Hoe graag we (on)bedoeld modellen in hokjes willen indelen, de Fiat Croma eet van twee walletjes. Enerzijds is het onmiskenbaar een stationwagon, anderzijds is zijn hoogte meer maatje MPV. Naarmate we de koets langer aanschouwen houden wij het op een ambitieuze station, vrij uniek te noemen. Hoe dan ook, de Croma gaat voor ruimte en stijl. Want zijn naam zegt het al, de modelnaam betekent namelijk 'chroom' – en niet voor dat andere, uiteraard… . Sinds de Croma dit jaar langs de visagie is geweest straalt de Italiaan meer dan voorheen, waarbij de nieuwe neus – die we kennen van de Bravo – de koets niet meer anoniem maakt en tegelijkertijd laat bijdragen aan een familiegezicht. Voor de achterzijde werden nieuwe lichtunits ontworpen. De chromen accenten op portieren, bumpers, handgrepen en grille laten ons zowaar enig cachet bespeuren, waarbij de Epic Grey lakkleur zijn chique intentie versterkt en één maatje groter lichtmetaal dat nog meer zou doen. Toch heeft de Croma ook iets behoudends in zich, want naast gezinnen is deze Comfort Wagon – toch nog een hokje gevonden! - natuurlijk ook een kandidaat voor de veelrijder die in is voor een courante leaseauto.
Onze kandidaat heeft een 2.2 16v benzinekrachtbron voor de voortstuwing. De viercilinder komt oorspronkelijk uit de rekken van General Motors en levert een schappelijke 147 pk. Tegenwoordig – en ook in ons geval - is deze krachtbron standaard gekoppeld aan een vijftrapsautomaat. Het blijkt een soepele en adequate combinatie voor de Croma, die goed past bij het karakter van de auto. Hoewel de bak vrij snel een trap terugschakelt, blijft zelfs bij hoge toeren de rust in het interieur gehandhaafd. Motorgeluiden blijven namelijk opvallend gedempt, een prettige gewaarwording. Naar wens laat de automatische transmissie zich ook met de hand bedienen door middel van een duwtje tegen de versnellingsbakhendel, maar deze manuele modus komt niet echt natuurlijk over, dus lieten wij die voor wat het is. Voor degene die liever zelf een handgeschakelde bak ter hand neemt is aangewezen op de 1.8 16v, die dan feitelijk nauwelijks onderdoet qua prestaties. Dat scheelt ook een slok op een borrel als het om brandstofverbruik gaat, want de 2.2 liter én automaat lusten zonder wilde uitspattingen in de praktijk samen elke 10 kilometer wel een liter euroloodvrij. Goed voor een E-label overigens, toch zonde.
We stipten het al eerder even aan. Het silhouet van de Croma zet in op ruimte. Tijdens instappen worden die vermoedens opnieuw bevestigd. De zit is namelijk altijd vrij hoog, bijna net als in een ‘echte’ ruimtewagen. Dat geeft een prettig overzicht op de weg, zet wel de toon dat je hier niet dynamisch mee gaat rijden. Het stuurwiel dat wel in lengte en hoogte verstelbaar is maar vrij vlak blijft staan bevestigt dit. Per definitie niets mis mee overigens, maar wel iets om rekening mee te houden. Als bestuurder heb je in de cockpit niet veel te klagen. Zittend op comfortabel meubilair – dat weliswaar meer zijdelingse steun mocht bieden - kijk je uit op een overzichtelijk opgesteld dashboard, dat is omringd door aluminiumlook sierlijsten en hier en daar chromen accenten. Zowel de hooggeplaatste radiobediening als de daaronder gelegen klimaatregeling en stuurwielbediening hebben aardig wat –vrij groot uitgevallen- knoppen in de aanbieding, maar dat is gelukkig vrij snel te doorgronden. Wel moet gezegd worden dat een iets eleganter ontwerp van die bedieningselementen de sfeer die de auto van buiten oproept in het interieur verder zou verhogen. En op het stuur staan de toetsen vrij schuin opgesteld, niet bevorderlijk voor ‘twee handen aan het stuur’. Overigens is met de bouwkwaliteit en afwerking zelf niets mis. Voor de medepassagiers is het goed toeven. Op de achterbank is er beenruimte genoeg, om maar niet te spreken over de ruimte tussen kruin en dak. Hier scoort de Croma, net als in de bagageruimte. Wanneer je de achterbank neerklapt blijft er echter wel een ‘drempel’ over, dus helemaal vlak is de vloer niet. Toch kun je met 500 tot 1610 liter niet spreken van een krappe boel voor een familietrip naar Italië of een andere bestemming, dunkt ons.
Ruimte, en rust zijn twee belangrijke ingrediënten voor een comfortabele reis. Het verrast ons dan ook niet dat de Fiat engineers het onderstel van de Croma gemoedelijk hebben afgesteld. We stipten al aan dat de zit- en stuurpositie niet uitnodigt tot dynamisch rijgedrag, maar wie dat toch doet wordt geconfronteerd met overhellen, zonder dramatiek. Het kan wel, de besturing is ook vrij direct, maar daar is hij niet voor bedoeld. Nee, rijden in de Croma is volledig geënt op een geriefelijke reis van A naar B in alle rust, het is duidelijk dat de Italiaan daar overtuigend in slaagt en zo zijn eigen stempel in dit segment vestigt. Geen balans tussen dynamiek en comfort, maar Comfort met een grote C dus. Zoeven over de snelweg? Het kan écht met de Croma.
De brochure vermeldt vijf uitrustingsniveaus. Wij hebben met de Coporate Premium van doen, waarmee de basisuitrusting met zaken als 17 inch lichtmetaal, bi-xenon en privacy glass wordt aangevuld. Verder is de Fiat toebedeeld met cruise control, automatische airco, parkeersensoren, lederen stuur en velours bekleding. Ook het Blue&Me navigatie- en communicatiesysteem is hierbij inbegrepen. Deze laat zich deels via spraak bedienen, maar blinkt toch niet uit in gebruiksvriendelijkheid. Zo kun je wel rijdend het commando ‘straat invoeren’ uitroepen, maar moet je vervolgens stilstaan om handmatig de straat in te toetsen, kijkend op het instrumentarium. Al met al heeft de Croma wel een complete en nuttige uitrusting, die feitelijk niets te wensen overlaat. Of je moet zaken als een groot geïntegreerd navigatiesysteem en lederen bekleding nog op de shortlist hebben staan. Fiat vraagt voor de Croma 2.2 16V Corporate Premium 33.895 euro. Geen verkeerd bedrag voor de luxe, ruimte en comfort die de Croma te bieden heeft. Wie voor de handgeschakelde 1.8 16V opteert houdt 2600 euro in zijn zak, maar wij zouden toch voor de automaat opteren. Dieselen kan vanaf 31.095 euro, als 1.9 Multijet met 120 pk. Smakelijk op dieselgebied is de 2.4 vijfcilinder Mutlijet met 200 pk, maar die is er alleen als Emotion en dat loopt in de papieren. In alle gevallen geeft Fiat liefst 5 jaar garantie op de Croma, met een maximum van 500.000 kilometer! Wie durft de uitdaging aan?
Schrijf een review