Komt ie wel of komt ie niet? Het hield de gemoederen lange tijd bezig. En ook ons. Nadat we vorig jaar kennis mochten maken met de TTS leek het welhaast onmogelijk voor Audi om deze rappe bolide te overtreffen. Immers, in de S heeft de fabrikant het maximale uit het 2,0-liter turboblok geperst: 272 pk is niet niks. Ze hebben nog wel een zescilinder in de schappen, maar dit aggregaat is te zwaar en heeft niet het hitsige karakter dat bij een RS hoort. En een nieuwe motor bouwen, speciaal voor de TT RS, nee, dat zou veel te duur zijn. Hebben we dan iets over het hoofd gezien? Jawel, in Amerika wordt de Volkswagen Jetta namelijk nog geleverd met een vijfcilinder. En deze compacte en lichte krachtinstallatie past prima voorin de TT. Audi heeft uiteraard het 2,5-liter blok wel flink aangepakt. Bovendien is er nog een grote turbo opgeschroefd.
S-knop
De vijfcilinder turbomotor schopt het in de TT RS tot liefst 340 pk. Ook het koppel spreekt boekdelen. Al vanaf 1.600 tr/min is er 450 Nm voorhanden en de koppelkromme blijft mooi vlak tot 5.300 tr/min. Als je het gesis uit de downpipe niet zou horen, dan zou je niet eens in de gaten hebben dat er een turbo in het vooronder huist. Overigens zou dat jammer zijn, laten we dat voorop stellen, want het afblazen van de overtollige lucht geeft een extra dimensie aan de beleving van de TT RS. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de sound uit de twee ovale uitlaatmonden. Kippenvel! Wat maakt zo’n vijfcilinder toch een fantastisch geluid! Audi heeft bovendien een klep in het uitlaatsysteem geplaatst, die met een druk op de S-knop op de middentunnel bediend kan worden. De sound wordt dan nog rauwer. Niet alleen het geluid overigens. Ook de respons op het gaspedaal en het optionele(!) magnetic ride (de adaptieve schokbrekers) staan op scherp. Een turbogat, gevolgd door een krachtsexplosie, ontbreekt dus in zijn geheel. Vinden we dat jammer? Ja, misschien wel een heel klein beetje, al realiseren we ons terdege dat een turbogat niet meer van deze tijd is. Ook een van Audi’s oudgedienden, de Fin Hannu Mikkola, die speciaal is ingevlogen om te vertellen hoe geweldig de RS is, wordt even afgekapt. De rallylegende prees de oer-Quattro om zijn turbogat, de motor moest dus voortdurend op toeren gehouden worden: een auto voor echte mannen! Enerzijds heeft hij wel gelijk, maar aan de andere kant stelt niet iedereen (lees: bijna niemand) het op prijs als je je op die manier over de openbare weg verplaatst.
Carbonafdekking
Menig Audi R8-bestuurder zal zich straks eens achter de oren krabben. Tja, zij hebben een klein fortuin besteed, maar worden op de hielen gezeten door een TT RS. Althans, in ieder geval de eerste honderden meters. De RS snelt namelijk in 4,6 tellen naar de honderd en de topsnelheid is afgeregeld op 250 km/u. We kunnen je verklappen dat je zonder al te veel moeite 280 op de klok zet. Dat zijn dan zo’n 260 -265 echte kilometers per uur. Voor een kleine drie mille wordt de begrenzer ‘bijgesteld’ naar 280 km/u en dan kan het best wel eens zijn dat de wijzer de 300 nadert. Overigens is dat bedrag inclusief een carbonafdekking voor het motorblok. Wie wil dat nou niet?! Om maximale stabiliteit en druk op de achteras te genereren is de forse achterspoiler standaard. Aan tractie dus geen gebrek, mede dankzij de quattro vierwielaandrijving natuurlijk. Je kunt echt met ongegeneerd hoge snelheid bochten ‘pakken’. Wat een apparaat! Op het circuit van Zolder (België) hebben we nog een paar rondjes mogen proeven aan de kunsten van de RS. Hier valt op dat de remmen ook op hoge snelheid uitstekend op hun taak zijn berekend. Wat wil je ook met 370 millimeter grote, geperforeerde schijven voor. Achter zijn ze eveneens geventileerd, echter niet geperforeerd en iets kleiner van formaat (310 mm).
De TT RS is zowel als roadster en als coupé te bestellen. In de roadster, met het dak opgevouwen, is het helemaal genieten geblazen van het timbre van de hitsige vijfcilinder turbomotor. De koets is voldoende stijf en van torderen is nauwelijks sprake. Tot slot nog de prijzen: voor 76.990 euro krijg je de sleutels in handen van de coupé en de roadster is 4.485 euro duurder. De TTS maakte zoals eerder aangehaald grote indruk, maar deze RS slaat werkelijk alles. Een fantastische machine en een waardig troonopvolger van de legendarische oer-Quattro.
Schrijf een review