Suzuki Swift Sport is lekker bommetje, maar…

Suzuki doet goede zaken met de Swift. Niet gek, want het compacte karretje ziet er alleraardigst uit. Zeker als je

Suzuki doet goede zaken met de Swift. Niet gek, want het compacte karretje ziet er alleraardigst uit. Zeker als je kiest voor een sportieve uitmonstering. Wil je op dat gebied het uiterste uit de kan? Neem de Swift Sport. Pret gegarandeerd! Af en toe misschien zelfs iets te veel van het goede…

Suzuki doet goede zaken met de Swift. Niet gek, want het compacte karretje ziet er alleraardigst uit. Zeker als je kiest voor een sportieve uitmonstering. Wil je op dat gebied het uiterste uit de kan?
Suzuki Swift Sport

Wat maakt de Swift tot een Sport? Maakt Suzuki zich er gemakkelijk vanaf met een tennisbal om de trekhaak of verschilt de Sport wel degelijk van zijn minder potente broeders? Dat laatste is het geval. We noemen een dikke voorspoiler, zijskirts, lichtmetalen wielen maatje 17-inch, een dakspoiler en links en rechts een eindpot uit de achterbumper. Nee, geen neppers, want uit beide uitlaten komt bij een koude motor wel degelijk een rookpluim. Mooi, qua uiterlijk zit het dus wel goed! O, wat betreft die trekhaak, die heeft ie natuurlijk niet. Dus een tennisbal ontbreekt ook.

Plastic hulpstuk

Met de voorzieningen zit het verder ook wel goed. Je kunt de sleutelkast (is namelijk best wel groot) gewoon in je zak houden. Noch voor het ontgrendelen van het portier, noch voor het starten van de motor hoef je een sleutel te trekken. Handig! De motor start dus met een startknop? Nee, dat is te veel gevraagd. Op de plek waar je normaal gesproken de sleutel insteekt, heeft Suzuki namelijk een plastic hulpstuk aangebracht. Aan de wijze waarop je de motor laat ontwaken verandert dus niks. Je hoeft alleen geen sleutel in het contact te prikken. Het meubilair uit de huis-tuin-en-keuken Swift blijft in Japan. In de Sport horen namelijk sportstoelen thuis. En eerlijk is eerlijk, ze omarmen je prima, al zijn ze net iets te hoog gepositioneerd. Doordat de leuning en hoofdsteun uit één stuk zijn vervaardigd, hebben de achterpassagiers minder zicht op wat er zich allemaal voorin afspeelt. De sportstoelen zijn namelijk wat breder van opzet dan de standaard exemplaren. Elektrisch bedienbare ramen en spiegels, een airco en een radio met cd-speler behoren eveneens tot de standaard Sport-outfit. De radio past het volume automatisch aan de gereden snelheid aan. En dat is niet voor niks, zo blijkt later.

Knap lastig

Voorin hangt een 1,6-liter viercilinder met een vermogen van 125 pk. Tja, daar worden we tegenwoordig niet meer warm of koud van. Is ie de naam Sport überhaupt wel waardig dan? Jazeker. Gezien het leeggewicht van 1.005 kilogram maakt de pk/gewichtverhouding namelijk wel enige indruk. En al helemaal zittende op de bestuurdersstoel. In de Swift Sport is de snelheidsbeleving namelijk optimaal, en dat maken we tegenwoordig niet zo vaak meer mee; in menig sportieve zakentopper ontbreekt een dergelijke beleving volledig. Het is dus echt een gooi- en smijtkarretje waarmee je het menig GTI knap lastig kunt maken. De Sport nodigt voortdurend uit tot scheuren. Vooral ook op de snelweg. Dat is op zich wel minder voor behoud van je rijbewijs. Hoe dat komt? De handbak beschikt maar over vijf verzetten. Bij 120 km/h wijst de toerenteller rond de 4.000 omwentelingen aan. Inderdaad, in de buurt van het ideale koppelbereik, zodat een inhaalactie in no time achter de rug is. Klein probleem, je stuift dan zo naar snelheden boven de 160 km/h. En dat is vaak ook (net) niet de bedoeling. Aan de andere kant zorgt een dergelijk hoog toerental voor de nodige onrust in het binnenste. Op de snelweg missen we daarom echt een zesde verzet. Maar goed dat de radio automatisch in volume toeneemt…

