Volkswagen Golf GTI is een allemansvriend

Volkswagen zet nog voor het eind van de maand de nieuwe Golf GTI in de showroom. Met 210 pk, een elektronische sper en een adaptief onderstel (optie) probeert de Duitse fabrikant zieltjes te winnen. Want in de basis is de nieuweling grotendeels gelijk aan zijn voorganger.

Volkswagen zet nog voor het eind van de maand de nieuwe Golf GTI in de showroom. Met 210 pk, een elektronische sper en een adaptief onderstel (optie) probeert de Duitse fabrikant zieltjes te winnen. W
Volkswagen Golf GTI is een allemansvriend

Het mag dan ook geen verrassing heten dat de nieuwe GTI niet zo’n revolutie is als de Golf V GTI. Daarvoor is de vorige gewoon te goed. Bovendien kan dat ook niet gezien zijn overeenkomsten met de 5. Volkswagen heeft duidelijk compromissen gesloten. Wil je echt knallen, dan zul je nog even moeten wachten op de R20T-versie met zo’n 270 pk, die naar verwachting later dit jaar debuteert. Dus aan de nieuwe GTI kun je geen lol beleven? Natuurlijk wel.

GTI-stijl

Eerst maar eens de typische GTI-kenmerken doornemen. Beginnen we bij het front. Een honinggraatgrille met rode bies? Present. Dikke bumpers met grotere luchtinlaten? Aanwezig. Op de uiterste hoeken van de voorbumper zien we verder nog verticaal gepositioneerde mistpitten. Nou, en dan heb je het wel zo’n beetje gehad. In ieder geval genoeg om duidelijk onderscheid te maken met zijn minder potente broeders. Het front oogt namelijk lekker agressief. En profil ontbreekt het bekende lichtmetaal evenmin, net als de zijskirts. Over die wielen gesproken, standaard is 17-inch, maar een maatje groter staat hem veel beter. Aan de achterzijde kun je de GTI uitsluitend herkennen aan een uitlaat uiterst links en rechts uit de achterbumper en een bescheiden diffuser. Het interieur is helemaal in GTI-stijl gegoten. Een duidelijk instrumentarium met een snelheidsmeter die tot 300 km/u reikt, een van onder afgeplat stuurwiel, zwarte hemelbekleding en ruitjesbekleding voor het meubilair maken de Golf onmiskenbaar tot een GTI. Het enige dat nog ontbreekt is het golfballetje als pookknop.

C-label

In het vooronder hangt een 2,0 liter turbomotor, volgens de fabrikant een doorontwikkeling op het aggregaat uit de vorige GTI. Waarom al die moeite om slechts 10 pk te winnen? Het antwoord daarop komt later dit jaar, de R20T. Het plafond van de 2.0 TFSI-motor is natuurlijk met 210 pk nog lang niet bereikt. Gemodificeerde zuigers, een andere brandstofpomp en nog enkele aanpassingen maken het verschil. Al met al resulteert dat wel in een aanzienlijk gunstiger brandstofverbruik. Slokte de vorige motor nog 8 liter benzine iedere honderd kilometer, de krachtbron in de nieuwe GTI heeft genoeg aan 7,3 liter. En dat levert de nieuweling een groen C-milieulabel op. Haal je het onderste uit de kan, ja, dan is het opgegeven verbruik natuurlijk een utopie. Want om optimaal van de GTI-sensatie te kunnen genieten (en geloof ons, dat doe je), is het zaak om het gaspedaal regelmatig tegen het schutbord te trappen. Je wordt vervolgens overrompeld door een mooi concert uit de twee uitlaten. VW heeft namelijk wat muzikanten uitgenodigd om het geluid te componeren. Alleen bij accelereren laten ze overigens van zich horen. Bij constante snelheid blijft de sound keurig op de achtergrond. De GTI is namelijk, zoals al vaker aangehaald, een echte allemansvriend. Perfect inzetbaar voor dagelijks gebruik en op lange afstanden, maar als je wilt ook sportief voor het betere gooi- en smijtwerk.

