Aardgas is van alle fossiele brandstoffen na verbranding de schoonste in zijn soort. Roetdeeltjes zijn hem vreemd en de CO2-uitstoot ligt bij gelijke prestaties 13 procent lager dan een diesel en een kwart lager dan een benzinemotor. En dat resulteert in een A-label en een bijtelling van twintig procent. Biedt deze Zafira CNG dan louter voordelen? Neen. Ten eerste is het vinden van een geschikt tankstation al een hele opgaaf. Je zoekt feitelijk naar een speld in een hooiberg. Nederland telt vooralsnog slechts twintig aardgasvulstations. Wel wordt dit aantal de komende jaren fors uitgebreid, maar ook dat roept men al jaren. Het streven is om eind dit jaar de teller op 50 tankstations te zetten en die stijgende lijn voort te zetten naar 250 vulpunten. In Duitsland daarentegen is de infrastructuur beter voorbereid op aardgasmodellen, maar ja, daar hebben wij niet zo gek veel aan.
Vier gastanks
De zogeheten 1.6 ecoFLEX turbomotor is volledig geënt op aardgas als brandstof. Bovendien kan ie ook op biomethaan of een mengsel van beide draaien. Maar goed, dat betekent dus dat Opel de nodige aanpassingen aan het aggregaat heeft gedaan. Zo zijn er speciale zuigers, kleppen en klepzittingen toegepast. Verder beschikt de krachtbron over afzonderlijke injectiesystemen voor zowel aardgas als benzine. De Zafira CNG beschikt namelijk ook nog over een kleine benzinetank van 14 liter, om überhaupt het volgende tankstation te kunnen halen nadat je de vier (!) gastanks volledig hebt leeggeblazen. Grote kans namelijk dat er geen aardgasvulstation in de buurt is. Vier gastanks? Jawel, daar gaat het unieke concept (Flex7-stoelensysteem) van de MPV. Nee hoor, de gastanks zijn namelijk rondom de achteras geplaatst. Dus je kunt nog steeds met zeven personen op pad en ook aan bagageruimte hoef je niet in te leveren. De bagagecapaciteit bedraagt 645 liter met vijf stoelen in gebruik en kan vergroot worden tot 1.820 liter. Nu we het toch over het interieur hebben. Ook hier is nauwelijks iets gewijzigd. Handig is de feature in het (optionele) navigatiescherm dat aangeeft of het betreffende tankstation ook aardgas in het assortiment heeft. Kijk op een koude ochtend overigens niet vreemd op als je de uitlaatgassen net voor het achterwiel tevoorschijn ziet komen. De uitlaat is niet kapot, maar is gewoon wat korter, aangezien de gastanks rondom de achteras de gebruikelijke weg naar de achterbumper belemmeren.
Astronautenpak
Rijden op aardgas is geen buitenaardse ervaring. Nee, geen mens die een idee heeft dat je met een Zafira CNG op pad bent. De 1,6 liter turbomotor schopt het tot 150 pk en 210 Nm aan koppel. De trekkracht piekt tussen 2.300 en 5.000 omwentelingen. Je hebt dus feitelijk altijd voldoende power beschikbaar. Echter, de geblazen Zafira op aardgas is zo’n 250 kilogram zwaarder dan een gewone Zafira met 1.6 motor. Dus je kunt je voorstellen dat het accelererend vermogen niet spectaculair is, zeker niet met volle bezetting. In 11,5 seconden bereik je de 100 km/u en de top ligt op exact 200 km/u. Een hele verbetering ten opzichte van de bestaande, zeg maar gerust tamme Zafira CNG met de 94 pk sterke 1.6. Laat deze versie maar links liggen, tenzij je niet wakker ligt van een honderdsprint in liefst 17 seconden en een top van slechts 165 km/u. Standaard is de turbomotor gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak waarbij de laatste gang duidelijk als een overdrive is gespatieerd. Met een beetje geluk kun je 400 kilometer ver komen op aardgas. De fabriek geeft een verbruik op van 5,1 kilogram aardgas per honderd kilometer. Let op die eenheid! De energiewaarde van een kilo aardgas komt globaal overeen met dat van anderhalve liter benzine. Tel bij die 400 kilometer nog eens 150 kilometer op -met dank aan het benzinetankje- en de actieradius is alleszins acceptabel. Maar ja, met een iets te zware rechtervoet haal je het opgegeven verbruik never nooit niet. Aan de andere kant, mensen met deze ‘afwijking’ kiezen niet voor een Zafira CNG maar voor een OPC natuurlijk… Op den duur raken de gastanks dus leeg. En dan? Met veiligheidsbril, gasmasker en in een astronautenpak de tanks weer bijvullen? Nee, je hoeft niets anders te doen dan het tankklepje te openen, de slang aan te brengen en op de startknop van de betreffende pomp te drukken. Het vullen gaat wel tergend langzaam en neemt zo’n 5 minuten in beslag.
Prijzen
De prijzen van de Zafira 1.6 CNG ecoFLEX Turbo starten bij 31.595 euro. Met de huidige brandstofprijzen kost deze aardgasversie je zo’n 5 euro per honderd kilometer. Voor een benzineversie met vergelijkbaar vermogen ligt dat bedrag ongeveer op 11 euro en voor een diesel op 8 euro. Tel uit je winst. Of niet.
Schrijf een review