Mitsubishi Lancer Sportback 145 Instyle een laagvlieger in spé

Kiezen voor een modale hatchback maakt Mitsubishi nog lastiger. Het merk gooit de Lancer Sportback in de strijd om de

Kiezen voor een modale hatchback maakt Mitsubishi nog lastiger. Het merk gooit de Lancer Sportback in de strijd om de shortlist van menig sportieve rijder te bereiken. Gespierde looks en de agressieve Jet Fighter Grille vormen daartoe de basisingrediënten. En verder? Tijd om dat nader te onderzoeken in de Mitsubishi Lancer Sportback 1.8 Instyle.

Na de Lancer Sports sedan is Mitsubishi in dit segment 'back in business' met de Sportback. Eigenlijk gewoon een hatchback, maar dan in een sportieve outfit. Want ook de Japanners hebben door dat een dergelijke uitstraling helemaal van deze tijd is. Dat is goed te zien, want de uitstraling van de Sportback doet zijn eigen naam eer aan. De grootste eye-catcher is echter opnieuw de met chroom omrande Jet Fighter Grille. Mitsubishi is er behoorlijk trots op, want naast de Lancer sedan krijgt ook de nieuwe Colt deze imponerende stempel op de neus. Groot gelijk overigens, de Lancer oogt hiermee krachtig en serieus, in lijn met de rest van de carrosserie. De behoorlijk schuin aflopende achterruit met dakspoiler en gemonteerde zijskirts maken zijn gespierde en gestroomlijnde karakter nog eens duidelijk. Verder zijn de achterlichtunits opvallend speels gelijnd. En vergeet het lichtmetaal niet, hier staat 18 inch te pronken, standaard op de twee meest luxe uitvoeringen. Naast ons zwarte fotomodel met CVT automaat hebben we ook een Lightning Blue exemplaar met handgeschakelde bak aan de tand kunnen voelen. Deze blitse kleur is echt een aanrader en zet zijn verschijning nog extra kracht bij.

Tijd om in te stappen. De designers hebben het interieur van de Lancer Sportback geen speciale behandeling gegeven. Het komt overeen met de sedan, dus hebben we ook hier te maken met een donkere maar overzichtelijke cockpit. Om de sportieve aspiraties te onderstrepen is het interieur afgewerkt met carbon-look sierlijsten op het dashboard en in de portieren. Prettig is dat de geïntegreerde radio/navigatie hooggeplaatst is en daaronder de climate control; naar die laatste hoef je immers veel minder om te kijken. De bediening van de instrumenten gaat met voldoende weerstand, en wekt degelijk vertrouwen. Op de handrem na overigens, die gaat zo licht dat hij niet lijkt te werken. Ziet er leuk uit, en weer eens wat anders dan het lichte aluminium. Hoewel de Japanners hun uiterste best hebben gedaan om hoogwaardige materialen te gebruiken, is het resultaat niet overweldigend of verrassend, maar zeker voldoende. De met leder beklede stoelen zijn wel een positieve uitschieter, want hoewel het materiaal vrij glad is zijn de de wangen zodanig geboetseerd dat je als bestuurder en passagier netjes op je plek blijft zitten. Nu we het toch over de zitpositie hebben, hadden we graag een in diepte verstelbaar stuur gezien. Alleen hoogte-verstelling is toch wat te karig voor een optimale rijderspositie in dit segment. Passagiers op de achterbank hebben een relatief zachte zit. Wie plaatsneemt zakt iets verder in dan je zou denken. Slim bedacht natuurlijk, dat creëert net even wat meer hoofdruimte. Want met een aflopende daklijn in het ontwerp is dat uiteraard geen overbodige luxe. En deze tactiek werkt redelijk, want bekaaid komt je kruin er niet van af, maar verwacht geen wonderen. De beenruimte is tenslotte geen punt van kritiek, de ruimte voor de onderste ledematen is goed voor elkaar.

