Mitsubishi Colt Ralliart - sportieve gezinsverpakking

Bij Mitsubishi kunnen sportieve rijders al jaren terecht bij de Lancer Evolution. Sinds kort is ook de vernieuwde Colt in gespierd outfit verkrijgbaar, maar dan onder de noemer Ralliart. Welke naam het beestje ook heeft, wij willen wel eens weten hoe deze Japanner in werkelijkheid het asfalt te grazen neemt. Tijd voor een test!

Bij Mitsubishi kunnen sportieve rijders al jaren terecht bij de Lancer Evolution. Sinds kort is ook de vernieuwde Colt in gespierd outfit verkrijgbaar, maar dan onder de noemer Ralliart. Welke naam he
Mitsubishi Colt Ralliart - sportieve gezinsverpakking

Compacte afmetingen, vlotte looks en een potente krachtbron zijn plezierige ingrediënten voor iedere sportieveling. De Mitsubishi Colt Ralliart voldoet ook aan dit recept, als drie- en vijfdeurs. Wij rijden de laatste variant, die door zijn hogere daklijn en vrij recht aflopende achterzijde gewoon minder blits overkomt dan de driedeurs broer.

De Japanners gingen voor beiden minder fanatiek te werk dan bij de Lancer Evolution X het geval was. Heftige spoilers zullen we moeten missen en ook zijn bijvoorbeeld de wielkasten vrij bescheiden van formaat. Toch is onze witte rally-rakker met antraciet gelakte 16 inch wielen (17 duims is ook leverbaar), het uitlaatsierstuk, prominente side-skirts, een dakspoiler en donker privacyglass een opvallend vlotte verschijning. De Ralliart deed tegelijkertijd met een facelift van de Colt zijn intrede, dus kan deze ook rekenen op een krachtig front, met die dreigende Jet-fighter grille als familiegezicht. Zeker in deze uitvoering is deze booskijkende neus niet overdreven, want onder de kap ligt – zoals beloofd - een motor met pit.

Dit in eigen land gebouwde ‘rallymonster’ heeft geen typisch Japans hoogtoerig of venijnige krachtbron meegekregen. Mitsubishi monteert namelijk een 1.5 liter viercilinder met turbo die voorheen al de ‘Colt 1.5 Turbo’ aandreef, goed voor 150 pk en een flinke 210 Nm. Deze combinatie helpt de Colt stevig van zijn plek, onder begeleiding van een enthousiast blaasorkest uit het vooronder. De turbocompressor treedt hoor- en voelbaar naar de voorgrond vanaf zo’n 2500 toeren. Deze traditionele afstelling resulteert in een aan-uit karakter dat we ook kennen van de eerste turbodiesels; leuk voor de beleving, maar dit werkt wel tegen bij inhaalmanoeuvres of acceleratie vanaf lage snelheid. Hoe dan ook, de honderdsprint wordt in 7.6 tellen voltooid en met een top van 210 km/u komen we echt niets te kort in deze klasse, waar soms zelfs met meer pk’s gestrooid wordt!

Om deze prestaties te kunnen realiseren zul je de vijfbak veelvuldig ter hand moeten nemen. Op- en terugschakelen is kinderspel, met weinig weerstand en korte slagen. Daarnaast is de zitpositie achter het stuur ook aanmoedigend. De sportstoelen zijn namelijk stevig van snit en uitgevoerd met opvallend hoge wangen. Van je stoel vallen is er echt niet bij! Ook het onderstel van de Ralliart is op zijn taak berekend. Speciaal voor deze uitvoering zijn de stabilisatorstangen aangepakt voor extra rijdynamiek. We zijn ook niet verrast dat de afstemming behoorlijk straf is. De besturing past wel bij het plaatje van deze Jap; vrij direct en met voldoende tegendruk. Mocht de situatie onderweg uit de hand lopen, dan is er Active Stability en Traction Control als vanget.

Het interieur van de Ralliart is er één waar kunststof de overhand heeft; de deuren zijn niet met stof bekleed en dat is toch wel een gemis in dit segment, de structuur in de afwerking ten spijt. Wel is de cockpit verder sportief aangekleed met de al genoemde sportstoelen, het lederen stuur, een set aluminium pedalen, Ralliart-dorpellijsten en een klokkenwinkel met zilverkleurige wijzerplaten. De middenconsole is duidelijk ingedeeld, met halfautomatische airco en geïntegreerde audio met cd-speler. Een sterk punt hier is de logische bediening, en zo hoort het. De airco is echter een beetje eigenwijs, want deze is vaker ingeschakeld dan je zou denken; met de klimaatregeling op de voorruit ingesteld draait de koelinstallatie altijd mee, en da’s lang niet altijd noodzakelijk.

De Colt is ook een sterke speler in ruimte. Zeker als vijfdeurs – die overigens nog geen vier meter telt - kun je ruim achterin plaatsnemen en is de bagageruimte riant uit te breiden naar ruim 1000 liter door de bank neer te klappen. Deze sportieveling blijkt dus ook best praktisch!

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (4)

Mitsubishi Colt Ralliart - sportieve gezinsverpakking
Deze auto heeft 70600 kilometer gereden gemiddeld verbruik ongeveer 16.39 kilometer op 1 liter Ik rijd eigenlijk nooit zuinig,dus het moet nog wel een stukje.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Mitsubishi Colt Ralliart - sportieve gezinsverpakking
Een voor mij prima auto voor alledaags gebruik. Zowel in de stad als op de snelweg rijdt het lekker weg. Ook de cruise control, die.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Mitsubishi Colt Ralliart - sportieve gezinsverpakking
Ben op zich wel fan van Mitsubishi en heb helaas deze colt zakelijk gekregen. Voor stadsverkeer prima maar op de snelweg met wind en.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Mitsubishi Colt Ralliart - sportieve gezinsverpakking
het ruitje voor de deur is echt een opstakel en levensgevaarlijk want ik heb al bijna een aanrijding gehad en ik hoop dan ook dat.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5