Volvo C30 1.6D DRIVe - Besparen zonder in te leveren

Sinds een aantal jaar zijn zuinige en schone modellen bij veel merken belangrijker dan ooit. Volvo startte eind vorig

Sinds een aantal jaar zijn zuinige en schone modellen bij veel merken belangrijker dan ooit. Volvo startte eind vorig jaar een stevig offensief met DRIVe-modellen. Binnen een mum van tijd presenteerde het merk van de meeste modellen zo’n extra zuinige uitvoering. Wij startten met Volvo’s kleinste en tevens zuinigste telg uit de familie, de C30 1.6D DRIVe.

Nog voor de ‘CO2-rage’ onder druk van de milieulobby en aangescherpte wetgeving een paar jaar geleden losbarstte had Volvo al bijzonder schone modellen in het gamma. Zowel de S60, toenmalige V70 en S80 waren leverbaar met LPG of aardgasinstallatie. Ze vonden echter marginaal aftrek, waardoor ze vijf jaar geleden stilletjes uit het gamma zijn verdwenen. Met het DRIVe-offensief gooit Volvo het over een andere boeg. In Zweden draait het nu om dieselmodellen, die verder verfijnd worden om het brandstofverbruik te drukken en de CO2-uitstoot te verlagen.

Chique groen

Volvo nam de schone taak op zich om de kleinste van het stel nog zuiniger te maken. Voor de C30 DRIVe diende de 1.6D dieselvariant als basis. Deze verbruikt al slechts 4.9l/100km, maar met de toepassingen van het DRIVe recept neemt de C30 nog maar vierenhalve liter tot zich. De reeks aanpassingen bevinden zich op technisch en aerodynamisch vlak. De motorsoftware werd vernieuwd en daarnaast kreeg de vijfbak voor de derde, vierde en vijfde versnelling langere overbrengingen. Ook nam Volvo de stuurbekrachtiging onder de loep. De verlaging van het onderstel en het gladstrijken van de bodemplaat heeft meer aerodynamisch doel, net als de ‘dichte’ grille en de dakspoiler. Je kunt de C30 DRIVe echter van ver al herkennen aan de aluminiumkleurige diffuser in de achterbumper, dat een mooi contrast vormt met het zwarte kunststof. Tot slot rolt deze C30 op banden met een lagere rolweerstand, die in ons geval om eveneens aerodynamisch gevormde (optionele) velgen zijn gemonteerd. Die zijn niet alleen functioneel, het staat de C30 ook erg goed. Zelfs de Gecko Green lakkleur kan ons wel bekoren; een beetje excentriek maar toch ook chique.

Ondanks dat het DRIVe recept niet een wereldschokkende besparing oplevert – dat zou eigenlijk ook een slecht teken zijn voor de standaardversies - blijft het eco-embleem niet zonder gevolgen voor de berijder. Zo heeft de conventionele 1.6D een B-label en bedraagt de bijtelling voor zakelijke rijders 25%, de DRIVe-versie krijgt met zijn 115g/km CO2 een energielabel A uitgereikt en valt in de gunstige 20% bijtellingsklasse. En omdat Volvo nu de ‘zuinige gedachte’ helemaal te pakken heeft en de concurrentie niet stilzit monteert het merk tegen ze zomer op elke C30 DRIVe een startstop systeem, waardoor er nog eens 4% brandstof kan worden bespaard en de CO2-uitstoot naar 104 gram p/km zal dalen. Dat heeft (nog) geen financiële gevolgen, maar is toch mooi meegenomen.

Zweeds zicht

Maar, je koopt natuurlijk niet alleen een C30 DRIVe omdat-ie zuinig is. Volvo’s kleinste onderscheidt zich in het segment door zijn toch wel styling. Hoewel de neus weliswaar vrijwel identiek is aan die van de S40 en V50 en dit gezicht met fors merklogo de C30 vooral stevig neerzet, is het vooral de achterzijde die de wenkbrauwen (nog steeds) doet fronsen. Om de C30 iets van een coupé mee te geven loopt het dak na de portieren langzaam af, waarbij de geplaatste dakspoiler het uitvloeisel vormt. Door de fikse bumperpartij met achterlichtlunits van formaat zagen de designers aan het eind van de rit geen ruimte meer voor een echte achterklep, dus dient de schuin geplaatste ruit als toegangspoort voor de bagage en boodschappen. Dat kwam ze misschien wel goed uit, gezien de traditie die het merk daarmee had met de 480 ES. Echter, het doorgaans praktische karakter van Volvo’s gaat hier voor het compacte familielid niet op. De opening voor de bagageruimte is maar klein, het afdekzeiltje laat zich daarnaast omslachtig wegnemen en is bovendien niet het toonbeeld van degelijkheid. Daar zou Volvo de ideeënbus nog voor moeten raadplegen.

