Auto’s kopen vanwege de goede prestaties of het fantastische motorgeluid, nee, die tijd is voor een groot aantal automobilisten voorbij. Nu is vooral van belang hoever je op een liter brandstof kunt komen. Fabrikanten bedenken daarom allerlei snufjes om modellen zuiniger te maken. De start-/ stoptechniek is hierbij een veelgebruikt item, waarmee in theorie de meeste winst behaald kan worden. Wel is het zaak om het rijgedrag enigszins aan te passen.
ISG
Hyundai doopt het start- /stopsysteem tot Intelligent Stop & Go, simpelweg ISG. Het systeem staat, na het starten van de motor, altijd aan, maar is met een druk op de knop ook uit te schakelen. Hoe werkt het? Heel eenvoudig. Voor bijvoorbeeld een rood licht gewoon de transmissie in z’n vrij zetten en het koppelingspedaal laten opkomen. De motor schakelt zich vervolgens uit; de airco daarentegen blijft wel actief. Herstarten geschiedt door de koppeling weer te beroeren. Zodra de eerste versnelling wordt ingelegd, kun je meteen wegrijden. De motor herstart supersnel. Een prima systeem, dat voor ons gevoel sneller functioneert dan dezelfde techniek bij menig concurrent. Bij de Mitsubishi Colt ClearTec (start/stop) bijvoorbeeld, duurt het herstarten namelijk een fractie langer en dat komt het vlot wegrijden niet ten goede. Maar Hyundai heeft nog meer foefjes uitgehaald om het verbruik te reduceren. Zo beschikt de i30 Blue over banden met een lagere rolweerstand. Ook zou de eindoverbrenging zijn aangepast, maar dat is nauwelijks te merken. De 1,4-liter benzinemotor is gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak. In het laatste verzet maakt de motor bij 120 km/u nog altijd 4.000 tr/min en da’s eigenlijk best vreemd (lees: veel). Immers, een lager toerental is gunstiger voor het verbruik. Hyundai denkt waarschijnlijk dat i30-rijders weinig kilometers vreten op de snelweg. Och ja, dan hebben ze nog iets te versleutelen bij een eventuele facelift, want verder steekt de i30 prima in elkaar. Met de 109 pk die het aggregaat levert, valt goed te leven. De bekende sprint naar de honderd duurt 11,7 tellen en de koek is op bij 187 km/u. Het Blue-label zorgt voor een gemiddelde brandstofreductie van 7 procent, wat neerkomt op gemiddeld 1 op 17,5. In de stad zou de blauwe i30 dankzij ISG zelfs 15 procent zuiniger zijn. Met een CO2-uitstoot van 135 gram per kilometer behaalt ie een A-label en betaalt de zakelijke rijder 20 procent bijtelling.
Comfortabele afstemming
Ook met de i30 an sich is niets mis. Als je bekijkt hoeveel euro’s je bij de dealer moet aftikken, krijg je veel auto voor je geld. Koreanen stonden voorheen bekend om hun kopieergedrag, maar daarvan hebben ze afscheid genomen; de na-aap cultuur is inmiddels overgevlogen naar China. Al kunnen we niet ontkennen dat vooral de kont wat trekjes vertoont van een BMW 1-Serie. Het staat hem goed, dat wel! De importeur heeft het testexemplaar voorzien van wannabe lichtmetalen wielen -wieldoppen dus- die van een afstandje nog best fraai ogen. Verder is de i30 toch echt een forse auto. En profil valt de lange wielbasis van 2,65 meter op, waarvan het interieur optimaal profiteert. De achterpassagiers beschikken, in tegenstelling tot de eerder genoemde 1-Serie, wel over meer dan voldoende beenruimte. Aan hoofdruimte eveneens geen gebrek, al is het ‘plafond’ in de gereden versie iets verlaagd, dankzij het optionele dakraam. Ook de materialen zijn niet meer des Koreaans. De harde plastic kunststoffen zijn op de elementaire plaatsen (op portierpanelen) vervangen door zachtere materialen. Wat wel een ietwat goedkope indruk maakt, is de bekleding van het meubilair waarin voelbaar veel kunststofvezels zijn verwerkt. De stoelen zitten echter prima. Ook op langere ritten. En daar draagt de comfortabele afstemming en de eerder genoemde lange wielbasis ook aan bij. De stuurbekrachtiging is nog steeds niet top, maar een stuk beter en minder vaag dan onze ervaring met de kleinere i20.
De komst van deze i30 1.4i Blue betekent (nog?) niet het einde voor de i30 1.4i zonder ISG. Bovendien volgt later dit jaar ook nog een ‘blauwe’ i30 met 1.6 benzinemotor en een 1.6 VGT diesel Blue. Daarom heeft Hyundai alle versies van de i30 zonder ISG met 2.000 euro in prijs verlaagd. De 1.4i Blue is er vanaf 15.495 euro als vijfdeurs hatchback in ActiveVersion en de CrossWagon is 750 euro duurder.
Schrijf een review