Verantwoorde zaken met Fiat Doblò Natural Power

Aardgasauto's zijn er anno 2009 in allerlei soorten en maten. Zeker bij Fiat, die zich tegenwoordig tot marktleider op dit gebied mag noemen. Naast het scala personenauto's op aardgas –zoals de geteste Panda als Grande Punto- is er ook ‘groen’ vervoer voor de duurzame ondernemer: de Fiat Doblò Natural Power. Een verantwoorde investering? Met een verhuisklus voor de boeg kruipen we in deze rol en brengen verslag uit.

Fiat heeft de Doblò sinds 2001 in het gamma. Het model wordt veelzijdig ingezet, als personen- en bestelauto. Dat is goed te zien aan het ontwerp, dat vooral functioneel hoekig is getekend. De neus oogt door de grote grille vrij massief, al heeft de facelift van een paar jaar jaar terug het gezicht wel slanker doen stralen. Wel laat Fiat zien dat de nieuwe Qubo, die weliswaar compacter is, veel speelser is ontworpen, maar wetende dat de Doblò al weer wat jaartjes meeloopt staan we daar niet van te kijken.

Natural Power

Veel belangrijker voor deze test is het hart van de auto. Waar de ondernemer normaliter ‘gewoon’ een dieseluitvoering bestelt en zich veel meer focust op de inrichting van zijn vervoer, ligt dat bij de Doblo Natural Power iets anders. Het credo Natural Power wordt bij Fiat aan aardgasmodellen toebedeeld. Zo ook bij deze telg uit de familie, die naast de door ons geteste Cargo-uitvoering uiteraard ook in 'passagiersvriendelijke' uitvoering leverbaar is. In de motorruimte ligt een aangepaste 1.6 zestienkleps benzinemotor, geschikt gemaakt voor het rijden op aardgas. Deze levert 92-103 pk, afhankelijk van de gebruikte brandstof benzine of aardgas.

Zoek aardgas

Onder de laadvloer in het 4m3 grote achtercompartiment – de lengte daarvan is in de versie met lange wielbasis liefst 2.06 meter- zijn aardgastanks geplaatst. Deze hebben een inhoud van maximaal 21 kg aardgas, goed voor een gemiddelde actieradius van ruim 300 km. In de praktijk kom je iets minder ver, maar zodra de gasvoorraad is verbruikt schakelt de motor automatisch over op benzine. Hiervoor is een tank met 60 liter beschikbaar. En dat is in sommige delen van ons land geen overbodige luxe, want met een kleine 20 tankpunten voor aardgas is er op dit moment nog geen landelijk dekkend netwerk voorhanden. Om aardgas echt kansen te bieden wordt daar overigens wel hard aan gewerkt. Als alles meezit staat eind dit jaar de teller op 50. Of je maakt als ondernemer gebruik van een tankinstallatie ‘op de zaak’, zodat de auto voor de deur kan worden bijgetankt. Dat vergt echter een extra investering, een niet onbelangrijk gegeven. Nu we het toch over het financiële plaatje hebben: een volle tank aan de pomp kost, rekening houdend met een kiloprijs van 72 cent maar zo’n 15 euro. Als we de vergelijking trekken naar een Doblo met 1.3 JTD dieselmotor en de actieradius omrekenen is de aardgasversie alsnog in het voordeel.

Veel schoner dan diesel

Dat het rijden op aardgas een aantal belangrijke milieu- en comfortverhogende voordelen heeft, valt nader toe te lichten. Zo is aardgas 23% schoner als het gaat om CO2-emissies, ten opzichte van benzine. Vergeleken met een koppelrijke en smeuïge diesel-Doblo (de 1.3 JTD 85 pk) stoot de Doblo Natural Power marginaal meer CO2 uit, maar daar staat wel tegenover dat bij aardgasauto’s vrijwel geen fijnstof wordt uitgestoten, evenmin glipt roet uit de uitlaat. Ook is de uitstoot van stikstofdioxiden (NOx) – in druk bevolkte gebieden zoals Nederland een probleem - bij aardgasrijden nihil, dat vrij vertaald een winst van maximaal 95% inhoudt ten opzichte van de gangbare diesel. Daarnaast werkt de aardgasmotor veel stiller dan menig dieselmotor, zeker in een auto als de Doblo, waar logischerwijs aan aspecten als geluidsisolatie minder prioriteit wordt gegeven. Ook blijken die 92 aardgaspk’s in de praktijk heel adequaat uit de verf te komen. De viercilinder reageert kwiek op het gaspedaal en laat zich met behulp van de soepele vijfbak gemakkelijk op snelheid komen. Met de nodige bepakking (maximaal 725 kg) valt heus wel te merken dat de in basis 1400 kg wegende koets een zwaardere last is. Ondanks het ontbreken van de welbekende ‘dieselduw’ is de 1.6 in de Natural Power allerminst onderbemeten. Dat we op aardgas rijden maakt eigenlijk alleen het controlelampje tussen de voorstoelen duidelijk. Met een goed luisterend oor kun je ook stationair een net iets rauwer motorgeluid waarnemen, maar dat is dan het enige. Zo zien we dat natuurlijk graag.

