Bij ons blijft de vertrouwde 140 pk sterke variant gewoon leverbaar. Waarom? Heel simpel. De nieuwe motor is in principe in drie vermogensversies te bestellen, maar de importeur heeft gekozen om alleen de mid en high power in de prijslijsten te zetten. De minder potente 125 pk-variant is te zwak bevonden voor de zes. Daarom blijft de 2.0 met 140 pk de instapper en vult de 2.2 het gat naar boven toe op. De Japanners denken namelijk dat er nog steeds behoefte is aan krachtige diesels in dit segment. De tijd zal het leren. Feit is wel dat de nieuwe motor een mooie aanwinst is.
Tractiecontrole
Om te beginnen heb je in ons vlakke landje eigenlijk al meer dan genoeg aan de mid power versie. Vanaf 1.800 tpm beschik je namelijk over een prettig koppel van 360 Nm. Dit, in combinatie met een vermogen van 163 pk sleurt de Mazda6 is 9 tellen naar de honderd. De topsnelheid bedraagt 212 km/h. Tijdens onze kennismaking op het vochtige, dus spekgladde asfalt op Mallorca zochten de voorwielen voortdurend naar grip. Het lampje van de tractiecontrole lichtte dan ook aanhoudend op. Op de snelweg daarentegen was het een ander verhaal. Met groot gemak vlieg je over het asfalt. De motor is echter niet zo gecultiveerd als we gewend zijn van zijn Europese tegenstrevers. Nee, je hoort eigenlijk altijd wel de kenmerkende nagel. Storend wordt het overigens nooit. De krachtbron is standaard gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak met een lekker kort pookje waarmee je daadkrachtig van verzet kunt wisselen. De zesde gang is nogal ‘lang’ gekozen, vooral om op hogere snelheden de rust terug te brengen in het interieur. Klein nadeel vormt dan het accelererend vermogen bij een kruissnelheid van 100 km/h in zes. Je moet even je geduld bewaren voordat er wat leven in de brouwerij komt. Onder de 2.000 omwentelingen is ie niet thuis. De krachtigste 2.2 met 185 pk en 400 Nm lijkt daaronder wat kwikzilveriger, al opereert ie toch ook liever boven deze grens. Wat de toegevoegde waarde is van deze snelle jongen is qua prestaties niet helemaal duidelijk. De high power laat slechts marginaal betere prestaties zien (0-100 km/h in 8,3 seconden; top: 218 km/h).
Actieve dodehoekhulp
Om toch enigszins onderscheid te kunnen maken, zet de importeur de 185 pk variant louter met de twee dikste uitrustingspakketten in de prijslijsten, de GT-M of GT-L, respectievelijk een sportieve en een luxueuze uitmonstering. Dat uit zich onder meer door een andere grille en anders gevormde luchtinlaten in de voorbumper. Het exterieur van de GT-L is voorzien van wat meer chromen details, terwijl bij de sportieve GT-M alles in carrosseriekleur is meegespoten. Ook zien we bij deze variant zowel links als rechts uit de achterbumper een uitlaat prijken. Recht naar achteren. De eindpijpen buigen niet af naar beneden. Beide versies rollen op lichtmetalen wielen in de maat 18-inch. De mid power daarentegen is alleen in de TS uitvoering te bestellen, uiteraard wel met de mogelijkheid tot aanschaf van optionele zaken, waaronder het nieuwe Rear Vehicle Monitoring System. Een dodehoekhulp die we ook bij andere fabrikanten aantreffen, echter met een ‘klein’ verschil dat de assistentie in de Mazda6 met radars werkt. Het is een actief systeem dat het snelheidsverschil kan inschatten van achteropkomend verkeer. Als het systeem een voertuig ontdekt dat vijf seconden verwijderd is van de auto, geeft ie een signaal middels een lampje in de A-stijl. Geef je toch richting aan om van rijbaan te wisselen dan klinkt vervolgens een geluidssignaal. Dit systeem is standaard op de krachtigste diesel en komt ook voor de overige zessen beschikbaar. En wel tegen een meerprijs van 1.200 euro. Dat bedrag is dan inclusief een bandenspanningwaarschuwsysteem en parkeersensoren.
De Mazda6 met de nieuwe dieselmotor in 163 pk uitvoering wordt volgens de importeur zo’n 2.000 euro duurder dan de huidige 2.0 CiTD. Even afhankelijk van de plannen van de overheid. Dat betekent dus een vanafprijs van 32.640 euro. De dikke diesel vergt, gezien zijn riante uitrustingsniveau, naar verwachting een investering van 38.000 euro voor de GT-M. De GT-L is nog eens 1.000 euro duurder. Bestellen kan inmiddels al, maar de uitlevering start pas volgend jaar.
Schrijf een review