Want daar is het uiteindelijk toch allemaal om te doen. Volkswagen probeert met Skoda ook in het ‘budget’-segment een graantje mee te pikken, zonder daar de eigen identiteit voor op te offeren. Of draven we nu een beetje door? Het antwoord daarop is volmondig ja. Skoda is helemaal niet meer het ondergeschoven kindje. Nee, de modellen van Tsjechische makelij kunnen absoluut concurreren met de duurdere modellen, zelfs in eigen huis. Al zie je aan sommige details wel dat er wat beknibbeld is op de materiaalkosten. Maar dan zijn het echt de details, zoals het rubberen ‘trekkoord’ waarmee je de kofferklep sluit. Bij modellen van moederconcern Volkswagen is bijvoorbeeld een uitsparing in de kunststofafdekking gemaakt waarin een handvat is opgenomen. Dat is uiteraard een duurdere oplossing dan één volledig, vlak plasticpaneel als klepbekleding met het genoemde ‘trekkoord’. Zoals gezegd, het zijn slechts de details.
Dubbele bodem
In het interieur daarentegen ervaar je niets van deze misschien in sommige gevallen iets te ver doorgevoerde zuinigheid. Nee, ook niet qua materiaalgebruik; de materialen voor het dashboard voelen degelijk en zacht aan, bovendien steekt het ook allemaal perfect in elkaar. Het bijzonder gestileerde stuur is overgenomen uit de Superb en ligt lekker in de hand. Dat geldt ook voor de pook overigens. Qua ergonomie dus geen commentaar. Opvallend is verder het relatief lange zitvlak van het meubilair voorin. Je bovenbenen worden zodoende prima ondersteund. Ideaal tijdens een lange rit. Ook de inzittenden achterin hebben weinig reden tot klagen over de bewegingsvrijheid, om al helemaal maar te zwijgen over de capaciteit van de stouwruimte. Tsjonge jonge, wat een bakbeest. De Octavia Combi schaart zich nog echt in de categorie der pakezels. De ‘lifestyle combi’-trend gaat aan hem voorbij. In normale toestand kun je 580 liter vervoeren, terwijl met de achterbank opgeklapt de inhoud toeneemt tot 1.620 liter. Beetje onhandig is de dubbele laadvloer. In de Octavia is ie namelijk gecreëerd door eerst op de bodem aan weerszijden een schot van enkele centimeters hoog te plaatsen en deze af te dekken met een opklapbaar paneel. In onze ogen een beetje onzinnig eigenlijk.
Veertienhonderd
Leuk zo’n grote pakezel, maar komt ie ook lekker vooruit met zo’n kleine 1.4? Jawel, in ons testexemplaar hangt een veertienhonderd motor. Echter, zo’n moderne 1.4 TSI uit de schappen van Volkswagen, in dit geval goed voor 122 pk. Behelpen? Nee, absoluut niet. Je verlangt eigenlijk nimmer naar meer power. De motor is al vroeg bij de les. Vanaf 1.500 tpm piekt het maximaal koppel van 200 Nm en dat blijft voor je gevoel zo tot 3.500 tpm. Daarna zwakt ie af. Feitelijk dien je deze Combi dus als een diesel te rijden. Het rode vlak van de toerenteller begint pas bij de 6.500 tpm, maar dan is de puf er al lang uit. Wil je echt snel zijn, dan trek je door tot maximaal 5.000 omwentelingen. Of misschien is het beter nog iets eerder van verzet te wisselen. Neem je deze tips ter harte dan kun je in 9,8 tellen naar de honderd versnellen. De topsnelheid blijft steken op een acceptabele 202 km/h. De besturing is niet echt communicatief te noemen, maar hij doet gewoon zijn werk. Niet meer en niet minder. En daar kunnen we in deze Octavia prima mee leven. Dat geldt ook voor de afstemming van het onderstel. De op comfort beruste automobilist weet de afstemming te waarderen, die hoeft namelijk niet elk hobbeltje en kuiltje in de weg te voelen. Dat resulteert vervolgens in snelgenomen bochten wel in wat rolbewegingen over de lengteas. Ligt de Octavia-rijder daar wakker van? Denk het niet.
Goed, Skoda zet met de vernieuwde Octavia een prima auto op de weg. Meer dan een ‘no-nonsense’ auto, dat moge duidelijk zijn. Zeker als je de Tsjech recht van voren bekijkt, mag je constateren dat het front er gelikt uitziet. En profil is het een iets ander verhaal. Hier hadden de vormgevers misschien iets meer creativiteit kunnen verwerken in het ontwerp. Maar ja, dan prijzen ze de concerngenoten wellicht uit de markt. En dat is natuurlijk ook niet de bedoeling. Wil je een ruime pakezel voor een bescheiden bedrag, dan is de Octavia Combi zeker zo gek nog niet. De 1.4 TSI is er vanaf 22.750 euro. O ja, dat is inclusief een prima Swing-audioinstallatie. En we kunnen je alvast verklappen: de installatie maakt zijn naam waar. Octavia Combi rijden kan overigens al vanaf 18.500 euro in de 1.4 met 80 pk. Verwacht dan niet te veel van de prestaties.
Schrijf een review