Skoda Superb 1.8 TSI Ambition meer dan een alternatief

Het woord beenruimte is onlosmakelijk verbonden met de Skoda Superb. Zowel de eerste generatie als het dit jaar

Het woord beenruimte is onlosmakelijk verbonden met de Skoda Superb. Zowel de eerste generatie als het dit jaar gearriveerde model bieden beenruimte die een toplimousine uit de Duitse hoek niet zou misstaan. Maar de Superb is een Skoda, dus kunnen we ook rekenen op een prettige uitrusting, en dit alles voor een vriendelijke prijs. Zijn we overtuigd? Is de nieuwe Skoda Superb de slimste jongen van de klas?

Het woord beenruimte is onlosmakelijk verbonden met de Skoda Superb. Zowel de eerste generatie als het dit jaar gearriveerde model bieden beenruimte die een toplimousine uit de Duitse hoek niet zou mi
Skoda Superb 1.8 TSI Ambition

In 2002 werd vriend en vijand verrast door het zakelijke gerichte initiatief van Skoda, de Superb. Voor de prijs van een Passat reed je met meer luxe en beenruimte de dealer uit. Maar, hij zag er ook een beetje uit als een Passat en nog niet iedereen gelooft heilig in het ‘nieuwe’ Skoda. In ieder geval bleef deze Duitse Tsjech een zeldzame verschijning op de Nederlandse wegen.

Kersvers

Hoe dan ook, vanaf september jaar is het de beurt aan de nieuwe Skoda Superb. Voor dit kersverse vlaggenschip ging het merk niet over een nacht ijs. De designers kwamen met ‘eigen’ looks; van een relatie met een VW product is op het eerste oog niets te bekennen. Wel zien we overduidelijk een limousine-DNA. De daklijn ziet er namelijk verlengd uit, iets dat de Superb tot op heden niet kenmerkte. Ach, laten we het uitstralen van ambitie noemen. En dat de achterzijde aan iets Frans uit 2000 doet denken bleek bij ons toch snel te wennen. Het meest imposant is zijn gestrekte aanblik in de flanken, in combinatie met de zojuist genoemde lange daklijn. Hier staat wat hoor, 4.84 meter schoon aan de haak. Zeer fraai is de voorzijde, die met een brede (onder)grille van formaat en een sterk geprofileerde motorkap lekker krachtig oogt, zoals je verwacht bij een topmodel uit het gamma. Echter, het zestien lichtmetaal steekt er dan toch wat schril bij af. Wij zouden een maat groter bestellen, dat laat de gestrekte koets veel beter tot zijn recht komen en die maat past ook meer bij zijn status. De chromen afwerking om de grille, zijruiten en achterklep zijn tot slot wel helemaal op hun plaats.

Smulmotor

De technische staf speelde opnieuw leentjebuur bij Volkswagen. Zo vindt het platform gretig aftrek bij andere VW-modellen en stond het motorpalet met louter de nieuwste generatie TSI en TDI motoren klaar. Dat laatste verdient zeker een compliment, Skoda staat dus gewoon helemaal vooraan in de rij, heer Vooroordeel. Onder de motorkap van onze Superb huist de 1.8 TSI benzinemotor met 160 pk, gepositioneerd tussen de 1.4 TSI met 125 pk en een heuse 3.6 FSI zescilinder. We hebben met deze een-punt-acht al kennis gemaakt in de Passat CC, maar in de Superb voelt hij zich net zo thuis. De viercilinder is aangenaam stil – schakel maar eens een versnelling terug op de snelweg en probeer maar eens het verschil te horen- , is ongelofelijk soepel en zet graag grote stappen. Zijn rapportcijfers 0-100 in 8.6 seconden en een top van 220 km/u bevestigen dit. Ook met dank aan de handzame zesbak, die zich net als ‘het pedalenwerk’ als vanzelfsprekend laat bedienen. Een prettige eigenschap, zo voel je je direct 'thuis' in de Tsjech.

