Wedergeboorte Volkswagen Scirocco

Wie de Golf wat te gewoontjes vindt en zijn of haar wilde haren nog niet verloren is, kan bij Volkswagen voortaan weer de Scirocco bestellen. Dé hit uit vroeger jaren is namelijk weer tot leven gewekt. En om zijn sportieve inborst kracht bij te zetten, biedt de fabrikant uiteraard ‘passende’ motoren.

Het interieur is knus van opzet, verantwoordelijk daarvoor is natuurlijk de lage daklijn. Het dashboard oogt daarentegen weer vertrouwd en is vervaardigd uit hoogwaardige materialen. Toch jammer dat we het stijlvolle instrumentenpaneel van de nieuwe Golf VI niet in de Scirocco terugvinden. Maar goed, dan zou het wellicht teveel een eenheidsworst worden. Je verwacht natuurlijk dat je achterin het meeste ‘last’ ondervindt van de aflopende daklijn. Niets blijkt echter minder waar, op de sportkuipjes achterin kom je zelfs als volwassen persoon niet met je kruin tegen de dakhemel. Maar een gezinsauto wordt het natuurlijk nooit. Dan ben je bij de Scirocco aan het verkeerde adres en zul je toch echt moeten uitwijken naar de Golf. Ook wanneer je regelmatig met vijf personen op pad gaat. De driedeurs coupé beschikt achterin namelijk over slechts twee zitplaatsen.

Aanvalshouding

Het gamma start met de 1.4 TSI motor, goed voor 122 pk. Dankzij de turbo bedraagt het koppel 210 Nm en dat maakt ook van deze veertienhonderd allerminst een stakker. Zeker als je je bedenkt dat de trekkracht al vanaf 1.500 tpm piekt. Met het gaspedaal gevloerd, bereik je in 9,7 tellen de 100 km/h. Leuk, maar ons testexemplaar beschikt over een hoger vermogen. Diezelfde 1.4 TSI levert namelijk door toevoeging van een compressor (naast de turbo) 160 pk en 240 Nm aan trekkracht. Tja, accelereren naar de honderd neemt dan 8 tellen in beslag en de topsnelheid bedraagt 218 km/h. Kijk, dat lijkt er meer op! En om eerlijk te zijn, verlangden we eigenlijk nimmer naar meer power. Over zo’n beetje het gehele toerenbereik is er voldoende trekkracht voorhanden. De Scirocco is een erg speelse auto, een echte sportcoupé. Zeker als je voor het optionele Dynamic Drive Control hebt gekozen (meerprijs 1.150 euro). In sport kun je vervolgens lekker vlot van bocht naar bocht hoppen waarbij de koets nauwelijks helt. En duik je iets te overmoedig een bocht in, dan wordt de achterzijde lichtvoetig en kun je zelfs een beetje overstuur opwekken. De stuurbekrachtiging verleent bovendien in diezelfde ‘sportstand’ nog maar bar weinig medewerking en dat zorgt voor accurate stuurbewegingen. Wil je rustig en comfortabel naar je afspraak, schakel dan over op de comfortmodus. Overigens wil dat niet zeggen dat de Scirocco dan als een dweil over het asfalt glijdt. Nee, zijn sportieve inborst raakt ie ook in deze modus niet kwijt. En zo hoort het ook. Neem je ons advies niet ter harte of wil je gewoon in het topmodel vertoeven, dan biedt de 2,0-liter FSI turbomotor met 200 pk de uitkomst. Accelereren van nul naar honderd duurt dan 7,2 tellen en de koek is pas op bij 235 km/h. Ook aan de veelrijders is gedacht. Een coupé met een diesel in het vooronder is al lang geen ‘schande’ meer. Zeker niet met de huidige oliestokers. En dat geldt dus ook voor de 2.0 TDI met commonrail techniek, in de Scirocco goed voor 140 pk en 320 Nm aan koppel.

VW-logo

Een veertienhonderd ‘krachtbron’ klinkt natuurlijk verre van opwindend. Zeker niet in een sportcoupé. Maar wie ook maar een paar kilometers heeft geproefd aan deze motor, is het met ons eens dat ie niet onderdoet voor tegenstrevers met een grotere cilinderinhoud. Althans, niet in de Scirocco. De bekende slogan ‘there’s no substitute for cubic inches’ gaat hier dus niet op. In Amerika overigens ook niet meer, als ze slim zijn tenminste. Dat terzijde! Opvallend in ons testexemplaar was het fluitje dat bij iedere beweging van het gaspedaal het interieur bereikte. Net alsof er een parkietje onder de motorkap zat te fluiten, maar uiteraard afkomstig van de turbo. Verder is de Scirocco niet altijd even praktisch. Maar ja, dat vormt ook geen aankoopmotief. Zo meet de bagageruimte een inhoud van 292 liter en is te vergroten tot 1.006 liter. Minder praktisch is verder de hoge tildrempel die de bagageruimte siert. Bovendien kun je de achterklep alleen met een druk op de afstandsbediening openen of met een knop in het portierpaneel. Het VW-logo is een loos object en dient dus louter ter verfraaiing, niet als hendel om de klep te openen, zoals bij de rest van het gamma. Tot slot nog een klein puntje als het gaat om de buitenspiegels. Bij hogere snelheden (boven de 140 km/h) bevorderen ze het windgeruis. Storend? Nee, dat niet.

De Volkswagen Scirocco moet minimaal 27.490 euro opbrengen. Voor dat bedrag ben je de trotse eigenaar van een 1.4 TSI met 122 pk. De 160 pk variant is er vanaf 29.490 euro. kilometervreters kunnen vanaf 33.190 euro instappen in de 2.0 TDI met 140 pk. Tot de standaarduitrusting behoren zaken als een radio met cd-speler, 17-inch lichtmetalen wielen, airconditioning, ESP en sportstoelen. Reken nog eens 1.600 euro meer af en je hebt de beschikking over het Highline-pakket met onder meer een panoramadak, automatische klimaatregeling en een multifunctioneel stuurwiel. Ons testmodel met de 160 pk sterke 1.4 TSI, een Highline Plus-pakket en nog wat leuke gadgets (navi/licht- en zichtpakket) kost 35.455 euro.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (1)

Wedergeboorte Volkswagen Scirocco
Parkeer assistentie is geen overbodige luxe op de nieuwe scirocco.. Lees volledige review.