Op nieuwe en vernieuwde modellen van diverse fabrikanten prijken tegenwoordig uit de kluiten gewassen merklogo’s. Kijk maar eens naar Volvo en Volkswagen, om maar eens wat te noemen. En wat doet Seat? Ze verkleinen het merklogo in de grille, net als de lamellen die dunner uitgevallen zijn. Verder is de bumper iets aangepast, met de nadruk op ‘iets’, en dat was het wel zo’n beetje. O nee, de lichtunits achter zijn wat scherper gesneden en de achterruit is een tikkeltje gegroeid. De genoemde wijzigingen gelden behalve voor de Leon, ook voor de Altea, Altea XL en de Freetrack.
Plastic fantastic
In het interieur stuiten we op een andere lay-out voor het instrumentarium, een gewijzigde indeling van de middenconsole en een nieuw stuurwiel. Het oogt allemaal een stuk volwassener. Toch spijtig dat ze voor de afwerking weer van die keiharde plastic materialen gebruiken. Overigens heb je daar geen notie van, zolang je maar met je handen van het dash blijft. De structuur van het materiaal verbloemt namelijk de ware aard van het beestje. Een goede zithouding is in beide modellen zonder problemen in te stellen. Zelfs in de Altea kun je desgewenst voldoende laag zitten, zodat je eigenlijk niet het idee hebt met een MPV op pad te zijn. Op snelheid daarentegen krijgt de rijwind rondom de carrosserie overduidelijk de overhand, zowel in de Altea als Leon. Een beetje jammer eigenlijk. Zeker als je de Leon in FR-trim hebt besteld. Als FR-fanaat prefereer je uiteraard het motorgeluid boven het windgeraas. Overigens kan dat prima ‘verholpen’ worden met een sportdemper van een of andere tuner. Maar het was leuker geweest als Seat zelf op dat idee was gekomen. Neem een voorbeeld aan de Golf GTI, die klinkt niet onverdienstelijk, en dan drukken we het nog zacht uit. Heb je nog wat geld over, dan zou je kunnen opteren voor de DSG-transmissie. Schakelen gaat dan letterlijk als vanzelf en met een beetje geluk trakteert de uitlaat je op een toefje tussengas. De bak is zodanig geprogrammeerd dat ie in drive als een speer het hoogste verzet in legt. Een vlotte rijstijl vraagt dus om de sportstand. Of je neemt natuurlijk het heft in eigen hand.
XDS
De vorige Leon FR werd te hard bevonden door zijn berijders. Seat heeft daarom gekozen voor een duidelijk comfortabelere afstemming voor vering en demping. Voorin de tot nog toe snelste Leon hangt de inmiddels overbekende 2,0-liter turbomotor. Het aggregaat is volgens zijn scheppers enigszins gemodificeerd en levert in de sterkste Leon 211 pk. De kenner merkt terecht op dat dat één hele peekaa meer is dan in de Golf GTI. Op papier dan. De sprint naar de honderd neemt 7,2 tellen in beslag en de naald van de snelheidsmeter stopt bij 233 km/u. Snel? Ja, best wel, alleen ervaar je dat niet als zodanig. Ook geërfd van de GTI is het elektronische sperdifferentieel XDS, dat voor de snelste Seats straks gemeengoed wordt. Het is een uitbreiding van het stabiliteitssysteem en zorgt ervoor dat met behulp van gedoseerde remingrepen het doorslippend binnenste wiel (in een bocht) op gelijke snelheid wordt gebracht als het wiel dat wel grip heeft. Zodoende blijf je de beschikking houden over het volledig potentieel. Seat krijgt voortaan ook de beschikking over de nieuwe commonrail dieselmotor. Helaas voor de Spanjaarden mogen ze deze 2.0 TDI alleen aanbieden in een 170 pk-variant. Ben je ook tevreden met minder vermogen, bijvoorbeeld 105 of 140 pk, ja, dan zul je het moeten doen met een pompverstuiver. En merken we verschil? Jazeker. De commonrail is een stuk minder rumoerig en in deze uitvoering lekker koppelkrachtig. De maximale trekkracht van 350 Nm piekt namelijk al vanaf 1.750 tpm. Standaard is een handgeschakelde zesbak, die zich redelijk nauwkeurig laat bedienen. Redelijk, aangezien we een enkele keer na enige hapering de juiste versnelling pas konden inleggen. Kan ook aan ons liggen.
Nemen we een kijkje in de prijslijst dan zien we dat de instapper van zowel de Leon als Altea met 1.4 benzinemotor (85 pk) voor exact hetzelfde bedrag het dealerpand verlaat. En wel voor 17.495 euro. Prijzen voor de snelste Leon zijn nog niet bekend. De Altea met 2.0 TDI commonrail diesel moet minimaal 30.395 euro opbrengen.
Schrijf een review