Dat staat in schril contrast met de royale aankleding van het interieur en de toegankelijke sfeer die er heerst. De C30 DRIVe mag dan wel een bescheiden innemer zijn, naar Volvo-gebruik worden de inzittenden rijkelijk verwend met een degelijke cockpit en allerhande luxe. De beige lederen bekleding voor het zitmeubilair en deurpanelen creëren samen met het grijsbruine afgewerkte dashboard een huiselijke sfeer. Ook de door ons gekscherend genoemde ‘snijplank’ als middenconsole brengt de ambiance op smaak. Deze Nordic Light Oak center stack is ook leverbaar in aluminium en biedt door zijn minimalistische design ook nog een opbergvakje aan de achterzijde, voor een telefoon of draagbaar navigatiesysteem. Handig voor wie aan de (smalle) portiervakken, het dashboardkastje, de stoelzakken vooraan, of de opbergruimte in de middenarmsteun nog niet genoeg heeft.

Gladjes

Zoals gezegd nemen de inzittenden plaats op lederen stoelen. Voorin is de zit verrassend ruim voor zijn klasse, met veel bewegingsvrijheid voor schouders en armen. Ook de stoelen zelf zitten riant, al zou het leder wel minder glad mogen zijn, iets dat ons ook in de XC60 is opgevallen. Voor de passagiers achterin heeft de C30 geen bank maar twee separate stoelen beschikbaar. Om daar plaats te nemen zul je de voorstoel naar voren moeten schuiven en controleren of de veiligheidsriem niet in de weg zit. Even een klim, maar wanneer je eenmaal onderuit zit wordt ons vermoeden van ruimtegebrek ontkracht: dit is helemaal niet afzien. We geven toe dat de C30 hier zeker niet in uitblinkt, maar zolang je niet al te groot bent – en de bestuurder dat ook niet is – zitten we niet klem.

Terug naar het hart van de C30, de 1.6D dieselmotor. Is deze op zijn zuinige taak berekend, zonder afbreuk te doen aan comfort en adequate prestaties? Als we zijn papieren moeten geloven mogen we niet klagen. Deze milieubewuste Zweed haalt maximaal 190km/u en dieselt zelfs iets sneller naar honderd – 11.3 seconden. Met een gemiddelde rijstijl neemt de zelfontbrander elke 100 kilometer genoegen met 4.5 liter diesel. De common rail diesel met 109 pk ontwaakt – zonder noemenswaardig voorgloeien – rustig en bedeesd. Dankzij dit verfijnde karakter en een goed geïsoleerd interieur dringen er maar weinig verbrandingsgeluiden naar binnen, en dat draagt bij aan de rust en ontspannende sfeer in de cockpit. Ook over zijn prestatiekwaliteiten in de praktijk zijn we dik tevreden. De hoeveelheid paardenkrachten en de vloeiend af te geven 240 Nm trekkracht bezorgen geen stevige duw in de rug, maar laten je vooral met gemak en ‘smooth’ met het verkeer mee komen. Doordat de drie hoogste versnellingen zijn verlengd om het toerental op snelheid te verlagen - 100 bij 1900 toeren -, kun je als dat moet grote stappen maken en schakellui rijden. Je zult niet worden uitgenodigd om eens de sokken er in te zetten, al zal hij die wens met enige aandrang wel adequaat beantwoorden. Je zult wel de versnellingspook met een ferme hand moeten bedienen, want het wisselen van verzet gaat soms wat hakerig.

