De C3 Picasso is Citroëns laatste interpretatie van ruimte in een auto. Naast de C8, twee C4 Picasso’s, de Xsara Picasso en de Berlingo hebben de Fransen een mooi tussenmaatje bedacht die de naam C3 draagt. Niet dat deze nieuwkomer ook maar enigszins lijkt op de huidige C3, maar toch. Nee, deze Picasso gaat juist veel uitbundiger door het leven. Voor het ontwerp van de carrosserie zelf heeft de Franse designafdeling goed werk verricht, de vrij brede koets laat de ruimtelijk ingestelde spruit stevig op zijn poten staan. Ielig is echt wel het laatste dat in ons opkomt! Met hoogglans zwartgelakte panelen, chroomlook accenten en frisse lakkleuren gaat Citroën helemaal mee met gedachte dat gedurfd en hip zijn ook voor een dergelijke auto mag gelden. Het resultaat is stoer en vriendelijk, zoals de brochure terecht omschrijft. We moeten toegeven dat ons exemplaar in de kleur zilvergrijs dan niet helemaal recht doet aan deze gedachte. Een veilige keuze is het wel, natuurlijk.
Hippe bedoening
Het grote raamoppervlak in het design heeft bij voorbaat al invloed op de beleving in het interieur. Dit is inderdaad een spacebox op wielen. De C4 Picasso kan er ook wat van, maar ook in deze ruim vier meter lange telg kun je ruim op adem komen. En dan hebben we nog niet eens het optionele panoramadak meegeteld, die ook bij kan dragen in de beleving. De slim geplaatste en tevens smalle A-stijlen zorgen voor overzicht; overstekende fietsers bij een rotonde kun je echt niet over het hoofd zien. De interieuropstelling is -niet geheel verrassend- erg flexibel. Twee stoelen voor en een in delen neerklapbaar en te verschuiven achterbank met verstelbare rugleuning en een skiluik is standaard. Voorin zit je op goed ondersteunende stoelen van groot formaat, die voor de verandering niet eens naar Frans gebruik heel zacht gestoffeerd zijn. De zitpositie ten opzichte van het stuur is typisch voor een ruimteauto; het wat vlak geplaatste stuur (wel verstelbaar) verraadt het concept van de auto. Net als het centraal geplaatste digitale instrumentarium, overigens. Dit zien we vaker maar is niet zozeer een nadeel, maar wel iets om rekening mee te houden. Op de achterbank is er voldoende ruimte voor 3 kinderen of twee volwassenen, al zullen die laatste precies met hun knieën in aanraking komen met de uitklapbare vliegtuigtafeltjes. Zonde! Onder de voetenruimte heeft Citroën ook nog twee opbergvakken verstopt. Wij vonden ze gelukkig eenvoudig omdat in de testauto vloermatten ontbraken. Een speciale vermelding verdient de originele materiaalkeuze van het dashboard. Het donkergetinte dashboard heeft bovenop een lichte nerf in het kunststof zitten voor een iets ruwere structuur. Dat doet een beetje denken aan een boomschors, geinig!
Verrassend op de weg
De moderne uitstraling van de C3 Picasso vloeit onderhuids voort. Zo bestaat het motorpalet uit de nieuwste generatie benzine- en dieselmotoren. Ons testexemplaar is voorzien van de 1.4 VTi benzinemotor, naar verwachting de meest verkochte in ons land. De viercilinder levert een gezonde 95 pk en 135 Nm trekkracht. Een prima basis voor adequate prestaties in het dagelijkse verkeer. Zo sprint de vrolijke Frans in 14 tellen naar 100 en kun je maximaal 178 km/u bereiken. Wie niet dergelijke sprints uithaalt gaat op pad met een vrij stille krachtbron, die lage toerentellen niet uit de weg gaat en bovendien ook verrassend zuinig zijn daden verricht. Ons testverbruik lag op 1 op 13.1 en dat is voor dik 1200 kilo staal en gezien het oppervlak van de auto een zeer nette waarde!
Ook is er goed nieuws op het vlak van rijcomfort. Rijders die de doorgaans typische zachte afstelling van het onderstel niet prefereren worden op hun wenken bediend: deze Fransman volgt meer zijn concurrenten. Niet te soft, maar ook zeker niet te stevig verwerkt het onderstel het wegdek. Daarnaast blijft overhellen mooi binnen de perken. Verder kiezen zijn makers voor een niet al te directe besturing, waardoor je in bochtige straatjes aardig moet ‘hoepelen’ aan het toch al grote stuur. En omdat dat zoals gezegd vrij vlak staat pakt dat niet lekker over.
Als Aura vrij compleet
De hier geteste Aura betreft het tweede uitrustingsniveau in het C3 Picasso gamma. Aan de basis staat de Séduction, die naast maximaal 1506 liter ruimte bijvoorbeeld geen airco heeft en bovendien slechts twee airbags meekrijgt. En dat terwijl de Fransen juist zo hun aandacht voor veiligheid uitspreken! Verleidelijker is de modaal uitgeruste Aura, met in totaal zes airbags, handmatige airco, 16 inch wielen, cruise control, een radio/cd-speler en mistlampen. Net als elke C3 Picasso is centrale vergrendeling met afstandsbediening, elektrische ramen en spiegels voor standaard aanwezig. In de optielijst staan sfeerverhogende en praktische zaken, zoals de parfumeur, Garmin navigatie op het dashboard, Bluetooth en parkeerhulp. De genoemde vliegtuigtafeltjes zijn evenals zonwering voor de achterpassagiers en de opbergruimten in de vloer onderdeel van een Pack Voyage. Citroën doet voor een C3 Picasso zaken vanaf net geen 17.000 euro, de door ons gereden is twee mille duurder. Grote concurrent en eveneens splinternieuw is de Kia Soul, daar kunnen de Fransen voor dit bedrag qua uitrusting niet tegenop. Is meer ruimte toch belangrijker dan looks en luxe? Dan heeft Citroën voor dit geld nog de forsere Berlingo. Niettemin heeft Citroën met de C3 Picasso gewoon een originele, praktische en moderne aanvulling op het kunstzinnige gamma voor liefhebbers van ruimte.
Schrijf een review