De Mazda2 heeft precies op het juiste moment zijn ware aard gevonden. Waar de vorige generatie het nog in de ruimte zocht en eerder oubollig overkwam, is de nieuwe Mazda2 modern en fris, de pijlers in dit segment. De GT-M is als sportief topmodel in optima forma gestileerd. Details zoals het 16 inch lichtmetaal, sportgrille, donkergetinte koplampen, skirts, en een subtiele dakspoiler achterop maken de pretenties als ‘GT’ helemaal waar. Toch hielden de designers het vrij beschaafd, een échte hot hatch is het immers niet.
Groot naar klein
Dat de nieuwe Benjamin door voorgenoemde ommezwaai juist kleiner werd, zal de jonge doelgroep in principe niet deren. Toch is de Japanner met 3.90 meter lange wel net even kleiner dan de meeste concurrenten in dit segment, zoals de Ford Fiesta en Seat Ibiza. Om over de Peugeot 207 maar niet te spreken. Een voordeel is dat het leeggewicht nog geen 950 kilo bedraagt, een unicum in dit segment. Is dat wel veilig? Jazeker, ook de 2 scoort vijf sterren in de NCAP botsproeftest en dat zegt een heleboel.
Leuk, maar zodra je plaatsneemt is het in vergelijking met zijn tegenstrevers toch een wat krappe bedoening. Je hebt simpelweg minder bewegingsvrijheid en bovendien is het zitmeubilair klein uitgevallen en laat het stuur zich alleen in hoogte verstellen. De zit is met enig schuif-en stelwerk wel ‘actief’, waardoor je alsnog enthousiast klaar bent voor de start. Op de achterbank en in de bagageruimte is de '2' eveneens minder ‘volwassen’ in dit segment, gelukkig is er ook een vijfdeursvariant beschikbaar voor een ruimere instap en laat de rugleuning zich in delen neer klappen. De cockpit zelf is ook compact opgezet, met veel kunststof materialen en met stof beklede deurpanelen. Verder zien we een lekker beetpakkend lederen stuur, een prominente snelheidsmeter –natuurlijk met een witte wijzerplaat- en een kleine toerenteller. De geïntegreerde radio/cd-speler en handbediende airco zijn prettig binnen handbereik en duidelijk geclusterd. Al met al vind je snel je weg in deze speelse creatie. Huiver voor de hooggeplaatste is niet nodig; misgrijpen lukt echt niet!
Lichtvoetig
In de GT-M-uitvoering neemt de 1.5 benzinemotor het voortouw. Deze viercilinder levert 103 pk en voelt met 137 Nm bijzonder levendig aan, niet in de laatste plaats door het lage gewicht. Het koppel van 137 Nm komt pas bij 4000 toeren vrij, maar ook daaronder reageert de viercilinder adequaat en soepel. En stil, want voor fraaie rapportcijfers laat de krachtbron wel gretig van zich horen. Dat klinkt eigenlijk wel leuk! Een top van krap 190 is geen probleem en het honderdsprintje is een eenvoudige klus die slechts tien tellen in beslag neemt. Je zult er wel flink voor moeten poken, maar dat is geen straf. De transmissie schakelt namelijk strak en trefzeker. Dit enthousiaste karakter laat zich soms moeilijk temperen. Daardoor bleef de verbruiksmeter tijdens onze gevarieerde testweek steken op 7.9/100km, terwijl Mazda zelf 5.9l/100km belooft.
Even recapituleren: de looks zijn er en aan pk’s is er geen gebrek. Komt de GT-M goed ook uit de verf op de weg? Reken maar! Hier komt de Mazda2 uit zijn schulp. Klein als-ie is, zo groots presteert ie op de weg. De techneuten hebben het onderstel van de 2 – dat voor de GT-M ongewijzigd is gebleven – strak en vrij stug afgesteld. Dat maakt deze Jap niet de meest comfortabele in zijn soort, maar wel tot een van de best rijdende. Tel daarbij de directe besturing op en je hebt een ideaal scheurijzertje voor een snelle boodschap of woon-werkverkeer.
Sportief én luxe
Sportief vervoer is bij Mazda zeker niet spartaans, ook niet bij het kleinste familielid. De GT-M wordt gezien als sportief- en luxueus topmodel, die onder meer kan rekenen op automatische airco, elektrische ramen en spiegels, mistlampen, regen- en lichtsensor, stoelverwarming, cruise control en een radio/cd-speler met zes speakers en stuurbediening. Het veiligheidspakket is heel keurig: zes airbags, ABS en ESP zijn voor elke Mazda2 standaard! Voor dit totaalplaatje dien je wel een kleine 19 mille neer te tellen. De optielijst beperkt zich tot een middenarmsteun (handig!), Pioneer navigatie en parkeersensoren achter (jawel!).
Een voordeliger alternatief is de gelimiteerde 1.3 Kuro Edition voor 17.250 euro, die het uiterlijk van de GT-M mee heeft gekregen. Mazda heeft ook nog een een 18.400 euro kostende GT-L in het gamma, die het sportieve outfit moeten ontberen maar net zo compleet is uitgerust. De prijslijst begint echter bij 13.850, voor de Mazda2 met 1.3 benzine. Voor 1000 euro is deze er met airco, want dat is anno 2009 – ook in deze klasse - toch wel een belangrijke accessoire geworden.
Heeft Mazda met de nieuwe '2' de juiste keuze gemaakt? Ja en nee. Ja, wanneer je een uitstekend sturende en wendbare auto zoekt met lage lasten. Zijn looks en potente krachtbron garanderen zeer plezierige kilometers. Het stevig afgestemde onderstel zul je dan voor moeten nemen wanneer je niet in een sportieve bui bent. Dat geldt ook voor de beperkte ruimtebeleving en het daadwerkelijk aanbod voor passagiers, bagage en 'klein grut'. De concurrentie laat namelijk zien dat iets meer centimeters echt geen afbreuk doen aan het lichtvoetige karakter. Je kunt je echter afvragen of je extra ruimte nodig hebt, anders zouden wij het wel weten!
Schrijf een review