Audi S4 is ingetogen krachtpatser

Bij een Audi S4 verwacht je een dikke V8, een lekker geluid en een passend uiterlijk. Althans, als de fabrikant zou

Bij een Audi S4 verwacht je een dikke V8, een lekker geluid en een passend uiterlijk. Althans, als de fabrikant zou voortborduren op zijn voorganger. En dat blijkt dus niet het geval. De achtcilinder heeft plaats moeten maken voor een minder brandstofslurpende V6 en de soundengineers zijn behoudend te werk gegaan. Desalniettemin is het wel een beul van een auto. Qua prestaties dan.

Kijk, met zo’n royaal modellengamma als Audi heeft, moet je natuurlijk oppassen dat je niet in elkaars vaarwater gaat zitten. Behalve de S4 komt er straks ook nog een RS4 en dat wordt dan wellicht het klapstuk. De S4 is namelijk nogal ingetogen om eerlijk te zijn. Ja, het uiterlijk is wel op details verfraaid, de kenner ziet dan ook aan de vier uitlaten, aluminium kapjes om de buitenspiegels en dito afwerking voor de single frame grille dat het om een snelle jongen gaat, maar verder is het allemaal redelijk beschaafd gehouden.

Compressor

En dat geldt ook voor de nieuwe 3,0-liter V6 TFSI-krachtbron. Een zescilinder met turbo dus? Nee, Audi ziet af van een turbo en monteert een mechanische compressor tussen beide cilinderrijen. Feitelijk is deze krachtbron afkomstig uit de vernieuwde A6 die daar 290 pk teweeg brengt. In de S4 is het motormanagement aangepast en de compressor wat bijgesteld zodat ie 333 pk en 440 Nm aan koppel levert. Genoeg om vanuit stilstand in 5,1 seconden naar de honderd te sprinten. Ja, en qua topsnelheid komt ook de S4 niet verder dan een afgeregelde 250 km/h. De verdeling van de aandrijfkrachten verhoudt zich als 40:60 over de voor- en achteras. Voor de achteras is bovendien tegen meerprijs een elektronisch aangestuurd differentieel te bestellen, dat met de krachtsverdeling tussen beide achterwielen speelt. Onderstuur situaties worden in theorie voorkomen. Het is dan wel zaak om in een bocht op het juiste moment het gaspedaal te vloeren anders schuift de koets alsnog over de voorwielen weg. Doe je dat, dan krijgt het buitenste achterwiel meer power waardoor de kont zich enigszins gaat zetten. Het maakt de S4 een tikkeltje speels. Zeker als je het eveneens optionele drive select in de dynamic stand hebt staan. Op nat wegdek doet de achterzijde dan keurig een stapje opzij. Het drive select systeem regelt de afstemming van vering en demping, de mate van stuurbekrachtiging, de reactiesnelheid op het gaspedaal en de schakelmomenten (bij S tronic-transmissie). Beetje vreemd dat dit op de optielijst staat. Zoiets hoort gewoon standaard te zijn in een S4. Het systeem werkt prima en mogelijkheden te over om in de individual-modus de variabelen naar eigen wens af te stemmen. In de dynamic-modus staat de boel min of meer op scherp. De besturing werkt dan vrij direct, maar toch voelt het rond de middenstand net iets te kunstmatig aan. Dat geldt overigens helemaal in de comfort-stand. Je kunt dan het rad met slechts één vinger ronddraaien.

