Als je bovenstaand relaas zo leest, dan is deze beemer dus eigenlijk voor luie mensen. Nee, zo moet je dat natuurlijk niet zien, de techniek maakt het leven van de 7-serie bestuurder gewoon wat gemakkelijker. Na een drukke dag op het werk, kun je zonder al te veel inspanning en in alle luxe naar huis suizen. Want aan de nodige comfortverhogende voorzieningen ontbreekt het de limousine in deze uitvoering niet. Overigens moet wel gezegd dat een groot deel van deze zaken de aanschafprijs niet ten goede komt. Ook al heeft de importeur ons een High Executive-variant voorgeschoteld (meerprijs 22.180 euro), dat wil niet zeggen dat er niets te wensen overblijft. In de optielijst, of beter gezegd het optieboek, staan zaken die een beetje zakenman of –vrouw niet kan missen. Zoals bijvoorbeeld de 20-inch wielen, die voor zo’n 5 mille te boek staan. Je kunt tegenwoordig toch niet meer met de standaard 17-inchers voor komen rijden? Och ja, je kunt maar ergens je zuurverdiende centjes aan uitgeven…
Zijdezacht
Waarom zou je kiezen voor een 7-serie diesel als er zoveel lekkers op benzinegebied te koop is? Het antwoord daarop is simpel: waarom niet? Vanwege het motorgeluid hoef je het in ieder geval niet te laten. Het interieur is net een kluis. De motor hoor je dus toch niet. En dat is in dit geval helemaal niet erg. Sowieso hoor je bovendien bar weinig van wat er zich allemaal om je heen afspeelt. Een top isolatie! Onder de kap ligt een 3,0-liter zes-in-lijn diesel, voorzien van twee turbo’s. Met 245 pk en 540 Nm aan koppel kom je echt niets te kort. Geloof ons nou maar… Accelereren naar de honderd geschiedt in 7,2 tellen en de topsnelheid ligt op 245 km/u. Deze diesel vormt misschien wel de beste keuze in het 7-serie assortiment, al zal de plaatselijke pompstationhouder deze keuze niet waarderen. Met een volle tank (80 liter) bedraagt de actieradius namelijk ruim 1.000 kilometer, dat zich vertaalt in een verbruik van 1 op 13,9 en -voor de liefhebbers- een CO2-uitstoot van 192 gram per kilometer (C-label). En dat verbruik ga je echt niet halen met een benzinemotor in het vooronder, al moet gezegd dat het testverbruik bleef steken op een nog alleszins acceptabel 1 op 11,5. Standaard is de diesel gekoppeld aan een automatische transmissie met zes verzetten. Zijdezacht legt de bak de volgende versnelling in. Alleen als de olie koud is, is een lichte schok bij overschakelen waarneembaar. Je kunt eventueel ook het heft in eigen hand nemen met, maar dat zal in de praktijk weinig gebeuren. De automaat maakt over het algemeen zelf de juiste keuzes.
Onthaasten
Standaard zijn elektronisch geregelde schokdempers. Met een paar knopjes op de middentunnel kies je de gewenste setting van comfortabel tot sportief. Ondanks de sportieve inborst gebiedt ons te zeggen, dat we eigenlijk de comfortstand prefereren. Debet daaraan is wellicht de sfeer in het interieur, of nee, de uitstraling van het hele concept. Eenmaal plaatsgenomen op de bestuurdersstoel in het fluisterstille interieur kan de hectische wereld je even gestolen worden. Je hebt niet de neiging om je telkens te moeten bewijzen door bijvoorbeeld als eerste bij een stoplicht weg te spurten. Nee, wat dat betreft vormt deze 730d een goed ‘middel’ om even lekker te onthaasten. Mocht je tijdens het smullen van alle luxe te laat op je afspraak dreigen te komen, zet dan de boel op scherp, op ‘Sport Plus’ en trap het gaspedaal in. Vervolgens transformeert de ‘comfortabele’ limousine welhaast in een GT, met een sportieve bite in de besturing en onderstel; de bestuurder wordt één met zijn limousine en zelfs de stabiliteitsregeling laat wat speelruimte over. Comfortabel overigens tussen aanhalingstekens, want de 7-serie is natuurlijk in geen enkel geval een zweverig type. Het is en blijft een BMW waarin het motto van de fabrikant ‘freude am fahren’ tot uiting komt. Echter, niet iedere 7-serie bestuurder heeft f1-coureur aspiraties, en daar heeft BMW wel degelijk rekening mee gehouden.
Knus
Het interieur van onze Zeven is voornamelijk opgetrokken uit donkere materialen. Dat maakt het binnenste ondanks de forse afmetingen toch wat, ja het klinkt gek, knus. Onder de i-Drive toets heeft BMW een keur aan functies verstopt, zodat het dashboard een minimum aan knopjes vertoond. En da’s voor de knopjesfetisjisten onder ons even slikken, maar we zijn inmiddels niet anders gewend van de Duitse autobouwer. Wel moet gezegd dat het i-Drive systeem er een stuk duidelijker op is geworden. De verschillende functies zijn logisch in de talloze menu’s ondergebracht. En het systeem projecteert zijn gegevens op een enorm breedbeeld tv-scherm geïntegreerd in het dash. Handig hulpmiddel bij inparkeren is de camera links en rechts in de wielkastrand, die de beelden splitscreen op het tv-scherm laten zien. De zogeheten dynamische xenonlichtbundel tot slot is er een van het actieve soort en past de verlichting geheel automatisch aan de omstandigheden aan.
De wat minder bedeelden onder ons hoeven nog geen euroton uit te trekken voor de Zeven. De 730d is er namelijk ‘al’ vanaf 99.275 euro. Maar ja, dan staat de instapper bij je op de stoep. Wij adviseren toch minimaal de Executive-variant met standaard zaken als leren bekleding, stoelverwarming, navigatie, bluetooth en een DVD-wisselaar. Kosten? Vanaf 111.105 euro. Topper vormt dus de High Executive die een minimale investering vergt van niet minder dan 121.455 euro.
Schrijf een review