Ford Focus RS is heuse WRC-bolide

Toen we enkele maanden geleden de specificaties van de Focus RS onder ogen kregen, reageerden we nogal sceptisch. Kijk,

Toen we enkele maanden geleden de specificaties van de Focus RS onder ogen kregen, reageerden we nogal sceptisch. Kijk, 305 pk overbrengen op louter de voorwielen, dat is me nogal wat. Sterker nog, dat zijn volgens de ongeschreven regel ruim honderd paarden te veel. Weet Ford het surplus aan pk’s te beteugelen of schaatst de bolide alle kanten uit? We gingen op onderzoek uit op de prachtige bergwegen in Zuid-Frankrijk.

Toen we enkele maanden geleden de specificaties van de Focus RS onder ogen kregen, reageerden we nogal sceptisch. Kijk, 305 pk overbrengen op louter de voorwielen, dat is me nogal wat. Sterker nog, da
Ford Focus RS is heuse WRC-bolide

Aan de omgeving ligt het in ieder geval niet. Bovendien bakt de zon er ook al stevig op los, dus het wegdek is keurig droog. Als ie hier zijn vermogen niet kwijt kan, dan lukt het in de regen helemaal niet. Ook al zijn we de laatste groep die kennis maakt met het racemonster van Ford, de RS’en staan er als nieuw bij. Iedere dag monteren ze vers rubber, waar nodig ook nog nieuwe wielen, net als verse remblokken en -schijven. De hoogste tijd om op pad te gaan.

Aandachttrekker

Met een druk op de startknop, die je overigens ingedrukt moet houden, ontwaakt de vijfcilinder turbomotor op een redelijk beschaafde manier. Je hoort natuurlijk wel direct dat het geen stakker is. Maar ja, dat is dan vooral ‘de schuld’ van de vijfcilinder. De megagrote turbo komt pas bij 2.300 omwentelingen tot leven. En hoe?! Zodra je dit toerental bereikt, gaat het schoepenrad als een jonge hond te keer. De overdruk wordt bovendien met veel heisa afgeblazen. En zo hoort het ook in een dergelijke bolide. Het is een echte aandachttrekker. Niet alleen door de krachtinstallatie voorin overigens. Het uiterlijk liegt er eveneens niet om. Je herkent de instap-Focus nauwelijks terug. Alleen de achterklep lijkt zo op het eerste gezicht ongewijzigd. Als je de grote taartschep niet meetelt. Dikke bumpers, dito zijskirts, uitgeklopte wielkasten om de negentien inch wielen te herbergen en louvres in de motorkap onderscheiden de RS van de gewone Focus. O ja, vergeten we bijna de twee, welhaast asociale stortkokers uit de achterbumper. Het past allemaal bij zijn sportieve imago. Of beter gezegd, bruut voorkomen. Hoe anders is het dan in het interieur? Op wat aluminium sportpedalen, sportstoelen en drie extra tellertjes bovenop het dashboard na, verschilt de RS niet van zijn minder potente familieleden. En da’s toch een beetje jammer. De koolstofvezel folie rondom de bedieningsfuncties op het dashboard zou de sportieve sfeer binnenin verder moeten verhogen. Helaas, Ford, hier sla je de plank mis. Iets meer onderscheid met de huis-tuin-en-keuken Focus van de buurman zou wenselijk zijn. Maar goed, het zijn slechts details, want de krachtinstallatie maakt alles dubbel en dwars goed.

RevoKnuckle

De motor is inmiddels warm gedraaid, de weg voor ons vrij van obstakels en dat betekent maar één ding: pedal to the metal. De RS schiet er als een speer vandoor. Zonder wielspin en ook de tractiecontrole blijft voor ons gevoel buitenspel. Hoe dat kan? Navraag leert dat Ford het motormanagement voor de eerste twee verzetten heeft aangepast. De turbo wordt dan enigszins in toom gehouden. Zonder dat je het merkt overigens. Je hebt dus feitelijk niet de beschikking over het volle vermogen. En da’s een slimme zet. Natuurlijk, het rubber zoekt wel voortdurend naar grip, en dat voel je ook in het stuur, maar op het droge asfalt blijven ze redelijk op koers. Niet in de laatste plaats dankzij het Quaife schroefvormige limited slip differentieel. Maar er is meer. Ford zegt de traditionele McPherson veerpoot in de RS gedag en past de zogeheten RevoKnuckle toe. Feitelijk een vinding van British Leyland, maar door Ford verder doorontwikkeld. Ook Renault heeft een soortgelijke constructie toegepast in de Mégane R126. Volgens Dirk Densing, Team RS chief engineer, zorgt de RevoKnuckle voor verstelmogelijkheden die vergelijkbaar zijn met die van een raceauto met dubbele wishbones, echter op een kostenbesparende manier.

