Een eerdere ervaring met een Quattroporte leverde ondanks die lekker klinkende krachtbron toch gemengde gevoelens op. Het interieur stak namelijk niet helemaal perfect in elkaar. Ook was de vierdeurs GT verre van rammel- en kraakvrij. Dus alle reden voor de fabrikant om met de facelift een en ander te verbeteren. Toch? Of heeft Maserati zich weer vooral toegelegd op het kloppend hart? Grotendeels wel ja. Wat te denken van de van Ferrari afkomstige 4,7-liter V8-krachtbron, die ook in de Gran Turismo S onderdak vindt? Bovendien beschikt de Quattroporte voortaan standaard over een ZF zestraps automaat.
Luxueus
We betreden het interieur en worden overrompeld door een weldaad aan luxe en leer. Mooi! Jammer dat het dashboardkastje weer scheef hangt, of beter gezegd niet aan weerszijden in de vergrendeling is geklikt. Daar gaan we weer! Gelukkig blijkt een corrigerende tik de oplossing. De stoelen zitten perfect, al zijn ze overduidelijk meer op comfort gericht. Serieuze dikke wangen, zodat je ook tijdens stevige ritten op je plaats blijft, ontbeert het meubilair. Verder oogt het instrumentarium ietwat iel, maar de tellers zijn wel duidelijk en helder van opzet. En dat moet ook wel gezien zijn potentieel. Helemaal nieuw is het multimediasysteem met bewegingsdetectie in de middenconsole. Het lijkt in eerste instantie een onoverzichtelijk geheel, maar kom je met je vingers in de buurt van de bedieningstoets dan verschijnt het laatst ingeschakelde menu vanzelf in het display. Zo kun je na enige oefening, dat wel, vrij snel naar het gewenste programma scrollen. Het ontbreekt de Quattroporte S dus niet aan de nodige technische en comfortverhogende features. Ook is gedacht aan de zit achterin, voor zover de eigenaar van deze Maserati zich wil laten rijden. In de middenarmsteun op de achterbank is een heus bedieningspaneel opgenomen. Hier kan eventueel de stoelverwarming én -ventilatie ingeschakeld worden en kun je de bijrijdersstoel verschuiven. De klimaatinstallatie achterin is eveneens apart in te stellen. Tot slot is er een klaptafeltje tegen beide rugleuningen geplaatst. De ‘zakenman’ kan dus in alle rust zijn werkzaamheden voortzetten. Zolang de chauffeur zich tenminste kan beheersen.
Geen sportwagen
Heb je eenmaal stuurwiel en stoel in positie gezet, dan kan het feest beginnen. De achtcilinder voorin ontwaakt met een brul, die bij omstanders niet ongemerkt blijft. Wat een geluid! In tegenstelling tot de ‘gewone’ versie beschikt de S over een iets grotere motor. De 4.7 V8 mobiliseert 430 paarden en 490 Nm aan koppel. Een verschil van 30 pk en eveneens 30 Nm ten opzichte van de 4,2-liter achtcilinder. Nog belangrijker is de komst van de nieuwe zestraps ZF-automaat, waarmee de gangwissel eindelijk eens soepel verloopt. Even wat anders dan de ongeciviliseerde schakelacties van de cambiocorsa-versnellingsbak. Van verzet wisselen kan zodoende met de flippers aan het stuur of volledig automatisch. Af en toe bespeurden we de automaat op een schoonheidsfoutje (terugschakelen na een drempel in plaats van ervoor) en namen we het heft even in eigen hand. De spurt naar de honderd neemt slechts 5,4 tellen in beslag en de topsnelheid bedraagt 280 km/u. Toch vrij rap als je bedenkt dat ie een brok staal van 1.880 kilogram moet meezeulen. Dat hogere gewicht komt vooral op een bochtig traject tot uiting. Jawel, ook als je de Sport-knop hebt beroerd, waarmee vering en demping, de automaat en de afstemming van de stuurbekrachtiging op scherp wordt gezet. Op zo’n route ga je de afwerking van het stuur ook niet echt waarderen. Het rad is namelijk met hout afgewerkt. Geen boomstamstructuur, maar uiterst glad, dus weinig grip. Leer was in dit geval toch beter geweest. En mooier. Het is dan ook geen gooi- en smijtwagen, deze Quattroporte. Maar goed, dat is al duidelijk als je alleen al die riante wielbasis bekijkt van 3,06 meter. Niet echt bevorderlijk voor verhoogde op- en afritjes overigens. De bodem kwam regelmatig in aanraking met de ondergrond. En dat doet toch wel een beetje pijn met die aanschafprijs in ons achterhoofd.
Maserati vraagt voor de Quattroporte S een vergoeding van 181.982 euro. Wil je echter baden in weelde, ja, dan ontkom je niet aan de luxueuze Executive GT-uitvoering en die verlaat voor niet minder dan 194.620 euro de showroom. Een fors bedrag, waarvoor je eigenlijk een perfecte auto mag verwachten. Dat is echter niet (helemaal) het geval. Al zal een echte Maserati-fan dat worst zijn.
Schrijf een review