Na deze blik op innerlijk en uiterlijkheden is het tijd voor techniek. Onder de motorkap schuilt een 1.8 liter benzinekrachtbron. De Japanners weten wel raad met de cc’s, dus staan er liefst 143 paarden paraat. De viercilinder draait graag toeren en dat is niet zo vreemd, want ‘bovenin’ is de krachtbron overduidelijk op zijn best en is de trekkracht van bijna 180 Nm het meest aanwezig. Hoge toerentallen gaan wel gepaard met veel motorgeluid, dat helaas wat ‘karig’ klinkt voor een Jet Fighter. Tijdens de testperiode reden we met zowel een handbak als deze met CVT-automaat. Ons vermoeden bleek werkelijkheid, de vijfbak is de Lancer Sportback werkelijk op het lijf geschreven. Soepel en trefzeker laat deze zich bedienen, met prettig korte slagen en een lichtte koppeling. Echt een pook voor het nodige schakelplezier! Het karakter van de CVT daarentegen strijkt het kunnen van de MIVEC-motor duidelijk glad. Hiermee ga je vooral soepel door het verkeer, want de transmissie houdt het toerental zo constant mogelijk. Daarvoor heb je wel een geoefende gasvoet nodig, om te voorkomen dat je met hoge toerentallen en loeiende motor wegrijdt of een inhaalpoging start. Wie in een sportieve bui is kan ook zelf een verzet kiezen met het ‘pientere pookje’ of flippers aan het stuur. De technici hebben goed hun best gedaan om deze manuele modus zo natuurlijk mogelijk te programmeren. Dat is redelijk gelukt. Terugschakelen gaat heel enthousiast en met een duidelijke remwerking van de motor. Bij accelereren krijg je bij elke gangwissel op zijn beurt een duw in je rug, het verzet lijkt er echt te worden ingeduwd. Eenmaal op snelwegtempo is het raadzaam de CVT in de automatische stand te zetten, dan komt het toerental aanmerkelijk lager te liggen dan wanneer je zelf het zesde verzet kiest.

Na de nodige kilometers leert de Lancer Sportback zich kennen als een stevig afgestelde asfaltrijder. Mitsubishi maakt de belofte waar door de Japanner naast krachtige uitstraling ook de innerlijke kracht mee te geven, zonder compromisloos te zijn. Met voldoende ruimte voor comfort is de Sportback redelijk straf afgesteld. Daarnaast laat hij zich vrij direct sturen, precies zoals je zou verlangen in dit type auto. Tot onderstuur weten we ‘m wel te verleiden, maar in de praktijk is dat geen dagelijkse spelbreker. Wel wordt duidelijk dat meer pk’s voor nog meer rijplezier zal zorgen, zonder meteen naar de Evolution X te moeten grijpen. Honderdvijfenveertig pk is leuk, maar niet opzwepend voor het dynamische speelkwartier.

Voor als de Lancer Sportback op het verlanglijstje staat is er de keuze uit vier uitrustingniveau’s en twee motoren. Ongeacht de uitvoering zijn ze gezien de prijsstelling relatief compleet, én modern. De importeur gaf ons een full-options exemplaar mee, wat naast de basisuitrusting van elke Sportback zoals ESP, zeven airbags, airco, keyless entry, en radio/cd/mp3/aux ook betekent dat ook xenon, lederen bekleding, parkeersensoren en stoelverwarming aanwezig zijn. Ook de bochtenverlichting, parkeersensoren en bluetoothfunctie zijn altijd weer welkome accessoires. Muziekliefhebbers kunnen op hun beurt weer de Rockford Fosgate stereoinstallatie omarmen, met dank aan de subwoofer in de kofferruimte! Mitsubishi vraagt voor deze meest luxe uitvoering 29.499 euro. Voor de CVT-automaat betaal je 1800 euro meer. Een eveneens serieus bedrag, al deze luxe heeft immers zijn prijs. Voor 26.999 euro staat de Intense voor de deur, en dan mis je eigenlijk alleen lederen bekleding en bi-xenon kunt missen.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (30)