Intrax

Om nog even terug te komen op het gooi- en smijtkarakter. Navraag leerde dat onze Sport over een Intrax onderstelafstemming beschikte. Deze firma is ook verantwoordelijk voor de afstemming van de bolides in de Swift Cup. Vering en demping zijn iets stugger, overigens volledig naar wens instelbaar, maar de grootste winst zit hem in de tractie. Onderstuur blijft veel langer achterwege met als resultaat dat je fors sneller een bocht kunt nemen. En dan bedoelen we ook echt aanzienlijk sneller. De neus van de ‘normale’ Sport zoekt in dat geval veel eerder de buitenkant van de bocht op, terwijl de Intrax Sport gewoon de ideale lijn blijft volgen. Echt een aanrader, zo’n setje. Zeker voor de fanatiekelingen (lees: sportievelingen) onder ons.

Is ie ook praktisch, zo’n Sport? Nou, eigenlijk best wel. Verwacht geen pakezel, de bagageruimte meet bijvoorbeeld 213 liter inhoud. Claustrofoben kun je echter zonder probleem op de achterbank kwijt. Al ondervinden zij wel iets meer ‘hinder’ van de straffe Intrax afstemming, mocht je daarvoor kiezen. En nu de onvermijdelijke vraag: wat kost zo’n Swift Sport? Nou, dat valt best wel mee. Voor een bedrag van 20.050 euro krijg je de sleutelkast in handen. Blijft er dan nog wat te wensen over? Qua uitrusting niet nee. Alles zit erop en eraan. Alleen zo’n Intrax setje is serieus het overwegen waard.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (30)