Spijkerhard

We zetten ons schrap voor een mooie bergpas. Zodra de turbo zijn diensten bewijst, tussen de 2.300 en 4.500 doet ie het koppel tot 440 Nm stijgen, blazen de twee stortkokers de bergwand volledig schoon. Het geluid van de ‘orkaan’ weerkaatst tegen diezelfde wand en de omstanders vallen bijna van hun fiets van verbazing. Ook wij openen regelmatig het portierraam om nog meer van de krachtinstallatie te kunnen genieten. Echt fantastisch. Enthousiast smijten we de RS van bocht naar bocht. De afstemming is spijkerhard, een enkele keer komt zelfs een achterwiel los van het asfalt, maar dankzij het vernuftig geprogrammeerde motormanagement hoeft de tractiecontrole nauwelijks in te grijpen. De ESP-knop laat je in de praktijk dan ook onberoerd. In 5,9 tellen tikt de naald van de snelheidsmeter de honderd aan en de topsnelheid bedraagt 263 km/u. In theorie zou je met 9,4 liter brandstof honderd kilometer ver kunnen komen, maar ja, dat haal je in de praktijk dus never nooit.

Ford zet met de Focus RS een echte WRC-bolide op de weg. Althans dat is de mening van Fordcoureur Mikko Hirvonen, die ook even het Franse landschap onveilig heeft gemaakt met de RS. En hij kan het weten. De afstemming komt volgens hem nagenoeg overeen met de WRC-auto op ‘asfalt-setting’. En in tegenstelling tot deze WRC-bolide is de RS dus eigenlijk best schappelijk geprijsd. De dealer vraagt exact 50.000 euro voor de Focus RS, die uitsluitend in de kleur wit, blauw of groen geleverd kan worden. Voor die ‘bijzondere’ groene tint dien je wel nog eens 1.200 euro bij te betalen.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (30)

