Opel Insignia ST heeft Fiat 500 ingeslikt

Samen met de stationversie van de Opel Insignia, de Sports Tourer, introduceert de Duitse fabrikant eveneens een

Samen met de stationversie van de Opel Insignia, de Sports Tourer, introduceert de Duitse fabrikant eveneens een tweetal nieuwe motoren, die ook in de sedan en hatchback beschikbaar komen. Daarmee stijgt het totaal aanbod aan aggregaten naar negen stuks. De ST is nog steeds een royale pakezel, maar legt het toch af tegen zijn voorganger. En wat zien we daar onder die grote achterklep? Zou het een grapje zijn van de vormgevers of is het gewoon toevallig dat wanneer je de achterklep opent de contouren van de kont van de Fiat 500 zichtbaar worden?

Samen met de stationversie van de Opel Insignia, de Sports Tourer, introduceert de Duitse fabrikant eveneens een tweetal nieuwe motoren, die ook in de sedan en hatchback beschikbaar komen. Daarmee sti
Opel Insignia ST heeft Fiat 500 ingeslikt

Dat vorm boven functie gaat in de nieuwe pakezel zien we onder meer aan de maximale bagagecapaciteit. In vergelijking met de Vectra station kun je in de Insignia ST ruim 300 liter minder kwijt. Wel kun je langere zaken vervoeren, of zoals de woordvoerder van de fabrikant zegt, ST-rijders kunnen voortaan de Ikea verlaten met de klep dicht. Met de achterbank neergeklapt kun je namelijk tot aan de bestuurdersstoel bagage met een maximale lengte van 1,91 meter vervoeren. En da’s nogal wat.

Antonov

De achterklep van de Insignia ST is een behoorlijk gevaarte. Opel heeft voor de vormgeving met een knipoog gekeken naar het enorme Antonov vrachtvliegtuig. De achterklep loopt bol, bedekt de gehele achterzijde en scharniert bijna 180 graden. De toegang tot de bagageruimte is dus maximaal. Leuk en aardig, zul je denken, maar het plafond van mijn garage is niet toereikend. Nou, daar heeft Opel dus een oplossing voor bedacht. De klep is namelijk (optioneel) elektrisch te bedienen, waarbij je de openingshoek kunt instellen. En kies je niet voor deze optie, dan moet je gewoon oppassen. Overigens lijkt de klep vanwege zijn formaat nogal zwaar, maar schijn bedriegt, want in de praktijk laat ie zich gemakkelijk bewegen. Het interieur is verder fraai opgezet en oogt degelijk. Naar wens kun je je Insignia volgens de brochure voorzien van allerlei snufjes, alleen is het productiestadium van bijvoorbeeld Opel-eye nog niet bereikt. Je moet dus nog even je koop uitstellen als je graag van de verkeersbordenscanner gebruik wilt maken. AFL-verlichting is daarentegen wel al te bestellen. Het is een systeem dat niet alleen om de bocht kijkt, maar ook automatisch grootlicht in- en uitschakelt, afhankelijk van de situatie. Handig!

FlexRide

We maken de eerste meters in de Insignia ST met de nieuwe 1,6 liter turbomotor voorin. Op papier een rappe jongen met 180 pk. Toch valt ie enigszins tegen. In de sedan en hatch komt de geblazen zestienhonderd waarschijnlijk beter tot zijn recht, gezien het gewichtsverschil met de ST. Het lijkt erop alsof niet alle paarden staan te popelen van ongeduld wanneer je het gaspedaal vloert. Ook laat het aggregaat duidelijk van zich horen wanneer je zijn volle vermogen aanspreekt. De honderdsprint duurt 9,3 tellen en bij 220 km/u is het over en uit. De turbo springt net iets te laat in. Het maximaal koppel van 230 Nm piekt bij 2.200 krukasomwentelingen. Bij tussenacceleraties op de snelweg is het dus zaak om een tandje terug, van zes naar vijf, te schakelen. Het testexemplaar was uitgerust met FlexRide, een systeem waarmee je de afstemming van delen van de auto in drie standen (sport, tour en normaal) kunt instellen. Het verschil zit hem onder meer in de opening van de gasklep, bij dezelfde stand van het gaspedaal staat de klep ‘in sport’ verder open. Verder verandert het karakter van de stuurbekrachtiging en de afstemming van vering en demping met een druk op diezelfde knop. Om het feest helemaal compleet te maken verandert ook de sfeerverlichting van het instrumentarium van kleur.

