Legaal motorrijden met een autorijbewijs op de Piaggio MP3 LT

Legaal motorrijden met een autorijbewijs? Jawel, dat kan tegenwoordig op de Piaggio MP3 LT. Dankzij wat kleine

Legaal motorrijden met een autorijbewijs? Jawel, dat kan tegenwoordig op de Piaggio MP3 LT. Dankzij wat kleine aanpassingen heeft de fabrikant de MP3 motorscooter dusdanig geprepareerd, zodat ze een veel bredere doelgroep kunnen bedienen. Optimistisch? Wellicht.

Legaal motorrijden met een autorijbewijs? Jawel, dat kan tegenwoordig op de Piaggio MP3 LT. Dankzij wat kleine aanpassingen heeft de fabrikant de MP3 motorscooter dusdanig geprepareerd, zodat ze een v
Piaggio MP3

De kans achten we namelijk klein dat autorijdend Nederland massaal de overstap maakt naar deze scooter. Helaas, want dat zou volgens Piaggio dé oplossing voor het fileprobleem betekenen. En daar zit wat in natuurlijk, want je mag gewoon bij een file met een snelheidsverschil van 10 km/u tussen het overige verkeer doorrijden. Maar ja, juist op de momenten wanneer de filedruk het hoogst is, komt de regen vaak met bakken tegelijk uit de lucht en dan zit je toch liever droog in je auto dan op deze MP3 LT.

Vergrendeling

De MP3 motorscooter, of beter gezegd driewieler, is in zijn huidige gedaante al sinds 2006 op de markt. Bijzonder aan het concept zijn natuurlijk beide voorwielen, die voor de LT-versie (Large Tread) 4,5 centimeter verder uit elkaar zijn geplaatst. Dat, samen met een gecombineerd remsysteem met voetrem en wat kleine aanpassingen zoals andere richtingaanwijzers en dagrijverlichting maken het mogelijk om de MP3 LT met louter een autorijbewijs te besturen. Sterker nog, wie alleen over een motorrijbewijs beschikt, mag niet eens legaal op deze LT-versie stappen. Enigszins vreemd misschien, maar zo steekt de wet nu eenmaal in elkaar. Dus deze motorscooter rijdt min of meer als een auto? Nee, in zijn geheel niet zelfs. Het is toch echt nog (grotendeels) gewoon een motor. Daarom verzorgt Piaggio bij aanschaf van deze MP3 LT een volledig verzorgde dag rijvaardigheidstraining door de KNMV. Wel zo prettig, want het berijden van een motor is toch net even iets anders. Dankzij beide voorwielen hoef je op de LT bij een stoplicht eigenlijk niet je voet aan de grond te zetten. Althans, als je met een druk op de knop de voortrein vergrendelt, zodat het chassis niet meer om zijn lengteas kan rollen. Een prima optie, maar je moet wel exact het juiste moment kiezen. Vergrendelen kan beneden een snelheid van 10 km/h. Het is echter zaak om de knop pas te beroeren net voordat je helemaal stil staat, anders wordt ie nogal zoekerig en dat is geen fijn gevoel, zittende op de MP3. Geef je weer gas, dan gaat de vergrendeling er automatisch vanaf. Ook hier is weer een beveiliging in gebracht. Je dient namelijk wel in het zadel te zitten. Dit om te voorkomen dat de boel omdondert bij onverwacht gas geven. Behalve een voetrem beschikt de MP3 LT ook gewoon over twee remhendels aan het stuur, waarmee je zowel de voor- als achterrem afzonderlijk kunt bedienen. In de praktijk gebruik je eerder deze remhendels dan de voetrem. Ook is voorzien in een handrem, zodat je de scooter niet op de middenstandaard hoeft te zetten. Zodra je de motor afschakelt, ‘springt’ de voortrein namelijk automatisch in de vergrendeling en kan ie op zichzelf blijven staan.

7wheellease

Leuk en aardig tussen de file door rijden, maar is deze Piaggio daarvoor niet wat aan de brede kant? Nee, absoluut niet. Het lijkt misschien in eerste instantie zo, maar ook voor de MP3 LT geldt dat het stuur het breedste onderdeel is, dus je kunt jezelf na een beetje oefening feilloos door het overige verkeer manoeuvreren. Op de snelweg (zonder file) is het toch een ander verhaal. Het is geen vervoersmiddel waarmee je eindeloos kilometers verslint. Nee, de LT is meer bedoeld voor gebruik in en rond de stad. Exacte gegevens zijn nog niet bekend, maar de topsnelheid van de 250cc versie ligt op zo’n 140 km/u. De 400cc doet daar een klein schepje bovenop en accelereert een fractie sneller. Wat dat betreft is deze zwaardere variant een beetje overbodig. De prestaties van de 250cc volstaan prima, zolang je maar niet al te lang op de snelweg vertoeft. Al met al vormt de Piaggio MP3 LT een leuke aanvulling op het gamma, maar we betwijfelen ten zeerste of men de doelgroep weet te bereiken. Wel is de Nederlandse importeur bezig met allerlei nieuwe concepten, zoals het ‘7wheellease’ contract. Leaserijders kunnen bijvoorbeeld in plaats van een Volkswagen Passat met 170 pk kiezen voor een 140 pk versie én deze Piaggio. Ingeschreven als hoofdbestuurder voor beide voertuigen betaalt men vervolgens bijtelling over het duurste vervoersmiddel. Klinkt goed, maar het concept staat -in tegenstelling tot bij onze zuiderburen- in ons land nog in de kinderschoenen.

De Piaggio MP3 LT staat inmiddels bij de Nederlandse dealers. De 250cc versie gaat voor 7.789 euro de deur uit en de 400cc moet 8.889 euro opbrengen. Beide bedragen zijn dus inclusief een dagje rijvaardigheidstraining. Wil je de MP3 met een motorrijbewijs besturen, dan kost ie in 250cc uitvoering 6.949 euro.

Deze autotest is fueled by Gulf