Interieur op niveau

Wanneer je ingestapt bent is het interieur ook één feest der herkenning. Het dashboard heeft qua design wat weg van de Octavia, Skoda-look dus, en is strak en overzichtelijk ingericht met hier en daar een strip chroom. Meteen valt op dat Skoda hier ook haantje de voorste mocht spelen. De ontwikkelaars kregen de beschikking over radio/cd (met eventueel navigatie), te bedienen door een touchscreen, of via het stuur. Veilig, simpel en doeltreffend. De klimaatregelingmodule is ook helemaal nieuw en het ontwerp herkennen we net als het instrumentarium uit de Passat CC. Terecht bekruipt je het gevoel in een moderne auto te zitten met de laatste stand der techniek. De Superb heeft zelfs een primeur in petto: Twindoor. Zoals we al zagen oogt de Superb als een sedan. Echter, op verzoek opent het achtersteven zich als een hatchback, waarbij de gehele achterruit ook mee de lucht in gaat. Het ingenieuze systeem dat er achter schuilt werkt vlot en is simpel te bedienen. Een druk op de meest rechtse knop onder de kofferklep doet een aantal motoren zoemen, waarna het derde remlicht het sein ‘gereed’ geeft. Je kunt je afvragen waarom Skoda niet gewoon altijd de Superb als hatchback laat openen in verband met de praktische voordelen bij het inladen, maar een innovatieve feature is het wel. Bijzonder is ook nog de beschikbaarheid van vierwielaandrijving voor een aantal uitvoeringen van de 1.8 TSI en het topmodel 3.6 FSI. We moeten de Superb zeer serieus nemen.

Vorstelijke zit

We kunnen er niet omheen; neem achterin plaats en je waant je in een zee van ruimte. Met de passagiersstoel een stuk naar voren kun je zelfs met je benen over elkaar de krant lezen, naar buiten kijken of domweg in de lach schieten. Dit is uitzonderlijk, een vorstelijk ruimte-aanbod! Ook met de passagiersstoel in normale positie is de beenruimte overbemeten. Hier komen lange benen niet snel in de knel. Minister Eurlings?! Na al deze lofzang moeten we wel toegeven dat de hoofdruimte voor de lange medemens wat kan opspelen, hoewel het in ons exemplaar gemonteerde schuifdak daar net even meer debet aan is. Iets onderuitgezakt op de achterbank zitten zou een ‘oplossing’ zijn. Voor onze Koningin met hoed moet het dak hoe dan ook iets verhoogd worden. En de chauffeur? Die zit evenals zijn passagier voor op geriefelijk zitmeubilair. Geen leder, dat is optioneel, maar we hebben de beschikking over forse met stof beklede stoelen, die veel steun in de wangen, bieden zonder hard te zijn. Prima!

Compromis

Bij Skoda speelt comfort en praktisch gemak een grotere rol dan sportiviteit. De Superb is het topmodel uit het gamma en volgt ook deze pijlers. Dat betekent niet dat we hier te maken hebben met een ultracomfortabele reislimousine. De onderstelafstemming is namelijk een gulden middenweg tussen comfortabel soepel en stevig, en dat blijk in de praktijk heel aangenaam. Rijdend in de Tsjech wordt je niet uitgenodigd tot sportief rijden, hoewel de Superb overtuigend de bocht in duikt. Dat durf je ook wel aan omdat sturen vertrouwwekkend en vrij direct aanvoelt, maar vooral niet overbekrachtigd is.

