Voor de verandering bekijken we eerst de achterzijde van deze Japanner. Bij de Tourer was deze altijd wel aanleiding tot gespreksstof, gezien zijn opvallende proporties en kaarsrecht aflopende lijn. Voor de nieuwe generatie vlakte dit beeld iets af. De achterklep loopt schuiner en de designers hebben een soort v-vormige knik in de achterbumper verwerkt. Herkenbaar zijn nog steeds de afgeronde achterruit en de breed uitlopende achterlichten die als het ware om de achterzijde heen geboetseerd. Deze vernieuwing resulteert in meer ‘body’, die de Accord Tourer stevig neerzet. En profil wordt de oplopende raamlijn fraai gevormd naar achteren, zodoende is het lijnenspel goed op elkaar afgestemd. Wel hebben de Japanners nog de nodige designfoefjes in petto. Zo kennen de flanken ter hoogte van de chromen portiergrepen een vouw en zijn de uitgeklopte wielkasten iets afgevlakt. Vooraan is de - daar is hij weer V-vormige grille de grote eye-catcher. De focus daarop wordt benadrukt door de profielen op de motorkap er naar toe. Echter is de vormgeving van de bumper ter hoogte van de luchtinlaat minder goed te verklaren. Het oogt wat rechthoekig en verstoort daarmee een beetje de balans. Fraai zijn wel de scherp gevormde koplampen, die bovendien tot op de detail zijn ‘ingedeeld’. Duidelijk wordt dat de Accord veel kenmerkender en levendiger door het leven gaat en tegelijkertijd toch nog strak in zijn vel zit, iets dat nog steeds wordt gewaardeerd in deze klasse.
In de toeren
Twee subtiele uitlaatpijpen verraden wat er onder de motorkap schuil gaat. Deze keer is dat de topmotorisering uit het gamma een 2.4 liter viercilinder met 201 pk. Zonder hulp van een turbo of andere assistentie overigens, want Honda zweert voorlopig bij haar VTEC-techniek dat al jaren gespierde vruchten afwerpt. Naast deze tweehonderd pk’s staan 234 Newtonmeters trekkracht paraat. Voor een optimale krachtsexplosie zul je dan wel over de 4000 toeren moeten, dan komt deze kleppentechniek echt tot zijn recht, maar in de praktijk is er in het lagere toerengebied ook nog genoeg in huis door het gunstige koppelverloop. Toch raken we een beetje gewend aan het turbogeweld van een aantal concurrenten, want naar de 200 paarden is het in de Accord wel even zoeken. Nu is dat aantal niet de noodzaak; de beleving is dat echter wel en onderweg voelt de 2.4 minder krachtig aan als je zou denken. De vijftrapsautomaat is daar ongetwijfeld ook debet aan, want deze houdt het toerental graag laag. Zijn rustige karakter - geen wonder dat de Accord met automaat een gunstiger energielabel meekrijgt - zorgt er voor dat er niet snel wordt teruggeschakeld, terwijl je dat wel zou willen om even vlot in te halen. Hoewel er niet helemaal een oplossing is, kun je met behulp van de pook of de flippers aan het stuur zelf een verzet kiezen. Wanneer er wel wordt teruggeschakeld en fors in de toeren gaat rijden – bijvoorbeeld bij kick down - dan klinkt de krachtbron als een Japanse naaimachine en worden we naar onze mening teveel met dit motorgeluid geconfronteerd. Natuurlijk speelt ook mee dat de VTEC motor meer toeren kan draaien dan de meeste andere motoren, maar toch. Een vreemde gewaarwording, want in andere gevallen blijft het aangenaam stil in het interieur.
