In 2002 werd vriend en vijand verrast door het zakelijke gerichte initiatief van Skoda, de Superb. Voor de prijs van een Passat reed je met meer luxe en beenruimte de dealer uit. Maar, hij zag er ook een beetje uit als een Passat en nog niet iedereen gelooft heilig in het ‘nieuwe’ Skoda. In ieder geval bleef deze Duitse Tsjech een zeldzame verschijning op de Nederlandse wegen.
Kersvers
Hoe dan ook, vanaf september jaar is het de beurt aan de nieuwe Skoda Superb. Voor dit kersverse vlaggenschip ging het merk niet over een nacht ijs. De designers kwamen met ‘eigen’ looks; van een relatie met een VW product is op het eerste oog niets te bekennen. Wel zien we overduidelijk een limousine-DNA. De daklijn ziet er namelijk verlengd uit, iets dat de Superb tot op heden niet kenmerkte. Ach, laten we het uitstralen van ambitie noemen. En dat de achterzijde aan iets Frans uit 2000 doet denken bleek bij ons toch snel te wennen. Het meest imposant is zijn gestrekte aanblik in de flanken, in combinatie met de zojuist genoemde lange daklijn. Hier staat wat hoor, 4.84 meter schoon aan de haak. Zeer fraai is de voorzijde, die met een brede (onder)grille van formaat en een sterk geprofileerde motorkap lekker krachtig oogt, zoals je verwacht bij een topmodel uit het gamma. Echter, het zestien lichtmetaal steekt er dan toch wat schril bij af. Wij zouden een maat groter bestellen, dat laat de gestrekte koets veel beter tot zijn recht komen en die maat past ook meer bij zijn status. De chromen afwerking om de grille, zijruiten en achterklep zijn tot slot wel helemaal op hun plaats.
Smulmotor
De technische staf speelde opnieuw leentjebuur bij Volkswagen. Zo vindt het platform gretig aftrek bij andere VW-modellen en stond het motorpalet met louter de nieuwste generatie TSI en TDI motoren klaar. Dat laatste verdient zeker een compliment, Skoda staat dus gewoon helemaal vooraan in de rij, heer Vooroordeel. Onder de motorkap van onze Superb huist de 1.8 TSI benzinemotor met 160 pk, gepositioneerd tussen de 1.4 TSI met 125 pk en een heuse 3.6 FSI zescilinder. We hebben met deze een-punt-acht al kennis gemaakt in de Passat CC, maar in de Superb voelt hij zich net zo thuis. De viercilinder is aangenaam stil – schakel maar eens een versnelling terug op de snelweg en probeer maar eens het verschil te horen- , is ongelofelijk soepel en zet graag grote stappen. Zijn rapportcijfers 0-100 in 8.6 seconden en een top van 220 km/u bevestigen dit. Ook met dank aan de handzame zesbak, die zich net als ‘het pedalenwerk’ als vanzelfsprekend laat bedienen. Een prettige eigenschap, zo voel je je direct 'thuis' in de Tsjech.
Interieur op niveau
Wanneer je ingestapt bent is het interieur ook één feest der herkenning. Het dashboard heeft qua design wat weg van de Octavia, Skoda-look dus, en is strak en overzichtelijk ingericht met hier en daar een strip chroom. Meteen valt op dat Skoda hier ook haantje de voorste mocht spelen. De ontwikkelaars kregen de beschikking over radio/cd (met eventueel navigatie), te bedienen door een touchscreen, of via het stuur. Veilig, simpel en doeltreffend. De klimaatregelingmodule is ook helemaal nieuw en het ontwerp herkennen we net als het instrumentarium uit de Passat CC. Terecht bekruipt je het gevoel in een moderne auto te zitten met de laatste stand der techniek. De Superb heeft zelfs een primeur in petto: Twindoor. Zoals we al zagen oogt de Superb als een sedan. Echter, op verzoek opent het achtersteven zich als een hatchback, waarbij de gehele achterruit ook mee de lucht in gaat. Het ingenieuze systeem dat er achter schuilt werkt vlot en is simpel te bedienen. Een druk op de meest rechtse knop onder de kofferklep doet een aantal motoren zoemen, waarna het derde remlicht het sein ‘gereed’ geeft. Je kunt je afvragen waarom Skoda niet gewoon altijd de Superb als hatchback laat openen in verband met de praktische voordelen bij het inladen, maar een innovatieve feature is het wel. Bijzonder is ook nog de beschikbaarheid van vierwielaandrijving voor een aantal uitvoeringen van de 1.8 TSI en het topmodel 3.6 FSI. We moeten de Superb zeer serieus nemen.