Skoda trakteert

Skoda levert de Superb in Comfort, Ambition en Elegance-uitvoering. Speciale vermelding verdient nog de Greenline, een dieseluitvoering die extra spaarzaam met de brandstof omspringt en de levering van de zakelijk ingestelde Business-Line. Ons testmodel is de Ambition, die standaard zaken als parkeersensoren achter, regensensor, 16 inch lichtmetaal, ESP, mistlampen met bochtverlichting, elektrisch verstelbare bestuurdersstoel en een klein lederpakket meekrijgt. Het vermelden waard is uiteraard ook de WetCase in het linkerachterportier, met Superb-paraplu. Elke Superb beschikt over automatische airco, cruise control, geïntegreerde radio/cd/mp3 met acht speakers, een boordcomputer en voor-, zij-, hoofd- en knieairbags. De nodige verlichting in de auto (voetenruimte, bagageruimte, portiergrepen) en coming- en leaving home verlichting zorgen altijd voor een chique entree. Aan de zakenman is ook gedacht, want je kunt ook rekenen op GSM voorbereiding. Het getoonde exemplaar was door de importeur nog aangekleed met betaalbare opties, waaronder het schuif-/kanteldak, metallic Cappuccino Beige lak en een multifunctioneel stuurwiel, waardoor de vanafprijs a 31.090 euro steeg naar 33.725 euro. Een heel schappelijk bedrag voor een serieuze ‘zakensedan’, die weet in te pakken met looks van stand, moderne en complete uitrusting en de nieuwste techniek.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (28)

