Het is geen eenvoudige opgave om als Aziatisch merk door te breken met een sedan van formaat. De kritische Europeanen zijn verknocht aan de Duitse vertegenwoordiging en laten zich niet vanzelfsprekend in een zakelijke Japanner of Koreaan hijsen. Hyundai heeft daarom de Sonata – die an sich als sinds 1985 meedoet - dit jaar opgefrist om een trede hoger op de ladder te belanden.
Het echte nieuws schuilt binnenin
Met de uitstraling van de Sonata was niet veel mis. In de zakelijke klasse is een expressief of flitsend uiterlijk geen pré gebleken. Vandaar dat de uiterlijke retouches beperkt bleven tot een nieuwe grille, subtiel bijgewerkte koplampunits en extra chromen accenten op de bumpers en flanken. Duidelijk is dat de ontwerpafdeling het vlaggenschip Grandeur in het achterhoofd had. Deze inspanningen geven de behoudende vormgeving van de middenklasser iets chique mee.
Toch schuilt het grote nieuws binnenin. In het vooronder werd de tweeliter benzinemotor fijngeslepen. Die werd zowel krachtiger als zuiniger, maar daarover later meer. Het totaal vernieuwde interieur zet de Sonata namelijk ècht in een ander daglicht. De kritische Europese koper waar Hyundai zich de laatste jaren op richt, verlangt namelijk een degelijk aanvoelend en appetijtelijk ogende cockpit. En raad eens, het is ze gelukt! Het oude dashboard werd vervangen door een compleet nieuw ontworpen exemplaar, dat donkerder is getint en solide overkomt. De gebruikte materialen zijn veel hoogwaardiger, we zien eindelijk een geïntegreerd audiosysteem en ook op details steekt het geheel gelikt in elkaar. Zo sluit het dashboardkastje met een degelijke klik en zit er veel weerstand in de bediening van de geplaatste knoppen en schakelaars. Een chromen pookknop vonden de Koreanen teveel van het goede, maar daar denken wij toch anders over.
Helaas kan ons het lederen zitmeubilair niet bekoren. Hoewel we zowel voor- als achterin ruim genoeg kunnen plaatsnemen– wel is de hoofdruimte op de achterbank wat krap – biedt de voorzijde van de voorstoelen te weinig steun en voelen ze vlak aan. Daardoor lijkt het alsof je van de zitting naar voren afglijdt. Met de lederen bekleding zelf is niets mis. Het doet afbreuk aan de rijke uitstraling en comfortabel beleving die de Koreanen binnenin weten te creëren. Het is dan ook goed te weten dat de Sonata zich niet voor dynamisch ritten uitnodigt.
De technici hebben voor de vernieuwde Sonata niet aan het onderstel gesleuteld. Het is nog steeds comfortabel afgesteld, met een directe besturing. Die is echter niet heel precies, waardoor je niet wordt uitgenodigd om het wat dunne lederen stuur ter hand te nemen en dynamische kilometers af te leggen. Wie toch een poging waagt komt er wel achter dat de voorwielen met Dunlop-rubber lang grip houden. Nee, in de Sonata gaat het om rust en comfort en zo moet je deze sedan ook rijden.
Krachtige 2.0, niet heel zuinig
Een fijngeslepen uiterlijk en een splinternieuw interieur was voor Hyundai nog niet voldoende om als ‘vernieuwde Sonata’ door het leven te gaan. Ook onder de motorkap werd er gesleuteld, met zuinigere motoren tot gevolg, die ook nog eens krachtiger zijn. Ons exemplaar beschikt over de 2.0 CVVT, die nu 164 pk levert. Dat was krap 20 pk minder. Het maximumkoppel steeg naar 197 Nm. Deze specs zijn goed voor een een topsnelheid van 207 km/u. Cijfers zeggen echter niet alles, want echt vinnig voelt de reactie op het gaspedaal niet aan. De viercilinder komt rustig op toeren en is pas na 4000 toeren echt enthousiast in de weer. Wel blijft de tweeliter erg stil zijn werk doen – een stukje verfijning dat wij graag zien- en werkt hij zonder morren onderin het toerengebied. De CVVT is gekoppeld aan een vijfbak, die zich opvallend licht laat bedienen. Opvallend is wel dat de motor nog heel even op toeren blijft nadat je het koppelingspedaal hebt beroerd. Daardoor moet je bij een gangwissel net iets eerder van het gas af dan je gewend bent. Liever de techniek het werk laten doen? Tegen meerprijs wordt er een viertrapsautomaat gemonteerd, waarbij de 2.4-versie over een extra verzet beschikt.
Naast de vermogenstoename belooft de tweeliter ook zuinig(er) te zijn, met een B-label als gevolg. Tijdens de testweek vroeg de CVVT echter relatief veel beloning voor zijn daden. Gemiddeld kwamen we 10 tot 11 kilometer ver op een liter Euro95, en dat zou wat ons betreft toch nog wel iets beter moeten. De gekozen bakverhoudingen zijn in ieder geval wel in orde. Bij 120 kilometer per uur draait het blok 3200 toeren.
Rijkelijk bedeeld
Om de vernieuwde Sonata een extra zetje in de rug te geven is het uitrustingsgamma op de schop gegaan. De ActiveVersion werd uitgezwaaid, vanaf nu is alleen de Dynamic- en StyleVersion beschikbaar. Wij reden die laatste uitvoering, die van veel luxe gemakken is voorzien. De al genoemde radio/cd-speler is standaard en is tevens via het stuur te bedienen. Verder komt de Sonata mee met, zes airbags, automatische airco, een alarm, mistlampen, 16 inch lichtmetaal, elektrische ramen en spiegels en parkeersensoren. Bovendien heeft de StyleVersion ook lederen bekleding op stoelen en stuur, 17 inch wielen, stoelverwarming en ESP. Verrast waren we door het ontbreken van cruise control. Hyundai levert dat gelukkig wel als dealeraccessoire, op de dieselversie en de 2.4 benzinemotor is de snelheidsregelaar wel standaard. De Sonata 2.0 CVVT StyleVersion staat geprijsd voor 28.495 euro. De prijslijst start echter bij 25.995 euro. Dit zijn onverminderd scherpe prijzen voor een comfortabele, luxe reisgenoot van formaat.
Schrijf een review