Mitsubishi Lancer Sportback 145 Instyle een laagvlieger in spé
na een jaar rijden. De vorige auto (mitsubishi carisma) had 10 pk minder, maar trok sneller op en reed rustiger (stiller en minder schakelen)... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Mitsubishi Lancer Sportback 145 Instyle een laagvlieger in spé
Heb deze auto nu ca.3 maanden. Alleen maar lof!!.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Mitsubishi Lancer Sportback 145 Instyle een laagvlieger in spé
Fantastisch rijdende auto. Hij heeft een sportief uiterlijk, een fantastische wegligging, luxe uitstraling van binnen en ongekend veel opties in zijn prijsklasse. In het begin.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Mitsubishi Lancer Sportback 145 Instyle een laagvlieger in spé
Fantastisch rijdende auto. Hij heeft een sportief uiterlijk, een fantastische wegligging, luxe uitstraling van binnen en ongekend veel opties in zijn prijsklasse. In het begin.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Mitsubishi Lancer Sportback 145 Instyle een laagvlieger in spé
een station die er geweldig uit ziet en een rij ervaring als nooit tevoren gewoon te gek.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Mitsubishi Lancer Sportback 145 Instyle een laagvlieger in spé
2x een lancer wagon gehad: - 1e intense 2L LPG. - 2e intense edition Als occasion met 20.000kmś gekocht. - proefgereden in 1.6 inform. Goede punten: -heerlijk weggedrag.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Mitsubishi Lancer Sportback 145 Instyle een laagvlieger in spé
Ik heb nu de derde Mitsubishi, eerst een L400 en daarna 2 keer de Station 1.6. Totaal gereden kilometers nu 355.00km waarvan 57.000.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Mitsubishi Lancer Sportback 145 Instyle een laagvlieger in spé
2.0 16v wagon nieuw gekocht nu 90000km gereden op 5 jaar enkel minpunt is draaicirkel en verbruik als je doorduwt op de rechtse pedaal maar.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Mitsubishi Lancer Sportback 145 Instyle een laagvlieger in spé
ben in het bezit ben een lancer 2.0 l 16v ik heb een probleem met heel warm weer dan doet mijn radio,binnenverlichting.deurvergrendeling.alarm het niet.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Mitsubishi Lancer Sportback 145 Instyle een laagvlieger in spé
Inmiddels 15.000 km verder met de 2.0 Intense op LPG. Fuseekogels na 43.000 km, onder garantie, nu moeten laten vervangen(zat ruimte op). De standaard Yokohama.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Mitsubishi Lancer Sportback 145 Instyle een laagvlieger in spé
Nieuw aangeschaft in 2006. Type Inform. Op LPG. Thans op bijna 110.000 KM (mei 2010) Het uiterlijk is niet zijn sterkste kant, maar verder een prima auto.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Mitsubishi Lancer Sportback 145 Instyle een laagvlieger in spé
Sinds 2007 een 2.0 intense, 118.000 km op de teller (LPG/G3) geen enkel probleem, alleen regulier onderhoud en dealer Velthuizen Groningen doet niet moeilijk als.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Mitsubishi Lancer Sportback 145 Instyle een laagvlieger in spé
Ik heb een 2.0 sport wagon. Op zich een super auto alleen bij alle raamstijlen lichte roest vorming (bekend probleem, nieuwe modellen hebben plak plastic)... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Mitsubishi Lancer Sportback 145 Instyle een laagvlieger in spé
Lancer 2.0 inmiddels 5 jaar in mijn bezit en 120.000 km mee gereden. Fijne rijdersauto, redelijk praktisch en volkomen probleemloos. Tot dusverre alleen regulier onderhoud... Lees volledige review.
Mitsubishi Lancer Sportback 145 Instyle een laagvlieger in spé
