Wat maakt de Swift tot een Sport? Maakt Suzuki zich er gemakkelijk vanaf met een tennisbal om de trekhaak of verschilt de Sport wel degelijk van zijn minder potente broeders? Dat laatste is het geval. We noemen een dikke voorspoiler, zijskirts, lichtmetalen wielen maatje 17-inch, een dakspoiler en links en rechts een eindpot uit de achterbumper. Nee, geen neppers, want uit beide uitlaten komt bij een koude motor wel degelijk een rookpluim. Mooi, qua uiterlijk zit het dus wel goed! O, wat betreft die trekhaak, die heeft ie natuurlijk niet. Dus een tennisbal ontbreekt ook.
Plastic hulpstuk
Met de voorzieningen zit het verder ook wel goed. Je kunt de sleutelkast (is namelijk best wel groot) gewoon in je zak houden. Noch voor het ontgrendelen van het portier, noch voor het starten van de motor hoef je een sleutel te trekken. Handig! De motor start dus met een startknop? Nee, dat is te veel gevraagd. Op de plek waar je normaal gesproken de sleutel insteekt, heeft Suzuki namelijk een plastic hulpstuk aangebracht. Aan de wijze waarop je de motor laat ontwaken verandert dus niks. Je hoeft alleen geen sleutel in het contact te prikken. Het meubilair uit de huis-tuin-en-keuken Swift blijft in Japan. In de Sport horen namelijk sportstoelen thuis. En eerlijk is eerlijk, ze omarmen je prima, al zijn ze net iets te hoog gepositioneerd. Doordat de leuning en hoofdsteun uit één stuk zijn vervaardigd, hebben de achterpassagiers minder zicht op wat er zich allemaal voorin afspeelt. De sportstoelen zijn namelijk wat breder van opzet dan de standaard exemplaren. Elektrisch bedienbare ramen en spiegels, een airco en een radio met cd-speler behoren eveneens tot de standaard Sport-outfit. De radio past het volume automatisch aan de gereden snelheid aan. En dat is niet voor niks, zo blijkt later.
Knap lastig
Voorin hangt een 1,6-liter viercilinder met een vermogen van 125 pk. Tja, daar worden we tegenwoordig niet meer warm of koud van. Is ie de naam Sport überhaupt wel waardig dan? Jazeker. Gezien het leeggewicht van 1.005 kilogram maakt de pk/gewichtverhouding namelijk wel enige indruk. En al helemaal zittende op de bestuurdersstoel. In de Swift Sport is de snelheidsbeleving namelijk optimaal, en dat maken we tegenwoordig niet zo vaak meer mee; in menig sportieve zakentopper ontbreekt een dergelijke beleving volledig. Het is dus echt een gooi- en smijtkarretje waarmee je het menig GTI knap lastig kunt maken. De Sport nodigt voortdurend uit tot scheuren. Vooral ook op de snelweg. Dat is op zich wel minder voor behoud van je rijbewijs. Hoe dat komt? De handbak beschikt maar over vijf verzetten. Bij 120 km/h wijst de toerenteller rond de 4.000 omwentelingen aan. Inderdaad, in de buurt van het ideale koppelbereik, zodat een inhaalactie in no time achter de rug is. Klein probleem, je stuift dan zo naar snelheden boven de 160 km/h. En dat is vaak ook (net) niet de bedoeling. Aan de andere kant zorgt een dergelijk hoog toerental voor de nodige onrust in het binnenste. Op de snelweg missen we daarom echt een zesde verzet. Maar goed dat de radio automatisch in volume toeneemt…
Intrax
Om nog even terug te komen op het gooi- en smijtkarakter. Navraag leerde dat onze Sport over een Intrax onderstelafstemming beschikte. Deze firma is ook verantwoordelijk voor de afstemming van de bolides in de Swift Cup. Vering en demping zijn iets stugger, overigens volledig naar wens instelbaar, maar de grootste winst zit hem in de tractie. Onderstuur blijft veel langer achterwege met als resultaat dat je fors sneller een bocht kunt nemen. En dan bedoelen we ook echt aanzienlijk sneller. De neus van de ‘normale’ Sport zoekt in dat geval veel eerder de buitenkant van de bocht op, terwijl de Intrax Sport gewoon de ideale lijn blijft volgen. Echt een aanrader, zo’n setje. Zeker voor de fanatiekelingen (lees: sportievelingen) onder ons.
Is ie ook praktisch, zo’n Sport? Nou, eigenlijk best wel. Verwacht geen pakezel, de bagageruimte meet bijvoorbeeld 213 liter inhoud. Claustrofoben kun je echter zonder probleem op de achterbank kwijt. Al ondervinden zij wel iets meer ‘hinder’ van de straffe Intrax afstemming, mocht je daarvoor kiezen. En nu de onvermijdelijke vraag: wat kost zo’n Swift Sport? Nou, dat valt best wel mee. Voor een bedrag van 20.050 euro krijg je de sleutelkast in handen. Blijft er dan nog wat te wensen over? Qua uitrusting niet nee. Alles zit erop en eraan. Alleen zo’n Intrax setje is serieus het overwegen waard.
Schrijf een review