Fiat heeft de Doblò sinds 2001 in het gamma. Het model wordt veelzijdig ingezet, als personen- en bestelauto. Dat is goed te zien aan het ontwerp, dat vooral functioneel hoekig is getekend. De neus oogt door de grote grille vrij massief, al heeft de facelift van een paar jaar jaar terug het gezicht wel slanker doen stralen. Wel laat Fiat zien dat de nieuwe Qubo, die weliswaar compacter is, veel speelser is ontworpen, maar wetende dat de Doblò al weer wat jaartjes meeloopt staan we daar niet van te kijken.
Natural Power
Veel belangrijker voor deze test is het hart van de auto. Waar de ondernemer normaliter ‘gewoon’ een dieseluitvoering bestelt en zich veel meer focust op de inrichting van zijn vervoer, ligt dat bij de Doblo Natural Power iets anders. Het credo Natural Power wordt bij Fiat aan aardgasmodellen toebedeeld. Zo ook bij deze telg uit de familie, die naast de door ons geteste Cargo-uitvoering uiteraard ook in 'passagiersvriendelijke' uitvoering leverbaar is. In de motorruimte ligt een aangepaste 1.6 zestienkleps benzinemotor, geschikt gemaakt voor het rijden op aardgas. Deze levert 92-103 pk, afhankelijk van de gebruikte brandstof benzine of aardgas.
Zoek aardgas
Onder de laadvloer in het 4m3 grote achtercompartiment – de lengte daarvan is in de versie met lange wielbasis liefst 2.06 meter- zijn aardgastanks geplaatst. Deze hebben een inhoud van maximaal 21 kg aardgas, goed voor een gemiddelde actieradius van ruim 300 km. In de praktijk kom je iets minder ver, maar zodra de gasvoorraad is verbruikt schakelt de motor automatisch over op benzine. Hiervoor is een tank met 60 liter beschikbaar. En dat is in sommige delen van ons land geen overbodige luxe, want met een kleine 20 tankpunten voor aardgas is er op dit moment nog geen landelijk dekkend netwerk voorhanden. Om aardgas echt kansen te bieden wordt daar overigens wel hard aan gewerkt. Als alles meezit staat eind dit jaar de teller op 50. Of je maakt als ondernemer gebruik van een tankinstallatie ‘op de zaak’, zodat de auto voor de deur kan worden bijgetankt. Dat vergt echter een extra investering, een niet onbelangrijk gegeven. Nu we het toch over het financiële plaatje hebben: een volle tank aan de pomp kost, rekening houdend met een kiloprijs van 72 cent maar zo’n 15 euro. Als we de vergelijking trekken naar een Doblo met 1.3 JTD dieselmotor en de actieradius omrekenen is de aardgasversie alsnog in het voordeel.
Veel schoner dan diesel
Dat het rijden op aardgas een aantal belangrijke milieu- en comfortverhogende voordelen heeft, valt nader toe te lichten. Zo is aardgas 23% schoner als het gaat om CO2-emissies, ten opzichte van benzine. Vergeleken met een koppelrijke en smeuïge diesel-Doblo (de 1.3 JTD 85 pk) stoot de Doblo Natural Power marginaal meer CO2 uit, maar daar staat wel tegenover dat bij aardgasauto’s vrijwel geen fijnstof wordt uitgestoten, evenmin glipt roet uit de uitlaat. Ook is de uitstoot van stikstofdioxiden (NOx) – in druk bevolkte gebieden zoals Nederland een probleem - bij aardgasrijden nihil, dat vrij vertaald een winst van maximaal 95% inhoudt ten opzichte van de gangbare diesel. Daarnaast werkt de aardgasmotor veel stiller dan menig dieselmotor, zeker in een auto als de Doblo, waar logischerwijs aan aspecten als geluidsisolatie minder prioriteit wordt gegeven. Ook blijken die 92 aardgaspk’s in de praktijk heel adequaat uit de verf te komen. De viercilinder reageert kwiek op het gaspedaal en laat zich met behulp van de soepele vijfbak gemakkelijk op snelheid komen. Met de nodige bepakking (maximaal 725 kg) valt heus wel te merken dat de in basis 1400 kg wegende koets een zwaardere last is. Ondanks het ontbreken van de welbekende ‘dieselduw’ is de 1.6 in de Natural Power allerminst onderbemeten. Dat we op aardgas rijden maakt eigenlijk alleen het controlelampje tussen de voorstoelen duidelijk. Met een goed luisterend oor kun je ook stationair een net iets rauwer motorgeluid waarnemen, maar dat is dan het enige. Zo zien we dat natuurlijk graag.
Functie boven vorm
In het interieur is alles – op een brandstofschakelaar tussen benzine en aardgas – krek eender aan elke andere Doblò. Het is functioneel en eenvoudig ingericht met veel kunststof delen, maar biedt wel ruimte voor opbergvakken en primaire doch soms optionele luxe als elektrische ramen en spiegels, airco en een hooggeplaatste radio/cd-speler. Het instrumentarium omhelst zowel een toerenteller als snelheidsmeter, en ook een boordcomputer. De zit achter het stuur is vertrouwd voor een auto als deze: een beetje op de bok, met een vlak geplaatst stuur voor je neus, dat overigens wel in hoogte is te verstellen. Niet optimaal voor de betere stuurmanskunsten, maar gelukkig is dat ook niet heel relevant. Wel belangrijk is het zitmeubilair, dat voor de bestuurder in hoogte te verstellen is en een comfortabele zit biedt voor de nodige kilometers.
Prijzen
Fiat levert de Doblò Natural Power vanaf 19.195 euro inclusief belasting. Deze krijgt een C-label mee en is met 25% bijtelling te rijden. Een gelijkwaardige dieselversie staat geprijsd vanaf 18.395 euro, zodoende valt de meerprijs dus reuze mee. Ondernemers kunnen kiezen voor de bestelversie, die voor 14.295 euro in de prijslijst staat, zonder belastingen. Zakelijk dieselen kan vanaf net geen 12.000 euro, een 1.4 benzine kost 10 mille. Dus wie ‘groen’ wil rijden moet daar (nog) wel extra in investeren. Voor de echt grote volksverhuizingen of koeriersdiensten heeft Fiat de Ducato en Fiorino als Natural Power in het gamma. Voor elk wat wils dus!
Schrijf een review