Opel Insignia: een goed begin is…

Opel ziet de naam Vectra niet meer zitten. Nee, het roer moest volledig om daar in Duitsland. Resultaat? Nou, een model

Opel ziet de naam Vectra niet meer zitten. Nee, het roer moest volledig om daar in Duitsland. Resultaat? Nou, een model dat meteen de titel ‘Auto van het Jaar 2009’ in de wacht sleept, oftewel nieuwkomer Insignia. Over een goede start gesproken… Maar is ie eigenlijk wel zo vernieuwend?

Voor Opel in ieder geval wel. Toch zie je bij de Insignia duidelijk invloeden van andere (al dan niet) concullega modellen. Het lijkt alsof ze diverse puzzelstukjes hebben verzameld om daar vervolgens één auto van te maken. Kijk je en profil met een scheef oog naar de kont dan zie je bijvoorbeeld wat BMW 5-serie lijnen, zelfs inclusief Hofmeister-knik in de C-stijl. Dat maakt de Opel verre van saai, laat dat duidelijk zijn. Zeker ‘onze’ Insignia 2.0 Turbo 4x4 Sport met die grote (optionele) 20-inch wielen, die op hun beurt weer sterk doen denken aan de wielen die de optielijst van de Volkswagen Passat sieren.

Vierdeurs coupé?

Opel maakt met de Insignia qua design een minimaal verschil tussen de sedan en hatchback. Het lijnenspel volgt geheel volgens de laatste trend in autoland de contouren van een vierdeurs coupé. En dat geldt voor beide carrosserievarianten. Dus, zeg het maar: in welke categorie schaart deze afgebeelde Insignia zich? Je weet het niet hè? Oké, we zullen het maar verklappen. Dit is een sedan. Jawel. En waaraan kun je het verschil herkennen? Simpel. Gewoon de achterklep openen en kijken of de ruit mee omhoog beweegt. Bij het testexemplaar blijft de ruit dus verankerd aan de C-stijl en het dak. Natuurlijk, er zijn wel verschillen te ontdekken, maar alleen als je over een vergrootglas beschikt. En dat hebben we niet, helaas… De achterruit is dus een vast gegeven, maar de toegang tot de bagageruimte is allerminst krap. Nee, de opening is voldoende groot en daarachter openbaart zich een riante laadruimte waarin je zo’n beetje je gehele inboedel kunt verstoppen. De inhoud bedraagt 500 liter en is te vergroten tot maximaal 1.010 liter. De scharnieren die de achterklep op zijn plek houden verdwijnen mooi in de uiterste hoeken van de kofferbak en belemmeren geenszins de ingeladen ‘vracht’.

Eerste exponent

De Insignia is volgens Opel de eerste exponent van een geheel nieuwe generatie Opel-modellen. Laten we het hopen, want zo’n pretje zal het momenteel -vanwege geldproblemen van moederconcern GM- niet zijn in de Opel-keuken. Feit is wel dat de Insignia de Vectra in alle opzichten doet vergeten. Om een serieus graantje mee te kunnen pikken in het D-segment is een fors aantal motoren dan ook een must. En daar geeft de fabrikant gehoor aan door vier benzinemotoren en drie diesels in de prijslijsten te zetten. Of ja, eigenlijk één oliestoker, een 2.0 liter, die in drie vermogensvarianten (110, 130 en 160 pk) in de prijslijsten komt. Wij maken kennis met de 2,0-liter Turbo, de derde telg in de motorenhiërarchie. Er zijn namelijk ook nog twee minder potente, ongeblazen krachtbronnen voorradig, een 1.6 en een 1.8. Topmodel vormt (vooralsnog) de 2.8 V6 Turbo. Goed, terug naar de 2.0 Turbo, die in dit geval ook nog eens zijn krachten over alle vier de wielen verdeelt. En kracht heeft ie genoeg. Hij schopt het tot 220 pk en 350 Nm aan koppel. Wegspurten geschiedt dankzij het 4x4-systeem geheel zonder wielspin en je schiet daarom mooi lineair in 7,7 tellen naar de honderd. Inderdaad, mooi lineair zonder dipje in acceleratievermogen. Wie tot het uiterste wil gaan, kan de snelheidsmeter 240 km/h laten aanwijzen. Ondanks dat deze Sport-uitvoering optioneel is voorzien van 20-inch stuiter je niet over het asfalt. Nee, de afstemming is keurig comfortabel gehouden. Wil je toch meer de sportieve kant op, kies dan voor het Flexride-systeem waarmee je de karakteristiek van het onderstel, besturing en reacties op het gaspedaal op scherp kunt zetten. Over de besturing gesproken. De bekrachtiging steekt zijn aanwezigheid niet onder stoelen of banken. Je hoeft nauwelijks kracht te zetten om het rad rond te draaien. Iets minder bekrachtiging zou wenselijk zijn. Eenmaal ingestuurd krijg je ook (te) veel hulp. De standaard handgeschakelde zesbak ligt lekker in de hand en wisselen van verzet gaat prima, zij het dat het aangrijppunt van de koppeling niet altijd even gemakkelijk te vinden is. En dat resulteert af en toe in een ietwat schokkerige gangwissel.