Leefruimte op niveau
Binnenin de Accord overheersen glooiende lijnen in verschillende niveau's, die worden opgevuld met een fraaie en zeer overzichtelijke klokkenwinkel en een fors bemeten bedieningspaneel voor de radio/navigatie, met daaronder die voor de climate control. Eenmaal ingestapt kun je de grote rond ENTER-knop niet over het hoofd zien. We zien een redelijke hoeveelheid knoppen, die je in de praktijk niet allemaal dagelijks zult gebruiken. Op het stuurwiel zijn namelijk ook een groot aantal functies te bedienen. Misschien wat veel, maar het went snel en dan is het zeker een uitkomst. Het dashboard is bekleed met antraciete kunststof - bovenop voorzien van een vrij grove structuur -, afgewisseld met aluminiumlook delen rond de middenconsole en donkerbruin houtafwerking rond de slanke transmissiehendel en bekerhouders. Chique hoor! Je hoort het ons wel vaker zeggen, maar ook deze cockpit laat op ons een 'Duits' degelijke en hoogwaardige indruk achter, waar we het zonder problemen wel een lange tijd uithouden. Die Japanners weten op dit gebied heel goed hoe ze de Europeanen kunnen behagen. Het lederen zitmeubilair onderschrijft dat nog eens. De zit is erg prettig te noemen, dankzij de goede ondersteuning en het fijne verwarmbare leder. Jammer dat de armsteun niet verder naar voren is geplaatst, dat zou het comfort nog meer ten goede komen. Op de achterbank heb je als niet al te lange passagier niets te klagen. Na de relatief krappe instap ontdek je dat de hoeveelheid been- en hoofdruimte geen nieuwe maatstaf neerzet, maar meestal wel toereikend is. Lange ledematen kunnen echter in de knel komen en dat is een gemis; de Accord is gezien zijn rijeigenschappen een reisauto bij uitstek. De elektrisch te openen achterklep verschaft toegang tot een redelijk formaat bagageruimte, die is afgewerkt met een fijne zachte stof. Dat zien we graag.
Zet je schrap
Door de jaren heen wist de Accord zijn naam te verbinden aan rijeigenschappen van hoog niveau. Voor de nieuwe generatie werd daar nog even op voortborduurt en werd de wielophanging gemoderniseerd. Onderweg met de Tourer bekruipt je een degelijk en solide gevoel, vertrouwwekkend voor comfortabele maar ook dynamische ritten. Op een lichte vaagheid in de middenstand na laat de Accord zich strak, vlezig en met veel gevoel door bochten sturen. Daarbij valt op dat oneffenheden vrij onopgemerkt blijven en ook arbeidsgeluiden van het onderstel niet te zijn ontdekken. Duidelijk is dat de Accord veel kan hebben. Toch wordt de dynamische beleving wat onderdrukt door de eerder genoemde motor-bak combinatie, die de pit er wat uithaalt wanneer je dat toch net wenst.
Helemaal nieuw voor de Accord is het optionele Honda Advanced Safety Pakket. Het is een omvangrijk pakket met geavanceerde actieve veiligheidssystemen; Adaptive Cruise Control, het Collision Mitigation Brake System en LKAS. Deze laatste cryptische term staat simpelweg voor rijstrookcontrole, waarmee de auto door middel van stuurcorrecties ‘binnen de lijnen’ blijft wanneer je het stuur niet (goed) ter hand hebt. Via het stuur kunnen de systemen afzonderlijk en kinderlijk eenvoudig worden ingeschakeld. In de praktijk blijkt vooral de adaptieve cruise control een aanwinst. Het is uiteraard even wennen om niet zelf te hoeven remmen voor een voorligger, toch is het een comfortabele ervaring omdat je de cruise control actief blijft, alleen tijdelijk de snelheid aanpast aan die van je voorligger om een veilige afstand te creëren. Wanneer je dit systeem niet ingeschakeld hebt en je houdt te weinig afstand (bij welke snelheid dan ook), dan word je gewaarschuwd in tekst, geluid en gevoel. Een melding verschijnt in het instrumentarium, een pieptoon klinkt en zo nodig zet de veiligheidsgordel zich strak- een werking van het CMBS. Dat is schrikken, maar goed ook.
Degelijke prijs
De hier getoonde Accord Tourer betreft de meest luxueuze uitvoering Executive. Het laat zich raden dat je daar mee van alle gemakken voorzien bent. Airbags rondom, ESP met aanhangerfunctie, parkeersensoren voor en achter, elektrische stoelen, lederen interieur, xenon, regen- en lichtsensor en uitmuntend klinkende Radio/CD met AUX-aansluiting en 10 speakers. Navigatie is gek genoeg nog wel optioneel, het eerdergenoemde veiligheidspakket is eveneens tegen meerprijs leverbaar. Het 17 inch lichtmetaal is wel inclusief. De prijs die je voor deze comfortabele, hoogstaand rijdende en degelijk afgewerkte Japanner betaalt is 44.700 euro. Hoewel wij zouden kiezen voor de handbak en de op stapel staande diesel, is de 5-trapsautomaat te bestellen voor 2400 euro meerprijs.
Schrijf een review