BiTurbo

Nieuw is de BiTurbo dieselmotor, die in de Insignia 190 pk op de voorwielen overbrengt. Vierwielaandrijving behoort ook tot de mogelijkheden. Sterker nog, de dikke diesel debuteert met AWD. De voorwielaandrijver komt later. Tussen de bedrijven door laat de fabrikant ontglippen dat een V6-diesel is geschrapt. De op hoog vermogen beluste veelrijders moeten het dus met deze viercilinder doen. Een straf? Nee, hoor. Opel schroeft op de 2,0 liter zelfontbrander twee turbo’s, een kleine voor de lage toerenregionen en een groter schoepenrad neemt het stokje vanaf 3.000 toeren geleidelijk van hem over. Over een breed bereik heb je dus beschikking over 400 Nm aan trekkracht. Ondanks de aanwezigheid van een kleine turbo is ie onderin toch een beetje mak. Ook de BiTurbo moet even op gang komen. Net als de 1.6 Turbo laat de diesel duidelijk van zich horen. Het dempen van het motorgeluid heeft bij Opel niet de hoogste prioriteit gehad. En dat is eigenlijk jammer. De auto zit goed in elkaar, oogt premium, maar iets meer isolatiemateriaal voor het motorcompartiment is geen overbodige luxe.

Prijzen

Ten opzichte van de sedan is de Insignia ST afhankelijk van het uitrustingniveau minimaal 1.200 euro duurder. Dat betekent dus een vanafprijs van 28.195 euro voor de ongeblazen 1.6 met 115 pk in Edition-uitvoering. Met de nieuwe 1.6 turbomotor kost ie 31.45 euro en prijzen voor de sterkste diesel zijn nog niet bekend.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (31)

Opel Insignia ST heeft Fiat 500 ingeslikt
Ik heb vele Opels gehad en heb ook nog een Astra en een Vectra, ik heb 3 jaar een Insigna van Opel gereden, en kan niet anders zeggen dat in tegenstelling tot de andere modellen de Insigna een waardeloze en slechte auto is, goedkoop met chinese rommel onderdelen in elkaar geprutst, niks dan ellende mee gehad, van de motor en de turbo tot de ESP en het dashboard, wegligging enz, enz. 3 jaar volledige ellende.
Wat een jammerlijke miskoop!!! Dat had ik niet verwacht toen ik deze Insigna kocht. Ik heb hem onlangs met veel verlies na 3 jaar en 90.000 km verkocht een zware desillusie rijker. NOOOOOOIT meer een Insigna.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5

