Hyundai doopt het start- /stopsysteem tot Intelligent Stop & Go, simpelweg ISG. Het systeem staat, na het starten van de motor, altijd aan, maar is met een druk op de knop ook uit te schakelen. Hoe werkt het? Heel eenvoudig. Voor bijvoorbeeld een rood licht gewoon de transmissie in z’n vrij zetten en het koppelingspedaal laten opkomen. De motor schakelt zich vervolgens uit; de airco daarentegen blijft wel actief. Herstarten geschiedt door de koppeling weer te beroeren. Zodra de eerste versnelling wordt ingelegd, kun je meteen wegrijden. De motor herstart supersnel. Een prima systeem, dat voor ons gevoel sneller functioneert dan dezelfde techniek bij menig concurrent. Bij de Mitsubishi Colt ClearTec (start/stop) bijvoorbeeld, duurt het herstarten namelijk een fractie langer en dat komt het vlot wegrijden niet ten goede. Maar Hyundai heeft nog meer foefjes uitgehaald om het verbruik te reduceren. Zo beschikt de i30 Blue over banden met een lagere rolweerstand. Ook zou de eindoverbrenging zijn aangepast, maar dat is nauwelijks te merken. De 1,4-liter benzinemotor is gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak. In het laatste verzet maakt de motor bij 120 km/u nog altijd 4.000 tr/min en da’s eigenlijk best vreemd (lees: veel). Immers, een lager toerental is gunstiger voor het verbruik. Hyundai denkt waarschijnlijk dat i30-rijders weinig kilometers vreten op de snelweg. Och ja, dan hebben ze nog iets te versleutelen bij een eventuele facelift, want verder steekt de i30 prima in elkaar. Met de 109 pk die het aggregaat levert, valt goed te leven. De bekende sprint naar de honderd duurt 11,7 tellen en de koek is op bij 187 km/u. Het Blue-label zorgt voor een gemiddelde brandstofreductie van 7 procent, wat neerkomt op gemiddeld 1 op 17,5. In de stad zou de blauwe i30 dankzij ISG zelfs 15 procent zuiniger zijn. Met een CO2-uitstoot van 135 gram per kilometer behaalt ie een A-label en betaalt de zakelijke rijder 20 procent bijtelling.

Comfortabele afstemming

Ook met de i30 an sich is niets mis. Als je bekijkt hoeveel euro’s je bij de dealer moet aftikken, krijg je veel auto voor je geld. Koreanen stonden voorheen bekend om hun kopieergedrag, maar daarvan hebben ze afscheid genomen; de na-aap cultuur is inmiddels overgevlogen naar China. Al kunnen we niet ontkennen dat vooral de kont wat trekjes vertoont van een BMW 1-Serie. Het staat hem goed, dat wel! De importeur heeft het testexemplaar voorzien van wannabe lichtmetalen wielen -wieldoppen dus- die van een afstandje nog best fraai ogen. Verder is de i30 toch echt een forse auto. En profil valt de lange wielbasis van 2,65 meter op, waarvan het interieur optimaal profiteert. De achterpassagiers beschikken, in tegenstelling tot de eerder genoemde 1-Serie, wel over meer dan voldoende beenruimte. Aan hoofdruimte eveneens geen gebrek, al is het ‘plafond’ in de gereden versie iets verlaagd, dankzij het optionele dakraam. Ook de materialen zijn niet meer des Koreaans. De harde plastic kunststoffen zijn op de elementaire plaatsen (op portierpanelen) vervangen door zachtere materialen. Wat wel een ietwat goedkope indruk maakt, is de bekleding van het meubilair waarin voelbaar veel kunststofvezels zijn verwerkt. De stoelen zitten echter prima. Ook op langere ritten. En daar draagt de comfortabele afstemming en de eerder genoemde lange wielbasis ook aan bij. De stuurbekrachtiging is nog steeds niet top, maar een stuk beter en minder vaag dan onze ervaring met de kleinere i20.

De komst van deze i30 1.4i Blue betekent (nog?) niet het einde voor de i30 1.4i zonder ISG. Bovendien volgt later dit jaar ook nog een ‘blauwe’ i30 met 1.6 benzinemotor en een 1.6 VGT diesel Blue. Daarom heeft Hyundai alle versies van de i30 zonder ISG met 2.000 euro in prijs verlaagd. De 1.4i Blue is er vanaf 15.495 euro als vijfdeurs hatchback in ActiveVersion en de CrossWagon is 750 euro duurder.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (31)

Hyundai i30 1.4i Blue is zuinige no nonsense auto
Geniale all-rounder: een Megane RS met de praktische voordelen van een Golf GTi.