Functie boven vorm

In het interieur is alles – op een brandstofschakelaar tussen benzine en aardgas – krek eender aan elke andere Doblò. Het is functioneel en eenvoudig ingericht met veel kunststof delen, maar biedt wel ruimte voor opbergvakken en primaire doch soms optionele luxe als elektrische ramen en spiegels, airco en een hooggeplaatste radio/cd-speler. Het instrumentarium omhelst zowel een toerenteller als snelheidsmeter, en ook een boordcomputer. De zit achter het stuur is vertrouwd voor een auto als deze: een beetje op de bok, met een vlak geplaatst stuur voor je neus, dat overigens wel in hoogte is te verstellen. Niet optimaal voor de betere stuurmanskunsten, maar gelukkig is dat ook niet heel relevant. Wel belangrijk is het zitmeubilair, dat voor de bestuurder in hoogte te verstellen is en een comfortabele zit biedt voor de nodige kilometers.

Prijzen

Fiat levert de Doblò Natural Power vanaf 19.195 euro inclusief belasting. Deze krijgt een C-label mee en is met 25% bijtelling te rijden. Een gelijkwaardige dieselversie staat geprijsd vanaf 18.395 euro, zodoende valt de meerprijs dus reuze mee. Ondernemers kunnen kiezen voor de bestelversie, die voor 14.295 euro in de prijslijst staat, zonder belastingen. Zakelijk dieselen kan vanaf net geen 12.000 euro, een 1.4 benzine kost 10 mille. Dus wie ‘groen’ wil rijden moet daar (nog) wel extra in investeren. Voor de echt grote volksverhuizingen of koeriersdiensten heeft Fiat de Ducato en Fiorino als Natural Power in het gamma. Voor elk wat wils dus!

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (30)

