Een snelle Leon Cupra R of potente Ibiza weerspiegelt precies de merkwaarden van Seat. Echter zien de Spanjaarden ook wel in dat alleen een aanbod van dynamische hatchbacks in het gamma niet voldoende is om een groot publiek te verblijden. Naast de Toledo kwam in 2004 de Altea, waarmee het merk de ruimte in is gegaan. Tussen echte MPV’s is deze telg echter niet te plaatsen, en zodoende zocht met merk naar een kandidaat om ook gezinnen met reislust naar de Seat-showroom te leiden. Dus kreeg de Altea in 2006 een groeispurt van bijna 19 centimeter. De Altea XL is geboren.
Seat-DNA
Deze Spanjaard-met-een-maatje-meer behield grotendeels de looks van broertje Altea, met die gestroomlijnde neus met honingraatroosters en prominent Seat logo, stijl geplaatste voorruit en scherpe oplopende vouw in de flanken. Ook de klein uitgevallen buitenspiegels bleven als vanouds, vorm gaat wat dat betreft boven functie. De daklijn en achterzijde kreeg echter een make-over, want de winst van de XL zit ‘m voornamelijk in de bagagecompartiment. De overhang achter werd vergroot en zodoende oogt deze variant minder gedrongen, maar steviger en ook iets zwaarlijviger. Seat zelf omschrijft het resultaat zelf als een stationwagon, maar gezien zijn hoge zit en flexibel interieurconcept willen wij de Altea XL als een vlot ogende MPV betitelen. Hoe het ook zij, deze variant is overduidelijk meer functioneel ingesteld dan de Altea zonder grote maat. Saai?
Helemaal niet! Sportief Seat-DNA is nog steeds van de partij. Dat uit zich vooral zich in het 17 inch lichtmetaal en het dynamische front, dat grote overeenkomsten vertoont met familielid Leon. Verder duidt de chromen afwerking rond de grille en aluminium dakrails op oog voor detail. Een beetje spanning is de Altea niet vreemd, gezien de donker getinte ruiten en de in het donker boos blinkende achterlichtunits. En nog iets: de Altea XL overtreft de verkopen van de 'normale' Altea met gemak! Een stel scherpe ogen heeft al gezien dat onze Altea-logé slechts 1 uitlaatpijp heeft. De basismotoren 1.6 en 1.9 TDI verdienen er blijkbaar geen dubbele pijp aan de linkerzijde. Verschil moet er zijn...
Enthousiaste TDI
Toch is de 1.9 TDI die wij in het vooronder hebben liggen allerminst behelpen. Je kunt van alles zeggen over de good-old pompverstuivers – ja, hij is inderdaad niet de stilste – maar feit is wel dat de 1400 kg wegende Altea er prima mee uit de voeten komt. Het grommende dieselblok laat zijn kunnen enthousiast vrijkomen, net onder de 2000 toeren. Vervolgens word je beloond met een duw in de rug, dat zien we graag. Dat de TDI op papier in 12.6 seconden naar honderd sprint en een top van 183 km/u behaalt, voelt onderweg niet zo aan. Tot zo’n 140 km/u is de acceleratie vanzelfsprekend en lijkt de diesel de koets met inzittenden niet als een last te zien. Een knappe prestatie, wetende dat deze basisdiesel aan een vijfbak is gekoppeld en zo dus beperkt zijn krachten kan spreiden. Met gemak bleek onze reisgenoot 1 op 16 te consumeren en dat is eveneens een aangename verrassing.
Boven legaal snelwegtempo neemt de versnelling voelbaar af, maar dat kunnen we ‘m moeilijk kwalijk nemen. Schakelen is in ieder geval een plezierige bezigheid, de pook laat zich vanzelfsprekend, licht maar met genoeg weerstand bedienen. Het aanwezige bandenrumour op snelheid is een beetje een spelbreker, als is het logisch dat het ruimtelijke interieur zich uiteraard graag als klankkast leent. Bij een rustiger tempo laat de oliestoker al tokkelend van zich horen, maar houdt zich op constante snelheid aardig koest. Langzaamaan doet de nieuwe, schonere en verfijndere common rail dieselmotor uit de VAG-stallen ook zijn intrede bij Seat (in de Exeo) dus waardige opvolging is op termijn onderweg.
