Asfaltbeul - Volkswagen Touareg R50

Sportief en snel willen zijn in een groot gevaarte van meer dan 2500 kilo die rijdt op diesel lijkt bij voorbaat al

Sportief en snel willen zijn in een groot gevaarte van meer dan 2500 kilo die rijdt op diesel lijkt bij voorbaat al waanzin. Toch zijn een aantal modellen uit Duitsland te noemen die het onmogelijke mogelijk maken. Volkswagen schakelde haar Individual-afdeling om in navolging van de Golf en Passat de Touareg blits uit te rusten en nog krachtiger neer te zetten. De Volkswagen Touareg R50 met V10 TDI is het resultaat. Bij de importeur logeerde voor korte tijd een Duits exemplaar. Onze grijpgrage handen kregen de sleutel toegewezen voor een indrukwekkende kennismaking.

Sportief en snel willen zijn in een groot gevaarte van meer dan 2500 kilo die rijdt op diesel lijkt bij voorbaat al waanzin. Toch zijn een aantal modellen uit Duitsland te noemen die het onmogelijke m
Volkswagen Touareg R50

Komt-ie nou wel of niet? Rondom de komst van de Passat R36 was het al even mistig, en later bleek de Volkswagen Touareg R50 ook al geen zekere factor in het modelgamma. Deze laatste creatie van Volkswagen Individual is echter stilletjes in de prijslijst opgenomen en bedient evenals de Golf R32 de veeleisende sportieve rijder met geld op zak. Dat geldt zeker voor de Touareg R50, die voor 135.000 euro te boek staat. Je kunt echter direct zien, voelen én ervaren waar dat pak geld in is gaan zitten.

Want om ‘de R50’ kun je niet heen. Waar de doorsnee uitvoering al geen onopvallende verschijning is, zijn de inspanningen van Volkswagen Individual om tot een R-creatie te komen helemaal niet te missen. Immens grote wielen in de maat 21 inch met giga-rubber, de R-blauwe remklauwen, mat-chromen grille, uitgeklopte wielkasten en dorpels, maar ook de krachtige bumpers met brutale ovalen uitlaatpijpen en dakspoiler aan de achterzijde laten niets aan de verbeelding over. De getinte ruiten en zwarte lakkleur maken deze mastodont nog indrukwekkender. Met recht een dijk van een auto, waarbij je persoonlijke smaak dit positief of negatief laat uitpakken. Feit is dat deze Touareg een oppermachtige verschijning is en de zintuigen indringend weet te prikkelen. De R-modellen van VW staan voor sportiviteit, dus hebben de ingenieurs dit zwaargewicht niet alleen breed, dik, laag en snel willen laten lijken maar ook onderhuids de nodige aanpassingen verricht.

Zo monteert Wolfsburg voor de R50 standaard een sportpakket met luchtvering en snelheidsafhankelijke demperregeling, voor sportievere tijden op het wegdek. Want ondanks de aanwezigheid van hoge en lage gearing en instelbare rijhoogte en een sperdifferentieel achter haalt niemand het in zijn hoofd om het terrein in te gaan met dit aangedikte slagschip. Daarnaast hebben de specialisten exclusief voor de R50 de krachtcentrale in het vooronder onder handen genomen. Niet dat een vijfliter V10 diesel ondergemotoriseerd kan zijn voor een personenauto of SUV, maar met een ongekend gewicht van bijna 2600 kilo massa is extra ‘Leistung’ nooit weg, zeker voor een mastodont als deze Duitser. In plaats van 313 pk en een machtig 750 Nm koppel staat nu een tokkelend orkest van 350 pk en 850 Nm ter beschikking. Geloof het of niet, maar wie alles op alles zet bereikt de 100 vanuit stilstand in 6.7 seconden. Het gevaarte snelt volhardend geeft zich pas bij 235 km/u gewonnen tegen moeder natuur.

Veel hoef je daar niet voor te doen. Zet de massieve transmissiehendel in D of S en duw het edelstalen gaspedaal naar het tapijt. Het gezapig aandoende stationaire olieboot geronk – slechts 600 toeren - verandert tijdens accelereren in een grommende tiencilindersymfonie, zeg maar een vijfcilinder in Dolby Surround. Dat klinkt gezaghebbend, mensen! De eerste meters voelen aan als een lancering en zo ziet het er ook uit. De Touareg zet zich schrap en de neus van het zwaargewicht zoekt het hogerop. Terwijl omstanders vol verbazing aanschouwen hoe de R50 van zijn plek schiet, moet het stabiliteitssysteem zich op het vochtige wegdek even kort bemoeien met de krachtsexplosie. Vol overgave versnel je sneller dan je denkt richting illegaal tempo, terwijl de zestrapsautomaat nog steeds vloeiend de schakelingen verzorgt. Die Tiptronic transmissie laat zich ook handmatig bedienen, met een duwtje of een ruk aan de groot uitgevallen schakelflippers. Het wisselen van het verzet gaat ook op deze manier soepel en gesmeerd. Bij 120 draait het blok heel relaxed 1800 toeren.