Sinds kort in het bezit van een 2.0 Intense Lancer Wagon. Een geweldige auto voor zijn prijs! Stil, comfortabel en snel maar niet echt zuinig.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Mitsubishi Lancer Sportback 145 Instyle een laagvlieger in spé
Het is de beste auto die ik tot nog toe gekocht heb. Hij rijd heerlijk stuurt heel scherp en hang heerlijk aan het gas. De auto.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Mitsubishi Lancer Sportback 145 Instyle een laagvlieger in spé
De auto bevalt na 3 nog steeds heel goed. Geen enkel probleem heeft zich voorgedaan. De standaard Yokohama's zijn vervangen door Vredestein Sportracs: deze bevallen nog.. Lees volledige review.
Mitsubishi Lancer Sportback 145 Instyle een laagvlieger in spé
na 2,5 jaar rijden nog steeds een geweldige wagen,heb nu de yokohama banden vervangen door michelin van dezelfde maat,dan weet je niet wat je mee.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Mitsubishi Lancer Sportback 145 Instyle een laagvlieger in spé
Ik heb de eerste 2.0 kombi sport in nederland. soepele motor ook bij lage toerental. besteld 1 dag voor de introductie. ik woon in duitsland en had.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Mitsubishi Lancer Sportback 145 Instyle een laagvlieger in spé
Japanse degelijkheid voor een goede prijs, wel vind ik de 1.6 motor wat min een 1.8 als instapmodel had ik persoonlijk beter gevonden... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Mitsubishi Lancer Sportback 145 Instyle een laagvlieger in spé
Met deze auto heb ik sinds 9-2006 al 137000 plezierige kilometers afgelegd. De auto heeft met de standaardbanden en (standaard)sportonderstel een geweldige wegligging maar is.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Mitsubishi Lancer Sportback 145 Instyle een laagvlieger in spé
Ik gebruik de Lancer wagon nu drie jaar en ben zeer tevreden over de prestaties en rijcomfort speciaal op de lange afstanden is het lekker.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Mitsubishi Lancer Sportback 145 Instyle een laagvlieger in spé
ruim 82000 km in 2 jaar gereden op auto-gas zonder problemen goede prestatie. mitsubishi word ondergewaarderd dat is jammer... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Mitsubishi Lancer Sportback 145 Instyle een laagvlieger in spé
Prachtige "snuit" Stuurt geweldig Mooie complete auto voor schappelijke prijs.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Mitsubishi Lancer Sportback 145 Instyle een laagvlieger in spé
Gekeken naar de prijs/kwaliteit heb je hier een prachtige wagon voor. Er zit genoeg vermogen in, volautomatische airco, cruisecontrol, electrische ramen voor en achter( allen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Mitsubishi Lancer Sportback 145 Instyle een laagvlieger in spé
1 op 10 is teveel voor een japanner en olieverbruik is voor een jap teveel, houd je olie goed in de gaten middenconsole met knoppen en.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Mitsubishi Lancer Sportback 145 Instyle een laagvlieger in spé
Nu 3 jaar in een 1.6 ltr sportwagon gereden te hebben. De keuze gemaakt om weer een nieuwe lancer wagon te kopen. Dit maal de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Mitsubishi Lancer Sportback 145 Instyle een laagvlieger in spé
Bezit de auto nu 3 12 jaar en kan niet anders zeggen dat ik.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Mitsubishi Lancer Sportback 145 Instyle een laagvlieger in spé
Bijzonder confortabele reisauto. Auto is ruim en stil. Wordt zwaar ondergewaardeerd. MMSN zou veel meer reklame voor deze auto moeten maken... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Mitsubishi Lancer Sportback 145 Instyle een laagvlieger in spé
Zeer goede auto met een zeer gunstige pijs-prestatieverhouding. Zeker een aanradar ook omdat je op de parkeerplaats niet op het nummerbord hoeft te kijken of.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5