Dat vorm boven functie gaat in de nieuwe pakezel zien we onder meer aan de maximale bagagecapaciteit. In vergelijking met de Vectra station kun je in de Insignia ST ruim 300 liter minder kwijt. Wel kun je langere zaken vervoeren, of zoals de woordvoerder van de fabrikant zegt, ST-rijders kunnen voortaan de Ikea verlaten met de klep dicht. Met de achterbank neergeklapt kun je namelijk tot aan de bestuurdersstoel bagage met een maximale lengte van 1,91 meter vervoeren. En da’s nogal wat.
Antonov
De achterklep van de Insignia ST is een behoorlijk gevaarte. Opel heeft voor de vormgeving met een knipoog gekeken naar het enorme Antonov vrachtvliegtuig. De achterklep loopt bol, bedekt de gehele achterzijde en scharniert bijna 180 graden. De toegang tot de bagageruimte is dus maximaal. Leuk en aardig, zul je denken, maar het plafond van mijn garage is niet toereikend. Nou, daar heeft Opel dus een oplossing voor bedacht. De klep is namelijk (optioneel) elektrisch te bedienen, waarbij je de openingshoek kunt instellen. En kies je niet voor deze optie, dan moet je gewoon oppassen. Overigens lijkt de klep vanwege zijn formaat nogal zwaar, maar schijn bedriegt, want in de praktijk laat ie zich gemakkelijk bewegen. Het interieur is verder fraai opgezet en oogt degelijk. Naar wens kun je je Insignia volgens de brochure voorzien van allerlei snufjes, alleen is het productiestadium van bijvoorbeeld Opel-eye nog niet bereikt. Je moet dus nog even je koop uitstellen als je graag van de verkeersbordenscanner gebruik wilt maken. AFL-verlichting is daarentegen wel al te bestellen. Het is een systeem dat niet alleen om de bocht kijkt, maar ook automatisch grootlicht in- en uitschakelt, afhankelijk van de situatie. Handig!
FlexRide
We maken de eerste meters in de Insignia ST met de nieuwe 1,6 liter turbomotor voorin. Op papier een rappe jongen met 180 pk. Toch valt ie enigszins tegen. In de sedan en hatch komt de geblazen zestienhonderd waarschijnlijk beter tot zijn recht, gezien het gewichtsverschil met de ST. Het lijkt erop alsof niet alle paarden staan te popelen van ongeduld wanneer je het gaspedaal vloert. Ook laat het aggregaat duidelijk van zich horen wanneer je zijn volle vermogen aanspreekt. De honderdsprint duurt 9,3 tellen en bij 220 km/u is het over en uit. De turbo springt net iets te laat in. Het maximaal koppel van 230 Nm piekt bij 2.200 krukasomwentelingen. Bij tussenacceleraties op de snelweg is het dus zaak om een tandje terug, van zes naar vijf, te schakelen. Het testexemplaar was uitgerust met FlexRide, een systeem waarmee je de afstemming van delen van de auto in drie standen (sport, tour en normaal) kunt instellen. Het verschil zit hem onder meer in de opening van de gasklep, bij dezelfde stand van het gaspedaal staat de klep ‘in sport’ verder open. Verder verandert het karakter van de stuurbekrachtiging en de afstemming van vering en demping met een druk op diezelfde knop. Om het feest helemaal compleet te maken verandert ook de sfeerverlichting van het instrumentarium van kleur.
BiTurbo
Nieuw is de BiTurbo dieselmotor, die in de Insignia 190 pk op de voorwielen overbrengt. Vierwielaandrijving behoort ook tot de mogelijkheden. Sterker nog, de dikke diesel debuteert met AWD. De voorwielaandrijver komt later. Tussen de bedrijven door laat de fabrikant ontglippen dat een V6-diesel is geschrapt. De op hoog vermogen beluste veelrijders moeten het dus met deze viercilinder doen. Een straf? Nee, hoor. Opel schroeft op de 2,0 liter zelfontbrander twee turbo’s, een kleine voor de lage toerenregionen en een groter schoepenrad neemt het stokje vanaf 3.000 toeren geleidelijk van hem over. Over een breed bereik heb je dus beschikking over 400 Nm aan trekkracht. Ondanks de aanwezigheid van een kleine turbo is ie onderin toch een beetje mak. Ook de BiTurbo moet even op gang komen. Net als de 1.6 Turbo laat de diesel duidelijk van zich horen. Het dempen van het motorgeluid heeft bij Opel niet de hoogste prioriteit gehad. En dat is eigenlijk jammer. De auto zit goed in elkaar, oogt premium, maar iets meer isolatiemateriaal voor het motorcompartiment is geen overbodige luxe.
Prijzen
Ten opzichte van de sedan is de Insignia ST afhankelijk van het uitrustingniveau minimaal 1.200 euro duurder. Dat betekent dus een vanafprijs van 28.195 euro voor de ongeblazen 1.6 met 115 pk in Edition-uitvoering. Met de nieuwe 1.6 turbomotor kost ie 31.45 euro en prijzen voor de sterkste diesel zijn nog niet bekend.
Schrijf een review