Ja, zo mogen we de nieuweling toch best noemen. Het is een eyecatcher van jewelste, die nieuwe Delta. Kijk alleen maar eens naar dat imposante front met uiteraard LED-dagrijverlichting. Deze dikdoenerij is overigens puur optisch bedrog, want in feite houdt de carrosserie het al eerder voor gezien. Er zit flink wat speling tussen de grille en het staal. Goed voor de kreukelzone.
Smaakvol
Ook helpt natuurlijk de kleurstelling deels mee aan het voorkomen van de Delta. Ons testexemplaar is uitgevoerd in een bijzondere crèmekleurige tint gecombineerd met een donkere, zwarte laklaag voor het dak, en verfraaid met diverse chromen elementen. Een stijlvol geheel. Menigeen schatte de aanschafprijs van deze Italiaan dan ook vele malen hoger in. Een compliment voor de designafdeling. De zogeheten twotone uitvoering is overigens bij Lancia niets nieuws. Het is welhaast het handelsmerk van de fabrikant, die tracht een meer modieuze doelgroep aan te spreken met haar modellen. Behalve aan de voorzijde gebruikt de fabrikant ook LED-techniek voor de achterlichtunits. Eveneens bijzondere exemplaren, deze smalle stroken die achterop licht in de duisternis brengen. De ontwerpers zijn helemaal los gegaan tijdens het ontwerpen van de nieuwe Delta, dat is wel duidelijk. En het mooie is dat de stijlelementen van het studiemodel grotendeels behouden zijn gebleven. Ga zo door! Uiteraard hebben we toch iets te zeuren. Tja, de afwerking laat namelijk hier en daar te wensen over. Open je de achterklep, dan kijk je zo tussen bumper en carrosserie door op straat. Dat hadden ze toch net wat beter kunnen aanpakken.
Logica ontbreekt
Over de kofferbak gesproken, deze meet een inhoud van 380 liter, maar is te vergroten tot 465 liter door de achterbank te verschuiven. De ietwat hoge tildrempel bemoeilijkt enigszins het laden van gewichtige bagage. Dankzij de verschuifbare achterbank beschikken de inzittenden over meer dan voldoende bewegingsvrijheid. Voorin kijk je uit op een wederom modieus dashboard, dat vooral in de avonduren indruk maakt met de LED-sfeerverlichting. Volgens de specificaties is ‘onze’ Delta Argento uitgerust met een navigatiesysteem, echter het duurt even voordat we het systeem kunnen activeren. De bedieningstoets zit namelijk in de dakhemel verstopt. En dat was ons in eerste instantie niet opgevallen. Al moet gezegd dat je via de toetsen op het stuur op den duur ook het navigatiemenu kunt oproepen. Wellicht ook de bediening van de cruise control dan? Wij hebben het in ieder geval niet kunnen vinden. Kortom, om de werking van de boordcomputer onder de knie te krijgen, moet je enerzijds veel geduld hebben en aan de andere kant veel oefenen, dan komt het heus wel goed.
Zuinig?
Onder de kap van deze crèmekleurige Delta ligt de 1.4 T-Jet krachtbron. In dit geval met 120 pk en 206 Nm aan koppel. De turbomotor zorgt voor vrij vlotte prestaties. De sprint naar de 100 km/h neemt nog geen tien tellen in beslag (9,8 sec) en de topsnelheid bedraagt 195 km/h. Aangezien het maximaal draaimoment al bij 1.750 piekt, kun je de Delta mooi schakellui rijden. Ook deze motor is ontwikkeld in het kader van downsizing. Hoe zit het dan met het verbruik? Eén op achttien? Of zijn we dan te optimistisch? Ja, want gemiddeld kwamen we aan een verbruik van 1 op 12. De fabriek geeft een gemiddelde op van ruim 1 op 15, dus wellicht hebben we iets te vaak de turbo aangesproken. Over de besturing zijn we iets minder te spreken. Vooral rond de middenstand is het ‘gevoel’ ver te zoeken, terwijl de afstemming van het onderstel daarentegen wel weer meer naar het sportieve neigt. Zowel vering als demping zijn vrij straf afgesteld, echter niet op het oncomfortabele af.
Lancia zet met de nieuwe Delta beslist een onderscheidende auto op de markt. Het is echter nog maar de vraag of de toch vooral behoudende Nederlandse automobilist overstag gaat, want de nieuweling is wel erg opvallend en modieus. De tijd zal het leren. Onze Delta met de 1.4 T-Jet (120 pk) in Argento-uitvoering doet dienst als instapper en gaat voor 23.995 euro over de toonbank.
Schrijf een review