S tronic

De V6 TFSI-motor is in de S4 standaard gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. De pook ligt lekker in de hand en je doorloopt het patroon met grote precisie. Er zijn nog altijd personen die zweren bij een handbak, en al helemaal in een sportieve auto. Toch zijn we van mening dat de optionele (hoe kan het ook anders?) zeventraps S tronic-transmissie meer plezier biedt voor de sportief ingestelde bestuurder. Al is het alleen al door de plofjes in de uitlaat bij overschakelen. In de versie met handbak daarentegen hoor je nauwelijks de klanken van de krachtbron, noch uitlaat. Het is ons te stil in het binnenste, terwijl de omstanders wel kunnen genieten van de snerp uit het kwartet uitlaten. Je moet echt het portierraam openen om de krachtbron te horen. Beetje jammer. Zelfs de mechanische compressor is zodanig in het blok geïntegreerd en vervolgens nog rijkelijk geïsoleerd om de geluidsproductie tot een minimum te beperken. Waarom? Houden S4-kopers niet van een beetje meer leven in de brouwerij? Lijkt ons toch van wel. Maar goed, dat zal de RS4 straks wel ruimschoots goed maken. De nieuwe V6-motor maakt de S4 sneller, maar tegelijkertijd ook zuiniger. Fors zuiniger zelfs. Gemiddeld verstook je zo’n 9,7 liter op honderd kilometer (1 op 10,3), dit in tegenstelling tot zijn voorganger die er gemiddeld 13,3 liter doorheen jaagt.

Audi brengt de nieuwe S4 in het tweede kwartaal volgend jaar op de markt. Definitieve prijzen zijn nog niet bekend. Als richtprijs moet je denken aan een bedrag van zo’n 70.000 euro, exclusief drive select, sportdiff, S tronic en noem maar op. Dus een beetje leuk aangeklede S4 gaat toch al snel richting de 85 tot 90 mille, als het niet meer is. Standaard is wel de xenon plus verlichting mét LED-slinger en 18-inch lichtmetalen wielen.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (30)

