Begin april 2009 staat de geheel nieuwe Suzuki Alto bij de dealer. In niets doet de nieuweling nog denken aan zijn voorganger. Gelukkig maar, willen we bijna zeggen, want de aloude Alto was niet bepaald een designhoogstandje met zijn vierkante carrosserie. De nieuweling is net als zijn broers een zogeheten wereldauto, wordt wereldwijd verkocht en gebouwd in India.
Schril contrast
Suzuki heeft in India een meerderheidbelang in de Suzuki Maruti-fabriek waar momenteel vijf verschillende modellen van de band rollen. In eerste instantie denk je niet meteen aan Europawaardige modellen, maar niets blijkt echter minder waar. De hightech-fabriek staat in schril contrast met de Indiase buitenwereld. Bovendien hebben de Suzuki-ingenieurs tijdens de ontwikkeling van de nieuwe stadsauto ook fors wat kilometers in Europa afgelegd. En daar plukken ze straks de vruchten van, zo lijkt het na een eerste korte kennismaking. Voor de aandrijving is afgezien van de viercilinder 1.1 uit de vorige Alto. Waarom? De krachtbron voldoet niet langer aan de steeds strenger wordende emissienormen. In de nieuweling huist daarom de 1,0-liter driecilinder benzinemotor, die onder meer ook in de Splash te vinden is. Een driepitter staat doorgaans bekend om zijn tokkelend en rumoerig karakter, maar niet in de Alto. Al moet gezegd dat ie bij stevig accelereren wel even zijn stem verheft. De driecilinder levert 68 pk en 90 Nm aan koppel. Hiermee accelereert de compacte stadsauto in 14 seconden naar de honderd. Het feest eindigt bij 155 km/h.
Fraai
De compacte buitenmaten (3,5 meter lang en 1,60 meter breed) maken de Alto uitermate geschikt voor gebruik in een stedelijke omgeving. Tel daar de geringe draaicirkel van slechts 9 meter bij op en je kunt je voorstellen dat het prima manoeuvreren is in het drukke stadsverkeer. Maar ook buiten de stad is het allerminst behelpen. Tja, je moet even geduld hebben om op snelheid te komen, dat wel, maar vervolgens voel je je niet een kleine muis tussen het overige verkeer. Het interieur doet namelijk best wel ruim aan. Ondanks een geringe breedte zit je niet schouder aan schouder met je bijrijder. Wel zit je enigszins ‘op de bok’ achter het stuurwiel. Achterin is het een ander verhaal. Hier gooit de licht aflopende daklijn roet in het eten. De hoofdruimte houdt niet over. Volwassen personen met een lengte van boven de 1,85 meter kunnen hier hinder van ondervinden. Wat betreft de afwerking en het materiaalgebruik binnenin voert vooral het keiharde plastic de boventoon, echter wel met een afwisselend kleurgebruik. De middenconsole met geïntegreerde radio met cd-speler ziet er gelikt uit. Fraaier dan zo’n 1-DIN achteraf inbouwsysteempje. Een Nederlands succesje, blijkt later. De Suzuki-importeurs hebben namelijk inspraak gehad op de aankleding van onder meer het interieur en de Nederlandse tak (Nimag) ziet wel brood in deze geïntegreerde audioinstallatie.
Gunstig verbruik
De Suzuki Alto wordt straks wereldwijd aan de man en vooral vrouw gebracht. Aangezien men niet overal dezelfde eisen stelt aan comfort en weggedrag, komt ie in twee versies beschikbaar waaronder een variant, specifiek voor Europa. De McPherson veerpoten voor en de starre as achter zorgen voor een zekere mate van comfort, maar kunnen de karakteristiek van de geringe wielbasis niet verbloemen. Tegelijkertijd draagt dat wel weer bij aan een beter gedrag op hogere snelheid. De Alto ligt absoluut niet als een dweil op de weg. Nee, de koets rolt slechts marginaal over zijn lengteas. Al heeft dat natuurlijk ook te maken met het feit dat je niet ongehoord hard een bocht kunt nemen, vanwege gebrek aan power. En dat heeft zo weer zijn gevolgen voor het brandstofverbruik. De nieuwe Alto neemt genoegen met 4,5 liter benzine op 100 kilometer (ruim 1 op 22) en dat staat garant voor een CO2-uitstoot van 103 gram per kilometer. Deze cijfers zijn gebaseerd op de variant met handgeschakelde vijfbak. De Alto is namelijk ook te bestellen met een viertrapsautomaat, redelijk uniek in het gamma van de kleine stadsauto’s.
Al met al is de nieuwe Suzuki Alto een prettige verschijning. Over de prijzen wordt op dit moment nog gediscussieerd. Reken op een bedrag tussen de 7.999 en 9.999 euro. Deze prijskaartjes prijk(t)en namelijk op de oude Alto en de Splash. Wel is duidelijk dat de nieuweling straks in drie uitrustingniveaus te bestellen is, te weten Base, Comfort en Exclusive.
Schrijf een review