Al tijdens de introductie vorig jaar viel het al op. Wat is die Mondeo een flinke jongen! Vergeleken met de vorige generatie groeide deze Duitser vooral in de breedte en hoogte. Ook de wielbasis pluste naar een indrukwekkende 2.85 meter. Fors meer dan een belangrijke tegenstrever, de Volkswagen Passat. Waar die laatstgenoemde vooral strak en behoudend is gelijnd, gooit Ford het al even over een andere boeg; Kinetic Design. Je weet het inmiddels, deze designfilosofie staat voor een scherp dynamisch lijnenspel. Met ruimte voor een imposante (onder)grille, want net als bij de andere Ford-modellen is deze ook bij de Mondeo niet te missen. Zeker in de Titanium-uitvoering zoals hier gepresenteerd, omdat het exemplaar dan verchroomd en verzilverd de fabriek verlaat. Voeg daar de Stardust silver lakkleur en blauwgetinte ruiten aan toe en je hebt te maken met een imposante high-tech verschijning. Vooral de voorzijde oogt krachtig en modern, met grote lichtunits en mistlampen een fraai geheel en in balans met de genoemde grille. De achterkant is iets anoniemer. Neem dan het 18 inch lichtmetaal, dat helemaal past bij de lange koets die de Ford-ontwerpers de Mondeo hebben meegegeven. Een bijpassend haaievin voor radio/navigatiesignalen op het dak is niet aan de Mondeo besteed, wij moeten het nog doen met een lange antenne vooraan het dak.
Bij zo’n formaat auto – 4.83 lengte – spreken we al snel van leefruimte in plaats van interieur. Als je plaatsneemt in de Mondeo ontwaart zich een ruimtelijk gevoel. De forse koetsbreedte van 1.89 meter werpt hier zijn vruchten af. Bestuurder en passagier kunnen ruim plaatsnemen met relatief veel bewegingsvrijheid aan weerszijden. Zij moeten wel genoegen nemen met stevig zitmeubilair, want de stoelen zijn meer sportief dan zacht-comfortabel. Voor ons gevoel zitten we iets hoger dan gebruikelijk, maar aan zijdelingse steun geen gebrek. De inzittenden voorin kijken uit op een breed opgezet dashboard, in een antraciete kleurstelling met alu-look accenten en hier en daar wat chroom, typisch voor de Titanium. Een stevig stuur met allerhande knoppen voor stuurbediening, een multifunctioneel instrumentarium met kleurendisplay en touchscreen radio-navigatie zijn we wel even zoet. Hoewel de boordcomputer wat ingewikkelder werkt dan die van bijvoorbeeld de Focus of Kuga, hebben we voor de rest niets te klagen over de logica en ergonomie. Klimaatcontrole op automatisch, een duw op de startknop – met de sleutel op zak -, versnelling in Drive en rijden maar.
Tijdens de testperiode hebben we met een 2.0 TDCI dieselmotor van doen, die gekoppeld is aan een zestrapsautomaat. Geen bak met dubbele koppeling zoals Ford's eigen Powershift, maar een ‘traditioneel’ exemplaar met zes verzetten en manuele schakelmogelijkheid. Al na een paar minuten wordt duidelijk dat motor en bak harmonisch op elkaar afgestemd zijn. De tweeliter oliestoker spreidt zijn krachten over een breed toerenvlak, maar is tussen 1500 en 3000 toeren het sterkst. Mede dankzij de common rail inspuiting en riante geluidsisolatie is er van ratelend of tokkelend arbeidsgeluid maar weinig te horen in het interieur. De automatische versnellingsbak helpt daarbij de toeren laag te houden, maar wordt niet overmoedig. Verder doet de transmissie te allen tijde soepel zijn werk en wordt er pas teruggeschakeld na een tel nadenken. Zelf schakelen kan ook, met een duw tegen de pook, maar daar hebben we weinig gebruik van gemaakt. Vanuit stilstand voluit accelereren resulteert niet in enige sensatie. Zo’n 1500 kilo massa zet zich soepel in beweging, en dat is toch een andere gewaarwording dan het gedrag van de Tiptronic bak bij Volkswagen of Audi. Meer spektakel is welkom. Eenmaal op weg is de voorwaartse drang volgens onze verwachting, vooral in de derde versnelling zit de gang er goed in. Gestaag snelt deze leasetopper richting de 120, waarbij de viercilinder 2200 toeren draait. Gemiddeld wisten we elke 13 kilometer een liter diesel te verbruiken. Volgens de fabriek moet dit nog iets beter kunnen. Geen topwaarde, maar ook niet gulzig. De Nederlandse overheid vindt het volgend jaar hoe dan ook genoeg voor 1625 euro aan slurptax! Leg dat maar eens uit...
Rijdend op de snelweg is de Mondeo helemaal in zijn element en ontpopt hij zich als een reiswagen. Op snelwegtempo blijft windgeruis lang buiten de deur en horen we in de verte het tweeliterblok grommen. Bandenrumoer steekt eerder de kop op, groots lichtmetaal eist zo zijn tol. Ook als het gaat om spoorgevoeligheid trouwens. Wie mooi wilt zijn…De importeur voorzag ons exemplaar ook van elektronische demperregeling; zodoende konden we onderweg ook de demperkarakteristiek comfortabel, normaal of sportief instellen. Die eerste stand doet zijn naam eer aan, maar kan op glooiend wegdek toch wat deinerig zijn. Het andere uiterste confronteert ons weer met meer richels en oneffenheden. De verschillen zijn duidelijk merkbaar en kunnen zeker wel van pas komen. Een kwestie van smaak is het ook, meestal reden wij ‘Normaal’. Aan de mate van stuurbekrachtiging wordt niets veranderd. Deze is vrij getemperd afgesteld, zeker niet te licht. Best prettig wanneer je met zo’n stevige auto onderweg bent. De besturing is – lang leve Ford – vrij direct, waardoor je ook best wel uitgenodigd kan worden om een bochtige omweg te nemen. De kids op de achterbank zullen het leuk vinden, blitse papa op dreef! Grotere inzittenden hebben achterin niets te klagen. Met een wielbasis van 2.85 meter kan het ook niet anders dan dat het ruimte-aanbod achterin riant is. Net als zijn capaciteiten voor koffers, tassen en vakantie-uitrusting, want met een maximale ruimte van 1745 liter kunnen we deze stationwagon wel bestempelen als pakezel!
Die term heeft de importeur ook in gedachten wanneer het gaat om de uitrusting. In elke Mondeo beschik je over ESP, zeven airbags en automatische airco, elektrische in hoogte verstelbare bestuurdersstoel en cruise control. De Titanium voegt daar nog 16 inch lichtmetaal, sportstoelen, voorruitverwarming (ideaal!), ambient lighting en chromen details aan toe. Na een blik op de optielijst werd voor dit exemplaar ook het X-Pack Titanium en Business Pack aangevinkt, evenals xenon, 18 inch wielen en adaptieve cruise control. Dat doet de vanafprijs a 38.275 euro met zo’n 10 mille opdrijven. Als bestuurder heb je dan met DVD-navigatie, bluetooth, parkeersensoren, alcantara/lederen bekleding, bochtenverlichting en verwarmbare of geventileerde voorstoelen niet veel meer te wensen.
Schrijf een review