Audi S4 is ingetogen krachtpatser
Onbetrouwbare electronica, veel storingen. Ondanks vroege vervanging accu's ook vaak een lege accu door storingen. Hoge garagerekeningen... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Audi S4 is ingetogen krachtpatser
Een prachtige auto met evenwichtige motorisatie. Wat tekort aan trekkracht in lage toeren. Zuinig desondanks een vrij pittige motor. Er is wel zeer weinig beenruimte.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Audi S4 is ingetogen krachtpatser
Rijd heel goed, kom er na een lange rit altijd nog fit uit. Ook het geluid van de radio is buitengewoon goed, alleen jammer dat.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Audi S4 is ingetogen krachtpatser
Ervaring met auto: Windruis bij ramen. Volgens garage niets aan te doen. Is wel erg storend voor een dergelijke auto. Navigatie kapot (net in.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Audi S4 is ingetogen krachtpatser
Rij al 2 jaar in deze fijne, snelle (gechipte) zwarte V50. Alle opties, inclusief (vanuit de fabriek) verlaagd onderstel en Xenon. Dat laatste is trouwens.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Audi S4 is ingetogen krachtpatser
Dit is mijn 2e V50; de vorige was een V50 1,6D uit 2005; met een indrukwekkende waslijst aan problemen zowel mechanisch en electrisch; garage (Furness).. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Audi S4 is ingetogen krachtpatser
Volvo V50 1,6D 2006. Vorige volvo was een 850 waarmee bijna 10 jaar fantastisch gereden. Ingeruild voor de V50. Stuurt beter maar daar is.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Audi S4 is ingetogen krachtpatser
Lekkere auto, geweldig geluid komt eruit, nog nooit noemenswaardig problemen/onderhoud gehad bij de garage. Onderhoud bij de dealer is prijzig, maar het garagebedrijf hier in het.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Audi S4 is ingetogen krachtpatser
Ik heb mijn wagen drie jaar en tot op heden is het een ramp. Boordcomputer vervangen, roetfilter vervangen, piepend gaspedaal, enorm fluitend geluid aan linker.. Lees volledige review.
Audi S4 is ingetogen krachtpatser
Ik heb net mijn eerste auto gekocht, 3 weken in het bezit van v50 1.8 kinetic bj 2006 Ben echt super enthousiast... Nu al een aantal.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Audi S4 is ingetogen krachtpatser
Plus: leuke en bedrijfszekere wagen, 204000 km op teller, 12 jaar oud, geen echte problemen gehad of anders direct verholpen in garage, nog steeds dezelfde.. Lees volledige review.
Audi S4 is ingetogen krachtpatser
Oerdegelijke en prettige auto om in te rijden. Geeft een veilig gevoel als je ermee de weg op gaat. Heb destijds ook de 1.8 geprobeerd.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Audi S4 is ingetogen krachtpatser
Dit is mijn eerste Volvo (en diesel) sinds ik mijn rijbewijs haalde in 1984. Ik heb deze auto sinds oktober 2009 en ben zeer.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Audi S4 is ingetogen krachtpatser
Volvo V50 1.6D Mijn slechtste wagen ooit ! Nooit meer. Uit de vele positieve reacties leid ik af dat ik over een verschrikkelijke "maandag-auto" moet beschikken... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Audi S4 is ingetogen krachtpatser
Per jaar rij ik zo'n 60.000 km zakelijk. Perfecte auto, perfecte dealer, (Serva Nijkerk), zuinig en comfortabel. Dit is mijn 2e V50 1.6D Edition 1 met Xenon.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Audi S4 is ingetogen krachtpatser
op zich een fijne auto. De stoel valt tegen. Na lange ritten rugpijn. Voorheen nmooit eerder rugpijn gehad. Geen noemenswaardige mankementen. Prijskwaliteitsverhouding vind ik.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Audi S4 is ingetogen krachtpatser
Veel problemen gehad met het door Volvo verkochte VDO-Dayton navigatie systeem maar wel keurig opgelost door de dealer. De V50 zou wat mij betreft.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Audi S4 is ingetogen krachtpatser
Ben overgestapt van een Honda accord tourer 2.0 sport naar een Volvo v50 t5. En de Volvo bevalt mij prima, vooral doordat.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Audi S4 is ingetogen krachtpatser
Ik rij de V50 1.8 edition 2 en ben redelijk tevreden. Qua uitrusting, zitcomfort en audio allemaal perfect. Sta alleen vrij vaak te tanken, krijg.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Audi S4 is ingetogen krachtpatser
Om elektronische storing te voorkomen is het belangrijk om de handleiding van volvo te raadplegen. Vaak kan elektronica van slag raken als men vaak.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Audi S4 is ingetogen krachtpatser
Weet iemand hoe ik de verlichting kan verbeteren zonder xenon in te laten bouwen?.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Audi S4 is ingetogen krachtpatser
fijne auto, tov van mijn v40 102pk, iets minder trekkracht bij lage toeren. binnenruimte een duidelijke stap vooruit. ook achterin door 2 volwassenen goed te.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Audi S4 is ingetogen krachtpatser
Fantastische auto om mee gezien te worden. Je rijdt met alle gemak de meeste gti's, r32's, bmw's en dergelijke flink zoek, de turbo doet geweldig.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Audi S4 is ingetogen krachtpatser
geweldige auto nu 320.000 op de teller bouwjaar sept 2004 geen groote problemen moter 20d geen rammels altijd starten niets gaat kapot op een wiellager.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Audi S4 is ingetogen krachtpatser
Zeer tevreden, buiten de (weliswaar mooie) koplampen die zéér weinig verlichten. Opvallend slechter dan mijn vorige auto, de V40. Wel zeer aangenaam en comfortabel rijgedrag.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Audi S4 is ingetogen krachtpatser
Sinds mei 2009 heb ik een S40 1.8 II (benzine) bj 2006. Mijn V40 uit 1998 heb ik hier met toch wel een beetje pijn.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Audi S4 is ingetogen krachtpatser
In mei 2009 mijn volvo S40 1,8i kleur titanium grey De auto komt van Furness A'dam en is naar mijn dealer getraansporteerd.De auto.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Audi S4 is ingetogen krachtpatser
Volvo s40 1.8i 225pk. mrrt 2008 - Slechte uitlijning waardoor enrnstige "cupping" is ontstaan. - rubbers langs de deuren scheuren. - Kunstof tunnelbak ter hoogte ahndrem gescheurd. - slechte.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Audi S4 is ingetogen krachtpatser
Gebruik vanaf januari 2007 een 1.6D Naast wat kleine mankementen ging onlangs de versnellingsbak lekken. Vervangen door een nieuwe. in Duitsland schoot de berging los... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Audi S4 is ingetogen krachtpatser
Na bijna 2.5 jaar V50 een C30 besteld. Absoluuut bevallen deze V50. Leuke reacties op de auto. Nooit geen problemen in tegenstelling tot alle Golfjes.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5