Zet de Kia Soul naast een Rio, c’eed of Carens en je pikt ‘m er zo tussenuit. De Soul is anders. De Koreanen wilden namelijk een compacte auto op de markt brengen, dus hield de meetlat op bij 4.10 meter. Ook moest de Soul ruim en praktisch zijn, dus werd de nieuweling breder en hoger dan een gewone vijfdeurs. Daarmee is ook de basis voor het 'stoere' neergelegd, want na het monteren van lichtmetaal (18 inch is zelfs niet te gek), zwarte kunststofdelen op bumpers en flanken maar ook het roofrack staat de Soul behoorlijk stevig in zijn schoenen. Zonder meteen een SUV te zijn, want die heeft Kia al. Bijzonder zijn ook de langwerpige achterlichten, die niet zouden misstaan op een conceptauto. Ten opzichte van het Soul-studiemodel blijkt Kia maar weinig aanpassingen verricht te hebben voor het productiemodel, dat nog steeds ‘tough but not rough’ is. Dan is het niet zo gek dat - eenmaal de stad doorkruisend – de Soul behoorlijk wat bekijks trekt.
Discofeestje
Wat ze niet zien is dat Kia ook in het interieur een nieuwe weg ingeslagen is. Hoewel ons testexemplaar vrij donker en behoudend is gekleurd, is het binnenste van Kia’s nieuwste ook in rood-zwart te leveren. Dat heeft allemaal te maken met de mogelijkheden voor het individualiseren van jouw bolide. Om te sfeer te verhogen heeft onze Soul een geinige gimmick in de speakerbehuizing van de deuren. Hierin zijn LED’s geplaatst die willekeurig dimmen en oplichten of meeknipperen met de maat van de muziek. Blits hoor, maar mocht je uitgefeest zijn dan kun je dat weer uitzetten met een druk op de knop. En trek het dashboardkastje maar eens open…knalrood van binnen! Heel handig is weer de achteruitrijcamera die op de achterklep is gemonteerd. Wanneer je de achteruit inschakelt verschijnt de situatie achter de auto in beeld op een deel van de binnenspiegel. Het is te bestellen in combinatie met het schuif-kanteldak, dat samen 1345 euro kost. Ook op details blijkt deze Kia de modernste uit het gamma; zo hebben we een klapsleutel in handen en is ESP altijd standaard.
Wanneer je plaatsneemt in de Soul doet hij veel groter aan dan je zou verwachten. Kia plaatst de auto dan wel ‘bovenin’ het B-segment, qua ruimte-aanbod overstijgt hij dat met gemak. De hoge en brede koets biedt ruimte aan maximaal vijf personen, waarbij je met gemak čcht ‘achter jezelf’ kunt plaatsnemen, ook als je 1.90 meter lang bent. Dat is ook luxe, hoor! Geen verrassing maar wel prettig is dat de hoofdruimte niets te wensen over laat. Het zitmeubilair is niet al te hard maar de stof doet wel wat synthetisch aan. In de bekleding heeft Kia nog wel een stilistisch grapje voor ons in petto; de naam van de auto die daar in is verwerkt licht op in het donker. Keep the Soul alive....zou zanger Boris zeggen! De bagageruimte lijkt niet zo ruim, want de inhoud wordt beperkt door de dubbele bodem. Toch is die keuze wel goed te verklaren, op deze manier heb je bij het in- en uitladen geen tildrempel. Er blijft in ieder geval genoeg plek over voor enkele tassen.
Een-punt-zes doet zijn best
Onder de motorkap vinden we in de Soul het nieuwste van het nieuwste. Het motorpalet bestaat uit een 1.6 benzine met 126 pk, of de diesel, die 2 pk sterker is. Beide hebben een distributieriem in plaats van een ketting. Dat lijkt niet zo interessant, maar bespaart kosten op termijn (want deze gaat langer mee) en drukt het brandstofverbruik een klein beetje. Ons hagelwit exemplaar heeft de 1.6 benzine onder de kap. Deze verricht vrij stil zijn arbeid en past op papier prima bij de Soul. Toch is 126 pk niet voldoende om de Soul lekker gretig van zijn plaats te krijgen. Als je op zijn uiterlijk afgaat verwacht je toch meer potentie. Strikt genomen is de 1.6 wel genoeg, want als het moet haalt hij 177 en sprint hij de 1100 kilo wegende carrosserie in elf tellen naar 100. Voor het ‘leuke’ zijn echter meer pk’s welkom. De krachtige diesel is natuurlijk nog een optie, maar is qua prijsstelling minder interessant. Wel is deze oliestoker met een automaat leverbaar.
In en om de stad stuurt de Soul zich gemoedelijk maar met relatief veel weerstand door het verkeer. Koppeling en gaspedaal laten zich vrij gevoelig bedienen, maar dat heb je na een paar kilometer wel onder de knie. Het onderstel is vrij strak afgestemd, maar met richels en wegirritaties heeft de Koreaan gelukkig weinig moeite. De besturing is redelijk direct maar toch iets vaag rond de middenstand. Een scheurneus zul je niet gaan uithangen, al zal dat voor velen in de dagelijkse praktijk geen halszaak zijn. Door de regenachtige periode moest de tractiecontrole bij een snelle bocht wel eens de voorwaartse drang indammen, dan blijkt-ie toch liever rechtdoor te gaan.
Prijzen en uitrusting
Net als elke andere Kia zijn diverse uitvoeren beschikbaar. Aan de basis staat de X, die kost 15.995 euro en krijgt al zes airbags, ABS en ESP, radio/cd/mp3 met USB-aansluiting en vijf jaar garantie mee. Meer populariteit verwachten we van de 800 euro duurdere X-pect Cool omdat deze airconditioning heeft en iets als een achterruitwisser en getint glas dan standaard is. Een trede hoger prijkt voor de prijs van 18.395 euro de X-tra, waarmee de Soul onder meer met 16 inch lichtmetaal, mistlampen, elektrische en verwarmbare spiegels maar ook met een afstandsbediening voor de centrale vergrendeling is aangekleed. Tot slot de X-ecutive, dit topmodel moet 19.695 euro opbrengen en is niet te missen. Dan is namelijk 18 inch lichtmetaal standaard en is verder ook aan de achterspoiler en privacy glass te herkennen. Daarnaast krijgen de passagiers een opgewaardeerd audiosysteem mee en is het interieur aangekleed met alu-accenten. Cruise control, lederen bekleding en navigatie is ongeacht de uitvoering altijd een optie, maar een boordcomputer zul je moeten missen.
Wie snel hip, ruim en praktisch wil rijden heeft geluk, Kia heeft een aardige voorraad bemachtigd uit Korea, waardoor er altijd wel een Soul van je gading bij zit. En mocht je jouw aankoop nog verder willen aankleden, dan heeft de dealer zoals gezegd diverse accessoires en pakketten in de aanbieding die zo te monteren zijn.
Schrijf een review