Big brother

De Insignia zit vol met nieuwe technieken. Zo biedt Opel onder meer Adaptive Forward Lighting (AFL). De koplampen nemen desgewenst het heft in eigen hand waarbij de elektronica kan switchen tussen negen standen en je als bestuurder zodoende altijd over de juiste lichtopbrengst beschikt. Klinkt leuk in theorie. Helaas hebben we niet de proef op de som kunnen nemen vanwege een storing aan de apparatuur. Jammer. LED-techniek is hot. Ook in autoland. En jawel, ook in de koplampen van de Insignia ontbreekt een dergelijke dagrijverlichting niet. Verder is daar nog het Opel Eye-systeem. Uiteraard ook tegen meerprijs. Een speciale camera ‘leest’ verkeersborden en projecteert de bruikbare beelden op het display in het instrumentarium. Het is nog niet zo dat ie vervolgens ook zelf afremt, mocht je te hard rijden op een bepaald traject. Dat is wellicht de volgende stap in de ontwikkeling.

Al met al vormt de Insignia een welkome aanvulling voor Opel. Hij laat de Vectra in vrijwel elk opzicht ver achter zich. Erg zuunig is ie overigens niet, deze 2.0 Turbo. Volgens de fabriek verstook je iedere 100 kilometer gemiddeld 10,9 liter benzine (D-label). Eén op tien of zelfs nog iets minder is eerder regel dan uitzondering. De Insignia sedan is er vanaf 26.995 euro voor de 115 pk sterke 1.6. De 2.0 Turbo 4x4 Sport vergt een minimale investering van 40.395 euro.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (31)

Opel Insignia: een goed begin is…
Ik heb vele Opels gehad en heb ook nog een Astra en een Vectra, ik heb 3 jaar een Insigna van Opel gereden, en kan niet anders zeggen dat in tegenstelling tot de andere modellen de Insigna een waardeloze en slechte auto is, goedkoop met chinese rommel onderdelen in elkaar geprutst, niks dan ellende mee gehad, van de motor en de turbo tot de ESP en het dashboard, wegligging enz, enz. 3 jaar volledige ellende.
Wat een jammerlijke miskoop!!! Dat had ik niet verwacht toen ik deze Insigna kocht. Ik heb hem onlangs met veel verlies na 3 jaar en 90.000 km verkocht een zware desillusie rijker. NOOOOOOIT meer een Insigna.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5

