Suzuki Alto is terug van weggeweest

De Suzuki Alto is verantwoordelijk voor één derde van de omzet van de Japanse fabrikant. Toch wordt de compacte

De Suzuki Alto is verantwoordelijk voor één derde van de omzet van de Japanse fabrikant. Toch wordt de compacte stadsauto al sinds eind 2006 niet meer in ons land geleverd. Daar komt met Pasen volgend jaar verandering in.

De Suzuki Alto is verantwoordelijk voor één derde van de omzet van de Japanse fabrikant. Toch wordt de compacte stadsauto al sinds eind 2006 niet meer in ons land geleverd. Daar komt met Pasen volgend
Alto interieur

Begin april 2009 staat de geheel nieuwe Suzuki Alto bij de dealer. In niets doet de nieuweling nog denken aan zijn voorganger. Gelukkig maar, willen we bijna zeggen, want de aloude Alto was niet bepaald een designhoogstandje met zijn vierkante carrosserie. De nieuweling is net als zijn broers een zogeheten wereldauto, wordt wereldwijd verkocht en gebouwd in India.

Schril contrast

Suzuki heeft in India een meerderheidbelang in de Suzuki Maruti-fabriek waar momenteel vijf verschillende modellen van de band rollen. In eerste instantie denk je niet meteen aan Europawaardige modellen, maar niets blijkt echter minder waar. De hightech-fabriek staat in schril contrast met de Indiase buitenwereld. Bovendien hebben de Suzuki-ingenieurs tijdens de ontwikkeling van de nieuwe stadsauto ook fors wat kilometers in Europa afgelegd. En daar plukken ze straks de vruchten van, zo lijkt het na een eerste korte kennismaking. Voor de aandrijving is afgezien van de viercilinder 1.1 uit de vorige Alto. Waarom? De krachtbron voldoet niet langer aan de steeds strenger wordende emissienormen. In de nieuweling huist daarom de 1,0-liter driecilinder benzinemotor, die onder meer ook in de Splash te vinden is. Een driepitter staat doorgaans bekend om zijn tokkelend en rumoerig karakter, maar niet in de Alto. Al moet gezegd dat ie bij stevig accelereren wel even zijn stem verheft. De driecilinder levert 68 pk en 90 Nm aan koppel. Hiermee accelereert de compacte stadsauto in 14 seconden naar de honderd. Het feest eindigt bij 155 km/h.

Fraai

De compacte buitenmaten (3,5 meter lang en 1,60 meter breed) maken de Alto uitermate geschikt voor gebruik in een stedelijke omgeving. Tel daar de geringe draaicirkel van slechts 9 meter bij op en je kunt je voorstellen dat het prima manoeuvreren is in het drukke stadsverkeer. Maar ook buiten de stad is het allerminst behelpen. Tja, je moet even geduld hebben om op snelheid te komen, dat wel, maar vervolgens voel je je niet een kleine muis tussen het overige verkeer. Het interieur doet namelijk best wel ruim aan. Ondanks een geringe breedte zit je niet schouder aan schouder met je bijrijder. Wel zit je enigszins ‘op de bok’ achter het stuurwiel. Achterin is het een ander verhaal. Hier gooit de licht aflopende daklijn roet in het eten. De hoofdruimte houdt niet over. Volwassen personen met een lengte van boven de 1,85 meter kunnen hier hinder van ondervinden. Wat betreft de afwerking en het materiaalgebruik binnenin voert vooral het keiharde plastic de boventoon, echter wel met een afwisselend kleurgebruik. De middenconsole met geïntegreerde radio met cd-speler ziet er gelikt uit. Fraaier dan zo’n 1-DIN achteraf inbouwsysteempje. Een Nederlands succesje, blijkt later. De Suzuki-importeurs hebben namelijk inspraak gehad op de aankleding van onder meer het interieur en de Nederlandse tak (Nimag) ziet wel brood in deze geïntegreerde audioinstallatie.