XDS

Nieuw voor de GTI is het optionele adaptieve onderstel, dat luistert naar de naam DCC. We kennen het systeem al van zijn concerngenoten. Je kunt het onderstel en de besturing in drie modi instellen, sport, normaal of comfort. Die laatste stand laat je al snel links liggen. Eigenlijk prefereren we een mix tussen normaal en sport. De onderstelafstemming van de normaalstand kan ons wel bekoren, terwijl de besturing in sportmodus net wat scherper is, dus onze voorkeur geniet. Maar ja, in tegenstelling tot het systeem bij Audi heb je geen individual keuzemogelijkheid. Dus? Het is geen bittere noodzaak om DCC aan te vinken op de optielijst. Spaar je ook nog eens 1.250 euro uit, die je bijvoorbeeld kunt besteden aan een maat grotere lichtmetalen wielen. En het elektronische sper (XDS) dan? Voor de verandering is dat eens standaard in de GTI. En het systeem werkt feilloos in combinatie met ESP. Ben je lekker aan het sturen en dreigt het binnenste voorwiel door te slippen dan wordt dit wiel met behulp van gedoseerde remingrepen wat getemd, zonder daarbij het vermogen weg te nemen. Zodoende heb je dus bij het uitaccelereren altijd de beschikking over 'maximum power'.

Vanuit stilstand bereik je in de nieuwe GTI in 6,9 seconden de 100 km/u. En als topsnelheid geeft de fabrikant een waarde op van 240 km/u. Kies je voor de DSG-transmissie dan haal je ‘slechts’ 238 km/u. Het accelereren duurt exact even lang. Verrassend, aangezien deze versnellingsbak normaliter sneller schakelt dan een handbak. Maar goed, toch zouden wij voor DSG gaan. Waarom? De ingenieurs hebben namelijk een dot tussengas geprogrammeerd bij de gangwissel, en dat werkt zeker voor de liefhebber erg verslavend. Bovendien pruttelt ie bij gas liften ook nog lekker na in de uitlaten. Heerlijk! De nieuwe Golf GTI staat nog deze maand bij de dealer. De prijslijst begint bij 31.650 euro.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (34)

Volkswagen Golf GTI is een allemansvriend
Deze kennis was al aanwezig voor de Tweede Wereldoorlog, zie popularmechanics 'how to build a 100 Mile-Per-Gallon Car'en duidelijk is hoe groot de macht van de oliebedrijven is. Deze zitten achter het 'beleid' van de autobouwers om in plaats van een zuinige auto te maken juist onzuinige auto's te verkopen: SUV en 4wielaandrijving.
Het zou de overheid sieren om van de autoproducenten te eisen dat ze met bloedspoed deze achterstand opheffen. De 2CV Eend en Renault 4 haalden verbruikscijfers waar Blue Motion nog een puntje aan kan zuigen.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

ruime en veilige auto, fijne krachtige turbodiesel.

Minpunten

nog steeds meer verbruik dan de 2CV.
Volkswagen Golf GTI is een allemansvriend
Deze auto is nu (2015) zo'n 6 jaar oud en 4 jaar in mijn bezit. Er staat nu 255.000 op de teller en het is een geweldige wagen. Enige probleem was het gasklephuis dat bij de 250.000km vervangen is. Voor de rest nog nooit echt onverwachte hoge kosten gehad.

