Peugeot 3008 is meer dan een opgeblazen 308

Nee, de Peugeot 3008 is geen SUV. Het is volgens de fabrikant, jawel hoe kan het ook anders, een crossover. En waarom

Nee, de Peugeot 3008 is geen SUV. Het is volgens de fabrikant, jawel hoe kan het ook anders, een crossover. En waarom dan wel? Nou, anders dan zijn voorkomen wellicht doet vermoeden, ontbeert de 3008 vierwielaandrijving. Al heeft Peugeot (optioneel) wel een feature beschikbaar (Grip Control) waarmee de crossover iets verder de blub in kan geraken. Of ie er vervolgens ook uit komt, hebben we niet kunnen testen.

Nee, de Peugeot 3008 is geen SUV. Het is volgens de fabrikant, jawel hoe kan het ook anders, een crossover. En waarom dan wel? Nou, anders dan zijn voorkomen wellicht doet vermoeden, ontbeert de 3008
Peugeot 3008 is meer dan een opgeblazen 308

Het 308-gamma is inmiddels aardig uitgemolken. Toch missen we, en wij niet alleen, met de komst van de 3008 nog één variant. Inderdaad, een zevenzitter. Niet getreurd, want op de autoshow van Frankfurt, komende september, presenteert Peugeot een dergelijk model. Nog even geduld dus. Geduld hoef je niet te hebben voor de 3008. Deze crossover staat namelijk al wel in de showroom. En na de eerste meters waren we best onder de indruk. Kijk, het is geen kleine jongen, en dat voel je in het grensbereik ook, maar dankzij bijvoorbeeld een systeem als Dynamic Rolling Control (DRC) blijft ie op cruise tempo keurig overeind. We doelen dan natuurlijk op het hellen. DRC regelt de demping middels een centrale unit precies tussen de achteras. Neem je een bocht naar rechts, dan stroomt er meer vloeistof naar de schokbreker linksachter om het ‘duiken’ tegen te gaan, en vice versa. Maak je het te bont, ja, dan biedt ook DRC niet voldoende weerstand en rolt ie toch iets over zijn lengteas, zij het in beperkte mate. Het systeem is overigens alleen standaard op de krachtigste benzine- en dieseluitvoering.

Cocoon

Over smaak valt niet te twisten. Het uiterlijk van de 3008 staat je dus wel of niet aan. Ook de crossover is getooid met die typische grote bek en verder is het min of meer qua uiterlijk een opgeblazen 308 SW. Het interieur daarentegen is absoluut niet te vergelijken met zijn lagere broers. Peugeot heeft voor een cocoon-structuur gekozen net zoals Land Rover dat doet met zijn Range Rover Sport. De middentunnel is dus vrij hoog opgetrokken. Met als nadeel dat de hierin opgenomen versnellingspook eigenlijk iets te hoog is gepositioneerd. En de bekerhouders voor de pook zijn feitelijk nutteloos. Althans, een flesje kun je er niet kwijt. Ja, het kan wel, alleen moet je je arm dan in een welhaast onmogelijke positie manoeuvreren om van verzet te kunnen wisselen. Bovendien als je opteert voor Grip Control en een rokerspakket offert Peugeot beide bekerhouders op ten behoeve van een draaiknop en een asbak. Nog zo’n vreemde keuze is het plexiglas schermpje dat als head-up display fungeert. Met een druk op één van de vele knoppen op het dashboard komt het schermpje tevoorschijn. Je kunt vervolgens weer met andere toetsen de hoek en de helderheid instellen. Al met al ietwat omslachtig. Op het schermpje projecteert de afstandsradar ook zijn gegevens. Het systeem waarschuwt als je te dicht je voorganger nadert, maar is verder zo passief als het maar zijn kan; de 3008 remt dus niet ‘vanzelf’ als het mis dreigt te gaan. Ondanks deze schoonheidsfoutjes voel je je al snel op je gemak op de bestuurdersstoel. De hoge middentunnel en het dash bekleed met mooie materialen geven je een enigszins superieur gevoel.

Grip Control

Op motorisch vlak blijft Peugeot trouw aan de 308. Geen echte dikke motoren dus. En dat hoeft ook niet. Al zetten we toch onze twijfels bij de 1,6-liter benzinemotor met 120 pk. De versie met turbo (150 pk) komt redelijk van zijn plek, maar is desondanks geen strepentrekker. De bekende sprint naar de honderd duurt 8,9 tellen en als topsnelheid behoort 201 km/u tot de mogelijkheden. Een turbogat is hem vreemd, je hebt eigenlijk niet het idee dat er een schoepenrad mee blaast. Versnellen gaat dan ook mooi lineair. En dat geldt ook voor de diesel. Dankzij een relatief hoog koppel voor de instapper, de 1.6 HDiF levert 110 pk en 240 Nm, doet ie voor ons gevoel niet eens zo gek veel onder voor de benzine turbomotor. Wel laat de diesel, ondanks zijn commonrail configuratie, iets meer van zich horen. Ook drukt het zwaardere dieselblok duideijk meer op de voorwielen dat op zijn beurt meer gewicht legt in de elektrische stuurbekrachtiging. De zelfontbrander gaat relatief gunstig met het vloeibare goud om. Iedere honderd kilometer neemt ie 5,1 liter diesel tot zich, terwijl de 1.6 THP benzinemotor voor diezelfde afstand 7,4 liter verbruikt. Verlaat je regelmatig de gebaande paden dan is het Grip Control (meerprijs vanaf 600 euro) wellicht een mooie optie. We hebben het helaas niet kunnen testen, maar volgens de fabrikant kom je beduidend verder op onverhard. Met de eerder genoemde draaiknop in de middentunnel selecteer je afhankelijk van de ondergrond één van de vijf standen, waarna de geavanceerde slipregeling zichzelf aan de omstandigheden aanpast. Kies je voor Grip Control dan hang je vast de 16-inch wielen met Mud en Snow-banden. Niet echt een plaatje, maar wel functioneel.

De Peugeot 3008 1.6 VTi (120 pk) is de uwe voor 23.800 euro. De 1.6 turbomotor THP moet minimaal 28.650 euro opbrengen. Dieselen kan vanaf 28.100 euro in de 1.6 HDiF. De sterkste diesel, oftewel de 2.0 HDiF met 150 pk kost 32.450 euro. Een airco, een gekoeld dashboardkastje en centrale vergrendeling met afstandsbediening zijn bij de prijs inbegrepen.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (2)

Peugeot 3008 is meer dan een opgeblazen 308
Ik rijd vanaf 1972 peugeot, begonnen met de 403 vervolgens de 404 en dan overgegaan naar verschillende tussenautos zoals 104, 204, 304, 205, 206,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Peugeot 3008 is meer dan een opgeblazen 308
De auto werd gekocht naar aanleiding van een vergelijkingstest in Autoweek waarin de Peugeot er het beste uit kwam. verholpen tegelijk met modificatie van.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5