Vindingrijkheid kun je Renault niet ontzeggen. Na eerst in Europa de grote ruimteauto te hebben geďntroduceerd, de Espace, volgde een dik decennium later de midi-MPV Scénic. Dat was echt een schot in de roos en Renault is er al die tijd de onbetwiste marktleider meer geweest. Dat is dan mede te danken aan het bij de tijd houden van de modellijn. Zo is er nu een kleine facelift, met vooral andere lichtunits, die de auto een wat chiquer voorkomen moeten geven.
Maar Renault heeft nog iets anders bedacht. De Scénic-reeks bestaat al een tijdje uit twee modellen, een gewone vijfpersoons versie en een ‘Grand’ genoemde versie die plaats biedt aan even mensen. Wat blijkt nu? Veel kopers willen wel een Grand Scénic hebben, maar niet die zeven zitplaatsen. Bijvoorbeeld omdat ze geen gezin met kindertjes hebben, maar al wat op leeftijd. Dan is die hogere instap namelijk wel prettig en een flinke bagageruimte komt altijd van pas. En daarom is er voortaan ook een Grand Scénic te bestellen met plaats voor vijf mensen.
In dat geval is er achter de achterstoelen minstens 533 liter laadruimte, als die stoelen zich in de achterste positie bevinden. Schuif je ze maximaal naar voren dan is er 681 liter. Dat is dan gemeten tot aan de onderkant van de ramen. Tot aan het dak volgestouwd is er namelijk 932 liter laadvolume. Een ideale vakantieauto, want de schoonmoederdoos, zoals zo’n dakkoffer vaak wordt genoemd, kan dan thuisblijven. Je moet er maar op komen. Een deel van de flexibiliteit van een MPV opgeven om gewoon veel laadruimte te hebben. De ideale seniorenversie!
Zestraps automaat
Gelukkig is dat niet het enige nieuws voor de Scénic-reeks. Er is namelijk ook vanuit de motorruimte het een en ander te melden. De komst van de nieuwe tweeliter turbodiesel met 150 pk bijvoorbeeld die nu kan worden gekoppeld aan een zestraps automaat. Met het al maar drukker wordende verkeer is een automaat een optie die toch echt steeds interessanter begint te worden.
En in het geval van de Renault Scénic ook heel comfortabel. We reden in Frankrijk een flinke rit met de nieuwe turbodiesel met automaat en dat is een perfect huwelijk. De forse trekkracht van de turbodiesel maakt dat de automaat lekker snel kan opschakelen en dat je toch heel vlot onderweg kunt zijn. En de automaat maskeert ook prima dat de turbodiesel bij lage toerentallen niet direct reageert, want je neemt met schakelen immers geen gas terug.
De Scénic is in de omgang een nog iets prettiger auto geworden omdat Renault de afstemming van het onderstel verder verfijnde. Vooral het overhellen in bochten wordt beter bestreden. En de besturing is wat nauwkeuriger en gevoeliger geworden.
De Scénic 2.0 dCi 16V automaat is er vanaf 36.800 euro.
Schrijf een review