Goed voorbeeld doet volgen - Skoda Roomster Scout

De laatste tijd doen autofabrikanten er alles aan om compacte familieauto’s met ruimte modieus voor de dag te laten

De laatste tijd doen autofabrikanten er alles aan om compacte familieauto’s met ruimte modieus voor de dag te laten komen. Met excentrieke designsnufjes, imposante wielen en de nodige robuuste elementen worden deze modellen soms zelfs als stads-SUV’s gepresenteerd. Kia heeft daarvoor de Soul in het leven geroepen en Citroen kwam kort geleden met de C3 Picasso. Skoda was er al in 2007 bij met de Roomster Scout. Hebben zij een goed voorbeeld gevolgd?

De laatste tijd doen autofabrikanten er alles aan om compacte familieauto’s met ruimte modieus voor de dag te laten komen. Met excentrieke designsnufjes, imposante wielen en de nodige robuuste element
Goed voorbeeld doet volgen - Skoda Roomster Scout

Vooropgesteld heeft Skoda met de Roomster een praktische aanvulling op het modelgamma in handen. Een familielid met flexibele ruimte, een hogere zit en een eigentijdse uitstraling. Want dat ruimteauto’s echt niet saai in het leven hoeven staan, is inmiddels wel duidelijk geworden. De Tsjechen zagen dat twee jaar geleden ook in, maar namen wel een risico. De onderbroken raamlijn met grotere ruiten achter en de hoge achterzijde met langgerekte lichtunits, dat moet je wel leuk vinden. De Scout-versie die nu centraal staat, heeft een robuuster karakter dan de andere Roomsters. Bredere aangezette wielkasten en panelen op de flanken, kunststof alu-look bodembeplating achteraan en een stevige voorbumper maken de Roomster bestendig voor de stadsjungle. Ook de montage van sportieve 16 of 17 inch lichtmetalen wielen horen daarbij. Van vierwielaandrijving, daar moet de Roomster, in tegenstelling tot de Octavia Scout, niets van hebben. Ach, daar koop je ‘m toch niet voor.

Wel zijn we op pad met de meest krachtige motorisering uit het benzinepalet. Het is een zestienkleps 1.6, goed voor 105 pk. In de Fabia Combi die we vorig jaar reden was deze gekoppeld aan een zestrapsautomaast, maar in de Roomster Scout staat een handgeschakelde vijfbak ten dienst. Met ruim honderd pk en 153 Nm trekkracht moeten we toch best uit de voeten komen. In de Roomster, die toch ruim 1100 kg weegt, komt de viercilinder vrij goed uit de verf. Op lage snelheden worden beroeringen van het gaspedaal kwiek beantwoord en kun je met dank aan de soepele vijfbak snel op gang komen. Net als in de Fabia dringen motorgeluiden wel duidelijk door naar het interieur tijdens acceleraties: de 1.6 zet het dan op een grommen. Eenmaal op snelwegtempo boet het blok wat aan daadkracht in, onder meer de relatief grote luchtweerstand is hier debet aan. Toch kun je maximaal 184 km/u halen en dat maakt duidelijk dat we niet ondergemotoriseerd op pad zijn. Het brandstofverbruik kan wel iets beter: met een score van 1 op 12 in de testperiode is de Roomster geen bescheiden innemer.

Dat het interieur evenmin bescheiden is opgesteld stemt ons natuurlijk wel vrolijk. Terwijl je als bestuurder uitkijkt op het hooggeplaatste, donkere dashboard uit de Fabia, kunnen de passagiers naar hartelust ‘met ruimte spelen’. De achterbank verschuiven, de middelste stoel achter omtoveren tot een tafel, of gewoon de leuning en/of zitting in delen neerklappen voor meer bagageruimte, het kan allemaal. Skoda noemt die variëteit in het interieur Varioflex. Te allen tijde heb je 455 liter ruimte tot je beschikking en maximaal kan 1555 liter gevuld worden. Dat is bijna honderd liter meer dan de Fabia Combi, die minder ‘de hoogte’ in kan worden geladen. De Roomster blinkt niet alleen uit in ruimte voor bagage. Zowel voor- als achterin is de ruimte voor lijf en leden in overvloed aanwezig en dat staat in schril contrast met sommige ‘lifestyle combi’s uit de middenklasse!

Een echt comfortabele auto is de Roomster niet. Althans, de Scout-versie die wij rijden. Het sportieve 17 inch lichtmetaal staat ‘m weliswaar heel goed, maar het platte rubber geeft richels, putten en klinkerwegen onverbiddelijk door. Dat is even wennen! Het aloude gezegde ‘Wie mooi wil zijn’….gaat hier dan ook helemaal op. Kleinere wielen -zestien inch is standaard- met een ruimere band zou eveneens het bandenrumoer in de cockpit kunnen drukken, want echt stil is het daar niet. De brede banden bieden wel een flinke hoeveelheid grip, waardoor je wanneer je zou willen, hogere bochtsnelheden kunt bereiken. Al zal je daartoe niet worden uitgenodigd, daarvoor is de besturing te indirect. Voor dagelijks gebruik is daar echter niets mis mee.

Dat de Roomster Scout het ‘topmodel’ uit het gamma is blijkt uit zijn prijs. Skoda vraagt namelijk 21.040 euro voor een exemplaar en dat is 1400 euro meer dan een ‘gewone’ Roomster 1.6 Dynamic waar hij op gebaseerd is. Voor die extra euro’s krijg je wel speciale bekleding, 16 inch lichtmetaal, zwarte dakrails en een omklapbare middelste stoel achter als extra uitrusting, en het stoere outfit natuurlijk. Bij die volwassen prijs zijn echter ook zaken als 12V aansluitingen voor en achter, elektrische ramen/spiegels voor, een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, handbediende airco, boordcomputer en mistlampen inbegrepen. Daarnaast wordt het interieur opgewaardeerd met zilverkleurige accenten op de versnellingspook en het dashboard en plaatst Skoda een lederen stuur. Het bij ons gemonteerde panoramadak is een optie, maar wel een aanrader voor als je extra lichtinval en virtuele ruimte verlangt.

De Scout is er echter als benzine ook met 1.4, die ongeveer 1000 euro minder moet opbrengen. Een ‘gewone’ Roomster begint bij net geen 15 mille, maar dan krijg je een basisversie met 1.2 voor de kiezen.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (1)

Goed voorbeeld doet volgen - Skoda Roomster Scout
Heerlijke ruime stille wagen met bij een fatsoenlijke rijstijl aangenaam laag verbruik . Voor mensen met een wat groter postuur zijn de stoelen al snel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5