Serieuze zaken - Ford Mondeo 2.2 TDCi Titanium S

Een Ford Mondeo die nèt even anders dan anders is; ze bestaan! En dan bedoelen we niet een oudje met fout lichtmetaal, maar een Mondeo Wagon met Titanium S-Pack. Door deze ruime combi rondom sportief aan te kleden en de 2.2 TDCi topdiesel in het vooronder te lepelen is deze leasekampioen op zijn best.

Nee, helemaal nieuw is de Ford Mondeo niet meer. Sinds de introductie van de nieuwste generatie in 2007 rijden er al meer dan 13.000 exemplaren op de Nederlandse wegen, en ook op de redactie heeft inmiddels als een exemplaar gelogeerd. Toch namen we opnieuw plaats achter stuur. Ford heeft namelijk een uitvoering met Titanium S-Pack in de aanbieding, die er veelbelovend uitziet. Al in standaard trim oogt deze middenklasser dankzij veel centimeters, Kinetic design huisstijl met scherpe lijnen en een prominente grille allerminst bescheiden. Het Titanium S-Pack maakt het nog iets uitbundiger: het verlaagde onderstel, de 18 inch wielen en zijskirts benadrukken als eerst het dynamische karakter van deze Duitser. Ook de zichtbare dubbele uitlaat en vreemd genoeg optionele achterspoiler laten medeweggebruikers zien welke aspiraties hij heeft. En wie in de binnenspiegel kijkt ziet naast twee high-tech ogende xenonlampen ook een honingraatgrille met optisch aangedikte onderzijde. Tezamen met de flitsende Hypnotic Silver lakkleur (niet zomaar zilvergrijs, natuurlijk!) maakt deze Mondeo nog meer indruk. Toch knaagt er iets. Nu we zo de gespierde 4.83 meter lange koets bekijken lijkt 18 inch lichtmetaal opeens niet zo heel groot meer. Een maatje groter doen - de S-Max 'doet' maximaal 20 inch - en op de blaren zitten? Het oog wil immers ook wat.

Flits(end)!

Dit sportpakket is bij Ford – heel verstandig – niet zomaar op elke Mondeo hatchback of Wagon leverbaar. Het merk levert het alleen tegen meerprijs op de topmotorisering in combinatie met de Titanium-trim. Op dieselgebied is dat de 2.2 TDCi met 175 pk. Deze viercilinder kennen we al uit de S-Max, maar weet in de Mondeo nog meer te overtuigen. Verfijning en kracht staan op de eerste plaats. Onderweg doet de zelfontbrander heel beschaafd zijn arbeid, hij klinkt vaak niet eens dieselig, en zet als je daar om vraagt – met of zonder passagiers - serieuze stappen. Vanaf zo’n 1500 toeren begint-ie er al aan te sleuren, waarbij het maximumkoppel van 400 Nm tot zo’n 3000 toeren voelbaar beschikbaar blijft. Wie alles uit de kast haalt heeft tijdelijk nog twintig Newtonmeter extra ter beschikking. Vooral in de derde versnelling is de krachtsexplosie het grootst, probeer dan maar eens die glimlach (en de gasvoet) te onderdrukken! De theorie bevestigt nog eens waartoe hij werkelijk in staat is. Van nul naar honderd in net geen negen tellen en een topsnelheid van bijna 220 km/u. Heel verrassend valt de beloning aan de pomp ons mee, elke 13.5 kilometer vroeg de oliestoker een liter peut. In combinatie met de 70 liter brandstof in de tank ideaal voor de vlotte vakantiekilometers. Door het verlaagde onderstel gaat het er wel allemaal wat steviger aan toe, that’s all in the game, maar bij Ford zien ze heus wel in dat een Mondeo zich wel moet blijven gedragen. Het is immers ook geen ST. De besturing doet bij ons inmiddels vertrouwd aan. Lekker direct, met redelijk veel precisie en ook niet al te licht. Je wilt immers niet dik 1600 kilo met een pink de hoek om sturen.

Afkoelen

Ondertussen hadden we al gezien dat het S-Pack ook gevolgen heeft voor de aankleding van het interieur. Om te beginnen verraden rode stiksels op de alcantara/lederen stoelbekleding, stuurwiel, middenarmsteun en pookhoes al dat de Mondeo langs de sportschool is geweest. Daarnaast is de aluminiumlook afwerking op de middenconsole vervangen door Piano Black en treffen we een heuse startknop aan. Tenslotte staat er voor het voetenwerk een set aluminium pedalen paraat en zijn de zwarte vloermatten met rode bies getooid. Rood, ja, je moet er van houden, weer eens wat anders. De importeur bestelde bij dit exemplaar ook een elektrisch schuif- en kanteldak mee, voor het nodige licht en lucht onderweg. Voor het overige bleef alles bij het oude, en daar hoef je je helemaal niet voor te schamen. De afwerking is dik in orde, en doet degelijk aan. We zitten laag en stevig, maar lijf en leden worden wel goed te ondersteund. Op de achterbank gaat het er vooral ruim aan toe, die riante bewegingsvrijheid blijft opnieuw eruit springen. En hoewel het er tot nu toe sportief aan toe ging, kan deze gespierde combi zich ook van zijn geriefelijke kant tonen; zowel voor- als achterin is zetelverwarming voorhanden. Voorin is met een druk op de knop ook ventilatie mogelijk. Kost je bij elkaar wel 1000 euro, maar ja, je kunt het best wel eens warm krijgen na een 'vlotte' rit, begeleid door een opzwepend cd-tje…

En meer...

Een greep uit de standaarduitrusting leert ons dat er nog veel meer op en aan zit: zeven airbags, ESP en ABS en Isofix voor de veiligheid, gescheiden automatische airco, xenon met bochtenverlichting, radio/cd/mp3, voorruitverwarming, elektrische ramen en spiegels, regen- en lichtsensor en een elektrisch in hoogte verstelbare bestuurdersstoel. En cruise control niet te vergeten, om even uit te rusten. De importeur vond het nog niet genoeg en bestelde onder meer adaptieve cruise control en een Business Pack mee, zodat we makkelijk kunnen inparkeren (sensoren voor- en achter), boetevrij kunnen bellen (Bluetooth) en zonder routeplannerprintjes van A naar B kunnen rijden (DVD-navigatie met touchscreen).

Nog even afrekenen

Ford kennende hoeven we niet met geknepen ogen het prijskaartje te bekijken. Voor deze degelijke ruime Wagon met dynamischer maatpak, enthousiasmerend weggedrag en een riante standaarduitrusting (op die 350 euro kostende spoiler na, dan) vraagt Ford 38 mille. Toegegeven, als wij dat bedrag moet neertellen – de ruim 45 mille kostende demo doet er nog een schep bovenop - zullen we (en de baas) er heus wel een nachtje over moeten slapen, maar gezien de totale indruk die deze Mondeo met S-Pack achterlaat is dat geen onredelijke investering. Die glimlach van daarstraks krijg je er voor niets bij, dat zal de baas ook wel waarderen…

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (1)

Serieuze zaken - Ford Mondeo 2.2 TDCi Titanium S
Geweldige auto, alle opties aanwezig!.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5