Pluspunten

mooie auto

Minpunten

schechte techniek
Opel Insignia: een goed begin is…
Heb een insignia 1.8 met 9500km op de teller. Nog geen minpunten kunnen vinden. Heb hiervoor een Opel Vectra 1.8 GTS gereden. De.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Opel Insignia: een goed begin is…
Sinds november 2010 rijd ik een Sports Tourer, diesel 160 pk, circa 85.000 km per jaar. De auto rijdt tot nu toe probleemloos hoewel ik.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Opel Insignia: een goed begin is…
Nu 10.000 km gereden in deze Opel Insignia Sports Tourer met 180 pk. Met een caravan van 5 meter en dik 1350 kg.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Opel Insignia: een goed begin is…
hallo, heb een 2 liter turbo, ach ach... wat gaat dat als een speer zeg, mensen kijken ook nog steeds naar je auto.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Opel Insignia: een goed begin is…
Rij er nu 3 maanden in en heb 10000 km op de teller staan. Hij heeft inmiddels 5 x een bezoek gebracht aan de garage... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Opel Insignia: een goed begin is…
leuke auto om in te rijden,op een paar min punten na. het uitelijk is van de insignia is erg mooi.de afwerking is voldoende .de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Opel Insignia: een goed begin is…
Sinds juli in het zakelijke bezit van de 1.6 Turbo. Een hele "rijke" auto met praktische zaken zoals aut. ruitenwissers en verlichting. De algemene rijeigenschappen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Opel Insignia: een goed begin is…
Deze uitvoering is een beroerde caravantrekker, absoluut niet doen! Zelfs in Nederland met een caravan van 3.50 mtr en 700 kilo met heel veel moeite.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Opel Insignia: een goed begin is…
ik heb de auto net 4 dagen hij gaat als een kanon. hiervoor een vectra gts 1800 gehad, er zit dag en nacht verschil in... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Opel Insignia: een goed begin is…
prachtige wagen....14000km veel rijplezier....en dan het begin van alle ellende om de1000km in panne met verstopte DPF .....geen enkele waarschuwing gaat aan onmiddelijk het.. Lees volledige review.
Opel Insignia: een goed begin is…
rij een insignia tourer 1.6 turbo 180 pk mooie auto om te zien maar veel kleine problemen zoals rail voor afdekking bagage kapot hendel voor.. Lees volledige review.
Opel Insignia: een goed begin is…
Ik heb sinds 2 maanden een Insignia Tourer 2.0 Turbo automaat. Het is werkelijk een fantastische auto. Heerlijke motor. Alleen het benzineverbruik valt wat.. Lees volledige review.
Opel Insignia: een goed begin is…
Bezit van april 2009 een 1,8liter benzine. Design, wegligging en comfortgevoel is perfect, maar de prestaties zijn onvoldoende en het verbruik is te hoog. Reeds 22000km.. Lees volledige review.
Opel Insignia: een goed begin is…
Sinds 5 weken heb ik een Opel Insignia 130pk diesel tot op heden een fijne auto allen het motor en banden geluid valt mij.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Opel Insignia: een goed begin is…
Hewel, ik ben een veelrijder met 60000km/jaar. Na 7 audi's in 18 jaar(sublieme wagens, maar lieve mensen, ook zeer veel problemen gehad) was de.. Lees volledige review.
Opel Insignia: een goed begin is…
Ik rij sinds 3/4 jaar een Sports Tourer 16.T Executive. Nog nooit na bijna een jaar nog steeds met zoveel plezier in een auto gestapt... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Opel Insignia: een goed begin is…
overgewaardeerde auto die niet in prijs kwaliteit verhouding staat. Voor het geld van deze auto, deze auto heeft 55.000 euro gekost, had ik beter weer.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Opel Insignia: een goed begin is…
heb sinds 2 januari de opel insignia tourer, ben in het algemeen tevreden, maar de vering van de insignia is niet goed... Lees volledige review.
Opel Insignia: een goed begin is…
fijne auto 4 mnd in gebruik , 16000 km gereden geen nadelen gevonden.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Opel Insignia: een goed begin is…
Prima auto. Caravan van 1500 kg was geen enkel probleem, ook niet in de bergen. Jammer dat de airco een zingend/rinkelend geluid maakt. Aircopomp is.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Opel Insignia: een goed begin is…
Rij nu precies een jaar de 1.6 turbo 5 deurs hatchback , moest wel erg wennen aan de motor ( tubo bij 2000 rpm inkomen).. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Opel Insignia: een goed begin is…
mijn Insignia (030309) van 35000euro is in 11 maanden 17000 km meer dan 20 keer in de garage geweest in binnen en buitenland'veel.. Lees volledige review.
Opel Insignia: een goed begin is…
Geweldige auto. De eerste auto waar ik na ruim een half jaar nog steeds met veel plezier in stap... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Opel Insignia: een goed begin is…
Ik heb sinds mei 2009 een insignia Business edition en heb er 30000km mee gereden. Veel problemen gehad met trillend stuur bij snelheden boven.. Lees volledige review.
Opel Insignia: een goed begin is…
Mijn vorige review heb ik geschreven op 2-8-2009, type 1.6 turbo sedan. Met kilometerstand van 18000 nu een update van mijn ervaringen. - de auto is.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Opel Insignia: een goed begin is…
Sinds eind april in het bezit van een 2.0cdti 110pk ST edition. Op 't eerste zicht zag het er een leuke auto uit, met als.. Lees volledige review.
Opel Insignia: een goed begin is…
Meer in de garage gestaan dan gereden, na 45.000 km de volgende mankementen gehad en slecht opgelost: - wegklapbare trekhaak werkte niet waardoor wij bijna niet.. Lees volledige review.
Opel Insignia: een goed begin is…
Heb 14000 km gedaan met 5-deurs Insignia CDTI 130pk en had er meer van verwacht. Positief zijn zeker de motor (rijdt en schakelt fijn,.. Lees volledige review.
Opel Insignia: een goed begin is…
Sinds het voorjaar van 2009 rijden wij in een Opel Insignia Cosmo, 1,8 benzine. Als extra opties hebben wij de AFL-verlichting, navi 800.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Opel Insignia: een goed begin is…
Ik heb een heeele slechte ervaring met mijn Insignia 1.6 Turbo hatchback, 15.000 km mee gereden. We reden op weg naar de vakantiebestemming op de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5