Gunstig verbruik

De Suzuki Alto wordt straks wereldwijd aan de man en vooral vrouw gebracht. Aangezien men niet overal dezelfde eisen stelt aan comfort en weggedrag, komt ie in twee versies beschikbaar waaronder een variant, specifiek voor Europa. De McPherson veerpoten voor en de starre as achter zorgen voor een zekere mate van comfort, maar kunnen de karakteristiek van de geringe wielbasis niet verbloemen. Tegelijkertijd draagt dat wel weer bij aan een beter gedrag op hogere snelheid. De Alto ligt absoluut niet als een dweil op de weg. Nee, de koets rolt slechts marginaal over zijn lengteas. Al heeft dat natuurlijk ook te maken met het feit dat je niet ongehoord hard een bocht kunt nemen, vanwege gebrek aan power. En dat heeft zo weer zijn gevolgen voor het brandstofverbruik. De nieuwe Alto neemt genoegen met 4,5 liter benzine op 100 kilometer (ruim 1 op 22) en dat staat garant voor een CO2-uitstoot van 103 gram per kilometer. Deze cijfers zijn gebaseerd op de variant met handgeschakelde vijfbak. De Alto is namelijk ook te bestellen met een viertrapsautomaat, redelijk uniek in het gamma van de kleine stadsauto’s.

Al met al is de nieuwe Suzuki Alto een prettige verschijning. Over de prijzen wordt op dit moment nog gediscussieerd. Reken op een bedrag tussen de 7.999 en 9.999 euro. Deze prijskaartjes prijk(t)en namelijk op de oude Alto en de Splash. Wel is duidelijk dat de nieuweling straks in drie uitrustingniveaus te bestellen is, te weten Base, Comfort en Exclusive.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (31)

Suzuki Alto is terug van weggeweest
Voor dagelijks gebruik in de stad en als boodschappenautootje is het perfect.

Het enige wat ik miste was een antiverblindingsstand op de binnenspiegel. Maar dat heeft Suzuki inmiddels opgelost.

Samengevat is het een leuk autootje dat alles heeft wat je nodig hebt en ook niets meer.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