Deze auto staat voor degelijkheid. Beslist niet voor snelheid, maar ik heb amper haast, dus dat komt even goed uit.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5

Pluspunten

- Degelijk
- betrouwbaar
- stil
- luxe (Highline uitvoering)

Minpunten

- wat aan de trage kant
- verbruik kan zuiniger
Volkswagen Golf GTI is een allemansvriend
Vroeg golf 3 19 jaar dat was en auto,nu in januari 2014 nieuw golf 7 1.2 TSI 105 pk,pk genoeg meer moet ik niet hebben super auto.Heb tussen door en opel astra diesel gehad dat was en ramp 14 keer binnen gewest echt waar dat was niet normaal van alles probleem nooit niet meer en dat alleen voor de prijs was ik goed zot ,heb terug nu mijn golf 7 dat is en auto Superrrrrrrrrrrrrrrrrr kost meer maar dat is echt en aanraden .Bedankt VW
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

Alles ok

Minpunten

Stuur heel gevoel
Volkswagen Golf GTI is een allemansvriend
De golf V 1.9 onbetrouwbaar problemen gehad met stuurdoos , Xenon uitlaatgassysteem en de croom die overal afvelt >> geen gerantie
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5

Pluspunten

prijs - Ruimte

Minpunten

Ik had toch wel een betrouwbare wagen gehad.
Volkswagen Golf GTI is een allemansvriend
Degelijke afwerking, perfecte rijeigenschappen en bovenal waan je je in een auto die qua uitstraling en afwerking een topper genoemd mag worden... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Golf GTI is een allemansvriend
Net afscheid genomen van mijn Golf TDI lease auto door wisseling van baan en moet ruilen voor een nieuwe Astra. Ik mis de Golf enorm.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen Golf GTI is een allemansvriend
Goede auto fijne automaat (DSG) Zowel 2 x diesel gereden 1.9 en 2.0 Beide meer dan 100000km Nu 1.4 benzine Twin Charge 160pk Deze is bijzonder geruisloos en.. Lees volledige review.
Volkswagen Golf GTI is een allemansvriend
Oerdergelijke auto. Nooit naar de garage geweest alleen apk.De vorige auto was een renault megane in 1 jaar wel 6x naar de garage geweest.Kortom.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen Golf GTI is een allemansvriend
Ik vind het een top auto is inmiddels al mijn 16e golf die ik heb gekocht.Dit keer weer een automaat en dat met zo'n dsg.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Golf GTI is een allemansvriend
ik heb een golf 4 66kw 1.9 diesel. hij rijd heerlijk maar sinds kort begint mijn koppeling te trillen als ik mij koppeling in trap.. Lees volledige review.
Volkswagen Golf GTI is een allemansvriend
Ik heb mijn golf 3 TDI 6 jaar geleden gekocht met 290.000km op de teller. Iedereen verklaarde mij voor gek een auto te kopen met zoveel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen Golf GTI is een allemansvriend
Ik rijd nu al 7 jaar golf 4 tdi, 66 kw. Perfecte auto. 347.000 op de klok en motor loopt nog perfect, echt als een splinternieuwe... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen Golf GTI is een allemansvriend
rijd nu in een sdi station van 2001 die ik heb gekocht bij 180.000 km inmiddels staat de teller op 315.000 km, deze auto komt.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen Golf GTI is een allemansvriend
Mijn golf stond meer in de garage, altijd problemen met de elektronica.Ik heb nu een megane gekocht,heel tevreden over.Voor mij GEEN golf meer.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Volkswagen Golf GTI is een allemansvriend
Wij hebben een Golf IV van 2003 met 150.000 op de teller, nu inmiddels 260.000 en hij rijd nog steeds super. We hebben wel wat.. Lees volledige review.
Volkswagen Golf GTI is een allemansvriend
Altijd Golf gereden, nu een Golf V met veel problemen nog voor de 100.000 KM. Altijd dealeronderhouden. Kapotte sproeikop, kapot vliegwiel (komt veel voor bij.. Lees volledige review.
Volkswagen Golf GTI is een allemansvriend