Vrijwel geen echte minpunten te bemerken op deze wagen en wat mij betreft uit het niets naar beste in klasse in het hot hatch segment. Vlotte prestaties die vooral toegespitst zijn op plezierig rijgedrag. Verwacht geen acceleraties à la Type R, maar deze wagen biedt bakken rijplezier zowel bij dagelijks gebruik, op de B wegen als op circuit.

Het interieur is vooral praktisch zonder veel meer, maar is wel degelijk en met zachte plastics waar het hoort. Onvergelijkbaar met Hyundai's van 6 - 7 jaar geleden. Aan de buitenkant zijn de aanpassing eerder bescheiden dan schreeuwerig, maar het verschil met een 'gewone' i30 is zeker merkbaar. Kortom, een hot hatch waarmee je nog op een nieuwjaarsreceptie van het werk mee durft te verschijnen.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

- Prijs
- Rijsensaties (stuur, schakelling,...)
- Uitlaatgeluid
- Geniale all-rounder
- 5 jaar garantie zonder km-beperking

Minpunten

- Interieur mocht wat frivoler
- verbruik loopt snel op
- Vering in N-mode praktisch onbruikbaar op Belgische wegen
Hyundai i30 1.4i Blue is zuinige no nonsense auto
Zeer goede auto.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Hyundai i30 1.4i Blue is zuinige no nonsense auto
een goede auto voor zijn geld,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Hyundai i30 1.4i Blue is zuinige no nonsense auto
Ik heb deze auto 2de hands gekocht met 16000 km op de teller. Heb binnen een jaar problemen met de stuurkolom, daar zit speling op... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Hyundai i30 1.4i Blue is zuinige no nonsense auto
bij 120-130 meer lawaai dan H200,geen auto voor een aanhanger of caravan,slechte koppeling. nieuwe banden bij 1500 km geweldig in de kou gezet door importeur.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Hyundai i30 1.4i Blue is zuinige no nonsense auto
verder rijdt oke ingebouwde navigatie hapert wel eens. motor weet niet of lang mee gaat ik vidt het blijft een hyundai is niet te.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Hyundai i30 1.4i Blue is zuinige no nonsense auto
Ik rijdt nu 23 maand en 36000km met 1.6 crdi en heb al heel wat problemen gekend,linker voorportier gaat zomaar op slot,navigatie valt weg bij.. Lees volledige review.
Hyundai i30 1.4i Blue is zuinige no nonsense auto
Net een paar dagen in bezit van een style. Netjes en zeer degelijk, absoluut een goed prijs/kwaliteit verhouding. Op deze manier komt Hyundai snel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Hyundai i30 1.4i Blue is zuinige no nonsense auto
Prima auto de I30 CWI. Heb de auto nu een jaar en rijd als een zonnetje. Geen problemen of iets anders gehad. betrouwbare auto zeker.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Hyundai i30 1.4i Blue is zuinige no nonsense auto
Ik heb hem nu 13 maanden, ruim 72000 km, uiteraard een diesel, minpunt is de ingebouwde navigatie ( bij mij Destinator 8) inmiddels moet voor.. Lees volledige review.
Hyundai i30 1.4i Blue is zuinige no nonsense auto
Heb hem nu 1,5 jaar dikke prima uitveoring 1.6 hp diesel Style uitvoering, heb alleen vanaf nieuw ruzie met de zit, ik kom uit.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Hyundai i30 1.4i Blue is zuinige no nonsense auto
12500 km geen problemen alleen navigatie niet ok,is nu eerst niet aangesloten is nieuwe besteld maar wacht al 5 weken,heb gelezen dat hier meer klachten.. Lees volledige review.
Hyundai i30 1.4i Blue is zuinige no nonsense auto
Nieuw gekocht in sept. 2009. Auto rijd goed, mooi, ruimte enz. Nadeel is het verbruik, een kleine 1 op 12... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Hyundai i30 1.4i Blue is zuinige no nonsense auto
ik rijd vanaf februarie 2009 een dynamic i30 cw , veel herrie vanaf 90 km/u groot verbruik 1: 11 gemidd . erg slecht multimedia display.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Hyundai i30 1.4i Blue is zuinige no nonsense auto