Gunstig benzineverbruik
Stille motor
Goede wegligging

Minpunten

Kleine buitenspiegels met grote dode hoek.
Suzuki Alto is terug van weggeweest
Ik rij nu 2 weken in de Alto en kan er nog niet zoveel over zeggen. Over het algemeen bevalt hij goed. Direct na aankoop.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Suzuki Alto is terug van weggeweest
Heb nu ruim een jaar de Suzuki Alto en ben nog steeds echt blij. Heb destijd een proefrit gemaakt in de Ford Ka.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Suzuki Alto is terug van weggeweest
Mijn auto rij ik sinds april 2011. Op zich was ik erg tevreden tot het weer kouder werd en de auto zeer slecht begon te.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Suzuki Alto is terug van weggeweest
Bij erg vochtig weer aanslag ook met airco vol aan bijna niet weg te krijgen. Blijft lange tijd opnieuw beslaan. Na twee weken probleemloos.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Suzuki Alto is terug van weggeweest
Heb altijd grote auto s gereden, zon 60.000km per jaar. Voyager, sharan, pontiac transsport. Vanwege de kosten een resolute overstap naar klein zuinig en wegenbelastingvrij.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Suzuki Alto is terug van weggeweest
Ook mijn alto is niet zo zuinig haal net aan 1 op 14 ben benieuwd hoe het van de winter gaat. Ook probleem met airco.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Suzuki Alto is terug van weggeweest
Mijn Alto is niet echt zuinig. Heb bijna 2500 km gereden met de Suzuki en kom niet hoger dan een verbruik van 1:14. (Dit.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Suzuki Alto is terug van weggeweest
Tja, in november kreeg ik mijn Suzuki. Daarvoor reed ik 2 jaar in een Daihatsu Cuore, zonder problemen. Deze was enkel zijwindgevoelig, maar.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Suzuki Alto is terug van weggeweest
heb na 9 jaar alto 4, een alto 5 exclusief gekocht, tot dusver heel erg tevreden, hij lijkt wat groter, alleen het verbruikt is niet.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Suzuki Alto is terug van weggeweest
We hebben de auto nu een jaar en eerlijk gezegd: hij valt me niet tegen. We hebben hem naast onze Toyota Verso en ik.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Suzuki Alto is terug van weggeweest
ik rijd nu een half jaar met de suzuki Alto Comfort Plus met GT pakket. Het is gewoon een prima autootje, zuinig, geen problemen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Suzuki Alto is terug van weggeweest
Heb de auto nog maar een week. Vind het in zijn klasse een top auto. Veel beenruimte... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Suzuki Alto is terug van weggeweest
Mijn alto is van eind maart 2010. Wij wilden graag een suzuki alto comfort plus. Bij de dealer stond een alto comfort met airco.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Suzuki Alto is terug van weggeweest
Nadat ik de Alto bij de Suzuki-dealer in De Meern had opgehaald viel mij op dat de auto behoorlijk trilde. Verder zat overal fijn.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Suzuki Alto is terug van weggeweest
Belangrijkste reden voor aanschaf was lage verbruik. Dit valt in de praktijk wat tegen: bij extra zuinig rijden in de zomer zonder lichten aan 1:20,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Suzuki Alto is terug van weggeweest
Gekocht in oktober 2010 via de Honda dealer in Zwolle. Direct na aflevering zijn de wielen opnieuw gebalanceerd omdat de Alto hobbelt. Klacht is.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Suzuki Alto is terug van weggeweest
In mijn vorige review heb ik de sterretjes verkeerd neergezet!!! Vandaar deze toevoeging... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Suzuki Alto is terug van weggeweest
11 jan 2010 de auto ontvangen. April accu leeg, nieuwe erin. Hetzelfde in juni; derde accu. Hetzelfde 10 oktober, weer accu leeg. Weer een nieuwe.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Suzuki Alto is terug van weggeweest
Wat een fantastische auto geworden!Vroeger aantal suzuki,s gehad.Deze naast onze grote gezinswagen gekocht,omdat ik in de wijkverpleging werk en de andere auto erg veel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Suzuki Alto is terug van weggeweest
van begin verliefd op de auto, rijd fantastisch en ziet er nog sportief uit ook binnenkort met de auto naar Engeland.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Suzuki Alto is terug van weggeweest
We hebben sinds april de nieuwe Alto Comfort als tweede auto. Hoewel ik een forse kerel ben, pas ik er goed in. Het is een.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Suzuki Alto is terug van weggeweest
Grote afwijking in het aantal gereden kilometers. Mijn ouders rijden 7.000 tot 8.000 kilometer per jaar Maar deteller staat al bijna op 10.000. Grote afwijking Wie hekend dit ?.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Suzuki Alto is terug van weggeweest
Ik heb sinds 7 mei een alto exclusive bevalt prima. Hiervoor had ik een aygo sport, echt een verschil, suzuki is meer auto voor zijn.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Suzuki Alto is terug van weggeweest
Heb de auto anderhalve week in mijn bezit De auto trilt . je zit te schudden op je stoel stuur trilt ook . terug na garage geweest.. Lees volledige review.
Suzuki Alto is terug van weggeweest
Ik rijd nu 2 weken met mijn nieuwe alto, voorheen aygo sport. Niks als lof super fijne/ auto. Ik heb de exclusive uitvoering, helemaal af, veel minder.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Suzuki Alto is terug van weggeweest
prima auto voor dagelijks gebruik.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Suzuki Alto is terug van weggeweest
Grappige wagen, rijdt prima, zit achterin als je langer bent dan 1 meter 80 niet aan te raden. Zit voorin met mijn lengte 1 mtr 85.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Suzuki Alto is terug van weggeweest
Ik heb in juli 2009 een Suzuki Alto comfort met airco gekocht. Stootstripjes erop, toerenteller en een chroompje rond de grille. Pioneer radio er.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Suzuki Alto is terug van weggeweest
Suzuki 1,0 comfort 2009. 9000 km mee gereden. Zuinigheid valt mij iets tegen. Dat sommigen 1:22 rijden dan vraag ik me af hoe.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Suzuki Alto is terug van weggeweest
Praktische 5 drs auto met goede rijeigenschappen prettige stoelen en redelijk stil bij hoge snelheden Solide afwerking en zeer zuinig met brandstof Minpuntjes: Vrij grote dode hoeken. Buitenspiegels ietwat klein Vering.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5