Volkswagen Golf 5 - 1.9 TDI On Tour 60.000 Km op 2 jaar tijd tot nu toe nog geen problemen. (op een defect achter licht na!).. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen Golf GTI is een allemansvriend
Gekocht maart 2009 Bouwjaar juli 2007, 54.000.km. Inmiddels 64.000 km Wel wat karig m.b.t. standaard opties. B.v. cruise control en climat control zouden in mijn.. Lees volledige review.
Volkswagen Golf GTI is een allemansvriend
Ik rij nu 4 jaar met deze wagen. Hij is 8 jaar oud, en heb enkel remblokken moeten vervangen, banden, koppeling en distributieriem.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Golf GTI is een allemansvriend
13 jaar gereden met GOLF(benzine). 100.000 km. In 2004 Golf diesel gekocht. Pas 86.000 km en vliegwiel kapot. Prijs herstel ongeveer 1450 euro. Dit gaat.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Golf GTI is een allemansvriend
Ik rijd al bijna 20 jaar VW (laatste 7 jaar een Passat van 1999). Altijd jong 2e hands. Eind 2008 proefrit gemaakt. Dat had ik.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen Golf GTI is een allemansvriend
heb mijn golf nu 4 jaar 375.000 op de teller ,alleen het normale onderhoud distr.na 90.000 perfecte en degelijke auto 4x z frankrijk 140kpu heen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Golf GTI is een allemansvriend
Ik heb nu de Golf gekregen van de leasemaatschappij als voorloper voor mij nieuwe auto. Een Golf is gewoon een goede auto die goed rijd, geen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Golf GTI is een allemansvriend
Ik rij sinds twe jaar golf V 1-4 fsi Deze auto slurpt echt olie een liter op 2500 KM Ook veel problemen met sensor uitlaatsysteem ,zijn.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Volkswagen Golf GTI is een allemansvriend
Degelijke fijn rijdende meer dan goed presterende auto.Ik heb type 2001 gekocht in 2002 en 85.000 tevreden km`s gereden in mijn wat er niet op.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Golf GTI is een allemansvriend
Heb een Golf V tdi 90 pk gekocht. Heb hem sinds een paar dagen. Het gevoel van rijden en wegligging is schitterend... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Golf GTI is een allemansvriend
Bij km-stand 85.186 twee-massa-vliegwiel vervangen, welliswaar met 50 coulance, maar grote beurt en twee-massa-vliegwiel totaal toch nog € 1.317,00 te betalen. Dat gaat lekker zo... Lees volledige review.
Volkswagen Golf GTI is een allemansvriend
heb sinds kort weer een vw aangeschaft golf tdi want het zijn en blijven solide en betrouwbare karretjes , want van renault m,n vorige.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen Golf GTI is een allemansvriend
Na 30 jaar citroen te hebben gereden zonder proefrit een golf gekocht bij de dealer met 70.000 km op teller bwj 2001. Klachten die goed.. Lees volledige review.
Volkswagen Golf GTI is een allemansvriend
Wij hebben deze auto nieuw aangekocht 08-2007, 1.9 tdi 90 pk on tour. Km stand na een jaar 20.000km vervangen: vliegwiel , versnellingsbak ,alle rubbers van de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Volkswagen Golf GTI is een allemansvriend
Ik heb de Golf 5 nu ong. 3,5 jaar en qua rijeigenschappen en comfort is het een prima auto. Wel ben ik al div. malen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Golf GTI is een allemansvriend
Ik heb sinds 3 maanden een VW golf 5 uit 2006 6 verschellingsbak. Het rijgedrag is goed, Alleen.... als ik terug gschakel van de 3e naar.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Volkswagen Golf GTI is een allemansvriend
Ik ben zelf al jarenlang Volkswagen rijder van de 1.3 tot 2.8 en ben tevreden over de prestaties en degelijkheid en prijs van de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen Golf GTI is een allemansvriend
Heb nu 10 jaar nu deze Golf 320000 km. gelopen nog de originele uitlaat,alleen in de bocht van de middendemper dichtgemaakt verder nog redelijk goed.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5