Op koers

Het onderstel van de C30 – dat voor deze DRIVe een tikkeltje werd verlaagd – zal in ieder geval nooit de pret drukken. Volvo voorzag een gulden middenweg tussen comfort en sportiviteit als de juiste. Daardoor word je niet overmatig gestoord door richels en oneffenheden, maar is er voldoende stevigheid die je terug wil zien in een hatchback als deze. De krachten die de dieselmotor loslaat brengt de C30 ook zelden van zijn stuk. In bochtige trajecten blijft de koets lang neutraal zijn koers volgen en ook is wielspin een zeldzame spelbreker. De directe afstelling van de besturing levert ons voldoende rijvreugde op maar maakt van de C30 geen stuurmansauto. We missen toch nog iets aan precisie en voor echte dynamiek is de besturing toch iets te afstandelijk. Ook het stuurwiel zelf is te groot voor de echte sportieveling, al laat deze zich weer niet te licht sturen. Toch tillen we hier niet te zwaar aan, omdat het karakter van deze C30 zich vooral leent voor kilometervreters. In de testperiode hebben we dan ook van harte deze rol vervuld en aan het eind van de rit bleef zowel de boordcomputer als onze eigen berekening steken op 5.1l/100km. Toegegeven, wanneer we de snelheid omlaag zouden brengen naar ongeveer 100 km/u en de schakelindicator nog strikter zouden opvolgen is de C30 aantoonbaar zuiniger, al zal 1 op 22 realiseren toch een flinke kluif zijn.

Bespaartip

Hoe dan ook, de indeling van energielabels en bijtelling wordt gebaseerd op de fabrieksopgave van het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot. Het A-label van de C30 DRIVe verlaagt de BPM met nog eens 700 euro ten opzichte van de standaard 1.6D, maar omdat Volvo ook haar inspanningen wil (terug)verdienen is de aanschafprijs van de 1.6D DRIVe uitvoering gelijkgesteld aan zijn standaardbroeder, Het lagere verbruik en gunstigere uitstoot levert wel voordeel in de bijtelling op. Over de aanschafwaarde betaal je als zakelijke rijder geen 25% maar 20% bijtelling, en dat scheelt toch de nodige euro’s per maand. De C30 DRIVe staat in de prijslijst voor minimaal 27.375 euro, maar Volvo heeft ook de Sport-uitvoering in het gamma, die meer (sportieve) uitrusting meekrijgt voor minder geld, namelijk 26.800 euro. Zo kun je nog eens besparen!

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (30)

