Nog voor de ‘CO2-rage’ onder druk van de milieulobby en aangescherpte wetgeving een paar jaar geleden losbarstte had Volvo al bijzonder schone modellen in het gamma. Zowel de S60, toenmalige V70 en S80 waren leverbaar met LPG of aardgasinstallatie. Ze vonden echter marginaal aftrek, waardoor ze vijf jaar geleden stilletjes uit het gamma zijn verdwenen. Met het DRIVe-offensief gooit Volvo het over een andere boeg. In Zweden draait het nu om dieselmodellen, die verder verfijnd worden om het brandstofverbruik te drukken en de CO2-uitstoot te verlagen.
Chique groen
Volvo nam de schone taak op zich om de kleinste van het stel nog zuiniger te maken. Voor de C30 DRIVe diende de 1.6D dieselvariant als basis. Deze verbruikt al slechts 4.9l/100km, maar met de toepassingen van het DRIVe recept neemt de C30 nog maar vierenhalve liter tot zich. De reeks aanpassingen bevinden zich op technisch en aerodynamisch vlak. De motorsoftware werd vernieuwd en daarnaast kreeg de vijfbak voor de derde, vierde en vijfde versnelling langere overbrengingen. Ook nam Volvo de stuurbekrachtiging onder de loep. De verlaging van het onderstel en het gladstrijken van de bodemplaat heeft meer aerodynamisch doel, net als de ‘dichte’ grille en de dakspoiler. Je kunt de C30 DRIVe echter van ver al herkennen aan de aluminiumkleurige diffuser in de achterbumper, dat een mooi contrast vormt met het zwarte kunststof. Tot slot rolt deze C30 op banden met een lagere rolweerstand, die in ons geval om eveneens aerodynamisch gevormde (optionele) velgen zijn gemonteerd. Die zijn niet alleen functioneel, het staat de C30 ook erg goed. Zelfs de Gecko Green lakkleur kan ons wel bekoren; een beetje excentriek maar toch ook chique.
Ondanks dat het DRIVe recept niet een wereldschokkende besparing oplevert – dat zou eigenlijk ook een slecht teken zijn voor de standaardversies - blijft het eco-embleem niet zonder gevolgen voor de berijder. Zo heeft de conventionele 1.6D een B-label en bedraagt de bijtelling voor zakelijke rijders 25%, de DRIVe-versie krijgt met zijn 115g/km CO2 een energielabel A uitgereikt en valt in de gunstige 20% bijtellingsklasse. En omdat Volvo nu de ‘zuinige gedachte’ helemaal te pakken heeft en de concurrentie niet stilzit monteert het merk tegen ze zomer op elke C30 DRIVe een startstop systeem, waardoor er nog eens 4% brandstof kan worden bespaard en de CO2-uitstoot naar 104 gram p/km zal dalen. Dat heeft (nog) geen financiële gevolgen, maar is toch mooi meegenomen.
Zweeds zicht
Maar, je koopt natuurlijk niet alleen een C30 DRIVe omdat-ie zuinig is. Volvo’s kleinste onderscheidt zich in het segment door zijn toch wel styling. Hoewel de neus weliswaar vrijwel identiek is aan die van de S40 en V50 en dit gezicht met fors merklogo de C30 vooral stevig neerzet, is het vooral de achterzijde die de wenkbrauwen (nog steeds) doet fronsen. Om de C30 iets van een coupé mee te geven loopt het dak na de portieren langzaam af, waarbij de geplaatste dakspoiler het uitvloeisel vormt. Door de fikse bumperpartij met achterlichtlunits van formaat zagen de designers aan het eind van de rit geen ruimte meer voor een echte achterklep, dus dient de schuin geplaatste ruit als toegangspoort voor de bagage en boodschappen. Dat kwam ze misschien wel goed uit, gezien de traditie die het merk daarmee had met de 480 ES. Echter, het doorgaans praktische karakter van Volvo’s gaat hier voor het compacte familielid niet op. De opening voor de bagageruimte is maar klein, het afdekzeiltje laat zich daarnaast omslachtig wegnemen en is bovendien niet het toonbeeld van degelijkheid. Daar zou Volvo de ideeënbus nog voor moeten raadplegen.
Dat staat in schril contrast met de royale aankleding van het interieur en de toegankelijke sfeer die er heerst. De C30 DRIVe mag dan wel een bescheiden innemer zijn, naar Volvo-gebruik worden de inzittenden rijkelijk verwend met een degelijke cockpit en allerhande luxe. De beige lederen bekleding voor het zitmeubilair en deurpanelen creëren samen met het grijsbruine afgewerkte dashboard een huiselijke sfeer. Ook de door ons gekscherend genoemde ‘snijplank’ als middenconsole brengt de ambiance op smaak. Deze Nordic Light Oak center stack is ook leverbaar in aluminium en biedt door zijn minimalistische design ook nog een opbergvakje aan de achterzijde, voor een telefoon of draagbaar navigatiesysteem. Handig voor wie aan de (smalle) portiervakken, het dashboardkastje, de stoelzakken vooraan, of de opbergruimte in de middenarmsteun nog niet genoeg heeft.