Ford Focus RS is heuse WRC-bolide
de volgende wordt zeker weer een ford eco snel zuinig betrouwbaar en veel ruimte. ook op lange afstanden voor mij comfortabel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford Focus RS is heuse WRC-bolide
Gelukkig lees ik veel andere negatieve ervaringen over dit wanproduct. Zelf heb ik vele verschillende .... gereden. Altijd naar tevredenheid. Fam.lid had een nieuw.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Ford Focus RS is heuse WRC-bolide
Ik was vandaag 20-1-2011 bij de garage voor een onderhoudsbeurt van mijn drie jaar oude CC met 80.000 km op de teller en heb terloops.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford Focus RS is heuse WRC-bolide
Ik heb inmiddels mijn 4e Ford Focus. 1e ervaring met de Focus was in 2000, toen ik een 1.8 TDDI sedan Ghia in.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Ford Focus RS is heuse WRC-bolide
toen ik m'n met oude focus st170 uit 2000 een ongeluk kreeg kocht ik een type2 focus full options terug. alles zit er op van.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Ford Focus RS is heuse WRC-bolide
Gisteren een 2dehands Focus Clipper 1.8D van 04/2007 gekocht. Een nog betrekkelijk jonge auto dus, heeft wel al 170000 km op de teller. De auto ziet.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Ford Focus RS is heuse WRC-bolide
Sinds 1984 rijden we al Ford. Natuurlijk is er net als bij elke auto wel wat en door de jaren heen zijn er ook wel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford Focus RS is heuse WRC-bolide
Ik heb in 2002 een focus wagon 1.6 (benzine) gekocht. Bij aankoop stond er 120.000 km op de teller. De auto is stil, erg stil.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford Focus RS is heuse WRC-bolide
Focus 1.8 flexifuel, tweede nieuwe ford in mijn leven en ook voor de tweede keer een groot drama. Nooit meer een ford voor.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Ford Focus RS is heuse WRC-bolide
Inmiddels mijn vierde Focus. Sinds februari van dit jaar een 1.8 flexifuel wagon, met alle opties. Auto rijdt prima, voice control is een leuke gadget.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford Focus RS is heuse WRC-bolide
Auto is vanaf nieuw(lease) in de familie. tot ruim 80.000 km (3.5 jaar) nog geen reparaties nodig gehad waarvoor ford verantwoordelijk is. heden airco problemen. -.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Ford Focus RS is heuse WRC-bolide
Waardeloze auto. Hoge kosten aan reparaties. Bougies staan constant onder water door constructiefout: afdichting motorkap. Veel mankementen bij laag kilometrage. Remschijven, stuurpomp/leiding, bekleding, kop, koppeling.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Ford Focus RS is heuse WRC-bolide
Na jaren VW gereden te hebben ben na arrogant gedrag van meerdere VW dealers overgestapt naar de Ford Focus Dit is nu mijn 2de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford Focus RS is heuse WRC-bolide
Zomer 2009, een Focus wagan 2.0 gekocht uit 2007, blauw Bluetooth was na 6 maanden kapot, en het gaspedaal gaat na het starten vaak boven de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford Focus RS is heuse WRC-bolide
Nu een maaand in bezit. Zelfs met dit weer ( rond het vriespunt) een genot om open te rijden. Auto is erg compleet, leer, bluetooth,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford Focus RS is heuse WRC-bolide
Ik heb sinds een maand een Focus wagon 2.0 TDCI titanium uit 2005 met 117 000 op de teller na 10 jaar vw te hebben.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford Focus RS is heuse WRC-bolide
Heb een wagon 1.6 TDCI (2006) sinds vorig jaar juni. Bevalt uitstekend. Technisch zeer stabiel. Enige minpunt is de koplampverlichting, is onvoldoende. Wegligging, interieur, stoelen,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Ford Focus RS is heuse WRC-bolide
Ik rij sinds dec 2008 een nieuwe focus, vanaf het begin al erg veel problemen. De auto staat nu op de 120.000km en valt regelmatig.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Ford Focus RS is heuse WRC-bolide
Ruilen over enkele weken onze 4e Focus (alle nieuw gekocht, laatste drie waren wagons) in voor de volgende wagon. Je kan dus zeggen dat we.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Ford Focus RS is heuse WRC-bolide
Ik heb onze Focus station 1.8 HDi (bj 2002) 4 jaar geleden als 2e hands gekocht. Toen met 90.000 op de teller, nu 220.000. Heerlijke.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford Focus RS is heuse WRC-bolide
leuke auto, maar komt iets eenvoudig over.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Ford Focus RS is heuse WRC-bolide
Een complete wagen met een uitstekend weggedrag. Vliegwiel blijkt een zwak punt te zijn. Buiten de normale vervangingen van uitlaat, remblokken en banden geen excessieve.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford Focus RS is heuse WRC-bolide
Nu 3 jaa rin bezit van focus 1.6 station. Met 43000 gekocht en nu zit ie op 91000. Ik ben een stevige rijder en het.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Ford Focus RS is heuse WRC-bolide
Goede auto, enorm goed weggedrag, goede inruilprijzen. Dit is mijn 3e Focus, deze ik nieuw heb gekocht in 2006. Wilde m inruilen voor een nieuwe,.. Lees volledige review.
Ford Focus RS is heuse WRC-bolide
Heerlijke wagen zit goed alleen jammer dat de middearmsteun niet in hoogte verstelbaar is maar dat mag de pret niet drukken. De 1.6 tdci is een.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Ford Focus RS is heuse WRC-bolide
Tja ik rij al vanaf 1999 de ford focus station ( zakelijk ). Zelf had ik de eerste ford focus op grijs kenteken.Gekocht.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford Focus RS is heuse WRC-bolide
Heb de auto gekocht met 20.000 km op de teller. Ondanks alle waarschuwingen toch die met de 1600 motor. natuurlijk geen strepetrekker maar valt in.. Lees volledige review.
Ford Focus RS is heuse WRC-bolide
Focus 2002 TDDI 215000 km 1e eignaar. geen noemenswaardige problemen, eerder multieriem verv met waterpomp in garantieperiode. Wateroverlast via interieurfilter onder rechterstoelmat !! zelf opgelost.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Ford Focus RS is heuse WRC-bolide
Deze Ford Focus rij ik zakelijk, ik heb een leasecontract overgenomen van een collega. Het is leuk om een cabrio te rijden, zeker in.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford Focus RS is heuse WRC-bolide
Deze Ford Focus rij ik zakelijk, ik heb een leasecontract overgenomen van een collega. Het is leuk om een cabrio te rijden, zeker in.. Lees volledige review.