Ja, Subaru’s kunnen er heel heftig uit zien. Veel autoliefhebbers hebben de WRX en/of STi-uitvoeringen nog op hun netvlies. Grote luchthapper op de motorkap, een forse spoiler en groots lichtmetaal. Dat laatste was bij de vorige Impreza – toen het model nog een sedan was – zelfs in goudkleur leverbaar. Niets van dat al bij onze kandidaat. Voor ons staat een nette zwartgelakte Luxury uitvoering, met de 1.5 liter instap boxermotor, maar zonder vierwielaandrijving. Het ontbreken van die extra aandrijving zie je er overigens niet aan af, want rijhoogte of bandenmaat blijft allemaal krek eender. De keuze van Subaru om de nieuwe Impreza als hatchback door het leven te laten moet theoretisch voor ons goed uitpakken. De Japanner valt in het zogenaamde C-segment – die van de Golfjes – en daar is deze carrosserievorm gemeengoed.
Een lengte van bijna vier en een halve meter kunnen we niet echt compact meer noemen, maar zijn formaat is wel handzaam. Het ontwerp is vrij behoudend en slank, maar wel zien we hier en daar een origineel trekje. Zo lopen de transparant uitgevoerde achterlichten mooi over in de handgreep van de achterklep en zien we een dergelijke vloeiende overgang ook vooraan tussen koplampen en grille. De flanken zijn vrij ‘glad’ geboetseerd en er loopt een ‘vouw’ boven de handgreep over de gehele lengte. Als laatste valt nog de kloek uitgevallen buitenspiegels te noemen, gezien het gladgestreken ontwerp. Ze zijn vrij fors bemeten en dat is niet altijd de regel in dit segment. Groot voordeel is dat ze voor veel zicht garant staan.
Dat deze Subaru niet van vierwielaandrijving is voorzien lijkt in eerste instantie ‘vloeken in de kerk’. Het merk verantwoordt deze gedeeltelijke traditiebreuk – alleen de 1.5R is met voorwielaandrijving leverbaar – door een lager leeggewicht, een nipt gunstiger brandstofverbruik en een kostenbesparing bij aanschaf afhankelijk van de uitvoering liefst 2500 tot 3000 euro. Een blik op de specificaties leert ons dat de 1.5 liter boxermotor 107 pk levert. We kunnen er dus vanuit gaan dat dit blok geen wildebras maakt van onze voorwielaandrijver. In de praktijk blijkt dit ten dele waar. Bij fluks optrekken, en vooral wanneer je dat in een bocht doet, spinnen de voorwielen sneller dan je lief is. Dit wordt uiteraard versterkt wanneer het wegdek vochtig is. Voor wie rustig wegrijdt is er nimmer iets aan de hand, maar toch opvallend. Onze Impreza Luxury beschikt niet over tractiecontrole of een stabiliteitssysteem die dit de kop in kan drukken.
Voor sportieve aspiraties moet je sowieso bij de tweeliter zijn, die dan standaard met vierwielaandrijving wordt afgeleverd – en als Sport van een subtiele bodykit is voorzien. Ruim 100 paarden voor een auto met 1215 kilo leeggewicht -70 kilo minder dan de AWD-versie maar nog altijd meer dan een Golf - is geen riante verwennerij. Volgens het merk moet de 0-100 sprint in iets meer dan 13 tellen zijn voltooid, en ligt de topsnelheid over de 170 km/u. Geen spannende waarden, maar we hadden ook niets anders verwacht. De lange eerste versnelling valt ons wel op. Rap uit de startblokken kom je niet, maar daardoor loop je niet meteen te ‘roeren’ in de versnellingsbak. Wanneer je het maximale kunnen van de laaggeplaatste boxermotor wilt aanspreken zul je dat wel weer moeten doen, want hoewel het blok lage toeren niet schuwt is de meeste kracht ‘bovenin’ te vinden.
