Het heeft inderdaad even geduurd, maar het was het wachten waard, die boxerdiesel. Subaru had ook voor een simpele weg kunnen kiezen, door elders een diesel in te kopen, maar nee hoor, ze wilden niet afwijken van de speerpunten van het merk: boxermotoren en vierwielaandrijving. Dus hebben ze zelf in eigen huis een zelfontbrander in boxerconfiguratie ontwikkeld met een inhoud van twee liter, 150 pk en 350 Nm aan trekkracht. Het resultaat mag er zijn, zo stelden we al eerder vast in tests met diezelfde motor in onder meer de Outback en Forester. En nu is het de beurt aan de Impreza.
WRX-gevoel
Maar waarom die luchthapper? Puur ter verfraaiing, of om ons op het verkeerde been te brengen? Nee, helemaal niet, net als die snelle benzinerakker heeft de boxerdiesel ook een intercooler nodig, en ja, een extra ‘gat’ in de motorkap is dan meer dan wenselijk. Toch wel grappig dat Subaru hiermee inderdaad Jan en alleman op het verkeerde been zet, zo bleek tijdens het uitje met de boxerdiesel. Maar ja, onze gast was dan wel getooid in Sport-trim, dus met grotere 17-inchwielen en hier en daar wat extra plastic, wat op zijn beurt -samen met de typisch blauwe ‘rallylaklaag’- bijdraagt aan het WRX-gevoel. Dat gevoel verdwijnt overigens al snel als sneeuw voor de zon zodra je de motor met een druk op de startknop laat ontwaken. Want ja, zo’n diesel klinkt toch net even iets anders dan de hitsige 2,5-liter turbomotor uit de WRX STI. Die startknop zit trouwens wel erg dicht bij het portierpaneel. Het kan aan ons gebrek aan inzicht liggen, maar tot twee keer toe zat één van de vingers tussen portierpaneel en zijkant dashboard ‘bekneld’. Wat is namelijk het geval: je hebt haast, stapt in, trekt de deur dicht en gaat op bijna hetzelfde moment met je hand naar de startknop. Resultaat: vinger klem. Of ja, klem, de naad tussen dash en portier is groot genoeg zodat je niet bekneld raakt, maar wel voelt dat je ‘geraakt’ bent. Och ja, domme pech zullen we maar zeggen.
Kilometervreter
Goed, vervolgens komt de bijzondere krachtbron tot leven met bij een koude start nog aardig wat volume. En dat blijft eigenlijk ook zo. Subaru vond het niet nodig om extra isolatiemateriaal te gebruiken, althans dat is onze eerste indruk. Toch went het op den duur wel. Zeker als je op de snelweg vertoeft, ondervind je geen hinder van het dieselgeronk. Absoluut niet zelfs. Nee, dan ben je eerder onder de indruk van de souplesse waarmee je kunt versnellen. Ook op hogere snelheid. Net iets onder de 2.000 omwentelingen komt het maximaal koppel van 350 Nm in actie. En dat gaat gepaard met een stevige duw in je rug. De koek is op bij zo’n 4.500 tpm. En dan is ie ook echt op. Dus voor het betere rallywerk ben je druk bezig met schakelen. Over stevig doorrijden gesproken, dat is helemaal geen probleem, want dankzij de standaard vierwielaandrijving kun je met groot gemak op hoge snelheid een bocht nemen. De leren bekleding doet ietwat afbreuk aan het sportieve gevoel. Als je flink de gang erin hebt zitten, schuif je regelmatig van je plek. We chargeren een beetje, maar feit is wel dat het leer gewoonweg te glad is. ESP is aanwezig, maar ook met uitgeschakeld vangnet laat de koets zich niet gemakkelijk van zijn apropos brengen. Dat we steeds de link leggen naar het topmodel uit de Impreza-stal komt gewoon door zijn uiterlijk. De Impreza-diesel is eigenlijk helemaal niet bedoeld voor het betere gooi- en smijtwerk. Het kan wel, maar dan komt de motor toch echt iets te kort. Nee, het is een echte kilometervreter. En dat kan prima met deze boxerdiesel. Volgens de fabriek bedraagt het gemiddeld verbruik 1 op 17,2. Gemiddeld kwamen wij op een liter zo’n 15,5 kilometer ver. Een knappe prestatie, aangezien we regelmatig het onderste uit de kan hebben gehaald. Geen probleem ook, want de afstemming in onze 2.0D Sport is -de naam zegt het al- op de sportieve bestuurder afgestemd. Misschien in sommige gevallen iets te veel van het goede; nogmaals, het is geen WRX. Rustig cruisend op de snelweg hoef je namelijk niet alle oneffenheden te voelen, en dat is veelal wel het geval in deze diesel in Sport-trim.
Ben je in de markt voor een Impreza-diesel, neem onze tip dan ter harte: bestel geen WRX STI look-a-like. Dus niet zo’n blauwe rakker met grote wielen. Of je moet ‘kicken’ op de aandacht onderweg. Bovendien stel je jezelf dan iedere keer weer teleur als je de startknop beroert; had ik maar… Ga gewoon voor de Luxury-uitvoering, die iets comfortabeler is (o.m. kleinere wielen) en bovenal nog goedkoper ook. De Impreza 2.0D AWD Sport is er vanaf 32.995 euro. De Luxury-uitvoering staat voor 29.995 euro in de prijslijsten.
Schrijf een review