Ruimte in overvloed
Nogmaals, echt reden tot klagen is er niet. Die enthousiaste dieselmotor in het vooronder past uitstekend bij de look and feel die de Altea XL in zijn interieur ademt. Als eerste valt de fors bemeten voorruit op, die een brede omlijsting kent voor de in de A-stijl rustende ruitenwissers. Je waant je dan meteen in de ruimte. Het dashboard kennen we grotendeels uit de Leon en wordt sportief opgeleukt met blauw-grijskleurige afwerking rond het instrumentarium, middenconsole en centrale deel van het dashboard. Ook krijgen de ventilatieroosters en versnellingspook een sportief tintje mee, en zien we bij die laatste ook nog een chromen omlijsting. Over de afwerking hebben we weinig kritiek, de materialen zijn niet van typisch Duits kwaliteitsniveau maar sluiten wel gewoon netjes aan, misschien nog wel belangrijker voor het oog. Radio – ook via het stuur te bedienen - en klimaatregeling zijn in een handomdraai te bedienen. Optioneel is bij ons een Tom-Tom houder gemonteerd, die qua design naadloos op het dashboard en goed in het zicht kan worden gemonteerd. In de middenconsole vinden we nog een afsluitbaar opbergvak, dat iets wegheeft van een armsteun maar daarvoor toch te laag is geplaatst. Ook een niet verlicht dashboardkastje is een puntje van kritiek tijdens een lange avondrit. Een aangename verrassing is het deels geperforeerde lederen interieur dat in onze Altea is gemonteerd. Niet alleen is zo de kwaliteitsbeleving net even hoogwaardiger, ook de zit stemt ons vrolijk. Niet al te stevig, maar wel met goede ondersteuning van de wangen en rugleuning. Zet het iet wat vlak geplaatste maar fijn beetpakkend driespaaks stuurwiel wat lager, stoel een paar trapjes dichter bij de grond en je hebt de beschikking over een aansprekende actieve rijderspositie, in je ruime MPV welteverstaan. Precies zoals je in een Seat verwacht! Daarmee is ben je als bestuurder en motorisering passend op elkaar ingespeeld.
Op de achterbank gaat het er in de XL niet anders aan toe dan in de ‘medium’ Altea. De wielbasis is namelijk niet verlengd en daar is ook helemaal geen reden toe. Beenruimte is volop aanwezig – ook als je wat langer bent – en hoofdruimte is al helemaal geen issue. Vliegtuigtafeltjes bieden plaats aan een snelle maaltijd, mp3 speler of ander tijdverdrijf. De kracht van de Altea XL komt in bagageruimte overduidelijk naar boven. Seat maakte er geen zevenzitter van en laat de winst van de groeispurt volledig toekomen aan de bagageruimte. Waar de Altea met alle stoelen in normale positie 409 liters te bieden heeft, gaat de Altea XL daar met 523 liter onder de rolhoes ruim overheen. Uiteraard zijn de stoelen achterin neer te klappen, praktisch is dat ze ook naar voren of achter te verschuiven zijn en dat de leuning te verstellen is. Zo kun je optimaal gebruik maken van de ruimtebehoefte van je medepassagiers of bagage die je in een ruimteling verwacht. Het kan echter wel een gemis zijn dat de Altea XL niet als zevenzitter leverbaar is.
Lichtvoetig
Voor onze trip naar de Ardennen werden grotendeels snelwegkilometers afgelegd. Met de eindbestemming in zicht werd vlak en recht asfalt ingeruild voor ‘ Belgisch asfalt’ en bochtige wegen. Ook dan laat de bepakt en bezakte Spanjaard zich niet kennen. Hoewel lang niet alle putten, richels en andere wegdekongemakken onopgemerkt blijven – niet indutten maar rijden! - wordt het niet vermoeiend op de lange duur. Overhellen is ook niet dramatisch aanwezig, wat dat betreft ontpopt de Altea XL zich als een dynamische (familie)reiziger die verrassend lichtvoetig aanvoelt, ondanks zijn hogere zwaartepunt. Of daar de lichte besturing bijpast is een kwestie van persoonlijke voorkeur. Wij denken dat een iets steviger afstelling in ieder geval nooit kwaad kan.
Aan luxe geen gebrek
Om de Seatrijder verder te plezieren krijgt de Altea XL een complete standaarduitrusting mee. Niet vol met gadgets of de laatste innovaties, maar wel met praktisch en geriefelijk gemak. Met standaard airco, vier elektrische ramen, centrale vergrendeling en cruise control, boordcomputer, dakrails en 16 inch wielen zijn we onbetwist prima af. De Stylance die hier de revue passeert trakteert verder nog op automatische airco, lederen pookknop en stuur, parkeersensoren achter en 17 inch lichtmetaal. De radio/CD-speler met MP3 functie en 8 speakers bleek eveneens een prettige aanvulling. Praktisch is weer de 12V aansluiting in de middenconsole. Zoals het een moderne auto betaamt is bandenspanningcontrole ook aanwezig. Ruimte voor een reservewiel is er ook, dat zien we nog wel eens anders in deze klasse. ESP komt niet standaard mee, wel beschikken we over tractiecontrole. Met een prijskaartje van 28.795 euro is de Altea XL vrij scherp geprijsd. Zijn complete uitrusting, actieve rijbeleving en ruim interieur heeft de Spanjaard zeker mee. Wie echter een zevenzitter zoekt moet de Altea XL aan zich voorbij te laten gaan, het feest houdt een keer op.
Schrijf een review