De vijfbak laat zich iets hakerig maar soepeler dan we gewend zijn van Subaru bedienen. Tot slot vergt het koppelingspedaal intrappen weinig spierkracht. Wie helemaal niet zelf wil schakelen kan opteren voor een automaat, die slechts vier trappen telt. De besturing in de Impreza is vrij licht afgesteld. Vooral tijdens het in- of bijsturen in een bocht is dat goed te merken. Hier zou meer weerstand wel gewenst zijn, voor een steviger gevoel. Verder voelt de Japanner heel vertrouwd aan, waarbij de afstemming van het onderstel aanmerkelijk comfortabeler is dan bijvoorbeeld zijn Duitse tegenstrevers.
Tijdens de testperiode hebben we veelvuldige snelwegkilometers gecombineerd met wat stadsverkeer. De verbruiksmeter schommelde altijd op of net boven de acht liter, volgens de fabriek moet dat 7.3l/100 km zijn. Een gunstiger waarde konden wij zelden signaleren, iets dat onze eigen rekensom bevestigde. Geen topscore maar alleszins redelijk.
Zes sterren voor het interieur dan? Na een ruime instap is vervolgens het ruimteaanbod voor bestuurder en passagier vrij riant; stoelen en banken zitten comfortabel – naar wens behoorlijk laag instelbaar- en bieden voldoende bewegingsruimte. Daarnaast waren we aangenaam verrast door de bekleding van het meubilair, dat voelt een stuk prettiger aan dan het textiel uit de Forester. Voor de achterpassagiers is de hoofdruimte ruim zat, de beenruimte is redelijk maar niet meer dan dat. Vierwielaandrijving of niet, de ruimte voor die techniek houdt Subaru altijd vrij. Zodoende is de laadruimte vrij ondiep en bleef het aantal liters bagageruimte voor de voorwielaangedreven versie ongewijzigd. Zo’n 300 liter bagageruimte is maar weinig ruimer dan menig model uit het B-segment, dat van de Ibiza’s, Polo’s en Fiesta’s. Voor wie tijdelijk meer ruimte nodig heeft is de achterbank in delen neer te klappen.
De indeling van het dashboard is foutloos. Bediening voor de automatische airco spreekt voor zich, dankzij drie grote draaiknoppen. Ook de radio/navigatie is binnen handbereik en prettig hoog geplaatst. Tijdens de ontwikkeling hebben de designers zich uitgeleefd met glooiende wegvloeiende lijnen, waarschijnlijk nadat ze de Forester hebben bekeken. Helemaal niets mis mee, maar ondanks divers ‘kleurgebruik’ is het geen spannend geheel. De oranje/rode ambientverlichting die in de avond op de middenconsole schijnt maakt de sfeer in de avonduren net even aangenamer. Iets kleins, maar toch. Het materiaalgebruik is van een wat voordeliger soort en daarmee probeert Subaru dus niet ‘premium’ te zijn, maar strikt genomen steekt het goed in elkaar en dat is misschien wel belangrijker.
We hadden het al even aangestipt, het ontbreken van Subaru’s AWD bespaart iets aan brandstof, maar scheelt vooral de nodige euro’s in de aanschafwaarde. Tegelijkertijd zag Subaru toch kans om de uitrusting te verrijken. Naast (zij- en gordijn)airbags voor, climate control, elektrische ramen en spiegels, 15 inch lichtmetalen velgen, cruise control, lederen stuurwiel en pook, mistlampen en radio/cd met vier speakers beschikt de Luxury nu ook over verwarmbare voorstoelen. Bij de tijd is ook de standaard AUX-aansluiting voor iPod of mp3-speler. Bandenspanning-, regen- of parkeersensoren, lederen bekleding, navigatie of LPG is tenslotte via de dealer te bestellen. Subaru levert de Impreza vanaf 18.995 euro, dan staat de 1.5 Comfort voor de deur. Onze Luxury is geprijsd voor 20.495 euro.
Schrijf een review