Vooruitstrevende blik
De eerste confrontatie met de nieuwe Avensis deed onze wenkbrauwen niet fronsen. Het designteam van Toyota heeft zich niet uitgeleefd met allerlei designtruuks en visuele stijlfoefjes. Voor ons staat wederom een strakke koets die wij in de categorie ‘zakelijk behoudend’ zouden willen scharen. De 16 inch wielen ogen netjes maar zouden ‘voor het mooie’ een maatje groter kunnen zijn. Kenmerkend aan de nieuwe Avensis is wel de sprekende neus, met afgeronde motorkap, chroom omlijste grille en hoekige koplampen. Hier zien we duidelijk de nieuwe designtaal uit Japan, die ook zijn weg naar de iQ en Urban Cruiser heeft gevonden.
Een frivool ontworpen interieur zoals we dat in de iQ en Urban Cruiser zien moet de nieuwe Avensis ontberen. Maar tillen we daar zwaar aan? Nee, in dit overwegend zakelijke segment draait het om afwerking, rust, comfort en luxe. En daar weet de nieuwe middenklasser van het merk punten te scoren. De sfeer is weliswaar vrij getemperd door de antraciet en titaniumkleurige dashboarddelen en stoelbekleding, maar de gebruikte materialen steken goed in elkaar en maken een degelijke indruk. De bestuurder kijkt uit op een strakke cockpit met geïntegreerde klimaatregeling en groot radio/navigatiesysteem met telefoonfunctie. Die wegwijzer is achteraf te monteren en werkt prima maar vergt wel enige gewenning. Zo is de volumeregeling door het grote scherm noodgedwongen achter twee knoppen verstopt. Voor het (intuïtieve) gemak zien we liever een draaiknop, nog boven de standaard stuurbediening. Het instrumentarium laat weer niets aan duidelijkheid te wensen over, en zo hoort het ook. Wel is het even zoeken naar de handrem. Toyota volgt de trend van de elektromechanisch bediende handrem en heeft de bediening niet in de middenconsole of links van het stuur geplaatst, maar achter het contactslot. Om een soepele start mogelijk te maken dien je of de in te duwen of aan te trekken schakelaar niet te beroeren of je intuïtie overboord te gooien. Ondergetekende kon er maar niet aan wennen. Starten gaat overigens wel heel eenvoudig, met een 'ouderwetse' sleutel...
Rust
Voor het overige voel je je al snel thuis. Niet in de laatste plaats door het royale zitcomfort zowel voor- als achterin. Waar de vorige generatie nog redelijk compact bemeten voorstoelen meekrijgt, is de zit in zijn opvolger – die overigens vijf centimeter in lengte breedte groeide - zeer geriefelijk: niet te hard en met veel ondersteuning. Ook op de achterbank ontpopt de Japanner zich als een rustgevende reiswagen, waar passagiers over ruim voldoende bewegingsvrijheid beschikken. De bagageruimte meet nu 1609 liter en dat is in deze klasse niet maatgevend, maar wel heel behoorlijk.
Het reislustige en rustgevende karakter van het interieur strookt uitstekend met de vooringeplaatste 2.0 D-4D-F dieselmotor. De zelfontbrander is onderdeel van het moderne motorpallet dat Japan voor dit verwachte succesnummer in petto heeft. Het is de 126 pk sterke instapper, die met 310 Nm trekkracht op papier keurige rapportcijfers heeft. In combinatie met de zesbak blijkt de Avensis daadkrachtig te presteren, maar niet zozeer vlot. Daarbij is het wel zaak de toerenteller minstens 1800 toeren te laten aanwijzen, omdat dan de turbo voelbaar assistentie begint te verlenen. Het vijfde en zesde verzet is vrij lang gespatieerd, waardoor een sprintje bij 80 in het vierde verzet moet worden voltooid en een inhaalmanoeuvre op de snelweg niet aan het hoogste verzet besteed is. Voor het overige is de diesel soepel genoeg voor zorgeloze kilometers. En bovendien ook lekker zuinig: zonder problemen wees de boordcomputer 6.2l/100 km aan, en dat bleek vrijwel identiek aan het berekende verbruik aan de pomp. Ruim 1 op 16 is gewoon heel behoorlijk een auto van dit formaat. Het NOx reducerende D-CAT emissiesysteem is nog niet aan de tweeliter besteed. Toyota houdt deze ‘schone’ techniek (nog) voorbehouden aan de 2.2 D-4D.
Ook na de nodige afgelegde kilometers bewijst de nieuwe Avensis 2.0 D-4D-F zich als een uitgebalanceerd concept. De besturing is vrij direct, maar ook best licht en niet heel communicatief. Voor de doorwinterde Mondeorijder misschien een domper maar voor de relaxte rijder weer een verademing. Het onderstel is hier harmonisch op afgestemd en is comfortabel geveerd zonder overmatig over te hellen in bochten of in te boeten aan rijeigenschappen van niveau. Zo kun je als het moet toch vertrouwwekkend vlot manoeuvreren, al zal onze reisgenoot je daar niet toe uitnodigen. Wel houdt het ESP de gemoederen gesust, het stabiliteitsysteem vindt het opmerkelijk snel welletjes.
Vernuft op afroep
Toyota heeft voor de Avensis vier uitrustingsniveau’s op het programma staan. De Dynamic is de tweede trap, die onder meer van 16 inch lichtmetalen velgen, cruise control, automatische airco en een lederen stuur is voorzien. Ook regen- en lichtsensor, mistlampen en de automatisch dimmende binnenspiegel en mistlampen werken comfortverhogend. Elektrische ramen en spiegels alsmede het ESP zijn eveneens inbegrepen. Met een prijs van 32.230 euro (als Wagon) is het naar verwachting een interessante uitvoering voor het brede publiek. De prijsstelling an sich is ten opzichte van zijn concurrenten ook bijzonder gunstig te noemen. Het genoemde semi-geïntegreerde navigatiesysteem is als Business aangeduid, als aantrekkelijk geprijsd (750 euro) alternatief voor het duurdere af-fabriekssyteem. Het apparaat beschikt ook over Bluetooth, al was de geluidskwaliteit in combinatie met Apples iPhone niet heel zuiver. Ondanks de toch vrij complete standaarduitrusting van de Dynamic Business heeft de Avensis nog veel meer volwassen rijtechniek en –systemen in zijn mars. Deze zijn standaard op duurdere modellen of tegen meerprijs bij te bestellen: te noemen valt bi-xenonverlichting, smart entry sleutel, een CVT-transmissie of zestrapsautomaat, rijstrookdetectie, adaptieve cruise control en het Pre-Crash Safety systeem.
Schrijf een review