Pluspunten

mooie auto

Minpunten

schechte techniek
Opel Insignia ST heeft Fiat 500 ingeslikt
Heb een insignia 1.8 met 9500km op de teller. Nog geen minpunten kunnen vinden. Heb hiervoor een Opel Vectra 1.8 GTS gereden. De.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Opel Insignia ST heeft Fiat 500 ingeslikt
Sinds november 2010 rijd ik een Sports Tourer, diesel 160 pk, circa 85.000 km per jaar. De auto rijdt tot nu toe probleemloos hoewel ik.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Opel Insignia ST heeft Fiat 500 ingeslikt
Nu 10.000 km gereden in deze Opel Insignia Sports Tourer met 180 pk. Met een caravan van 5 meter en dik 1350 kg.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Opel Insignia ST heeft Fiat 500 ingeslikt
hallo, heb een 2 liter turbo, ach ach... wat gaat dat als een speer zeg, mensen kijken ook nog steeds naar je auto.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Opel Insignia ST heeft Fiat 500 ingeslikt
Rij er nu 3 maanden in en heb 10000 km op de teller staan. Hij heeft inmiddels 5 x een bezoek gebracht aan de garage... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Opel Insignia ST heeft Fiat 500 ingeslikt
leuke auto om in te rijden,op een paar min punten na. het uitelijk is van de insignia is erg mooi.de afwerking is voldoende .de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Opel Insignia ST heeft Fiat 500 ingeslikt
Sinds juli in het zakelijke bezit van de 1.6 Turbo. Een hele "rijke" auto met praktische zaken zoals aut. ruitenwissers en verlichting. De algemene rijeigenschappen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Opel Insignia ST heeft Fiat 500 ingeslikt
Deze uitvoering is een beroerde caravantrekker, absoluut niet doen! Zelfs in Nederland met een caravan van 3.50 mtr en 700 kilo met heel veel moeite.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Opel Insignia ST heeft Fiat 500 ingeslikt
ik heb de auto net 4 dagen hij gaat als een kanon. hiervoor een vectra gts 1800 gehad, er zit dag en nacht verschil in... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Opel Insignia ST heeft Fiat 500 ingeslikt
prachtige wagen....14000km veel rijplezier....en dan het begin van alle ellende om de1000km in panne met verstopte DPF .....geen enkele waarschuwing gaat aan onmiddelijk het.. Lees volledige review.
Opel Insignia ST heeft Fiat 500 ingeslikt
rij een insignia tourer 1.6 turbo 180 pk mooie auto om te zien maar veel kleine problemen zoals rail voor afdekking bagage kapot hendel voor.. Lees volledige review.
Opel Insignia ST heeft Fiat 500 ingeslikt
Ik heb sinds 2 maanden een Insignia Tourer 2.0 Turbo automaat. Het is werkelijk een fantastische auto. Heerlijke motor. Alleen het benzineverbruik valt wat.. Lees volledige review.
Opel Insignia ST heeft Fiat 500 ingeslikt
Bezit van april 2009 een 1,8liter benzine. Design, wegligging en comfortgevoel is perfect, maar de prestaties zijn onvoldoende en het verbruik is te hoog. Reeds 22000km.. Lees volledige review.
Opel Insignia ST heeft Fiat 500 ingeslikt
Sinds 5 weken heb ik een Opel Insignia 130pk diesel tot op heden een fijne auto allen het motor en banden geluid valt mij.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Opel Insignia ST heeft Fiat 500 ingeslikt
Hewel, ik ben een veelrijder met 60000km/jaar. Na 7 audi's in 18 jaar(sublieme wagens, maar lieve mensen, ook zeer veel problemen gehad) was de.. Lees volledige review.
Opel Insignia ST heeft Fiat 500 ingeslikt
Ik rij sinds 3/4 jaar een Sports Tourer 16.T Executive. Nog nooit na bijna een jaar nog steeds met zoveel plezier in een auto gestapt... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Opel Insignia ST heeft Fiat 500 ingeslikt
overgewaardeerde auto die niet in prijs kwaliteit verhouding staat. Voor het geld van deze auto, deze auto heeft 55.000 euro gekost, had ik beter weer.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Opel Insignia ST heeft Fiat 500 ingeslikt
heb sinds 2 januari de opel insignia tourer, ben in het algemeen tevreden, maar de vering van de insignia is niet goed... Lees volledige review.
Opel Insignia ST heeft Fiat 500 ingeslikt
fijne auto 4 mnd in gebruik , 16000 km gereden geen nadelen gevonden.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Opel Insignia ST heeft Fiat 500 ingeslikt
Prima auto. Caravan van 1500 kg was geen enkel probleem, ook niet in de bergen. Jammer dat de airco een zingend/rinkelend geluid maakt. Aircopomp is.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Opel Insignia ST heeft Fiat 500 ingeslikt
Rij nu precies een jaar de 1.6 turbo 5 deurs hatchback , moest wel erg wennen aan de motor ( tubo bij 2000 rpm inkomen).. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Opel Insignia ST heeft Fiat 500 ingeslikt
mijn Insignia (030309) van 35000euro is in 11 maanden 17000 km meer dan 20 keer in de garage geweest in binnen en buitenland'veel.. Lees volledige review.
Opel Insignia ST heeft Fiat 500 ingeslikt
Geweldige auto. De eerste auto waar ik na ruim een half jaar nog steeds met veel plezier in stap... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Opel Insignia ST heeft Fiat 500 ingeslikt
Ik heb sinds mei 2009 een insignia Business edition en heb er 30000km mee gereden. Veel problemen gehad met trillend stuur bij snelheden boven.. Lees volledige review.
Opel Insignia ST heeft Fiat 500 ingeslikt
Mijn vorige review heb ik geschreven op 2-8-2009, type 1.6 turbo sedan. Met kilometerstand van 18000 nu een update van mijn ervaringen. - de auto is.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Opel Insignia ST heeft Fiat 500 ingeslikt
Sinds eind april in het bezit van een 2.0cdti 110pk ST edition. Op 't eerste zicht zag het er een leuke auto uit, met als.. Lees volledige review.
Opel Insignia ST heeft Fiat 500 ingeslikt
Meer in de garage gestaan dan gereden, na 45.000 km de volgende mankementen gehad en slecht opgelost: - wegklapbare trekhaak werkte niet waardoor wij bijna niet.. Lees volledige review.
Opel Insignia ST heeft Fiat 500 ingeslikt
Heb 14000 km gedaan met 5-deurs Insignia CDTI 130pk en had er meer van verwacht. Positief zijn zeker de motor (rijdt en schakelt fijn,.. Lees volledige review.
Opel Insignia ST heeft Fiat 500 ingeslikt
Sinds het voorjaar van 2009 rijden wij in een Opel Insignia Cosmo, 1,8 benzine. Als extra opties hebben wij de AFL-verlichting, navi 800.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Opel Insignia ST heeft Fiat 500 ingeslikt
Ik heb een heeele slechte ervaring met mijn Insignia 1.6 Turbo hatchback, 15.000 km mee gereden. We reden op weg naar de vakantiebestemming op de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5