En dat is op de eerste plaats de nieuwe transmissie. PDK is de naam, beter bekend als een versnellingsbak met dubbele koppeling. Oftewel een versnellingsbak die razendsnel van verzet wisselt én bovendien ook nog eens het verbruik ten goede komt. Mede verantwoordelijk daarvoor is natuurlijk ook de aard van het beestje achterin. Onder de kap (achterin dus) ligt de gebruikelijke boxerconfiguratie, die voortaan over directe inspuiting beschikt. Beide ingrepen doen het gemiddeld verbruik drastisch dalen tot liefst 10,7 liter brandstof per 100 kilometer. En dat mag toch best een knappe prestatie genoemd worden. Kijk, trap je hem op zijn staart, ja, dan is dit verbruik natuurlijk een utopie, maar wie zichzelf kan beheersen komt nog best een eindje op een volle tank RON 98.
Sportplus
In ons testexemplaar, de Carrera 4S Cabriolet, huist achterin een 3,8-liter grote boxermotor goed voor 385 pk en een koppel van 420 Nm. Als je dan ook nog eens de beschikking hebt over de optionele PDK-bak (ter waarde van 3.500 euro), dan kun je in theorie binnen de 4,7 tellen naar de honderd spurten. Om de feestvreugde nog verder te verhogen is de transmissie voorzien van launch control. Leuk voor een stoplichtsprintje of iets dergelijks. Je hoeft niets anders te doen dan de ‘sportplus’ knop op de middenconsole te activeren, de pook naar links (manueel) te bewegen, met je linkervoet op de rem te gaan staan en met je rechtervoet het gaspedaal volledig te vloeren. Zodra je de rem loslaat, schiet de bolide er als een raket vandoor. Je wordt dus echt letterlijk en figuurlijk afgeschoten. De bak vangt de klappen blijkbaar met groot gemak op, want aan deze exercitie zit geen beperking. Blijf je vervolgens gas erop houden, dan houdt ie het bij 295 km/u voor gezien. Waarom nou geen 301 km/u? Hoor je tenminste bij de exclusieve 300-plus club. Toch jammer.
Barbaars
In de praktijk gebruik je de manuele stand van de transmissie nauwelijks. Enerzijds omdat de knoppen op het stuurwiel om van verzet te wisselen gewoon niet intuïtief te bedienen zijn. Zowel links als rechts kun je op- en terugschakelen en ze werken ook nog eens verkeerd om. Een keuze, uiteraard, maar reken maar dat ze bij een modificatie gewoon twee flippers achter het stuur positioneren. Werkt veel beter. Eén voor opschakelen en de ander voor terugschakelen. Zo grijp je tenminste nooit mis tijdens een stevig potje sturen. Maar goed, dat terzijde. De andere reden waarom je nauwelijks de manuele stand gebruikt, is het feit dat de automatische modus gewoon foutloos functioneert. Hij bepaalt namelijk te allen tijde exact het juiste schakelmoment. Echt fantastisch! In normale modus zoekt ie redelijk snel het zesde verzet op om vervolgens boven de 80 km/u de zevende en tevens laatste versnelling in te leggen. Daarnaast zijn er nog sportievere modi, genaamd sport en sportplus, en ja, het laat zich wel raden wat de gevolgen zijn. Inderdaad, ze houden het toerental bewust hoog en nog hoger. In de sportplus stand staan bovendien de dempers ook nog op scherp (lees: hard, nee, bijna barbaars). Het lijkt dan alsof de dempers zijn vervangen door een stalen staaf (aluminium, zo je wilt). De koest dendert over de kleinste oneffenheden die de ondergrond rijk is.
Fabelachtige stoppers
Met de Carrera 4S kun je ongelooflijk hard de bocht om, echter, we moeten eerlijk bekennen dat je de bolide wel even moet aanvoelen. En dat kost tijd. Maar, eenmaal wat kilometers achter de rug, durf je steeds harder en harder. De grens vormt dan ook in de meeste gevallen het lef van de bestuurder. Je moet van goeden huize komen om het onderste uit de kan te halen. Ga je hier overheen dan maakt ie ook direct korte metten met je en ben je even volledig je oriëntatievermogen kwijt. Porsche staat bekend om zijn fantastische stoppers en ook deze Carrera 4S is getooid met een accurate reminstallatie. Met de hulp van launch control tot hoogst illegale snelheden komen is leuk, maar om dan net zo snel, zo niet nog sneller tot stilstand te komen maakt ook grote indruk. Sterker nog, bij het ‘inleveren’ van ons testexemplaar was het weer even wennen aan de beduidend minder nauwkeurige reminstallatie van een alledaagse middenklasser. Verschil moet er zijn. Ook qua prijs overigens.
De basisprijs van deze in Arctiszilver metallic uitgevoerde Porsche 911 Carrera 4S met PDK en volleder interieur bedraagt 166.756 euro. Maar daar blijft het niet bij. Het is en blijft een Porsche, dus voor de extra’s betaal je ook Porsche-prijzen. Wat te denken van een navigatiesysteem van 2.787 euro, het Sportchrone pakket plus van 1.584 euro, een multifunctioneel stuurwiel à 758 euro, meedraaiende koplampen voor ruim 1.000 euro en zo gaat het maar door. Wil je dan nog het Porsche-logo in de hoofdsteun? Dat kan ‘al’ voor 294 euro. Of zonnekleppen in leer uitgevoerd? Geen enkel probleem voor 577 (!) euro. Niet gek dus, dat je in totaal voor deze versie 195.696 euro moet afrekenen.
Schrijf een review