De nieuwe Mini wordt vaak omschreven als een rijdend lifestyle-icoon. En dat is terecht niet zonder reden: er zijn talrijke configuraties mogelijk voor wat betreft de lakkleur (12 stuks) en het dak (keuze uit drie kleuren of een vlag), leder of stoffen interieuraankleding, en smaakmakers als 16 of 17 inch lichtmetaal en striping, zodat je jouw Mini naar eigen smaak kunt ‘samenstellen’. Geen wonder dat Mini's bij een breed publiek in de smaak vallen; van jong tot oud, man en vrouw. Ook onze Cabrio komt als Cooper S bijzonder voor de dag met een beige koets en Denim Blue softtop. Niet direct de meest spectaculaire outfit voor een sportieve Cooper S – wij denken meer aan blits blauw met witzwarte striping – maar het is wel een lekker modieus en eigentijdse keuze.
Nieuwigheid
In tegenstelling tot de ‘oude’ Mini Cabriolet ontbeert de nieuwe zichtbare scharnieren op de achterklep en daarnaast zijn de rollbars bij de hoofdsteunen achter subtiel weggewerkt. Deze verfijnde uitstraling vormt dan eigenlijk het belangrijkste onderscheid, want ook bij de nieuwe Cabriolet bleek evolutie het toverwoord. En nog altijd heeft de Cabrio naar ‘Brits’ gebruik een stoffen kap. Verstandigerwijs heeft Mini de designers speciaal aan het werk gezet voor nieuwe lakkleuren en lichtmetalen wielen, zodat de kersverse Cabriolet toch nog meer nieuwigheid heeft dan dat het alleen de softtop. Je wilt immers ook in echt iets nieuws sturen.
Vorm boven functie
In de cockpit treffen we nog steeds een uitbundig ontworpen setting aan, waar je als nieuwe Mini rijder even je weg moet vinden. Niet alle knoppen zitten namelijk op een logische plek, zoals de volumeregeling van de radio en de bediening van de elektrische ramen. Juist doordat vorm boven functie gaat blinkt het binnenste van de Mini wel uit in originaliteit en levendigheid; de diverse kleurstellingen, een rits tuimelschakelaars, de turbine-achtige ventilatieroosters kunnen wij samen met de grote centraal geplaatste snelheidsmeter en een compact klokkencluster achter het stuur allerminst doorsnee of stijlloos noemen. Inderdaad, bij de Cabriolet is er een extra tellerunit naast de toerenteller te vinden. Mini was zo vindingrijk om een Always Open Timer te bedenken, die bijhoudt hoe lang je al open hebt gereden. Een leuke gimmick die je aanmoedigt om het dak er weer af te doen, of deels open te schuiven. Beiden kan met een knop boven de binnenspiegel. Zelfs rijdend tot een snelheid van 30 km/u. Om te voorkomen dat je een lamme arm krijgt werkt de open- en sluitprocedure gelukkig redelijk snel; de klus van dicht tot open in 20 seconden geklaard. En ja, dan begint het feest waar het in een Mini Cabriolet zo om te doen is: lekker doorrijden, met de wind in de haren.
Opzwepend...
En reken maar de de Cooper S Cabrio zich daar uitstekend voor leent. Net als zijn gesloten broeder ligt in het vooronder een 1.6 turbomotor met 175 pk, die dankzij een sportuitlaat een sonore brom ten gehore brengt en met brutale plofjes op tussengas en opschakelen reageert. De sportknop bij de zesversnellingsbak benut het sportieve karakter maximaal, dan wordt namelijk ook de besturing zwaarder afgesteld. Samen met de laag zittende sportstoelen, racy pedalen en het verstelbare sportstuur heb je als bestuurder een uitstekende basis het asfalt te gaan verslinden. Daar helpt ook de fantastisch strak te schakelen zesbak en het Limited Slip Differential aan mee.
Eenmaal onderweg voel je één met de auto en denk je door zijn directe gas- en stuurrespons in een racy kart van toch 1200 kilo te rijden. Ook de uitlaat laat al brommend en blazend gretig van zich horen, het is een opzwepende sound die past bij een giftig karretje als de Mini. Dat de hoeveelheid tractie ongekend is en onderstuur erg lang op zich laat wachten kan soms behoorlijk confronterend zijn, je rijdt immers al gauw te snel. Een nadere blik op de snelheidsmeter leert dat enige zelfbeheersing geen overbodige luxe is, want al na 7.4 seconden kun je de 100 aantikken en wie voet bij stuk houdt haalt 222 op de teller. Met lagere snelheden is het natuurlijk ook genieten geblazen: kap open, muziek aan en de binnenwegen opzoeken.
..maar ook bescheiden
Wie met zonnig weer een aantal slingerweggetjes op zoekt laat het Nieuwe Rijden meestal even achterwege. Dat je dan niet de beloofde opgave haalt treft geen blaam. In elke Mini schuilt namelijk een zekere mate van bescheidenheid, onder de noemer Minimalism. Het is een pakket aan brandstofbesparende maatregelen waar ook veel BMW’s standaard mee zijn uitgerust. In de Mini uit zich dat onder meer in een schakelindicator, een start-stopsysteem en de regeneratie van de remenergie.
We kunnen ons goed voorstellen dat je dit rijplezier met zoveel mogelijk vrienden of familie wilt beleven. Maar hoewel de Mini Cabriolet een achterbank heeft, zouden wij liever een ronde wachten of een plaats op de rechter voorstoel opeisen. De beperkte bewegingsvrijheid – ook met de voorstoelen naar voren – is eigenlijk alleen voldoende voor twee kids. Een domper, want hierdoor boet de Mini aan praktische bruikbaarheid in, het zou immers geen tweezitter mogen zijn. Dat de bagageruimte krap bemeten is verbaast ons minder, al kun je eventueel meer bagage kwijt door de achterbank (in delen) neer te klappen. Maar ach, wie deze fun factor voor ‘erbij’ op de oprit heeft staan zal daar weer niet zo wakker van liggen. En die tas, die gooien we wel op de achterbank. Rijden en gezien worden, daar gaat het om. Want opvallen, dat doe je nog steeds!
Waardevol
De prijs die je daar voor betaalt is – het zal geen verrassing zijn – niet gering. Mini vraagt minstens 27.405 euro voor een Cabrio, maar dan heb je de 120 pk sterke 1.6. Elke Mini Cabrio heeft overigens parkeersensoren achter standaard. Geen overbodige luxe voor dat ene laatste parkeerplekje in het centrum, want het zicht naar achteren is maar beperkt. Wij reden met 38.855 euro kostende de Cooper S, die bovendien is uitgevoerd met het Chili pakket. Een waardevolle uitvoering, omdat deze eye-catcher dan is uitgerust met een krachtiger radio/cd systeem, automatische airco, een stevig lederen sportstuur en leder-stof sportstoelen. Verder staat deze dan op 17 inch lichtmetaal, is bi-xenon voorhanden en beschik je over de genoemde Sport-button en een Limited Slip differentieel voor extra rijplezier. Een blik op de optielijst leert dat er nog genoeg snuisterijen te bestellen zijn die de prijs ruim boven de 40.000 euro doen opdrijven. Maar gaat het bij een Mini juist niet om ratio?
Schrijf een review