Gladjes
Zoals gezegd nemen de inzittenden plaats op lederen stoelen. Voorin is de zit verrassend ruim voor zijn klasse, met veel bewegingsvrijheid voor schouders en armen. Ook de stoelen zelf zitten riant, al zou het leder wel minder glad mogen zijn, iets dat ons ook in de XC60 is opgevallen. Voor de passagiers achterin heeft de C30 geen bank maar twee separate stoelen beschikbaar. Om daar plaats te nemen zul je de voorstoel naar voren moeten schuiven en controleren of de veiligheidsriem niet in de weg zit. Even een klim, maar wanneer je eenmaal onderuit zit wordt ons vermoeden van ruimtegebrek ontkracht: dit is helemaal niet afzien. We geven toe dat de C30 hier zeker niet in uitblinkt, maar zolang je niet al te groot bent – en de bestuurder dat ook niet is – zitten we niet klem.
Terug naar het hart van de C30, de 1.6D dieselmotor. Is deze op zijn zuinige taak berekend, zonder afbreuk te doen aan comfort en adequate prestaties? Als we zijn papieren moeten geloven mogen we niet klagen. Deze milieubewuste Zweed haalt maximaal 190km/u en dieselt zelfs iets sneller naar honderd – 11.3 seconden. Met een gemiddelde rijstijl neemt de zelfontbrander elke 100 kilometer genoegen met 4.5 liter diesel. De common rail diesel met 109 pk ontwaakt – zonder noemenswaardig voorgloeien – rustig en bedeesd. Dankzij dit verfijnde karakter en een goed geïsoleerd interieur dringen er maar weinig verbrandingsgeluiden naar binnen, en dat draagt bij aan de rust en ontspannende sfeer in de cockpit. Ook over zijn prestatiekwaliteiten in de praktijk zijn we dik tevreden. De hoeveelheid paardenkrachten en de vloeiend af te geven 240 Nm trekkracht bezorgen geen stevige duw in de rug, maar laten je vooral met gemak en ‘smooth’ met het verkeer mee komen. Doordat de drie hoogste versnellingen zijn verlengd om het toerental op snelheid te verlagen - 100 bij 1900 toeren -, kun je als dat moet grote stappen maken en schakellui rijden. Je zult niet worden uitgenodigd om eens de sokken er in te zetten, al zal hij die wens met enige aandrang wel adequaat beantwoorden. Je zult wel de versnellingspook met een ferme hand moeten bedienen, want het wisselen van verzet gaat soms wat hakerig.
Op koers
Het onderstel van de C30 – dat voor deze DRIVe een tikkeltje werd verlaagd – zal in ieder geval nooit de pret drukken. Volvo voorzag een gulden middenweg tussen comfort en sportiviteit als de juiste. Daardoor word je niet overmatig gestoord door richels en oneffenheden, maar is er voldoende stevigheid die je terug wil zien in een hatchback als deze. De krachten die de dieselmotor loslaat brengt de C30 ook zelden van zijn stuk. In bochtige trajecten blijft de koets lang neutraal zijn koers volgen en ook is wielspin een zeldzame spelbreker. De directe afstelling van de besturing levert ons voldoende rijvreugde op maar maakt van de C30 geen stuurmansauto. We missen toch nog iets aan precisie en voor echte dynamiek is de besturing toch iets te afstandelijk. Ook het stuurwiel zelf is te groot voor de echte sportieveling, al laat deze zich weer niet te licht sturen. Toch tillen we hier niet te zwaar aan, omdat het karakter van deze C30 zich vooral leent voor kilometervreters. In de testperiode hebben we dan ook van harte deze rol vervuld en aan het eind van de rit bleef zowel de boordcomputer als onze eigen berekening steken op 5.1l/100km. Toegegeven, wanneer we de snelheid omlaag zouden brengen naar ongeveer 100 km/u en de schakelindicator nog strikter zouden opvolgen is de C30 aantoonbaar zuiniger, al zal 1 op 22 realiseren toch een flinke kluif zijn.
Bespaartip
Hoe dan ook, de indeling van energielabels en bijtelling wordt gebaseerd op de fabrieksopgave van het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot. Het A-label van de C30 DRIVe verlaagt de BPM met nog eens 700 euro ten opzichte van de standaard 1.6D, maar omdat Volvo ook haar inspanningen wil (terug)verdienen is de aanschafprijs van de 1.6D DRIVe uitvoering gelijkgesteld aan zijn standaardbroeder, Het lagere verbruik en gunstigere uitstoot levert wel voordeel in de bijtelling op. Over de aanschafwaarde betaal je als zakelijke rijder geen 25% maar 20% bijtelling, en dat scheelt toch de nodige euro’s per maand. De C30 DRIVe staat in de prijslijst voor minimaal 27.375 euro, maar Volvo heeft ook de Sport-uitvoering in het gamma, die meer (sportieve) uitrusting meekrijgt voor minder geld, namelijk 26.800 euro. Zo kun je nog eens besparen!
Schrijf een review