Suzuki Swift Sport is lekker bommetje, maar…
Leuke vlotte wagen. Comfort van de stoelen is niet optimaal, geen grote kofferruimte, maar daardoor wel redeljke beenruimte achterin in vergelijking tot soortgelijke auto's. Verder.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Suzuki Swift Sport is lekker bommetje, maar…
Mijn ervaring met een Suzuki swift 1.5 exclusief is heel positief,het is een pittig autootje dat best snel optrekt voor een stoplicht.Ik rijd weinig.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Suzuki Swift Sport is lekker bommetje, maar…
Heerlijk autootje om in te rijden. Prijs kwaliteit super. Geen gerammel of gekraak. Ik rijd nu 3 jaar een suzuki swift GLS 1.3 nieuw.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Suzuki Swift Sport is lekker bommetje, maar…
Rij sinds kort een 1.5 automaat, kom uit een 1.3 shogun. Alleen de achteruit versnelling van de 1.3 gaat af en toe moeilijk. Moet je.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Suzuki Swift Sport is lekker bommetje, maar…
heb de shogun sinds augustus 2008 (nieuw gekocht), prima auto, maar zeker nie zo zuinig in gebruik als zijn voorganger, het oude model Swift, die.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Suzuki Swift Sport is lekker bommetje, maar…
Wij hebben een 1.3 Swift in Shogun uitvoering nieuw bij een Nissan-dealer gekocht. gewoon vanwege ons vertrouwen in die dealer. De auto zelf is.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Suzuki Swift Sport is lekker bommetje, maar…
Dit is een update van mijn vorige review. We rijden nu een jaar in deze auto (uit 2005) een 1.5 automaat . Ik wil toch even.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Suzuki Swift Sport is lekker bommetje, maar…
Mijn eerste autootje: Swift Shogun 5-deurs 1.3 benzine handgeschakeld. Een aanradertje als je net begint met autorijden, niet te snel, compact, dus handig met (in)parkeren.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Suzuki Swift Sport is lekker bommetje, maar…
Heb er een beetje spijt van eigenlijk.. Niet zo zuinig als verwacht, weinig pit en de verf komt inderdaad makkelijk los.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Suzuki Swift Sport is lekker bommetje, maar…
De Swift is een leuke auto om te zien en in de Shogun uitvoering biedt het veel extra's tegen een relatief lage prijs. Ik ben.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Suzuki Swift Sport is lekker bommetje, maar…
lekker wagentje voor er bij , niet echt zuinig had een beter verbruik verwacht ( nu 1 op 14/15) wel stoer voorkomen en handig in gebruik,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Suzuki Swift Sport is lekker bommetje, maar…
Deze auto overtreft elke verwachting. Het diesel blok is enorm soepel. Op de snelweg tussen 80 km/u en 130 km/u hoeft eigenlijk niet geschakeld te.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Suzuki Swift Sport is lekker bommetje, maar…
Gewoon een fantastische auto! Het verbruik ligt gemiddeld rond de 1:20 (en ik rijd nog wel pittig). Door het DDiS blok is het een hele.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Suzuki Swift Sport is lekker bommetje, maar…
Sinds sept. 2008 een Suzuki Swift Shogun. Niets dan lof, comfort, uiterlijk ,rijeigenschappen en veel ruimte.Heb hiervoor Ford Mondeo gereden Ik voel me.. Lees volledige review.
Suzuki Swift Sport is lekker bommetje, maar…
Het is een luxe mooi afgewerkte auto. Hij is stil en door de automaat lekker lui te rijden maar mis wel bij lage toerentallen de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Suzuki Swift Sport is lekker bommetje, maar…
de swift is een fijne auto rijdt zuinig mits je niet harder als 120 km rijdt de zit is goed heeft een goede wegligging is.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Suzuki Swift Sport is lekker bommetje, maar…
Na drie nieuwe autos van het merk Nissan met veel ellende (eigenlijk al vanaf aflevering) nu eindelijk een auto die tot nog toe zeer.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Suzuki Swift Sport is lekker bommetje, maar…
kom met mijn kont uit een saab cabrio maar vind dit toch een prima vervanging ,lange afstanden nog een beedtje zadelpijn maar bij de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Suzuki Swift Sport is lekker bommetje, maar…
Ik rijd nu 5 maanden in de swift (1.3 excl.) en het is echt een heel leuk karretje. Prima wegligging, pittig motortje, leuk design/uiterlijk en.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Suzuki Swift Sport is lekker bommetje, maar…
Suzuki Swift gekocht voor het model en rijeigenschappen. Kom uit de Hyundai Matrix 1.6 benzine en 1.5 diesel. De Swift is een fijne auto.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Suzuki Swift Sport is lekker bommetje, maar…
Ik heb mijn suzuki swift nu 2,5 maand, er staan nu ruim 4000 km op de teller. Ik heb een 1.3 liter shogun uitvoering. Ik.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Suzuki Swift Sport is lekker bommetje, maar…
Het nieuwe jaar begonnen met het inruilen van mijn wagon+ special voor de Swift 1,5 GLS cool. dat is geen verkeerde beslissing geweest. De Swif heeft.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Suzuki Swift Sport is lekker bommetje, maar…
Geweldige auto om in te rijden,het sturen en schakelen gaat geweldig.De 103 pk kunnen door het geringe gewicht(975 kg) heel leuk benut worden.Het gebruik valt.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Suzuki Swift Sport is lekker bommetje, maar…
Ik rij zelf een nieuwe Citroen C4, ook een perfecte auto, maar als ik even de kans krijg pak ik toch de swift van.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Suzuki Swift Sport is lekker bommetje, maar…
Wat een auto!Heb er inmiddels zo`n 1200 km. mee gereden. Had hiervoor een Avensis 2.0 uit 2001,dus ik ben wel wat gewend.Is ècht een hele.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Suzuki Swift Sport is lekker bommetje, maar…
Rijd een nieuw type swift sinds juli 2005, en heb er inmiddels zo'n 76.000 km mee gereden. Geen enkel probleem mee gehad, autootje doet zijn.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Suzuki Swift Sport is lekker bommetje, maar…
IK BEN SINDS SEPTEMBER 2005 IN HET BEZIT VAN EEN SUZUKI SWIFT 1.5 AUT EXCL. IK VIND HET EEN PERFECTE AUTO ZEKER MET DE INZET VAN.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Suzuki Swift Sport is lekker bommetje, maar…
Fijne auto ik heb altijd europese auto gereden maar doet niet onder fijne car... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Suzuki Swift Sport is lekker bommetje, maar…
Hallo, Ik heb een Suzuki Swift sinds vrijdag 16-11-2007 en hij bevalt helemaal geweldig. Zit nu al bijna 250 km op de teller. Helemaal top zo'n.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Suzuki Swift Sport is lekker bommetje, maar…
Zetels na 5000 al slijtageverschijnselen, koppeling reeds na 4500 moeten vervangen, verf komt heel gemakkelijk los ..... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5