Volvo C30 1.6D DRIVe - Besparen zonder in te leveren
Schakelbak, soms wel 4 keer nodig voordat hij in de achteruit zit. Garage: daar is niets aan te doen. airco; reeds voor de 2de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volvo C30 1.6D DRIVe - Besparen zonder in te leveren
Al sinds begindagen verliefd en na enige tijd was hij dan ook te betalen als 2e hands. Erg degelijke wagen, zowel qua wegligging als qua.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volvo C30 1.6D DRIVe - Besparen zonder in te leveren
was een van de eerste in Nederland met de C30. Iedereen keek jaloers naar me. Hij zag er goed uit, maar helaas een wat te.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volvo C30 1.6D DRIVe - Besparen zonder in te leveren
Stuurt als een skelter. Mijn T5 heeft voldoende vermogen om lekker te kunnen meekomen met de petjes in de Golf GTI's. Leuk om samen op.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volvo C30 1.6D DRIVe - Besparen zonder in te leveren
++ Fantastische auto. Je rijdt met een kleinere Volvo, maar hebt het comfort van een grote. Kleine draaicirkel. Super stoelen, geen rugpijn meer, niet.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volvo C30 1.6D DRIVe - Besparen zonder in te leveren
Rij deze wagen nu 1 1/2 jaar en ben er nog steeds laaiend enthousiast over. Je merkt dat de auto met liefde in elkaar is.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volvo C30 1.6D DRIVe - Besparen zonder in te leveren
Nu 2000km in de C30 gereden. Voel me direct thuis in deze wagen, comfortabele reisauto voor 2 volwassenen. Toen ik de auto kocht was die 12.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volvo C30 1.6D DRIVe - Besparen zonder in te leveren
Heb deze Volvo C30 nu 2 weken (niet nieuw, was 20 maanden oud). Ben zeer tevreden: wegligging en rijeigenschappen zijn zeer goed. Auto voelt.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volvo C30 1.6D DRIVe - Besparen zonder in te leveren
Ik heb de c30 1.6d drive sport met business line nu bijna 2 maanden en kan niet anders zeggen dat het een top wagen is... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volvo C30 1.6D DRIVe - Besparen zonder in te leveren
Rijd v.a. jan.09 de c30. Uitstekende auto, gericht op confort en luxe. Ook wegligging is prima . Stoelen ; prima zit. Audio (gekozen voor duurdere.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volvo C30 1.6D DRIVe - Besparen zonder in te leveren
Ben altijd Alfist geweest, en had al een order voor de nieuwe Mito geplaatst. Tot ik een proefrit in de C30 had gemaakt. Wat een superauto,.. Lees volledige review.
Volvo C30 1.6D DRIVe - Besparen zonder in te leveren
nu 4 maanden in bezig van C30 1.8 sport. Rijden is een feestje, alhoewel het verbruik erg tegenvalt, ondanks het "nieuwe rijden" komt het rond.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volvo C30 1.6D DRIVe - Besparen zonder in te leveren
Na de Mazda6 Sportbreak was het even wennen aan het ruimteverschil. De gedachte is nu eerder om er een V50 bij te kopen... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volvo C30 1.6D DRIVe - Besparen zonder in te leveren
Ik rij in deze auto als leaserijder. Fantastiche auto. Ondanks zijn compactheid, toch vrij ruim van binnen. Volgens mij kunnen de mensen achterin goed zitten... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volvo C30 1.6D DRIVe - Besparen zonder in te leveren
Jammer dat deze auto niet 'schoon' genoeg is voor de 14 of 20% bijtelling :-(.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volvo C30 1.6D DRIVe - Besparen zonder in te leveren
ik heb hiervoor alfa gereden moest even wennen aan het stuurgedrag van de c30 ( iets minder direct als de alfa + grotere draaicirkel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volvo C30 1.6D DRIVe - Besparen zonder in te leveren
Een heerlijke wagen om mee te rijden, ik ben zelf nooit een volvo fan geweest tot ik de kans kreeg een proefritje te maken... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volvo C30 1.6D DRIVe - Besparen zonder in te leveren
Ben in het bezit van een 1.6 Geweldige auto voelt de kwaliteit. Zuinig en zeer zuinig bij lange afstanden.De auto is snel genoeg inclusief de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volvo C30 1.6D DRIVe - Besparen zonder in te leveren
de gordels zijn moeilijk vast temaken en komen ook tegen de hals of kin aan gaarne een reserve wiel in plaats van een oppomp zet.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volvo C30 1.6D DRIVe - Besparen zonder in te leveren
een prima auto voor 1.6 zeer snel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volvo C30 1.6D DRIVe - Besparen zonder in te leveren
Mijn C30 is in juli-08 geleverd. Bevalt uitstekend!! Op alle punten. Rijdt heerlijk, veel comfort, vlot uiterlijk. Groot nadeel is dat de importeur een goedkopere.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Volvo C30 1.6D DRIVe - Besparen zonder in te leveren
in zwitserland mee gereden , dacht dat 1.6 te licht zou zijn. Wat rijdt zo'n auto toch fantastisch. Lange stukken geen probleem , je komt.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volvo C30 1.6D DRIVe - Besparen zonder in te leveren
Rijd nu ruim een jaar met mijn C30, 2.0d en heb bijna 50.000 km op de klok staan. Heerlijke auto: stil, blaast lekker door op.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volvo C30 1.6D DRIVe - Besparen zonder in te leveren
Echt een topauto... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volvo C30 1.6D DRIVe - Besparen zonder in te leveren
De auto is perfekt afgeleverd, en na 3d. kilometers zeer tevreden over het kwaliteits gevoel. De vering van de auto is goedmoedig maar zeker niet.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volvo C30 1.6D DRIVe - Besparen zonder in te leveren
Auto loopt heel lekker maar de prestatie van de 1.6 moter zijn aan de lage kant Het verbruik was in het begin naar mijn mening.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Volvo C30 1.6D DRIVe - Besparen zonder in te leveren
ook bij een pittige rijstijl komt het gemiddeld verbruik niet boven de 6.3 liter, prestaie is redlijk en weggedrag fantastisch, verder is de veiligheid dik.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volvo C30 1.6D DRIVe - Besparen zonder in te leveren
Hallo ik heb de auto 2 weken  En in een woord super mijn vorige auto een Golf 5  diesel Het vermogen van de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volvo C30 1.6D DRIVe - Besparen zonder in te leveren
Wij (50+ en empty nesters) hebben de C 30 aangeschaft omdat we een slagje beter/groter en beter zitcomfort wilden voor onze priveauto. We ruilden een Nissan Micra.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volvo C30 1.6D DRIVe - Besparen zonder in te leveren
de 1.8 trekt lekker door naar de 160 km/h en dan houdt het zo'n beetje op. Daarna loopt hij traag (heeeeel traag) naar de 200.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5