ik sluit mij aan bij Johannes. Ook al heel veel problemen gehad met het starten van de wagen. Accu was soms ook binnen 2 uur.. Lees volledige review.
Hyundai i30 1.4i Blue is zuinige no nonsense auto
De auto is nu 1 jaar oud. Heel fijn in gebruik en oogt toch ook mooi. Heb alleen na 3 maanden heel veel problemen gehad met.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Hyundai i30 1.4i Blue is zuinige no nonsense auto
rijdt zeer zacht, scherp in de bochten stuurt dynamisch, oogt heel mooi als je hem ziet staan naast duurdere wagens (breaks) hebben hem 2dehands gekocht van.. Lees volledige review.
Hyundai i30 1.4i Blue is zuinige no nonsense auto
We hebben de I30cw Style. Echt een super auto wat betreft prijs/kwaliteit verhouding. Echter twee problemen : -als de airco aan is, dan rijdt de auto minder.. Lees volledige review.
Hyundai i30 1.4i Blue is zuinige no nonsense auto
Vanaf de eerste dag irriterend lawaai thv. onderstel op niet geasfalteerde weg tussen 30 en 50 km/h. Motor maakt raar stompend geluid boven 100 km/h.,.. Lees volledige review.
Hyundai i30 1.4i Blue is zuinige no nonsense auto
Ik rij de I30 nu sinds maart van dit jaar en ben erg tevreden met de auto. Alleen het navigatiesysteem is al de tweede keer.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Hyundai i30 1.4i Blue is zuinige no nonsense auto
Beide zijn erg tevreden over deze auto. Wij rijden de i30 nu 14 maanden en hebben 59.000 km erop zitten! Wij gaan hem vanwege de.. Lees volledige review.
Hyundai i30 1.4i Blue is zuinige no nonsense auto
ik heb een i30 cvvt hp cool blue besteld, krijg het over 2 weken. een zesde versnelling zou beter zijn,maar met 5 vind ik het ook.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Hyundai i30 1.4i Blue is zuinige no nonsense auto
Rijd nu reeds 12000 km met deze erg aantrekkelijke maar helaas slecht op de weg liggend bak, deze bak heeft een eigen willetje en stuurt.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Hyundai i30 1.4i Blue is zuinige no nonsense auto
Heb de business edition, benzine 1.6 met automaat. nu 1 maand later en ruim 3600 km, verbruik snelweg en heel rustig voetje 8.5... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Hyundai i30 1.4i Blue is zuinige no nonsense auto
rij nu al 7 maanden met de I30 lounge en heb bijna 16.000 km. Auto rijdt lekker, trekt goed op en het verbruik ligt goed. Plastieken inetrieur.. Lees volledige review.
Hyundai i30 1.4i Blue is zuinige no nonsense auto
Ik heb de auto bijna een jaar. Geen enkel probleem. In België was de wachttijd vorig jaar slechts 6 weken (toen we hem kochten, zat.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Hyundai i30 1.4i Blue is zuinige no nonsense auto
ik heb een 1.4 benzine. Wat, ondanks zijn ruime vermogen, soms net iets te zwak is voor de auto. Slecht afestelde versnellingen ? boven.. Lees volledige review.
Hyundai i30 1.4i Blue is zuinige no nonsense auto
aanvulling op mijn review d.d.22/12-2008. op 30 jan 2009 auto geleverd, en ik moet zeggen het wachten was niet voor niets,de automaat schakelt heerlijk en.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Hyundai i30 1.4i Blue is zuinige no nonsense auto
ik heb mijn i30cw business edition nu net 3 dagen maar ben er helemaal wild van, ik het een geweldige auto rijdt heerlijk zit lekker en.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Hyundai i30 1.4i Blue is zuinige no nonsense auto
Mijn volgende auto wordt weer een i30 CW of evt. opvolger. Ik rijd er nu in vanaf juli 2008 en heb nog geen nadelen kunnen ontdekken.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Hyundai i30 1.4i Blue is zuinige no nonsense auto
Wij hebben de i30 CW nu een half jaar en hij staat nu voor de 4e keer in de garage!! Ik word helemaal gek van.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5