Kijk, met zo’n royaal modellengamma als Audi heeft, moet je natuurlijk oppassen dat je niet in elkaars vaarwater gaat zitten. Behalve de S4 komt er straks ook nog een RS4 en dat wordt dan wellicht het klapstuk. De S4 is namelijk nogal ingetogen om eerlijk te zijn. Ja, het uiterlijk is wel op details verfraaid, de kenner ziet dan ook aan de vier uitlaten, aluminium kapjes om de buitenspiegels en dito afwerking voor de single frame grille dat het om een snelle jongen gaat, maar verder is het allemaal redelijk beschaafd gehouden.
Compressor
En dat geldt ook voor de nieuwe 3,0-liter V6 TFSI-krachtbron. Een zescilinder met turbo dus? Nee, Audi ziet af van een turbo en monteert een mechanische compressor tussen beide cilinderrijen. Feitelijk is deze krachtbron afkomstig uit de vernieuwde A6 die daar 290 pk teweeg brengt. In de S4 is het motormanagement aangepast en de compressor wat bijgesteld zodat ie 333 pk en 440 Nm aan koppel levert. Genoeg om vanuit stilstand in 5,1 seconden naar de honderd te sprinten. Ja, en qua topsnelheid komt ook de S4 niet verder dan een afgeregelde 250 km/h. De verdeling van de aandrijfkrachten verhoudt zich als 40:60 over de voor- en achteras. Voor de achteras is bovendien tegen meerprijs een elektronisch aangestuurd differentieel te bestellen, dat met de krachtsverdeling tussen beide achterwielen speelt. Onderstuur situaties worden in theorie voorkomen. Het is dan wel zaak om in een bocht op het juiste moment het gaspedaal te vloeren anders schuift de koets alsnog over de voorwielen weg. Doe je dat, dan krijgt het buitenste achterwiel meer power waardoor de kont zich enigszins gaat zetten. Het maakt de S4 een tikkeltje speels. Zeker als je het eveneens optionele drive select in de dynamic stand hebt staan. Op nat wegdek doet de achterzijde dan keurig een stapje opzij. Het drive select systeem regelt de afstemming van vering en demping, de mate van stuurbekrachtiging, de reactiesnelheid op het gaspedaal en de schakelmomenten (bij S tronic-transmissie). Beetje vreemd dat dit op de optielijst staat. Zoiets hoort gewoon standaard te zijn in een S4. Het systeem werkt prima en mogelijkheden te over om in de individual-modus de variabelen naar eigen wens af te stemmen. In de dynamic-modus staat de boel min of meer op scherp. De besturing werkt dan vrij direct, maar toch voelt het rond de middenstand net iets te kunstmatig aan. Dat geldt overigens helemaal in de comfort-stand. Je kunt dan het rad met slechts één vinger ronddraaien.
S tronic
De V6 TFSI-motor is in de S4 standaard gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. De pook ligt lekker in de hand en je doorloopt het patroon met grote precisie. Er zijn nog altijd personen die zweren bij een handbak, en al helemaal in een sportieve auto. Toch zijn we van mening dat de optionele (hoe kan het ook anders?) zeventraps S tronic-transmissie meer plezier biedt voor de sportief ingestelde bestuurder. Al is het alleen al door de plofjes in de uitlaat bij overschakelen. In de versie met handbak daarentegen hoor je nauwelijks de klanken van de krachtbron, noch uitlaat. Het is ons te stil in het binnenste, terwijl de omstanders wel kunnen genieten van de snerp uit het kwartet uitlaten. Je moet echt het portierraam openen om de krachtbron te horen. Beetje jammer. Zelfs de mechanische compressor is zodanig in het blok geïntegreerd en vervolgens nog rijkelijk geïsoleerd om de geluidsproductie tot een minimum te beperken. Waarom? Houden S4-kopers niet van een beetje meer leven in de brouwerij? Lijkt ons toch van wel. Maar goed, dat zal de RS4 straks wel ruimschoots goed maken. De nieuwe V6-motor maakt de S4 sneller, maar tegelijkertijd ook zuiniger. Fors zuiniger zelfs. Gemiddeld verstook je zo’n 9,7 liter op honderd kilometer (1 op 10,3), dit in tegenstelling tot zijn voorganger die er gemiddeld 13,3 liter doorheen jaagt.
Audi brengt de nieuwe S4 in het tweede kwartaal volgend jaar op de markt. Definitieve prijzen zijn nog niet bekend. Als richtprijs moet je denken aan een bedrag van zo’n 70.000 euro, exclusief drive select, sportdiff, S tronic en noem maar op. Dus een beetje leuk aangeklede S4 gaat toch al snel richting de 85 tot 90 mille, als het niet meer is. Standaard is wel de xenon plus verlichting mét LED-slinger en 18-inch lichtmetalen wielen.
Schrijf een review