Het aantal nieuwe of vernieuwde modellen bij Toyota in een jaar is niet meer op een hand te tellen. Immers, de iQ en Avensis staan net op de stoep, de Verso is voorgesteld en ook de Urban Cruiser is onlangs geintroduceerd. Daarnaast heeft de Aygo en RAV4 een verjongingskuur gekregen. Ook de Yaris kreeg een opfrisbeurt, waar de Yaris TS (Toyota Sport) eveneens van heeft geprofiteerd. Zijn subtiel bijgepunte looks met nieuwe bumpers en een iets kleinere gaasgrille verzorgen een bescheiden krachtige uitstraling, waarbij de side-skirts, chromen uitlaatsierstuk en achterspoiler zijn imborst nog iets verder weten te accentueren. De exclusief op de TS leverbare parelmoer witte lak doet – of het mode is of niet - ook nog een duit in het zakje, want met het privacy glass op de achterramen maakt deze Yaris met TS-recept toch wel meer indruk in het dagelijkse verkeer.
We hebben al verklapt welke motorisering Toyota in de Yaris TS lepelt; een krachtige 1.8 litermotor, die ook in de voorgaande TS dienst deed. De flinke cilinderinhoud - waar komen we dat nou nog tegen – realiseert een gezonde 133 pk, die de krap 1100 kilo zware koets vlotjes in gang zetten. Hoewel deze spierballen op papier niet voor spectaculaire prestaties zorgen is de praktijk anders: de viercilinder wil graag zijn krachten tonen en bij een geringe druk op het gaspedaal zijn het relatief grote aantal Newtonmeters goed te merken. Je hebt gewoon steeds het gevoel groot gemotoriseerd onderweg te zijn. Zoals we vaker zien is de 1.8 op toeren helemaal in zijn element, hij laat dan in de cockpit behoorlijk van zich horen. Samen met de strak schakelende versnellingsbak levert dit een levendige combinatie op voor de nodige vlotte kilometers.
Denk echter niet dat de Yaris TS met zijn verlaagde onderstel en aanlokkelijke hoeveelheid pk’s in een scheurmonster verandert, daarvoor is de afstemming te braaf en niet stevig genoeg. Onze witte Jap wil namelijk best overhellen en trakteert regelmatig op een portie onderstuur. Bovendien is het stuur ook te vlak geplaatst om je een coureur in spe te voelen. Toch trakteert deze Yaris je gaandeweg wel op extra plezier, en daar was het zijn makers om te doen.
De inspanningen van het Toyota Sport-team ten spijt verraadt het interieur zijn originele takenpakket: ruimtelijk overkomen en vooral praktisch zijn. Zo is de middenconsole smal geclusterd, zijn er tal van opbergruimten en kreeg het instrumentarium een centrale plek. Voor een sportieve touch ging Toyota aan de slag met een analoge klokkenwinkel, zwart-wit lederen bekleding op de stoelen, een startknop (onderdeel van sleutelloze toegang) en een lederen stuur. Een set sportpedalen ontbreekt in dit rijtje. Een echt sportief gevoel bekruipt de cockpit ons dus niet, maar dat kunnen we de Japanners niet echt kwalijk nemen. Je kunt immers niet zomaar een metamorfose van het dashboard doorvoeren. De al genoemde (geperforeerd) lederen stoelen zien er sportief uit, maar creëren geen echt sportieve zitpositie, daarvoor is de zit te hoog en zijn de stoelen net een maat te klein. Echter is de zijdelingse steun prima.
Zijn relatief bescheiden sportieve karakter compenseert de Yaris ruim met allerlei luxe: zo is de TS naast zijn sportieve outfit standaard aangekleed met automatische airco, elektrische ramen en spiegels, audio met Bluetooth en stuurbediening, smart entry, mistlampen voor, 17 inch velgen en schijfremmen achter. Het two-tone leder is optioneel, standaard wordt het meubilair met stof afgeleverd. Een praktische feature is de verschuifbare achterbank, om eenvoudig meer bagageruimte te voorschijn te toveren en niet de bank zelf te hoeven neerklappen.
Toyota vraagt voor de Yaris TS zo’n 2000 euro meer ten opzichte van 100 pk sterke 1.3 Executive. Dat maakt de totaalprijs 20.250 euro, of 20.850 euro als vijfdeurs. Daarmee loopt deze top-Yaris netjes in de pas met zijn (doorgaans eveneens wit gespoten) tegenstrevers, waarvan een aantal bij ons reeds de revue hebben gepasseerd.
Schrijf een review