En dat alternatief luidt: de Mazda3 2.2 CiTD. Inderdaad, een diesel ja. Eind vorig jaar bracht Mazda deze krachtbron in de ‘6’ en beloofde ons dit aggregaat ook in de nieuwe 3 onder te brengen. Jawel, ze hebben woord gehouden. En het mooie is, de Mazda3 is nog een stukje lichter (ruim 100 kilo) dan zijn grotere broer, dus kun je nog meer van het potentieel genieten. De specificaties zijn namelijk niet gering: 185 pk en 400 Nm aan koppel.
Tikkeltje rumoerig
We durven best te stellen dat de MPS het niet gemakkelijk krijgt om de 2.2 dieselrijder voor te blijven. Die dikke diesel gaat namelijk als de brandweer. Doordat je over een breed toerenbereik (1.800 – 3.000 tr/min) over het maximale koppel beschikt, hoef je eigenlijk voor een bocht nauwelijks terug te schakelen en dat spaart tijd, die je ‘verliest’ in de MPS. Al maakt ie het daarna -op een recht stuk- met zijn fors hogere vermogen natuurlijk ruimschoots goed. Overigens houdt de diesel de gang er ook wel in. Doortrekken tot het rode gebied is geen enkel probleem. Wel is ie een tikkeltje rumoerig. Zeker bij een koude start verwar je hem niet snel (lees: helemaal niet) met een benzinemotor. Hij ronkt er namelijk ongegeneerd op los. De motor is standaard gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak, die zich uitstekend laat bedienen. Accelereren naar de 100 km/u neemt 8,2 tellen in beslag en bij 215 km/u is het over en uit met de pret. Wil je een automaat? Dat kan, echter, dan zul je moeten uitwijken naar een tweeliter benzinemotor. Met 150 pk komt ie redelijk vlot van zijn plek en de zestraps automaat maakt over het algemeen de juiste keuzes. Een prima bak.
Compact navigatiesysteem
De Mazda3 wordt op hetzelfde platform gebouwd als de Ford Focus. Met het onderstel is dan ook niets mis, tenzij je van een comfortabele afstemming houdt. Oneffenheden en andere narigheden in het asfalt voel je ook daadwerkelijk in je achterwerk. Een probleem? Nee, natuurlijk niet, dat maakt hem juist sportief. En die sportieve ‘bite’ ervaar je ook zittende op de bestuurdersstoel. Voor je neus slechts twee tellers, een snelheidsmeter en een toerenteller en daarmee heb je het wel gehad. Op het kleine display onderin na dan. Nieuw is ook de positie van het compacte navigatiesysteem (11 centimeter doorsnee) in het dashboard, dichtbij de bestuurder. Volgens de fabrikant een ideale locatie, aangezien men juist daar normaliter (zij het ietsje hoger) de TomTom tegen de voorruit plakt. Tja, leuk bedacht, echter, op het kleine scherm wordt te veel informatie getoond en dat maakt het er allemaal niet duidelijker op. Bovendien, kleinere personen, die dichter op het stuurwiel zitten, kunnen niet het volledige scherm overzien en kijken tegen de rand van het stuur aan. Over de stuurinrichting gesproken, deze biedt redelijk wat feedback, alleen draait het rad voor ons gevoel net iets te licht.
Vijf motoren
Hangt Mazda louter dikke motoren in de nieuwe drie? Nee hoor, wees gerust, je kunt namelijk kiezen uit totaal vijf krachtbronnen, twee benzinemotoren en drie diesels. Het gamma begint met een 105 pk sterke 1.6. Hier verwacht de Nederlandse importeur dan ook veel van. De motor is goed bij de les en snelt in 12,2 seconden naar de honderd en uiteindelijk moet je de 184 km/u kunnen aantikken. De andere benzinebroeder luister naar de naam 2.0 MZR en is voorlopig nog uitsluitend met de eerder genoemde vijftraps automaat te bestellen. Dieselen kan in de 1.6 CiTD (109 pk; 240 Nm), de 2.2 CiTD met 150 pk (360 Nm) of 185 pk (400 Nm). Net als zijn voorganger kun je de Mazda3 in twee carrosserievarianten bestellen, een sedan en een hatchback. Daarna is het zaak om een ei te leggen over welke uitvoering je wil. Er is keuze uit vijf versies, een S, TS, TS+, GT-L en GT-M. De instapper beschikt over zaken als elektrisch bedienbare buitenspiegels, een radio met cd-speler, MP3-functie en AUX-aansluiting, actieve hoofdsteunen, zes airbags en een stabiliteitssysteem. De exclusievere GT-M versie verschilt niet alleen qua uitrusting van zijn soortgenoten, maar ook het exterieur oogt wat sportiever dankzij een ander neusje met subtiele wijzigingen aan de bumper, mistpitten en koplampen.
Een nieuw model is door de bank genomen een goede reden voor de fabrikant om de vanafprijzen iets op te schroeven. Of dat ook voor de Mazda3 geldt is nog even afwachten; de prijzen zijn namelijk nog niet vastgesteld.
Schrijf een review