Verantwoorde zaken met Fiat Doblò Natural Power
zeer goede en betrouwbare auto wij gebruiken hem alleen voor personen vervoer door heel europa ook hebben we hem getest vanaf groningen naar zuid.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Verantwoorde zaken met Fiat Doblò Natural Power
Probleem met distributieriem. Vervanging bij 120.000 km of 3 jaar. Ik kocht de Doblo bij 120.000 km bij de Fiat dealer. De dealer.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Verantwoorde zaken met Fiat Doblò Natural Power
gekocht in 2002 de 1.9 jtd. Goede auto, weinig problemen . in begin nog wel eens een sensor kapot maar dat was nog mooi binnen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Verantwoorde zaken met Fiat Doblò Natural Power
Prima bestelauto die ik sinds 2006 rij. Ondertussen heeft de auto dik 100.000km weg, zonder ook maar 1 probleempje. Fijne stoelen en met zijn 1.3.. Lees volledige review.
Verantwoorde zaken met Fiat Doblò Natural Power
wel pas over 21 sec op 100 maar rijd met gemak 1op15 als je 110 rijd. tip voor anderen zet voor een maatje hogere band eronder.. Lees volledige review.
Verantwoorde zaken met Fiat Doblò Natural Power
Heb sinds 2004 een dolbo cargo, gekocht uit de lease 3 maanden oud 6000 km, nu staat de teller 260000. De uitlaat is vervangen en.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Verantwoorde zaken met Fiat Doblò Natural Power
Super auto om mee te rijden, heel erg goede zit, stuurt fijn. Lichte motor(13MJ16v) maar desondanks vlot genoeg. rijdt 16000 per jaar. Al wel twee.. Lees volledige review.
Verantwoorde zaken met Fiat Doblò Natural Power
Goeie bak! Top stoelen...heel anders dan een Berlingo. Zowel de 1.3 Multijet als de 1.9 JTD. Allebei zeer zuining en betrouwbaar. EGR geeft soms storing door.. Lees volledige review.
Verantwoorde zaken met Fiat Doblò Natural Power
Eerst een 1.9 d gereden, nooit problemen mee gehad. Sinds 2007 een 1.9 jtd gekocht. Nu 95000 km verder en alleen het lampje van de aansteker.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Verantwoorde zaken met Fiat Doblò Natural Power
Was al een tijdje op zoek naar een Doblo Cargo JTD. Uiteindelijk heb ik er in maart 2007 eentje gevonden bij de Fiat-dealer in.. Lees volledige review.
Verantwoorde zaken met Fiat Doblò Natural Power
Handige gezinsauto. Kunststof van het interieur is inderdaad van niet zo denderende kwaliteit en niet erg krasbestendig. Zitcomfort bestuurderszetel zeer goed e lekker hoog. Rij sinds 3 jaar.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Verantwoorde zaken met Fiat Doblò Natural Power
Heb de wagen nu haast 2 jaar met 90000 km erop. Ik rijd er nog zeer graag in. Motor is zeer rustig vergeleken met zijn.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Verantwoorde zaken met Fiat Doblò Natural Power
rijd nu een jaar doblo en 40000 km in een jaar ik vind het super 105 pk en de 180 ervoor kijk dat is super. koud piept.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Verantwoorde zaken met Fiat Doblò Natural Power
koppeling gaat zwaar verder een prima wagen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Verantwoorde zaken met Fiat Doblò Natural Power
Auto is een aanrader, rijdt plezierig en behoorlijk stil. Verbruik is laag, mits kruissnelheid onder 120/u blijft. Na 50.000 km alleen storing in dynamo, door.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Verantwoorde zaken met Fiat Doblò Natural Power
geweldige auto! laadvermogen goed. loopt perfect! super wagen, rijdt 130.000km per jaar en nooit problemen. een fijne service van auto kuijer uit Veenendaal... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Verantwoorde zaken met Fiat Doblò Natural Power
is een goed auto maar ik heb een erg fluit geluid van de vooruit, weet iemand hoe dit komt of een oplossing?? is altijd bij.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Verantwoorde zaken met Fiat Doblò Natural Power
Zie ook OPEL COMBO. Ben nu al aan mijn 3de verplichte Doblo Cargo toe. Dit is de beste van de 3 met.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Verantwoorde zaken met Fiat Doblò Natural Power
Fijne bedrijfsauto,gebruik hem voor mijn schildersbedrijf. Hij is behoorlijk zuinig,snel,maar ik als rugpatient vindt het allerbelangrijkste de stoel fantastisch. Wordt er echt niet moe in. Wil eigenlijk geen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Verantwoorde zaken met Fiat Doblò Natural Power
Sinds 5 jaar een Doblo. Fijne wagen. Enigste waar ik problemen mee heb ik dat de contactsleutels te zacht zijn en daardoor na 5 jaar.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Verantwoorde zaken met Fiat Doblò Natural Power
Vervoer er een rolstoel mee. Groot voordeel is de zeer lage tildrempel. Veel laadvermogen. Lage onderhoudskosten... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Verantwoorde zaken met Fiat Doblò Natural Power
perfecte auto als je veel op de weg zit. zelf rijdt ik zo een 140.000km per jaar en rijdt regelmatig buitenland. Die 120Pk komen op.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Verantwoorde zaken met Fiat Doblò Natural Power
laadruimte/wielkasten zelf volledig geisoleerd. Hierdoor stille wagen. Tot 140 uitstekende rijkwaliteiten. Ongekend comfortabel en ruim. Beter dan veel duurdere sedans vooral op lange ritten.Fijne stille soepele motor... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Verantwoorde zaken met Fiat Doblò Natural Power
heerlijke auto. goede zit van de stoelen, eigenwijze uitstraling, zuinig, ook na ingrijpen van squadra tuning (Alfa-romeo en fiat jtd motoren) origineel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Verantwoorde zaken met Fiat Doblò Natural Power
Handige lekker rijdende ruime bestelauto, zuinig, goedkoop en lekker luxe in mijn geval, parkeersensors, airco, electrische ramen, dubbele schuifdeuren... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Verantwoorde zaken met Fiat Doblò Natural Power
Ik heb deze auto in dec 2003 aangeschaft. Mijn electr Raam is defect geweest, en mijn parkeer sensor . Voor de rest is het een super.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Verantwoorde zaken met Fiat Doblò Natural Power
rij nu sinds 2 jaar ook doblo ( van 2002) en bevalt prima, goede sterke auto alleen heeft zo nu en dan kleine defecten.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Verantwoorde zaken met Fiat Doblò Natural Power
Rij nu vanaf 2001 in een Doblo, en eerlijk is eerlijk; er gaat veel aan stuk. In de garantieperiode veel in de garage geweest. Inmiddels.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Verantwoorde zaken met Fiat Doblò Natural Power
nieuw gekocht in 2002. hij wordt goed gebruikt ongeveer 250 km per dag. Ik rij altijd met hoge snelheid 150 km per uur .het verbruik.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Verantwoorde zaken met Fiat Doblò Natural Power
Deze wagen uiteindelijk gekozen vanwege goede recensies in div.forums. Heb de auto 5 dagen geleden opgehaald en heb er al 1400 km mee gereden. Top... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5