Vorstelijke zit
We kunnen er niet omheen; neem achterin plaats en je waant je in een zee van ruimte. Met de passagiersstoel een stuk naar voren kun je zelfs met je benen over elkaar de krant lezen, naar buiten kijken of domweg in de lach schieten. Dit is uitzonderlijk, een vorstelijk ruimte-aanbod! Ook met de passagiersstoel in normale positie is de beenruimte overbemeten. Hier komen lange benen niet snel in de knel. Minister Eurlings?! Na al deze lofzang moeten we wel toegeven dat de hoofdruimte voor de lange medemens wat kan opspelen, hoewel het in ons exemplaar gemonteerde schuifdak daar net even meer debet aan is. Iets onderuitgezakt op de achterbank zitten zou een ‘oplossing’ zijn. Voor onze Koningin met hoed moet het dak hoe dan ook iets verhoogd worden. En de chauffeur? Die zit evenals zijn passagier voor op geriefelijk zitmeubilair. Geen leder, dat is optioneel, maar we hebben de beschikking over forse met stof beklede stoelen, die veel steun in de wangen, bieden zonder hard te zijn. Prima!
Compromis
Bij Skoda speelt comfort en praktisch gemak een grotere rol dan sportiviteit. De Superb is het topmodel uit het gamma en volgt ook deze pijlers. Dat betekent niet dat we hier te maken hebben met een ultracomfortabele reislimousine. De onderstelafstemming is namelijk een gulden middenweg tussen comfortabel soepel en stevig, en dat blijk in de praktijk heel aangenaam. Rijdend in de Tsjech wordt je niet uitgenodigd tot sportief rijden, hoewel de Superb overtuigend de bocht in duikt. Dat durf je ook wel aan omdat sturen vertrouwwekkend en vrij direct aanvoelt, maar vooral niet overbekrachtigd is.
Skoda trakteert
Skoda levert de Superb in Comfort, Ambition en Elegance-uitvoering. Speciale vermelding verdient nog de Greenline, een dieseluitvoering die extra spaarzaam met de brandstof omspringt en de levering van de zakelijk ingestelde Business-Line. Ons testmodel is de Ambition, die standaard zaken als parkeersensoren achter, regensensor, 16 inch lichtmetaal, ESP, mistlampen met bochtverlichting, elektrisch verstelbare bestuurdersstoel en een klein lederpakket meekrijgt. Het vermelden waard is uiteraard ook de WetCase in het linkerachterportier, met Superb-paraplu. Elke Superb beschikt over automatische airco, cruise control, geïntegreerde radio/cd/mp3 met acht speakers, een boordcomputer en voor-, zij-, hoofd- en knieairbags. De nodige verlichting in de auto (voetenruimte, bagageruimte, portiergrepen) en coming- en leaving home verlichting zorgen altijd voor een chique entree. Aan de zakenman is ook gedacht, want je kunt ook rekenen op GSM voorbereiding. Het getoonde exemplaar was door de importeur nog aangekleed met betaalbare opties, waaronder het schuif-/kanteldak, metallic Cappuccino Beige lak en een multifunctioneel stuurwiel, waardoor de vanafprijs a 31.090 euro steeg naar 33.725 euro. Een heel schappelijk bedrag voor een serieuze ‘zakensedan’, die weet in te pakken met looks van stand, moderne en complete uitrusting en de nieuwste techniek.
Schrijf een review