Hybride’s zijn hot. Het aantal Priussen en Civic Hybrid’s op de weg neemt in rap tempo toe. Het aantal verdubbelde zelfs in één jaar! Toyota en Honda hebben welbeschouwd samen nog steeds het rijk alleen in de hybridemarkt. Terwijl Toyota bij de derde generatie Prius is aanbeland zoekt Honda nu naast de Civic Hybid heil in een iets compacter model, de Insight. Misschien klinkt die naam al bekend in de oren. Dat kan heel goed, want in 1999 kwam de Insight –toen ook al een hybride- voor het eerst op de markt, echter niet in Europa.
High-tech
De nieuwe Insight is echter een heel andere verschijning. Omdat Honda met hun nieuwe hybride uiteraard een vier- of vijfzitter met een zo laag mogelijk brandstofverbruik wil creëren, is het silhouet van de Japanner bijzonder gladjes. Het heeft wel wat weg van een Prius, zo met die dubbele en schuine achterruit en de aflopende daklijn. We kunnen het Honda niet kwalijk nemen, dit is nou blijkbaar het recept voor een ‘zuunig’ resultaat. Het team van designers bracht de koets verder op smaak met originele details, zoals een neus met lichtblauw gekleurde koplampbehuizingen. Samen met de aluminiumkleurige breed doorlopende grille schept dat meteen een heel modern, high-tech beeld.
Eenmaal ingestapt, en nog zonder een meter gereden te hebben wordt het vernuftige Japanse karakter ons helemaal duidelijk. Van strak, zakelijk en donker moet Honda niets hebben. Net als in de Civic Hybrid pakt het merk uit met een levendig ontworpen dashboard, opgebouwd uit verschillende niveaus, met ronde en rechte vormen, ‘gekleurd’ in enkele grijstinten. ‘Vreemdrijders’ zullen deze eerste aanblik zeker even moeten laten bezinken, toch is de indeling allemaal niet zo onlogisch als het lijkt. Een touchscreen voor radio/navigatie (optie), links ervan de klimaatregeling met druk en draaitoetsen en daaronder diverse vakjes en bakjes voor praktisch gemak. Bij nader inzien is het materiaalgebruik beperkt tot hard, dun en krasgevoelig plastic, ongetwijfeld om kosten te sparen. Het steekt wel goed in elkaar, maar drukt de algehele kwaliteitsbeleving.
Voorin zitten
Heel tevreden zijn we over de voorstoelen. Beide zijn van een goed formaat en laten zich eenvoudig een fijne rij-/zitpositie instellen. De bestuurder heeft dankzij een in hoogte en diepte verstelbaar stevig en sportief ogend stuur snel zijn weg gevonden. Hoewel de Insight uiteraard niet alleen bedoeld is voor veelrijders, scoort de Insight hier zeker punten. Vreemd genoeg is de snelheidsmeter boven het instrumentarium na onze ingestelde zitpositie onleesbaar achter de rand van het stuur beland. Jammer, het stuur moet even iets omlaag. Op de achterbank volgt nog een tegenvaller, want hoewel de beenruimte met wat inschikken nog wel toereikend is, houdt de hoofdruimte gewoon niet over. Dat heeft natuurlijk alles te maken met het aflopende dak, het zet zijn rol als comfortabele vier- of vijfzitter wel onder druk. In de bagageruimte is er 339 liter beschikbaar, slechts fractioneel minder dan een Civic Hybrid te bieden heeft. Bovendien is de achterbank –in tegenstelling tot zijn populaire grotere broer– wel neerklapbaar. Een praktische plus voor deze nieuwkomer.
De leermeester in actie
Goed, rijden maar! Voor het omdraaien van de sleutel worden we voor het blok gezet: gaan we voor zuinig of zo zuinig mogelijk? Honda heeft namelijk een eco-knop in petto, die ervoor zorgt dat de automatische transmissie, de motorrespons en de klimaatregeling zijn ingesteld op een zo laag mogelijk brandstofverbruik. Wij kiezen voor de groenste modus. Na het omdraaien van de sleutel komt de motor zonder startgeluid tot leven. De generator voor de accu’s fungeert namelijk als ‘startmotor’. Na het inschakelen van D(rive) -ook de Insight beschikt over een traploze automatische transmissie-, gaan we vloeiend van start.