Skoda Superb 1.8 TSI Ambition meer dan een alternatief
Gisteren een 1.8 combi elegance business gekocht! Tot nu toe alleen proefritten gereden. Maar die waren heeeeerlijk. Over vier weken eindelijk in onze eigen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Skoda Superb 1.8 TSI Ambition meer dan een alternatief
Prachtige wagen en k'ben zeer tevreden. Nog geen problemen tot dus ver(100.000 km). Waar ik wel achter ben gekomen is dat het Columbus Navigatie Systeem.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Skoda Superb 1.8 TSI Ambition meer dan een alternatief
50000km per jr 1.8 tsi dsg7 amb. Busline helaas nieuw motor wel binnen de garantie en goed opgelost. Ruime auto goede wegligging. Dsg soms wat.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Skoda Superb 1.8 TSI Ambition meer dan een alternatief
Na veel vergelijkingen, de skoda gekocht.Reed hiervoor Hyundai maar moest groter rijden ivm ruimtegebrek. Hele degelijke/ stille auto.Ik rij de 1.4 tsi business-line uitvoering.Ben.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Skoda Superb 1.8 TSI Ambition meer dan een alternatief
Heb 30.000km achter de rug met een Superb Greenline. mijn eerste Skoda ooit en waarschijnlijk niet de laatste. Met een defensieve rijstijl en redelijk.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Skoda Superb 1.8 TSI Ambition meer dan een alternatief
heb net sinds 3 wkn nw superb greenline business, reeds 5000 km gereden. Droomauto, sjiek, degelijk,bijzonder stil en vlot genoeg. Gemiddeld verbruik stad en snelweg.. Lees volledige review.
Skoda Superb 1.8 TSI Ambition meer dan een alternatief
doe veel autostrade met 58000 km per jaar . is dit en pracht wagen naar mijn bescheide menning. verbruik ligt op 5.6 per 100.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Skoda Superb 1.8 TSI Ambition meer dan een alternatief
Ik had een Grand Scenic zonder problemen. Sinds eind september de nieuwe 1.8 TSI met DSG aut. Yes!! Ik geniet nog elke dag van zowel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Skoda Superb 1.8 TSI Ambition meer dan een alternatief
Mooie auto goede wáár voor zijn geld, comforabel en kwalitatief, echte km vreter... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Skoda Superb 1.8 TSI Ambition meer dan een alternatief
1.4 TSI comfort Rijd geweldig, snel voor een 1.4, goed koppel. Radio Bolero geweldig(extra). Limo voor relatief weinig geld... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Skoda Superb 1.8 TSI Ambition meer dan een alternatief
Rij sinds 4 weken in min nieuwe superb en ben zeer tevreden. 1.4 motor levert prima prestaties... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Skoda Superb 1.8 TSI Ambition meer dan een alternatief
super auto. ik heb er in gereden, je wil toch voor datgeld niks anders, mondeo zou nog een overweging kunne zijn maar ook die vind.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Skoda Superb 1.8 TSI Ambition meer dan een alternatief
Fenomenale auto,een caravantrekker in optima forma,weergaloos.Heb hiervoor een Audi 100 6 cylinder gehad,kan echter bij lange na niet aan deze super superb tippen.Wat mij.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Skoda Superb 1.8 TSI Ambition meer dan een alternatief
Waarom hier niet meer zaken mensen in rijden is mij een raadsel....?? Ben overgestapt van een volvo s80 2.5 naar een oud model superb.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Skoda Superb 1.8 TSI Ambition meer dan een alternatief
Skoda stond voor "Samen Knutselen Onder De Auto", maar Volkswagen heeft Skoda goed op de rails gezet. Op de lange afstanden is het.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Skoda Superb 1.8 TSI Ambition meer dan een alternatief
Ik vind het een grote en een krachtige auto. Ook het verbruikt valt mee, voor 140 pk! namelijk mijn auto gaat tot 5.4 l als.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Skoda Superb 1.8 TSI Ambition meer dan een alternatief
Werkeijk fantastische auto , die er naar mijn smaak zeer fraai en chique uit ziet (en het ook is ,crème leder , automaat,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Skoda Superb 1.8 TSI Ambition meer dan een alternatief
na al heel veel dure limo's gereden te hebben is dit qua pris en luxe en prestatie toch wel een Topper. De auto staat na een.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Skoda Superb 1.8 TSI Ambition meer dan een alternatief
zuinige diesel met veel ruimte achterin-prettig rijden met veel confort.afwerking is subliem ! ZEG NOOIt meer dat een skoda een prul wagen is want.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Skoda Superb 1.8 TSI Ambition meer dan een alternatief
Na vele jaren Mercedes ben ik midden 2005 overstapt naar Superb, omdat ik zoveel mogelijk wagen wenste voor mijn budget. De wagen rijdt.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Skoda Superb 1.8 TSI Ambition meer dan een alternatief
Ik heb zeer bewust gekozen voor een Skoda Superb: Mijn vorige lease auto heb ik eind 2006 met zeer veel genoegen ingeleverd. Ik verwisselde.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Skoda Superb 1.8 TSI Ambition meer dan een alternatief
Moet nog 5 weken wachten op m'n 2.0TDI met "gratis" business pakket twv 7000 euro. Moet die tijd nog overbruggen in een verschikkelijke Renault 21.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Skoda Superb 1.8 TSI Ambition meer dan een alternatief
Het is een superieure auto, Rij er zelf zakelijk in, hij zelfs beoordeelt tot; 'beste ministers auto''!!! Kijk maar in de autobladen daar staat het.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Skoda Superb 1.8 TSI Ambition meer dan een alternatief
Ik rijd sinds kort in deze auto. Beste value for money die ik ooit gehad heb! Zit goed, 1.8T is krachtig en stil, wegligging is.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Skoda Superb 1.8 TSI Ambition meer dan een alternatief
De Skoda Superb is echt super!.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Skoda Superb 1.8 TSI Ambition meer dan een alternatief
Na 7 jaar Mercedessen is het jaar Skoda prima bevallen. De auto rijdt net zo degelijk als een MB. En ook de ergonomie is.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Skoda Superb 1.8 TSI Ambition meer dan een alternatief
Na anderhalf jaar sturen en 70000 km kom tot de conclusie dat ik de juiste keus heb gemaakt. Uitstekende prestatie en zuing in het verbruik 1.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Skoda Superb 1.8 TSI Ambition meer dan een alternatief
Superb kent een ideale verhouding tussen wielbasis en lengte waardoor de wagen prettig stuurt ondanks zijn forse formaat. Fantastische ruimte achterin, en een hoge mate.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5