Het spektakel van daarnet is nog niet voorbij. Dankzij de verlaging van twee centimeter en de instelbare luchtvering met sportstand en stabilisatieregeling kun je je behoorlijk onbeschaamd door bochten wringen. Wanneer in een sportieve bui de grens van het mogelijke wordt bereikt, word je geconfronteerd met subtiel onderstuur. Vaak ga je al harder dan gedacht en dat stevige geboender ziet er nog veel imposanter uit dan je zelf als bestuurder ervaart, het stevige zitmeubilair houd je op de plaats. Flink in de remmen vergt een stevige druk op het rempedaal, die vervolgens de koets gecontroleerd tot stoppen kan dwingen. Wel is het riante stuurwiel een spelbreker in het spektakel want hoewel deze zich licht laat besturen is het toch hoepelen geblazen. De onverstoorbare comfortbeleving die een SUV doorgaans te bieden heeft is in de Touareg met een druk op de knop op te roepen. Of eigenlijk, een draaiwiel. Waar de demping in de sportstand hobbels en richels nadrukkelijk weet door te geven, worden deze in ‘Comfort’ in no-time aanzienlijk gladgestreken en zoef je op niveau als een koning te rijk over het asfalt. Met minder sportief rubber – want maat 295/35 is bijna onwerkelijk - kun je vanzelfsprekend pokdalig wegdek nog meer de kop in drukken, maar het oog wil ook wat en de R50 heeft ook nog een zwaar sportief takenpakket te volbrengen.

De dames en heren van Individual hebben in het interieur vrij spel gekregen als het gaat om het verrijken van de aankleding. Voor de R50 natuurlijk geen weelderig beige interieur met houtafwerking maar wel een donkere cockpit met diverse soorten aluminium look sierlijsten en veel leder. Meer leder en alcantara dan in onze R50 kun je je niet wensen. Niet alleen het zitmeubilair is met nappaleder bekleed, ook het dashboard werd niet overgeslagen. Tot slot zijn de raamstijlen en hemelbekleding bedekt met alcantara. Niet dat je daar elke dag mee in aanraking komt, maar toch. Die rijkelijke invloed van Individual ademt nog meer zelfverzekerdheid en degelijkheid. Het is voor je gevoel helemaal af. Of toch niet helemaal? Het is jammer dat het aluminium Engine-Spin sierpaneel rond de transmissie dun en plastiekerig overkomt en makkelijk tot een kraakje te verleiden is. Ook de knoesterige draaiknoppen voor de temperatuurregeling mag wel iets subtieler. Nog een laatste puntje dan: waarom is de verlichting van het temperatuurdisplay nog blauw en het instrumentarium volgens nieuw VW-gebruik wit van kleur? Een luchtig briesje en enige lichtinval via het schuifdak stemt ons al gauw weer vrolijk. Lovende woorden nog over de geluidsisolatie. Motor- en bandengeluid blijft geraffineerd onderdrukt, een portie windgeruis op snelheid kunnen we dit kolos moeilijk kwalijk nemen. Zoals gezegd is het fors bemeten zitmeubilair stevig – het zijn immers sportstoelen- die lijf en leden goed weten te ondersteunen, en naar wens ook weten te verwarmen. De passagiers op de achterbank hebben evenmin reden tot klagen, al zet de beschikbare bewegingsvrijheid voor benen en voeten (onder de stoel) geen nieuwe maatstaven. Veeleisend als je mag zijn kunnen zij hun eigen klimaat regelen en met zonwering in de portierramen het hoofd verder koel houden.

Achter de grootse hoeveelheid knoppen op het dashboard en stuurwiel schuilt nog veel meer luxe en vertier, dat overigens niet allemaal standaard is. Wat te denken van een start-/stopknop, Dynaudio touchscreen radio/cd/navigatie, verwarmbaar stuur, adaptieve cruise controle, dode hoek detectie, akoustisch glas of parkeersensoren met camera? De achterklep laat zich elektrisch openen en sluiten en dankzij keyless go kan de ‘ouderwetse’ klapsleutel in de zak blijven. Webasto standverwarming of een garagedeuropener is ook niet te gek. Het is zelfs mogelijk om de verlichting op het stuur uit te schakelen, want stel je voor dat iemand zich er aan stoort…Want ja, als je krap 135.000 euro neertelt – extra wensen en vinkjes op de optielijst kan het bedrag onderaan de streep nog wel hoger doen laten uitvallen – verwacht je wel enige mate van perfectie en de mogelijkheid voor het personaliseren van jouw massief brok staal.

Het is een cliché om je af te vragen of een dergelijk bedrag voor een Volkswagen te rechtvaardigen is en of je voor een dergelijke investering niet elders moet gaan shoppen. De Touareg zelf is in ieder geval aardig ingeburgerd in ons land. Kijkend naar de feiten kun je niet anders concluderen dat dit echter niet ‘zomaar’ een VW is. Deze R50 bewijst zich als een ware image builder, een geperfectioneerde krachtpatser met een reusachtige zelfontbrander en nekverdraaiende uitstraling. De rasechte sportieveling moet uiteraard niets hebben van een dergelijk concept, maar zoekt natuurlijk wel iets voor in het weekend met het gezin of voor de zomer- en wintersportvakantie. Dan past de R50 zonder twijfel in het plaatje.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (2)

Asfaltbeul - Volkswagen Touareg R50
Goede wagen jammer van de minpunten.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Asfaltbeul - Volkswagen Touareg R50
Overweeg een nieuwe Touareg 3TDI Blue Motion ofwel een Tiguan Sport & Style, afhankelijk van nieuwe verkeersbelastingregeling voor Vlaanderen. Twijfel of het afsluiten van een.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5