De in de inleiding genoemde leermeester komt op verschillende manieren tot uitdrukking. Het meest zichtbaar is de achtergrondverlichting van de digitale snelheidsmeter. Zolang deze groen schijnsel laat zien ben je goed bezig, groen/blauw is de middenweg en bij een blauwe gloed neem je zuinigheid en efficiëntie op de korrel. Bijvoorbeeld door teveel gas te geven, of (onnodig) hard te remmen. Zodoende word je zichtbaar gestimuleerd om zuinig te rijden. Hoorbare stimulans is er vanuit de motorruimte, want zoals het de meeste CVT’s betaamt laat ook deze de 1.3 litermotor duidelijk opjagen bij een ferme druk op het gaspedaal.
Ook de Assist-meter en het display van de boordcomputer schept duidelijkheid. Hier is te zien hoeveel energie er vanuit de accu’s naar de wielen wordt gestuurd of andersom. Bij remacties word namelijk de vrijgekomen energie weer teruggevoerd naar de accu’s. Op het display ernaast wordt afhankelijk van de gekozen weergave getoond hoe het met de acculading is gesteld en of de elektromotor ‘meehelpt’. In de bebouwde kom kun je jezelf een nieuwe sport aanleren; volledig elektrisch rijden. Hoewel Honda het niet van de daken schreeuwt, is het mogelijk om met een gangetje van ongeveer 50 km/u met losgekoppelde brandstofmotor te rijden. De Assist-meter schiet dan omhoog, waarna je voor korte duur volledig emissieloos op weg bent. Het is echter wel zaak om heel beheerst het gaspedaal te bedienen, anders wordt al snel de benzinemotor subtiel bijgeschakeld
De cruise control, die eenvoudig en snel via het stuur te bedienen is, kan eveneens helpen zuinig te rijden. Deze is wel van het luie type als er moet worden geaccelereerd, want de ‘acceleratieknop’ doet de Insight nauwelijks versnellen, omdat vooral de elektromotor erbij wordt betrokken. Tot slot zorgt het start&stop systeem ervoor dat de benzinemotor zich bij stilstand uitschakelt. Tenminste, dat belooft het. In de praktijk wordt de benzinemotor echter na 10-20 seconden weer ingeschakeld, dit is afhankelijk van de ingestelde klimaatregeling, buitentemperatuur en acculading. Een vreemde gewaarwording, andere hybride’s en tevens Honda’s eigen Civic Hybrid laten zien dat dit niet nodig is.
Bloemetjes voor thuis
Met uitgeschakelde eco-modus reageert de aandrijflijn zoals verwacht kwieker op het gas, maar wij vinden dit meer een leuke gimmick om achter de hand te hebben. Die spaarstand haalt juist de meestal onnodige ‘pieken’ uit de rijstijl, en dat spaart weer brandstof. Bovendien kunnen we dan zo niet veel bloemetjes scoren. Jawel, je kunt ze bij elke rit verdienen, het aantal is uiteraard afhankelijk van de rijstijl. Ze worden weergegeven in het display van de boordcomputer. Daar kun je mee thuiskomen! Die Japanners denken ook aan alles... Zullen we dan maar ons testgemiddelde verklappen? De fabriek belooft 4.6l/100km, in onze testperiode bleef de nauwkeurige verbruiksmeter steken op 5.3l/100km, ofwel 1 op 19. Daarmee is de Insight duidelijk zuiniger dan de 100 kg zwaardere Civic Hybrid.
Prijzen en uitrusting
De komst van de Honda Insight maakt hybriderijden bereikbaar voor een nog groter publiek. Het instapmodel start namelijk net onder de 20 mille, waarmee de Insight de goedkoopste hybride van ons land is. Tel daarbij op dat de wegenbelasting slechts een kwart van het normale tarief bedraagt – volgend jaar betaal je helemaal niets meer – en voor zakelijke rijders het 14% bijtellingstarief geldt. Voor die startprijs is de milieu- en financieelbewuste automobilist bedeeld met de Insight Base, voorzien van luxe als climate control, elektrische ramen rondom en een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel. ABS, ESP, zes airbags en Isofix vormen hoofdzakelijk de veilige voorzieningen. In Comfort-trim komt daar onder meer 15 inch lichtmetaal, ruitenwisser achter en een hoedenplank(!), radio/cd, elektrische buitenspiegels en een middenarmsteun bij. De door ons gereden Elegance voegt er bijvoorbeeld nog parkeersensoren achter, schakelflippers, stoelverwarming, Bluetooth, een lederen stuur, cruise control, een regensensor en 16 inch lichtmetaal aan toe. Deze uitvoering kost bij de dealer 22.600 euro.
Schrijf een review